Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 03 Mrt 2015 21:03

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Als we het dan toch over verantwoordelijkheid gaan hebben, weet ik er ook nog wel één!

Er is geen grotere verantwoordelijkheid dan die voor je kind!!

Ze kunnen namelijk niet voor zichzelf zorgen, dat doe jij voor hun. Tot hun 18e jaar ben je verplicht voor ze te zorgen, maar ook verantwoordelijk voor hun daden. Hun toekomst ligt in JOUW handen.
Ik kan me geen baan bedenken waarbij hun toekomst van 1 persoon afhangt, of je moet een éénmanszaak hebben.

Bovendien doe ik wel meer met mijn dochter dan kleuren hoor! Kleien, verven, met de poppen spelen. Los gaan in Ballorig, heerlijk genieten vind ik dat!! :yes:
Afbeelding

Afbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 03 Mrt 2015 21:08

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Pinkel schreef:Als we het dan toch over verantwoordelijkheid gaan hebben, weet ik er ook nog wel één!

Er is geen grotere verantwoordelijkheid dan die voor je kind!!

Ze kunnen namelijk niet voor zichzelf zorgen, dat doe jij voor hun. Tot hun 18e jaar ben je verplicht voor ze te zorgen, maar ook verantwoordelijk voor hun daden. Hun toekomst ligt in JOUW handen.
Ik kan me geen baan bedenken waarbij hun toekomst van 1 persoon afhangt, of je moet een éénmanszaak hebben.

Bovendien doe ik wel meer met mijn dochter dan kleuren hoor! Kleien, verven, met de poppen spelen. Los gaan in Ballorig, heerlijk genieten vind ik dat!! :yes:

Wat is je punt nou, ben je het eens met de uitspraak in de openingspost? Ik snap je bijdrage niet zo goed.
#teammaple🍁
<<

Anoniem193

Bericht 03 Mrt 2015 21:11

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

als je naast het ouderschap werkt is die verantwoordelijkheid echt niet in eens minder.
<<

Anoniem154

Bericht 03 Mrt 2015 21:13

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

maar pinkel, m.i. heeft een kind meer nodig dan enkel mama's / papa's aanwezigheid, en aandacht. Een kind moet zich kunnen ontplooien, leren omgaan met andere kinderen. Het is niet zo dat een kind een betere jeugd heeft, wanneer moeder of vader 24/7 in de buurt is, dan wanneer ze 1 of 2 dagen bij een oppas/kdv/bso zijn.

Nu reageer je alsof een werkende moeder geen volledige verantwoordelijkheid kent....





Mbt emancipatie...snap het punt. Maar heel eerlijk gezegd zou ik persoonlijk afknappen op een huisvader. Ieder zijn of haar ding, maar ik houd toch meer van een man die een bepaald streven heeft, een ambitie buiten het ouderschap.
En dan kom je misschien al sneller in de traditionelere rolverdeling...maar dat voelt persoonlijk beter aan.
Ik werk overigens parttime, en het huishouden doen we 30/70 dus zo traditioneel zijn we niet...
<<

Anoniem178

Bericht 03 Mrt 2015 21:16

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Als er zo'n minimumloon zou komen denk ik dat er vooral een probleem bij komt. Vrouwen die een kind als veilig, stabiel inkomen zien, dus er zo nu en dan eentje bijmaken.

Als Rosalie het zo vervelend vindt om om haar panty's te moeten bedelen is het simpel; zorg voor een betere verhouding met je man of ga ook werken.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Mrt 2015 21:20

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Inderdaad. Ik vraag me ook af hoe dat eruit ziet, hebben ze geen gezamenlijke rekening? Heeft zij gewoon totaal geen geld tot haar beschikking, behalve wat huishoudgeld? Ik zou zo'n klassieke rolverdeling niet willen met een man die het geld dat binnenkomt ziet als 'zijn geld'. Ik vind dat je dan ook op twee gedachten hinkt: als je de overtuiging hebt dat de vrouw thuis moet blijven zodat de man werkt dan werk je samen binnen het gezin en neemt elk een taak voor je rekening: zorg en kostwinning. Je kunt dan niet tegelijkertijd gaan doen alsof je vrouw thuis is voor de leut en dus nergens recht op heeft en overal om moet bedelen. Zowel het gezinsleven als het geld zijn dan van allebei.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 03 Mrt 2015 21:30

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Mijn stukje slaat op Nougat en haar rare opmerkingen! Hierboven had ik al gezegd dat ik het er niet mee eens ben wat die Rosalie Bremen zegt.

@ Wolbol:

Uiteraard heeft een kind meer uitdaging nodig en moet het zichzelf kunnen ontplooien. Daarom ga ik ook 1x per week met haar naar Ballorig waar ze zichzelf heerlijk kan uitleven tijdens peuterdans en daarna lekker spelen met andere kindjes.
Tevens gaat ze ook nog 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal.

En nee een werkende ouder heeft niet minder verantwoordelijkheden, maar die geeft bepaalde verantwoordelijkheden uit handen als hun kind naar een KDV gaat. Mijn dochter zit sindskort pas op de PSZ voor die tijd wilde ik gewoon heel graag zelf voor haar zorgen, en kon ik de zorg erg moeilijk uit handen geven.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 03 Mrt 2015 21:34

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Susan schreef:Inderdaad. Ik vraag me ook af hoe dat eruit ziet, hebben ze geen gezamenlijke rekening? Heeft zij gewoon totaal geen geld tot haar beschikking, behalve wat huishoudgeld? Ik zou zo'n klassieke rolverdeling niet willen met een man die het geld dat binnenkomt ziet als 'zijn geld'. Ik vind dat je dan ook op twee gedachten hinkt: als je de overtuiging hebt dat de vrouw thuis moet blijven zodat de man werkt dan werk je samen binnen het gezin en neemt elk een taak voor je rekening: zorg en kostwinning. Je kunt dan niet tegelijkertijd gaan doen alsof je vrouw thuis is voor de leut en dus nergens recht op heeft en overal om moet bedelen. Zowel het gezinsleven als het geld zijn dan van allebei.



Dit bedoel ik dus!! :yes:
Afbeelding

Afbeelding
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Mrt 2015 21:37

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Lastig. Een minimumloon vind ik erg overdreven maar tegen een vergoeding kijk ik nog best Positief tegenaan.
Het heeft ook voordelen, doordat er dan meer mensen thuis blijven komen er weer banen vrij voor mensen die werkeloos thuis zitten en Ww ontvangen. Dus in mijn ogen wel een win-win situatie.
Maar dan moet zo'n bedrag dus inderdaad niet zo hoog zijn dat vrouwen om die rede dan maar een kind maken.
<<

Anoniem119

Bericht 03 Mrt 2015 21:41

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Milady schreef:Maar dan moet zo'n bedrag dus inderdaad niet zo hoog zijn dat vrouwen om die rede dan maar een kind maken.


Op een gegeven moment was er in Engeland zo'n subsidie voor tienermoeders, die ontvingen huisvesting en een basisbedrag. Dat werkte ook averechts natuurlijk, 'lekker makkelijk' een kindje krijgen ipv studeren.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 03 Mrt 2015 21:43

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Wolbol schreef:



Mbt emancipatie...snap het punt. Maar heel eerlijk gezegd zou ik persoonlijk afknappen op een huisvader. Ieder zijn of haar ding, maar ik houd toch meer van een man die een bepaald streven heeft, een ambitie buiten het ouderschap.
En dan kom je misschien al sneller in de traditionelere rolverdeling...maar dat voelt persoonlijk beter aan.
Ik werk overigens parttime, en het huishouden doen we 30/70 dus zo traditioneel zijn we niet...


Maar vindt jij dan dat het een voor een vrouw minder belangrijk is om andere ambities naast het ouderschap te hebben? Waar zit dat verschil 'em dan precies in? Ben gewoon benieuwd hoor.
Smile, it's free!
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Mrt 2015 21:44

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Marin schreef:
Milady schreef:Maar dan moet zo'n bedrag dus inderdaad niet zo hoog zijn dat vrouwen om die rede dan maar een kind maken.


Op een gegeven moment was er in Engeland zo'n subsidie voor tienermoeders, die ontvingen huisvesting en een basisbedrag. Dat werkte ook averechts natuurlijk, 'lekker makkelijk' een kindje krijgen ipv studeren.


Ja daarom is het denk Ik ook moeilijk te realiseren. Er zal altijd groep zijn die er misbruik van zal maken.
<<

Anoniem154

Bericht 03 Mrt 2015 21:51

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Maar waarom stimuleren om (zullen toch grotendeels) moeders thuis te houden? Die scheefheid ga je dan toch krijgen, moeders meer thuis en de vaders meer aan het werk. Ik ze daar niet echt een positieve ontwikkeling in.
Juist de vrouwen mogen wat meer vertegenwoordigd worden op de arbeidsmarkt.

Pinkel, jouw man werkt volgens mij heel veel, en zal zijn dochter dus minder zien. Hoe kijk je daar dan tegenaan?


..weg..
Laatst gewijzigd door Anoniem154 op 04 Mrt 2015 11:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem154

Bericht 03 Mrt 2015 21:59

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Lavendel schreef:
Wolbol schreef:



Mbt emancipatie...snap het punt. Maar heel eerlijk gezegd zou ik persoonlijk afknappen op een huisvader. Ieder zijn of haar ding, maar ik houd toch meer van een man die een bepaald streven heeft, een ambitie buiten het ouderschap.
En dan kom je misschien al sneller in de traditionelere rolverdeling...maar dat voelt persoonlijk beter aan.
Ik werk overigens parttime, en het huishouden doen we 30/70 dus zo traditioneel zijn we niet...


Maar vindt jij dan dat het een voor een vrouw minder belangrijk is om andere ambities naast het ouderschap te hebben? Waar zit dat verschil 'em dan precies in? Ben gewoon benieuwd hoor.


Nee, juist niet. Maar over dat aspect (vrouwen en ambitie) heb ik het nu niet. ik doel alleen op de man...thuisblijfvader vs man met ambitie. verdere uitleg ...weg....
Laatst gewijzigd door Anoniem154 op 04 Mrt 2015 11:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem142

Bericht 03 Mrt 2015 22:03

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

.
Laatst gewijzigd door Anoniem142 op 28 Jan 2016 22:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Mrt 2015 22:08

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Desalniettemin schreef:Ik stem voor een basisinkomen.


Ja daar vertelde mijn moeder laatst over dat er een proef is geweest in Zwitserland en dat het best goed werkt. Maar ik heb mij er Nog niet genoeg in verdiept om er zelf een mening over te kunnen hebben.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Mrt 2015 22:11

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik kan me eerlijk gezegd niet goed voorstellen dat vrouwen tienermoeder worden of een heleboel kinderen krijgen puur om zo'n subsidie. Zo'n bedrag is meestal het zout in de pap niet, dat is net genoeg om de lasten net wat te kunnen verlichten. Het zou geen bedrag zijn waar je op binnenloopt of waar je volledig van rond kan komen. Ik neem aan dat de meeste vrouwen nog wel genoeg verstand hebben om zulke verstrekkende keuzes niet daarop te baseren. Ik denk, om bij dit voorbeeld te blijven, dat als een vrouw thuisblijfmoeder is en vijf kinderen krijgt, dat toch al het type was om een thuisblijfmoeder met vijf kinderen te zijn. Iemand die er niet aan moet denken om thuis te zijn of zo'n groot gezin te hebben gaat dat ook niet doen voor het geld.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem119

Bericht 03 Mrt 2015 22:17

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Susan schreef:Ik kan me eerlijk gezegd niet goed voorstellen dat vrouwen tienermoeder worden of een heleboel kinderen krijgen puur om zo'n subsidie. Zo'n bedrag is meestal het zout in de pap niet, dat is net genoeg om de lasten net wat te kunnen verlichten. Het zou geen bedrag zijn waar je op binnenloopt of waar je volledig van rond kan komen. Ik neem aan dat de meeste vrouwen nog wel genoeg verstand hebben om zulke verstrekkende keuzes niet daarop te baseren. Ik denk, om bij dit voorbeeld te blijven, dat als een vrouw thuisblijfmoeder is en vijf kinderen krijgt, dat toch al het type was om een thuisblijfmoeder met vijf kinderen te zijn. Iemand die er niet aan moet denken om thuis te zijn of zo'n groot gezin te hebben gaat dat ook niet doen voor het geld.



Ik denk het wel dat er mensen zijn die zo denken en daar naar handelen. Zo zijn er ook genoeg mensen die in de ziektewet en bijstand zitten, die dat wel lekker makkelijk vinden. Voordat er dáár weer een discussie over komt: Nee niet iedereen. Maar ik denk wel dat er bij dergelijke subsidies altijd wel mensen zijn die er proberen een slaatje uit te slaan.

Daarom snap ik een subsidie voor thuisblijfmoeders niet: Waarom zou je recht hebben op iets, wat je eigen vrije keuze is? Kijk, ziektewet, bijstand, WW, zorgtoeslag, huurtoeslag, allemaal perfecte voorbeelden van subsidies die er zijn om tekorten aan te vullen, voor mensen die een steuntje kunnen gebruiken. Daar zijn we Nederland voor, en dat mijn belastinggeld naar dat soort subsidies gaat vind ik prima. Heb ik in het verleden ook gebruik van gemaakt (zorgtoeslag, WW). Maar ik zie niet in hoe een thuisblijfmoeder uit vrije wil recht heeft op een subsidie of een basissalaris. Het argument 'maar het is ook veel werk' gaat daar totaal niet voor op, vind ik.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Mrt 2015 22:20

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Wat ik wel begrijpelijk vind is dat er ouders waren die in het verleden zichzelf uitbetaalden met een PGB als ze een kind met een ziekte of beperking hadden en zelf thuis voor het kind zorgden. In dat geval kan je kind niet naar een reguliere opvang en wordt het ook vaak moeilijker om allebei te blijven werken zoals je altijd deed, ook als je kind niet eens de hele week thuis is. Volgens mij waren er toen wel mensen die dat als fraude zagen, maar ik vind dat niet. Ik vind dat ouders die die zorg zelf grotendeels of volledig op zich nemen daar best in gecompenseerd mogen worden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Mrt 2015 22:22

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik schrijf dit in de verleden tijd omdat dat tegenwoordig volgens mij veel moeilijker is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 03 Mrt 2015 22:59

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Wolbol schreef:Pinkel, jouw man werkt volgens mij heel veel, en zal zijn dochter dus minder zien. Hoe kijk je daar dan tegenaan?



Ben je een oude bekende? Onze kindjes komen in ieder geval beide uit 2012.

Valt opzich nog wel mee hoor hoeveel hij werkt, hij is dagelijks om 17.00uur thuis en de weekenden ook. Hij begint idd wel vroeg met werken. Als ik een betere baan had gehad, dan had hij gerust thuisblijfvader geworden hoor.
Bovendien vind ik het heerlijk thuis te zijn bij mijn meisje. Misschien ook wel deels door mijn opvoeding.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 03 Mrt 2015 23:05

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik heb niet heel veel verstand van het opvoeden van kinderen, maar ik kan me goed voorstellen dat kinderen er gebaat bij zijn dat hun ouders een deel van de week thuis zijn. Het weekend is dan vrij kort en ik kan me voorstellen dat vanuit het oogpunt van het kind, het goed zou zijn dat ze bijvoorbeeld maximaal 3 dagen naar de opvang gaan (ik heb geen idee hoor, maar bijvoorbeeld).
Als het dan financieel noodzakelijk is voor beide ouders om de gehele week te werken en het kind daardoor 5 dagen oppas geniet, dan zie ik het alsof de ouders geen keuze hebben om voldoende zelf voor hun kind te zorgen. In zo'n geval zou ik een subsidie wel terecht vinden.
Maar goed, ik weet niet precies wat je in zo'n situatie al krijgt aan subsidies. Ook zal het minimum aan financiën moeilijk te bepalen zijn. En dan als laatste, belangrijke punt is het denk ik lastig aan te tonen waar de grens zit voor het aantal dagen opvang voor je kind wat nog 'goed' is. Misschien is 5 dagen opvang wel helemaal niet slecht, dan zou mijn verhaal al helemaal niet opgaan.

Long story short, als aangetoond kan worden dat kinderen er bij gebaat zijn dat ouders meer thuis zijn dan alleen de weekenden en er gezinnen zijn voor wie dit financieel niet haalbaar is, dan zou ik een thuis-blijf-subsidie op zijn plaats vinden.
<<

Anoniem125

Bericht 04 Mrt 2015 08:41

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Pinkel schreef:Als we het dan toch over verantwoordelijkheid gaan hebben, weet ik er ook nog wel één!

Er is geen grotere verantwoordelijkheid dan die voor je kind!!

Ze kunnen namelijk niet voor zichzelf zorgen, dat doe jij voor hun. Tot hun 18e jaar ben je verplicht voor ze te zorgen, maar ook verantwoordelijk voor hun daden. Hun toekomst ligt in JOUW handen.
Ik kan me geen baan bedenken waarbij hun toekomst van 1 persoon afhangt, of je moet een éénmanszaak hebben.

Bovendien doe ik wel meer met mijn dochter dan kleuren hoor! Kleien, verven, met de poppen spelen. Los gaan in Ballorig, heerlijk genieten vind ik dat!! :yes:

Ook als je werkt heb je 24/7 de verantwoordelijkheid over je kind. Als er iets aan de hand is, dan ligt je eerste prioriteit altijd bij je kind. Die verantwoordelijkheid wordt niet minder of anders wanneer je werkt.
<<

Anoniem125

Bericht 04 Mrt 2015 08:45

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Pinkel schreef:Uiteraard heeft een kind meer uitdaging nodig en moet het zichzelf kunnen ontplooien. Daarom ga ik ook 1x per week met haar naar Ballorig waar ze zichzelf heerlijk kan uitleven tijdens peuterdans en daarna lekker spelen met andere kindjes.
Tevens gaat ze ook nog 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal.

En nee een werkende ouder heeft niet minder verantwoordelijkheden, maar die geeft bepaalde verantwoordelijkheden uit handen als hun kind naar een KDV gaat. Mijn dochter zit sindskort pas op de PSZ voor die tijd wilde ik gewoon heel graag zelf voor haar zorgen, en kon ik de zorg erg moeilijk uit handen geven.

Huh, maar jij brengt je kind dus ook weg. Met het enige verschil dat jij dan vrije tijd voor jezelf hebt en een ander gaat werken. Nu snap ik helemaal niks meer van je verhaal :eyes:
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 04 Mrt 2015 09:15

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Susan schreef:Ik schrijf dit in de verleden tijd omdat dat tegenwoordig volgens mij veel moeilijker is.

Het schijnt nog steeds te kunnen, mijn vriendin (van die vriend met hersenletsel) krijgt PGB uitbetaald als loon zodat zij voor haar vriend kan zorgen. Het was voor haar voordeliger om niet te werken omdat het PGB schijnbaar meer oplevert dan een (part-time) baan.

Niet quoten alsjeblieft.

♥♥
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers