Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


getalbegrip vergroten

<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 03 Mrt 2015 20:58

getalbegrip vergroten

Mijn dochter kan nog wat oefening gebruiken voor getalbegrip (groep 3 niveau). Heeft iemand tips voor spelletjes die we met haar kunnen doen om dit te oefenen? En dan geen spelletjes op de tablet/computer. We kregen van de juf o.a. al de tip om bijv. rummikub te spelen met haar.
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:27

Bericht 03 Mrt 2015 21:23

Re: getalbegrip vergroten

Ganzenborden en dan met twee dobbelstenen. En ik oefen soms met tellen door mijn dochter te laten tellen bij het koken of bij het geven van hondenbrokken, of te rekenen met chipjes, centen tellen, aantal bloemen van een bosje bloemen pakken etc.

Hoe leren jullie de kinderen klok kijken aan?
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 03 Mrt 2015 21:27

Re: getalbegrip vergroten

Dat zijn goede tips, dank je! Ganzenborden met 2 dobbelstenen gaan we morgen meteen doen, we hebben toevallig sinds zaterdag ganzenbord in huis. De juf gaf ook al als tip om spelenderwijs te rekenen met snoepjes/druiven/krentjes.

Klokkijken leren we haar aan door haar op de klok te laten kijken en te benoemen hoe laat het is. Ze heeft zelf een horloge met voor elke minuut een streepje en met de cijfers van 1 t/m12 erop. Elk streepje is een minuut en zo is ze nu aan het leren dat het 5 over is als de wijzer op de 1 staat.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 03 Mrt 2015 21:30

Re: getalbegrip vergroten

- Dingen benoemen die je onderweg ziet als je ergens heen gaat. Nummerborden, huisnummers enz.
Maak er spelletjes van 'Wie als eerste een 3/13/23/what ever ziet!'
- Van die stippen/cijfer tekeningen maken
- Dingen tellen tijdens het avond eten 'hoeveel wortels heb jij op je bord?'
- Boekjes met cijfers lezen


Ik denk nog even verder
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 03 Mrt 2015 21:31

Re: getalbegrip vergroten

Begin met klokkijken van groot naar klein. Hele uren, halve uren, kwartieren, minuten.
En dan de 5 overs/voor, 10 over/voor, 10 voor/over half, enz.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Mrt 2015 21:34

Re: getalbegrip vergroten

Winkeltje spelen misschien? En dan niet met echte munten, want dat is te moeilijk, maar dat je munten maakt van damstenen die allemaal evenveel waard zijn. Zoiets?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 03 Mrt 2015 21:39

Re: getalbegrip vergroten

Ah bedankt voor het meedenken, daar kan ik allemaal wel wat mee.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 04 Mrt 2015 09:05

Re: getalbegrip vergroten

Die spelletjes tussendoor en onderweg doen het vaak goed. Als N. en ik in de auto zitten probeert ze al letters op borden te lezen en verteld mij hoe hard ik mag rijden volgens het bord. Ook getallen op auto's en die hm-paaltjes leest ze goed op. We maken er echt spelletjes van, vind ze superleuk!
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 04 Mrt 2015 09:48

Re: getalbegrip vergroten

Die spelletjes vindt mijn dochter ook leuk (en mijn zoon ook, hij kent er inmiddels bijna alle letters door). Cijfers herkennen gaat prima, ze weet ook wat meer of minder is en tellen, ook met sprongen doet ze. Ze telt nog wel veel op haar vingers en vindt het lastig om de som uit een verhaal te halen.
Fijn alle tips hier, vanmorgen hebben we al wat uitgeprobeerd bij het eten.
Parisienne, hier ook onderweg 'ohhhh mama jij rijdt 55 en je mag hier maar 50', haha.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 04 Mrt 2015 16:30

Re: getalbegrip vergroten

Miniloco is ook nog leuk! Helemaal old skool, maar super handig!

Contextsommen zijn ook vreselijk, want je moet er niet alleen voor kunnen rekenen, maar ook begrijpend kunnen lezen. En dat vinden heel veel kinderen moeilijk.
Als je dat wilt oefenen kan ik je deze site aanraden: http://www.redactiesommen.nl/werkbladmaken.html

Die maakt in een poep en een zucht tientallen werkbladen voor je, inc bladen met het antwoord!

Dat kun je ook weer visueel maken, de zogenoemde bussommen. Dus met een bakje met poppetjes gaan rijden ofzo en iedere keer stoppen, paar erbij, paar eraf, paar erbij, enz.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 04 Mrt 2015 18:29

Re: getalbegrip vergroten

Handige site Lejow, ga ik morgen even uitprinten:-)
En het gekke is dat ze wel goed begrijpend kan lezen, maar ik denk dat ze de som dan ook gewoon moeilijk vindt en daar dan de fout in maakt.
Miniloco hebben we in huis maar vindt ze niet leuk. Die bussommen kunnen we ook wel eens doen met de duplobus en poppetjes.

Vandaag heb ik 5 dobbelstenen gekocht en heb ik de cijfers 1 tot en met 20 op een blaadje geschreven, ze mocht dan elke keer de som van de dobbelstenen afstrepen. En als ze 'm al afgestreept had dan kon ze 'm nog splitsen in meerdere getallen. Met een vriendinnetje heeft ze dat een tijdje gedaan en net wilde ze het weer doen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Sublimo