Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hardlopen tijdens de zwangerschap

<<

Anoniem301

Bericht 19 Mrt 2015 12:48

Hardlopen tijdens de zwangerschap

Ik wilde dit gisteren aan de fertiliteitsarts vragen maar omdat we zo blij waren ben ik het helemaal vergeten.

Ik weet dat je mag hardlopen tijdens de zwangerschap, als je dit altijd al deed. Nu heb ik altijd een winterstop en de laatste keren dat ik hardliep was op 11 en 15 februari, een half uur. Al heb ik drie maanden niet hardgelopen, wanneer ik weer voor het eerst ga red ik het altijd om een half uur te rennen aan een stuk.

Nu is dus de periode dat het langer licht is en ik weer wil gaan beginnen. Het zal dan toch een beetje in de opbouwfase zitten, van eerst 30 minuten naar steeds een stukje langer tot ongeveer 50 minuten als ik dat nu trek. Mag dat als je zwanger bent? Je kunt er toch geen miskraam van krijgen? Ik weet eigenlijk wel dat dat niet zo is maar ik wil het graag bevestigd krijgen van iemand :smile: Ik kan ook wachten tot 1 april en het aan de arts vragen, dan zijn we er weer.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 19 Mrt 2015 12:52

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Mag gewoon, heb zelf anderhalve week terug nog m'n laatste korfbalwedstrijd voorlopig gespeeld. Zo lang jij je er goed bij voelt kan het geen kwaad. Wel zorgen dat je voldoende drinkt. Ze raden vaak wel af om met een totaal nieuwe sport te beginnen. Zou vooral goed voelen hoe het aanvoelt. Als het niet lekker aanvoelt dan daar rekening mee houden.
2015 💙
<<

Anoniem166

Bericht 19 Mrt 2015 13:00

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Precies dat wat Minx zegt. En probeer niet het uiterste uit jezelf te halen, maar gewoon lekker sporten op een rustig tempo om fit te blijven. Op de dag van de positieve test rende ik nog 12 km, was helemaal hyper, maar al gauw daarna werd ik zo misselijk dat sporten niet meer ging en die misselijkheid is 6 maanden gebleven. Ik heb dus niet gesport tijdens de zwangerschap, maar kan niet wachten tot ik weer mag beginnen over twee weken.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 19 Mrt 2015 13:21

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

04-2014
10-2015
<<

Anoniem301

Bericht 19 Mrt 2015 13:23

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Die link wilde ik net plaatsen Milou! Ja nu twijfel ik, dat risico wil ik absoluut niet lopen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 19 Mrt 2015 13:25

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Slecht artikel en onnodig bang maken ga toch liever af op het advies van mijn verloskundige.

http://www.zwangerinhouten.nl/sporten

Als er geen cijfers in artikelen staan neem ik ze niet serieus. 3 keer zo hoog in vergelijking met wat. En kans van 0,000001 die 3 keer zo hoog word is nog steeds minimaal. Als je alle artikelen moet geloven tijdens je zwangerschap dan kun je beter niets meer eten en 9 maand lang stil in een glazen hut gaan zitten.

Edit: daarbij missen er selectiecriteria. En heel veel meer informatie. Er valt over dit artikeltje serieus niets nuttigs te zeggen.
Laatst gewijzigd door Minx op 19 Mrt 2015 13:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
2015 💙
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 19 Mrt 2015 13:27

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Ik denk dat je er vooral op moet letten dat je hartslag niet te hoog wordt. Zolang dat niet gebeurd is er niks aan de hand. Gewoon heel erg goed naar je lichaam luisteren.

Ik deed aan spinning en viel aan het begin van mijn zwangerschap flauw. De keren daarna werd ik continue naar op de fiets. Ik heb toen besloten om te stoppen. Na de zwangerschap pak ik het weer op.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 19 Mrt 2015 13:29

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Ik vind het een vrij ongeloofwaardig artikel, alleen al dat ze zogenaamd een langlopend onderzoek bij 90.000 vrouwen hebben gedaan. Ik bedoel, 90.000, weet je hoe veel dat is? Méér dan 90.000 vrouwen zelfs. Daarbij kan ik het ook nergens anders vinden dan op die ene site.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem117

Bericht 19 Mrt 2015 14:07

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Ik zou het niet doen. Ik zou gaan wandelen in een hoog tempo. Je moet nu toch weer gaan opbouwen, omdat je een winterstop hebt gehad.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Mrt 2015 14:15

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

AnnaK schreef:Ik zou het niet doen. Ik zou gaan wandelen in een hoog tempo. Je moet nu toch weer gaan opbouwen, omdat je een winterstop hebt gehad.


Waarom zou je het niet doen? En bedoel je eerst rustig opbouwen door te wandelen en daarna langzaam stukjes hardlopen? Of het alleen bij snel wandelen houden?
<<

Anoniem117

Bericht 19 Mrt 2015 14:33

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Carrie schreef:
AnnaK schreef:Ik zou het niet doen. Ik zou gaan wandelen in een hoog tempo. Je moet nu toch weer gaan opbouwen, omdat je een winterstop hebt gehad.


Waarom zou je het niet doen? En bedoel je eerst rustig opbouwen door te wandelen en daarna langzaam stukjes hardlopen? Of het alleen bij snel wandelen houden?


Ik heb het toen niet gedaan. Ik deed voordat ik zwanger was fanatiek aan bootcamp en begon net in april hardlopen weer op te bouwen en in mei werd ik zwanger. Ik was toen nog volop bezig met het opbouwschema. Ik ben toen gaan wandelen. Je bloed gaat tijdens het hardlopen geloof ik erg naar je benen toe, terwijl je baarmoeder een goede bloedsdoorstroming nodig heeft. Nu spelen bij mij wel meerdere miskramen mee en om dit te voorkomen spoot ik ook bloedverdunners, juist om die baarmoeder de eerste 12 weken goed doorbloed te houden. Inspanning, en dus opbouw in sport, verstoort de bloedsdoorloop. Mij is dan ook geadviseerd niet een sport op te bouwen. Ik ben daarom gaan wandelen (wel in een lekker hoog tempo) en dat voelde ook veel beter (ik was heel erg bang dat het fout zou gaan. Uiteraard ben ik ook meteen gestopt met bootcamp. Ik heb tot het kon (en vooral mocht van de arts) elke dag 45 min tot een uur gelopen en ik heb gezwommen.
<<

Anoniem123

Bericht 19 Mrt 2015 14:45

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Als je twijfelt moet je het niet doen. Er zijn genoeg andere sporten waarbij je het wat rustiger aan kan doen.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Mrt 2015 15:40

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

SarahKey schreef:Als je twijfelt moet je het niet doen. Er zijn genoeg andere sporten waarbij je het wat rustiger aan kan doen.


Ja, inderdaad, dat is eigenlijk wel zo. Anders zou ik toch steeds onzeker zijn. Ik kan ook stevig wandelen op mijn hardloopschoenen en eventueel een andere rustigere sport doen al dan niet zwangerschapgericht, een curus ofzo. Of lekker zwemmen.

Dank je wel AnnaK voor je heldere antwoord, klinkt wel logisch. Ik vind het wel jammer want ik zag mezelf altijd rennen met een dikke buik maar denk dat ik het dan maar niet doe omdat ik een beetje onzeker ben.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 19 Mrt 2015 15:48

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Je moet wel heel erg oppassen met de uitspraak "als je twijfelt, moet je het niet doen". Ik was vrij angstig aangelegd tijdens mijn eerste zwangerschap, er werd toen ook gezegd "als je twijfelt, moet je het niet doen" wat als gevolg had dat ik bijna niks meer durfde te doen, ik twijfelde namelijk over alles en nog wat. Dat had ik waarschijnlijk toch wel gehad, maar die uitspraak heeft er niet echt in positieve zin aan bijgedragen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem313

Bericht 19 Mrt 2015 15:52

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Ik zou in ieder geval niet gaan opbouwen, dus het houden bij wat je nu kan, een half uur. En als je je er niet goed bij voelt, of er onzeker van wordt, stoppen. Inderdaad is stevig wandelen net zo goed.

Qua cursus kan ik je Mom in Balance aanraden, dat is een soort bootcamp voor zwangeren in de buitenlucht. Ik ben er zelf net mee gestart, het is absoluut geen pufclub maar best pittig. Terwijl het wel onder goede begeleiding is. Conditie en kracht, met extra aandacht voor de bekkenbodemspieren.

http://Www.mominbalance.nl
<<

Anoniem136

Bericht 19 Mrt 2015 15:53

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Ik zou vooral goed naar je lichaam luisteren en kijken waar nu je grens ligt. Als je gaat hardlopen en je voelt na twee km dat het te zwaar wordt terwijl dat eerder vijf was, dan dat aanhouden en zo kijken wat je kan. Misschien gaat het heel goed en geniet je er juist van. En ik denk dat je prima zelf aanvoelt wanneer je die grens overgaat, of niet?
<<

Anoniem117

Bericht 19 Mrt 2015 15:56

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Carrie schreef:
SarahKey schreef:Als je twijfelt moet je het niet doen. Er zijn genoeg andere sporten waarbij je het wat rustiger aan kan doen.


Ja, inderdaad, dat is eigenlijk wel zo. Anders zou ik toch steeds onzeker zijn. Ik kan ook stevig wandelen op mijn hardloopschoenen en eventueel een andere rustigere sport doen al dan niet zwangerschapgericht, een curus ofzo. Of lekker zwemmen.

Dank je wel AnnaK voor je heldere antwoord, klinkt wel logisch. Ik vind het wel jammer want ik zag mezelf altijd rennen met een dikke buik maar denk dat ik het dan maar niet doe omdat ik een beetje onzeker ben.


Ik zag mezelf ook a la Charlotte van satc zwanger hardlopen, maar omdat ik na de winterperiode toch moest opbouwen, heb ik het gehouden bij stevig doorwandelen. En dat voelt ook fijn, je word er niet angstig van (wat als het toch niet goed is, of ik toch teveel doe) en je blijft fit. Mom in balance lijkt mij ook een hele leuke manier van sporten tijdens de zwangerschap. Ik heb het toen niet gedaan, omdat ik zo lang misselijk ben geweest. (Tijdens mijn stevig door wandelingetjes ook vaak moeten overgeven en dat wilde ik niet hebben tijdens een cursus).
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 19 Mrt 2015 17:00

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Bij bijna alle sporten geldt: luister naar je lichaam!
Als ik je verhaal zo lees dan ben je het gewend om hard te lopen, dus dan kun je hier rustig mee doorgaan. Ik zou niet het uiterste vragen van jezelf, dus probeer anders eens 20-30 minuten te lopen. Zie het hardlopen als een prettige manier van in beweging zijn en je conditie op peil houden. Bouw je het normaal altijd op tot 50 minuten?
Nu ben je nog heel vroeg in je zwangerschap, maar voor later in de zwangerschap geld dat je wel zult merken wanneer je nog kunt hardlopen. Als je harde buiken krijgt, bekkenklachten of andere lichamelijke klachten dan is dit een teken dat je het rustiger aan moet doen. Houdt het dan bij een korte wandeling of zoek inderdaad een anders ( al niet zwangerschapgerelateerde ) sport

En wat susan zegt ben ik het wel mee eens: tuurlijk is het goed om voorzichtig te zijn, als je je er echt niet goed bij voelt op hard te lopen moet je het vooral niet doen. Maar vergeet niet dat een zwangerschap iets heel natuurlijks is, je lichaam is erop gebouwd om door te gaan en je hoeft niet je hele leven aan te passen aan je zwangerschap ( niet dat ik denk dat je dat doet hoor! )
<<

Anoniem125

Bericht 19 Mrt 2015 17:13

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Zelf ben ik blijven hardlopen tot ik 20 weken zwanger was. Ik liep halve marathons voor ik zwanger werd, dus dat is wel anders natuurlijk. Tijdens mijn zwangerschap deed ik het rustig aan en niet meer van die lange afstanden. Ik denk zelf dat je het prima kan doen, alleen ik zou jezelf niet al teveel uitputten. Maar gewoon lekker hardlopen en als je teveel buiten adem raakt lekker wandelen tussendoor kan echt geen kwaad.

Dat onderzoek van Milou komt erg ongeloofwaardig over, maar zij doet er sowieso alles aan om sporten tijdens de zwangerschap te ontmoedigen. Begrijp niet zo goed waarom, maar dat is kennelijk haar stokpaardje, zou me daar dus niet teveel van aantrekken.

Gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap! Echt geweldig nieuws!
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 19 Mrt 2015 17:45

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Haha, ik wachtte al op je!

:12:
04-2014
10-2015
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 19 Mrt 2015 20:35

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Ik denk dat je zelf wel vrij goed aanvoelt wat je lichaam wel/niet kan.
Als jij nog kunt hardlopen en geen last krijgt, dan kun je dat volgens mij gewoon doen hoor. Ik zou dan inderdaad ook niet meer op gaan bouwen, maar doen wat je kan.
Vriendin van mij zit inmiddels op 25 weken en die sport nog gewoon een paar keer per week. Zo heeft eigenlijk geen kwaaltjes, dus bleef ook hardlopen, fitnessen ed. Of ze dat nu nog allemaal doet weet ik zo niet, maar sowieso de eerste maanden.
Fijn toch, dat het kan?
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 19 Mrt 2015 21:42

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Met hardlopen geen ervaring, maar wat ben ik blij voor jullie dat je zwanger bent! Gefeliciteerd! :cheers:
<<

Anoniem186

Bericht 19 Mrt 2015 22:06

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Ik zou geen mega afstanden meer gaan lopen. Maar als je eerder al behoorlijke rondes kon lopen, dan zou ik een km of 5 echt wel aandurven. Het hoeft geen top snelheid te zijn, gewoon lekker een beetje joggen. Beweging is juist goed voor je. Zolang je het maar niet overdrijft.
Iemand die hardlopen nooit gedaan heeft zou ik het niet aanraden om tijdens een zwangerschap te beginnen. Maar als je het altijd al kon, dan kan het prima. Je moet het gewoon niet te gek maken.

En edit: bij twijfel even met je vk overleggen.
<<

Anoniem301

Bericht 20 Mrt 2015 11:36

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Lonely Goatherd schreef:Met hardlopen geen ervaring, maar wat ben ik blij voor jullie dat je zwanger bent! Gefeliciteerd! :cheers:


Dank je wel!
<<

Anoniem301

Bericht 20 Mrt 2015 11:40

Re: Hardlopen tijdens de zwangerschap

Henque schreef:Bij bijna alle sporten geldt: luister naar je lichaam!
Als ik je verhaal zo lees dan ben je het gewend om hard te lopen, dus dan kun je hier rustig mee doorgaan. Ik zou niet het uiterste vragen van jezelf, dus probeer anders eens 20-30 minuten te lopen. Zie het hardlopen als een prettige manier van in beweging zijn en je conditie op peil houden. Bouw je het normaal altijd op tot 50 minuten?
Nu ben je nog heel vroeg in je zwangerschap, maar voor later in de zwangerschap geld dat je wel zult merken wanneer je nog kunt hardlopen. Als je harde buiken krijgt, bekkenklachten of andere lichamelijke klachten dan is dit een teken dat je het rustiger aan moet doen. Houdt het dan bij een korte wandeling of zoek inderdaad een anders ( al niet zwangerschapgerelateerde ) sport

En wat susan zegt ben ik het wel mee eens: tuurlijk is het goed om voorzichtig te zijn, als je je er echt niet goed bij voelt op hard te lopen moet je het vooral niet doen. Maar vergeet niet dat een zwangerschap iets heel natuurlijks is, je lichaam is erop gebouwd om door te gaan en je hoeft niet je hele leven aan te passen aan je zwangerschap ( niet dat ik denk dat je dat doet hoor! )

Ja normaal bouw ik het altijd op tot 50 minuten tot een uur en soms tot een uur en 10 minuten. Dit opbouwen gaat eigenlijk wel zonder moeite, ik doe er altijd 5 minuutjes bij, herhaal dat twee keer, en daarna weer 5 minuten langer, enz.

Ik vind het gewoon zo spannend allemaal, het heeft best even geduurd voor ik zwanger raakte dat ik het allemaal goed wil doen. Ik moet daar nog een beetje balans in zien te vinden merk ik. Ik doe nu nog even niks en 1 april ga ik het aan de fertriliteitsarts vragen, die zal het ook wel weten denk ik.

Caulfield heb gisteren meteen gebeld naar mom in balance en dat geven ze ook in mijn woonplaats. Aan de telefoon vroeg ze welke sporten ik gewend ben om te doen waarop ik aangaf hardlopen en dat ik nu een winterstop heb en eigenlijk niet durf te beginnen. Ze antwoordde dat ik prima kan hardlopen en dat ik niet bang hoef te zijn, maar dat ik het alleen moet doen als het goed voelt. En dat er tijdens de lessen ook wel stukjes wordt hardgelopen. Na mijn tweede echo zal ik in ieder geval een proefles nemen, het lijkt me wel wat!
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers