Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

<<

Anoniem193

Bericht 03 Mrt 2015 16:09

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Maar de overheid geeft ook al zorgtoeslag en kindgebondenbudget. Dat krijg je bij een laag gezinsinkomen. Dat is dan een soort tegemoetkoming voor diegenen die niet samen verdienen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 03 Mrt 2015 16:12

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ja daar heb je een punt Alibi. Ik weet zelf eerlijk gezegd niet hoe de vaste lasten eruit zien van een stel met kinderen. Of het uberhaupt nog loont om allebei te werken met het oog op opvang enzo.

♥♥
<<

Anoniem125

Bericht 03 Mrt 2015 16:13

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Volgens mij heeft iedereen die keuze al wel. Al zul je dan wel concessies moeten maken in je bestedingspatroon. Als jij in een eensgezinswoning wil wonen met tuin, dan wordt het al lastiger. En als je meer wil eten dan elke dag bruine bonen met rijst en je wil ook nog een keer op vakantie en naar de Efteling, dan wordt dat met 1 fulltime baan met minimumloon wel lastig ja.

Ik snap alleen niet waarom ik de lifestyle van een ander moet gaan ophoesten als werkende. Ga gewoon OF werken en je eigen geld verdienen, OF fulltime voor de kinderen zorgen en laat je man werken, OF begin helemaal niet aan kinderen als je het allemaal niet kan betalen, maar ga niet verwachten dat werkend Nederland jouw levensstijl betaalt, omdat jij zo nodig alleen maar met je kind wil spelen en geen andere verantwoordelijkheden daarnaast aankan.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 03 Mrt 2015 16:14

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Nougat schreef: maar ga niet verwachten dat werkend Nederland jouw levensstijl betaalt, omdat jij zo nodig alleen maar met je kind wil spelen en geen andere verantwoordelijkheden daarnaast aankan.


:wtf:

♥♥
<<

Anoniem119

Bericht 03 Mrt 2015 16:19

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Elliot schreef:Ja daar heb je een punt Alibi. Ik weet zelf eerlijk gezegd niet hoe de vaste lasten eruit zien van een stel met kinderen. Of het uberhaupt nog loont om allebei te werken met het oog op opvang enzo.


Ik hoor heel vaak dat wanneer dat vrouwen part time gaan werken en daardoor feitelijk alleen voor de kinderopvang werken, omdat dat zo duur is. Dan kan je idd gaan afwegen wat je belangrijker vindt en of je puur voor t geld werkt of ook voor je plezier, of dat je beter thuis kan blijven. Voor beide valt wat te zeggen natuurlijk.


Als ik zelf thuisblijfmoeder zou zijn, zou ik niet verwachten daarvoor subsidie te ontvangen. Dat lijkt me irreeel. Wel snap ik dat het vaak ondergewaardeerd wordt (ten onrechte lijkt mij) maar ik kan me niet voorstellen dat daar een tegemoetkoming van de overheid tegenover moet staan.


Chiq, bedankt voor je uitleg! Jammer dat je nu niet werkt dan. Misschien kan je over een tijdje iets vinden, want dan kom je misschien nog wel de deur uit voor je werk, lijkt me wel goed voor je als ik jou vaak hoor. Dan werk je feitelijk wel voor het geld voor de opvang maar geld lijkt me bij jullie toch niet het probleem, of de grootste overweging iig, dus dan zou ik eerder voor je eigen plezier gaan werken.
<<

Anoniem193

Bericht 03 Mrt 2015 16:22

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Elliot schreef:Ja daar heb je een punt Alibi. Ik weet zelf eerlijk gezegd niet hoe de vaste lasten eruit zien van een stel met kinderen. Of het uberhaupt nog loont om allebei te werken met het oog op opvang enzo.


Jawel hoor. dat loont prima. Alleen niet wanneer je man heel veel verdient > 100.000 per jaar en jij voor 1 dag per week aan het werk gaat als cassiere bij een supermarkt. Dan krijg je weinig opvangtoeslag omdat je man veel verdient en dan zijn de netto uur kosten voor de opvang bijna hoger dan je eigen netto uurloon.
Netto kost een kdv gemiddeld 7,- per uur.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2015.html
hier kun je zien hoeveel kot je krijgt bij welk inkomen.

Gemiddeld gezin zit zo rond de 60k per jaar. dan krijgt je nog bijna 60% kot kosten vergoed van het 1e kind en zelfs 85% van het tweede kind.

Zelfs bij een inkomen hoger dan 100.000 krijg je nog 18% KOT voor 1 kind.
Laatst gewijzigd door Anoniem193 op 03 Mrt 2015 16:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Mrt 2015 16:23

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Nougat schreef:omdat jij zo nodig alleen maar met je kind wil spelen en geen andere verantwoordelijkheden daarnaast aankan.


Het ging weer even goed, maar de bitch in jou laat zich niet heel lang onderdrukken, hè.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem125

Bericht 03 Mrt 2015 16:31

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik vind het gewoon echt een bizarre gedachtegang, dat je geld van de overheid (lees: belastinggeld van de werkende mens) wil krijgen, omdat je met je kind thuis zit. Als iedereen zo gaat denken, dan is dat geld er straks niet meer, want dat geld komt namelijk niet uit de lucht vallen. Andere mensen werken daar hard voor.

Die houding van 'ik heb daar recht op' zie ik zoveel in Nederland. Ik begrijp nooit waar dat op is gebaseerd. Van alles willen, maar tegelijkertijd niks willen bijdragen. Voor niks gaat de zon op en als jij allemaal dingen wil, dan zul je er ook iets voor moeten doen. Zo simpel is het nu eenmaal.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Mrt 2015 16:35

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Prima dat jij dat vindt, maar het slaat nergens op om te suggereren dat iemand die thuis is daarnaast geen andere verantwoordelijkheden aan kan. Volgens mij snap je dat zelf ook wel en is het weer een vervelende poging om anderen tegen de schenen te schoppen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem125

Bericht 03 Mrt 2015 16:55

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Feitelijk is dat ook zo. Je bent thuis met je kind en laat de verantwoordelijkheden buiten de deur aan je man over. Prima, maar dan kun je niet verwachten dat je ook nog eens geld toe krijgt. Ik vind het de omgekeerde wereld. Werken moet juist beloond worden, niet thuisziten.
<<

Anoniem119

Bericht 03 Mrt 2015 16:59

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Nougat schreef:Feitelijk is dat ook zo. Je bent thuis met je kind en laat de verantwoordelijkheden buiten de deur aan je man over. Prima, maar dan kun je niet verwachten dat je ook nog eens geld toe krijgt. Ik vind het de omgekeerde wereld. Werken moet juist beloond worden, niet thuisziten.


Dit ben ik met je eens en is ook hoe de samenleving werkt momenteel. Maar niet met het zinnetje dat Susan aanhaalt. Dat slaat natuurlijk weer nergens op en doe je louter om te irriteren.

Nou vind ik gedwongen thuis zitten en WW ontvangen heel wat anders dan bewust thuis zitten. In dat eerste geval, begrijp ik de subsidie (WW), in het tweede geval vind ik inderdaad niet dat er een subsidie voor beschikbaar moet zijn. Neemt niet weg dat thuismoederschap óók veel werk is, maar ik vind niet dat daar een subsidie tegenover moet staan.
<<

Anoniem211

Bericht 03 Mrt 2015 17:00

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Die mensen kunnen over het algemeen de verantwoordelijkheden wel aan Nougat, alleen ze willen bij hun kind zijn. En dat moet kunnen, mits je het zelf kunt betalen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Mrt 2015 17:01

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Als je aan het werk bent laat je op dat moment toch ook de verantwoordelijkheden voor je kind aan anderen over?
En het wil niet zeggen dat je die verantwoordelijkheden niet aan kan, dat is wat jij ervan maakt. Iemand kiest er in overleg met de partner voor om de tijd niet te verdelen tussen zorg en werk, maar volledig aan zorg te besteden. Als je werkt besteed je minder tijd aan de zorg voor je kind, het is niet zo dat je die taken dan in minder tijd doet, die besteed je gewoon uit aan anderen op het moment dat je werkt. Ik zie al dat er wordt geroepen dat werkende ouders niet de fulltime verantwoording van hun kinderen aan kunnen, ik denk dat dan de rapen gaar zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem211

Bericht 03 Mrt 2015 17:06

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Nou, ik kan dat ook niet aan hoor. Nou ja, ik zou het vast aankunnen maar ik zou knettergek worden thuis met 3 koters 7 dagen in de week. Ik vind het knap dat mensen daar bewust voor kiezen. Ik zou er rampgek van worden.

Ik zou er nooit bewust voor kiezen.
Laatst gewijzigd door Anoniem211 op 03 Mrt 2015 17:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem119

Bericht 03 Mrt 2015 17:07

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Susan schreef:k zie al dat er wordt geroepen dat werkende ouders niet de fulltime verantwoording van hun kinderen aan kunnen, ik denk dat dan de rapen gaar zijn.


Haha toch hoor je die ook nog wel eens. Ach, twee kampen. Zal altijd zo blijven vrees ik.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 03 Mrt 2015 17:19

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik stoor me nu al de hele dag aan het woordje 'moeders' in de titel. Hadden ze daar nou geen 'ouder' van kunnen maken of 'vader-of moeder.' Zo wordt het niks met die emancipatie in Nederland.
Smile, it's free!
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:25

Bericht 03 Mrt 2015 17:27

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Om nog even terug te komen op het verhaal in de OP. Een basisloon om thuis te blijven bij je kind, is natuurlijk wel erg overdreven.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 03 Mrt 2015 17:36

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Lavendel schreef:Ik stoor me nu al de hele dag aan het woordje 'moeders' in de titel. Hadden ze daar nou geen 'ouder' van kunnen maken of 'vader-of moeder.' Zo wordt het niks met die emancipatie in Nederland.


Dat is dus die Rosalie van Breemen, ik geloof niet dat zij het doel heeft de emancipatie in Nederland te bevorderen.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 03 Mrt 2015 17:51

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Nougat schreef:Ik snap alleen niet waarom ik de lifestyle van een ander moet gaan ophoesten als werkende. Ga gewoon OF werken en je eigen geld verdienen, OF fulltime voor de kinderen zorgen en laat je man werken, OF begin helemaal niet aan kinderen als je het allemaal niet kan betalen, maar ga niet verwachten dat werkend Nederland jouw levensstijl betaalt, omdat jij zo nodig alleen maar met je kind wil spelen en geen andere verantwoordelijkheden daarnaast aankan.


Weet je, als jij het zo bot mag formuleren dan zal ik voor deze ene keer me verlagen tot jouw niveau:
Waarom moet werkend Nederland wel meebetalen aan de KOT omdat jij zo nodig in een groot huis moet wonen, 2x per jaar op vakantie wil en daarom zo veel moet werken dat je je kind de hele week bij een opvang moet brengen? Als je zo graag kinderen wil en wilt werken, betaal dan ook de opvang lekker zelf!
Jij vind jezelf echt beter dan een thuisblijfouder puur en alleen omdat je werkt hè?!

(ik zeg het even bot en weet ook dat de meeste mensen gewoon kei hard moeten werken om alle vaste lasten te kunnen betalen maar aangezien Nougat het zo lomp formuleert doe ik het ook maar even voor het gemak, misschien dat het dan tot haar door dringt... al denk ik dat ik die hoop maar gewoon moet opgeven...)
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 03 Mrt 2015 18:25

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Het is niet dat zij dat graag persee wil, de overheid wil dat mensen zoveel mogelijk werken.
Smile, it's free!
<<

Anoniem125

Bericht 03 Mrt 2015 18:46

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Wij krijgen nauwelijks kot door ons gezamenlijk inkomen, dus wees gerust. En we dragen zoveel belasting af, dat dit ruimschoots compenseert.
<<

Anoniem125

Bericht 03 Mrt 2015 18:48

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

We maken trouwens ook nauwelijks gebruik van opvang.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 03 Mrt 2015 19:36

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Weet je, het maakt me echt helemaal niks uit wat jullie wel of niet aan toeslagen krijgen, al ging je dochter 5 dagen in de week en kreeg je de opvang 100% vergoed. Daar gaat het me echt niet om. Mijn bericht was puur een reactie op jouw uitspraak "ik als werkende" en "omdat jij zo nodig alleen maar met je kind wil spelen en geen andere verantwoordelijkheden daarnaast aankan". Daar wordt ik echt heel pissig van, alsof wij als gezin niet net zo goed belasting betalen en ik niet in staat ben tot iets anders dan kleuren met mijn dochter.
Ik las vanmorgen een aantal berichten van jou en ik dacht echt dat je veranderd was in positieve zin, maar je bent nog gewoon precies dezelfde bitch die zichzelf ver boven iedereen, en vooral thuisblijfouders, verheven voelt omdat jij het blijkbaar allemaal zo geweldig voor elkaar hebt.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Mrt 2015 19:41

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Dat zei ik al, de bitch in haar is nog niet zo makkelijk in bedwang te houden, helaas. Als ze een keer gezellig doet komt haar ware aard binnen een dag wel weer naar boven drijven.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 03 Mrt 2015 19:59

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik zou echt nooit zeggen dat een thuisblijfouder een relaxt leventje heeft oid, dat is ook zeker (hard) werken, maar persoonlijk vind ik niet dat daar een bepaalde vergoeding tegenover hoeft te staan.
Als de baby hier er is, ben ik echt van plan om te blijven werken, omdat ik dat zelf fijner vind. Een andere ouder blijft liever thuis omdat hij/zij dat fijner vindt. Dat is ieders eigen keuze, maar mijns inziens is het niet nodig om daarvoor betaald te krijgen.

Wat een stomme zin in de openingspost trouwens, je man vragen om geld voor panty's. Waarom niet gewoon een gezamenlijke rekening waar je de dingen van kunt betalen die jij/jouw gezin nodig heeft? Lijkt me niet meer dan logisch als je samen op deze manier de taken verdeelt.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers