Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


vip-bevalling

<<

Patsy

Bericht 03 Mrt 2015 14:51

vip-bevalling

Iemand hier ervaring mee?

Zojuist werd ik, tijdens de intake van de kraamzorg, gewezen op deze mogelijkheid. Het houdt in dat tijdens de bevalling de kraamverzorgster al aanwezig is om de vrouw bij te staan tijdens de bevalling.

Eigenlijk lijkt mij dit wel wat, maar ik twijfel of ze niet overbodig zal zijn. Kortom, ervaring? Vertel!

Edit, de kraamverzorgster zal er dan al veel eerder bij zijn dan (hier) standaard is. Bij wijze van spreken vanaf de eerste wee.
Laatst gewijzigd door Patsy op 03 Mrt 2015 15:08, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 03 Mrt 2015 14:56

Re: vip-bevalling

Gaat het om een thuisbevalling in jouw geval? En je bedoelt dan de kraamverzorgster die er naderhand ook in je kraamweek is?

Ik ben in een geboortecentrum bevallen en had daar naast mijn verloskundige ook een kraamverzorgster erbij. Ik kwam daar met ongeveer 8 cm ontsluiting aan dus lang heeft het niet geduurd maar ik vond het wel fijn.
Thuis hadden we een andere kraamverzorgster en ik vond het zeg maar toch weer een drempel dat er weer een ander down under kwam kijken. Wat dat betreft zou ik het dus wel fijn hebben gevonden als het dezelfde persoon was geweest :)
<<

Patsy

Bericht 03 Mrt 2015 15:02

Re: vip-bevalling

Het kan zowel tijdens een thuisbevalling als tijdens een poliklinische bevalling. Volgens mij wordt zoveel mogelijk geprobeerd om dezelfde kraamverzorgster te sturen tijdens de bevalling als in de kraamweek.

Ik wil zelf in het ziekenhuis bevallen.

Wat betreft controles zou ik het ook fijn vinden als het dezelfde persoon is, maar bij mijn zoon was er steeds een andere verpleegkundige die keek, dus ik ben iets gewend.
Laatst gewijzigd door Patsy op 03 Mrt 2015 15:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 03 Mrt 2015 15:03

Re: vip-bevalling

Bij ons is dit standaard. Dus als ik een thuisbevalling had gehad of in het ziekenhuis, maar wel met de vk, dan zou de kraamverzorgster er bij zijn geweest.
Nu werd mijn bevalling medisch, maar ze is er alsnog een hele tijd bij geweest.
<<

Patsy

Bericht 03 Mrt 2015 15:04

Re: vip-bevalling

Heb je er iets aan gehad Soleil?
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 03 Mrt 2015 15:07

Re: vip-bevalling

Nou, ja en nee. Aan de ene kant vond ik het fijn dat ze een deel van de bevalling had meegemaakt, zodat ze gelijk wist hoe het zat. Aan de andere kant stonden er al zo veel mensen rond mijn bed, dat het op dat moment niet zo super veel toevoegde. Maar ik weet niet hoe dat zou zijn geweest als de bevalling niet medisch was geworden.
<<

Patsy

Bericht 03 Mrt 2015 15:10

Re: vip-bevalling

Lastig te zeggen dan idd. Ik ben tijdens de bevalling op meerdere momenten alleen geweest omdat mijn man even een lucht je ging scheppen of naar de wc ging en net op dat moment werd de verpleegkundige weggeroepen. Dat vond ik vreselijk, met dat in mijn achterhoofd lijkt het me wel prettig.
<<

Anoniem166

Bericht 03 Mrt 2015 15:19

Re: vip-bevalling

De kraamzorgorganisatie waar ik bij zat, bood ook de mogelijkheid aan dat iemand gedurende de bevalling bij je bleef. Op zich vond ik het een fijn idee dat ik kon bellen als ik dat nodig had. Ik heb er geen gebruik van gemaakt. Terwijl ik nog dacht dat ik in de beginfase van mijn bevalling zat, heeft de verloskundige mijn vriend opdracht gegeven om de kraamhulp te bellen. Zij was goed 3 minuten binnen toen zoon werd geboren. Het ging allemaal wat sneller dan ik dacht.
<<

Anoniem97

Bericht 03 Mrt 2015 15:39

Re: vip-bevalling

Hier is er sowieso een kraamverzorgende bij tijdens thuisbevallingen om de vk te ondersteunen. Het is niet de dezelfde als daarna in de kraamweek.
Als ik kon kiezen zou ik t niet, maar ik heb daar niks over te zeggen helaas.
Bij de eerste kwam ze al toen zoon er was en bij de 2de vond ik haar maar irritant.
<<

Anoniem313

Bericht 03 Mrt 2015 15:57

Re: vip-bevalling

Voor mij zou het niet zo hoeven geloof ik. Ik zie niet helemaal in wat zo iemand toevoegt tijdens de bevalling. En dat er verschillende mensen mijn hechtingen en dergelijke inspecteren maakt me geen fluit uit.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 03 Mrt 2015 16:31

Re: vip-bevalling

Gaan die uren van je normale kraamzorg af na je bevalling? Dan zou ik er sowieso niet voor kiezen. Straks duurt het vanaf de 1e wee 24 uur voordat je kindje er uit is; dan zou er nog maar weinig overblijven voor na de bevalling.
Afbeelding
<<

Patsy

Bericht 03 Mrt 2015 16:38

Re: vip-bevalling

Annie24 schreef:Gaan die uren van je normale kraamzorg af na je bevalling? Dan zou ik er sowieso niet voor kiezen. Straks duurt het vanaf de 1e wee 24 uur voordat je kindje er uit is; dan zou er nog maar weinig overblijven voor na de bevalling.


Nee, je blijft gewoon recht houden op hetzelfde aantal uren, er zijn ook geen extra kosten aan verbonden.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Mrt 2015 16:42

Re: vip-bevalling

Dat is toch heel normaal?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Patsy

Bericht 03 Mrt 2015 16:47

Re: vip-bevalling

Lady schreef:Dat is toch heel normaal?

Niet dat ze al vanaf het begin van de bevalling aanwezig is, en je ondersteunt tijdens de weeën. Normaal komt ze als de baby er bijna is. Hier tenminste. Ik vraag me zelfs af of ze normaal gesproken bij een poliklinische bevalling naar het ziekenhuis komt.
<<

Anoniem193

Bericht 03 Mrt 2015 16:52

Re: vip-bevalling

Katrien schreef:
Annie24 schreef:Gaan die uren van je normale kraamzorg af na je bevalling? Dan zou ik er sowieso niet voor kiezen. Straks duurt het vanaf de 1e wee 24 uur voordat je kindje er uit is; dan zou er nog maar weinig overblijven voor na de bevalling.


Nee, je blijft gewoon recht houden op hetzelfde aantal uren, er zijn ook geen extra kosten aan verbonden.


Hoe wordt het betaald dan?

En als je dan een bevalling hebt met 48 uur weeën? Hoe gaat dat dan?
<<

Patsy

Bericht 03 Mrt 2015 16:57

Re: vip-bevalling

Over de betaling heb ik vanmiddag de kraamzorginstantie gemaild, dit was het antwoord:

De VIP bevalling wordt net zoals de gewone bevalling en de kraamtijd vergoed door je zorgverzekeraar.
Afhankelijk van welke zorgverzekering je hebt, moet je misschien een eigen bijdrage van 4,10 euro per uur betalen voor de kraamtijd, de gewone bevalling en/of de VIP bevalling.
De verzekeraar maakt geen onderscheid tussen een gewone bevalling en een VIP bevalling.

Wat er gebeurd wanneer je 48 uur weeën hebt weet ik niet. Ik zou ze zelf sowieso niet vanaf de eerste wee laten komen trouwens, maar goed, dan weet je nooit hoe lang het nog gaat duren natuurlijk.
<<

Anoniem151

Bericht 03 Mrt 2015 18:08

Re: vip-bevalling

Zou de kraamverzorgster er dan al eerder zijn dan de verloskundige? Hier kwam de kraamverzorgster net een paar minuten na de geboorte binnen, het ging vrij snel hier :)
Ik had zelf geen behoefte aan extra begeleiding oid
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 03 Mrt 2015 18:13

Re: vip-bevalling

Katrien schreef:Over de betaling heb ik vanmiddag de kraamzorginstantie gemaild, dit was het antwoord:

De VIP bevalling wordt net zoals de gewone bevalling en de kraamtijd vergoed door je zorgverzekeraar.
Afhankelijk van welke zorgverzekering je hebt, moet je misschien een eigen bijdrage van 4,10 euro per uur betalen voor de kraamtijd, de gewone bevalling en/of de VIP bevalling.
De verzekeraar maakt geen onderscheid tussen een gewone bevalling en een VIP bevalling.

Wat er gebeurd wanneer je 48 uur weeën hebt weet ik niet. Ik zou ze zelf sowieso niet vanaf de eerste wee laten komen trouwens, maar goed, dan weet je nooit hoe lang het nog gaat duren natuurlijk.


Dit vroeg ik mij inderdaad ook af! Mijn kraamzorg begon er ook over tijdens de telefonische intake. Het lijkt me best fijn om iemand te hebben die er tijdens de weeen continue voor mij is. Ik kreeg wel te horen dat de bevallingen altijd door een ander kraamzorgteam gedaan worden dan de kraamhulp die gedurende de week komt.

Mijn verzekering vergoed de eigen bijdrage kraamzorguren volledig. Mijn vorige verzekeraar had een maximum bedrag. Daar moet je dus naar kijken.
<<

Anoniem147

Bericht 03 Mrt 2015 18:31

Re: vip-bevalling

Blue Phone schreef:Zou de kraamverzorgster er dan al eerder zijn dan de verloskundige? Hier kwam de kraamverzorgster net een paar minuten na de geboorte binnen, het ging vrij snel hier :)
Ik had zelf geen behoefte aan extra begeleiding oid


De kraamverzorgende is er dan inderdaad eerder dan de verloskundige maar staat wel onder directe supervisie van haar. Bij vroegtijdige inzet partusassistentie gaat het vooral steun te bieden aan vrouw en partner tijdens de ontsluiting.

Ik weet dat wij voor VIP extra geschoold worden en voor gewone partusassistentie niet.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 03 Mrt 2015 20:13

Re: vip-bevalling

Ik zou daar echt niet op zitten te wachten. Bij beide bevallingen kwam ze binnen ongeveer een uur voor de bevalling en ik vond het totaal geen toevoeging hebben. Ja,handig om de washandjes aan te geven aan mijn man, zodat hij bij me kon blijven die laatste periode... Mijn man en verloskundige vond ik meer dan genoeg...

Als je echt iemand extra bij je bevalling zou willen hebben ter ondersteuning zou ik voor een doula kiezen, die kan je tenminste van tevoren zelf uitkiezen. Ik zou er niet voor kiezen een wildvreemde die dan toevallig dienst heeft bij zoiets bijzonders te hebben. Straks is het iemand die je totaal niet ligt :eyes:
Afbeelding

Afbeelding
<<

Patsy

Bericht 03 Mrt 2015 20:16

Re: vip-bevalling

Je laatste alinea is ook wat wij net bespraken, Snoezel. Voor ons is dat de reden om dit niet te gaan doen.
<<

Nathalie

Noob

Berichten: 233

Geregistreerd: 03 Sep 2013 08:50

Bericht 03 Mrt 2015 21:01

Re: vip-bevalling

Ik heb mijn kraamhulp weg gestuurd omdat ik totaal geen klik met haar had. Ik zou hier dus nooit voor kiezen als je niet weet wie er komt.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 03 Mrt 2015 21:19

Re: vip-bevalling

Bij welke kraamzorg zit je Katrien? Ben benieuwd, haha.

Zelf zou ik dit niet echt nodig vinden denk ik. Je zou maar 10uur bezig zijn en al die uren een vreemde vrouw om je heen hebben lopen.. Dat lijkt mij niet echt tof, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Patsy

Bericht 03 Mrt 2015 21:23

Re: vip-bevalling

Cinnemon, kraam centrum woonplaats ;). Bij welke ga jij? En welke verloskundige, verloskundig centrum woonplaats of die die met een A begint?
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 03 Mrt 2015 21:29

Re: vip-bevalling

Ik zit bij A. Had echt geen idee en de huisarts bracht het op zo'n manier dat ik dacht dat dit de enige was, haha.
Voor de kraamzorg heb ik me aangemeld bij Groene Kruis, ook ivm de verzekering.
Ik heb met helemaal niks ervaring en ook geen bekenden met ervaring, dus ik vind het allemaal best lastig kiezen, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers