Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

<<

Snowflakes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 184

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:04

Bericht 02 Mrt 2015 11:13

Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Ik zat net 'de Monitor' van gisteravond terug te kijken (http://www.npo.nl/de-monitor/01-03-2015/KN_1667489), waarin onderstaand verhaal aan de orde komt:

De schoonmoeder van Lange Frans, Diane van Aalderen, moet bijna 35.000 euro terugbetalen aan de Sociale Dienst. KRO-NCRV-programma De Monitor brengt aanstaande zondag het schokkende verhaal van Diane.
De Sociale Dienst heeft onderzoek gedaan naar de oppaspraktijken van Diane. Die concludeert dat ze daarmee arbeid heeft verricht en daarom is per direct haar uitkering stopgezet. Diane moet daarom ook een smak geld terugbetalen, namelijk bijna 35,000 euro.

Diane past regelmatig op haar kleinkinderen Willem, Delano en Danie. ,,Mijn kinderen en mijn kleinkinderen zijn mijn leven,'' vertelt Diane in het programma.

Ook Lange Frans en zijn vriendin Daniëlle zijn verbijsterd door de hoge schuld. Zij benadrukken dat ze haar moeder niet betaald hebben voor het oppassen op hun kinderen. ,,Af en toe nemen we boodschappen voor haar mee,'' vertelt Frans. ,,Maar dat is alles.''

Diane kreeg een uitkering, omdat zij arbeidsongeschikt was verklaard door een nekhernia.


Wat vinden jullie hiervan? Ene kant begrijp ik het wel, oppassen is natuurlijk werk en kan betaald worden. Andere kant, het is familie, hoe ver ga je daarin als Sociale Dienst...
Afbeelding
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 11:17

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Als het zo klopt als het verhaal beschreven is, vind ik het vreselijk naar en vraag ik me af wat er in dit land nog wel mag en of je bang moet worden.

Maar als ik lees wie het betreft vermoed ik dat er meer aan de hand is geweest.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 02 Mrt 2015 11:22

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Ik vind dit lastig. Weetje, natuurlijk zie je op je kleinkinderen passen niet als werk. Maar feit is dat ze arbeidsongeschikt is verklaart. Als ze in staat is om (gratis) op haar kleinkinderen te passen, is ze ook in staat om bijvoorbeeld als gastouder te werken tegen betaling. Dus ja, ergens snap ik het wel.

♥♥
<<

Anoniem313

Bericht 02 Mrt 2015 11:25

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Dit lijkt me typisch zo'n verhaal waar je niet over kunt oordelen zonder alle feiten te kennen.
<<

Anoniem154

Bericht 02 Mrt 2015 11:28

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Weg
Laatst gewijzigd door Anoniem154 op 20 Mrt 2015 23:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem131

Bericht 02 Mrt 2015 11:28

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Charles schreef:Als het zo klopt als het verhaal beschreven is, vind ik het vreselijk naar en vraag ik me af wat er in dit land nog wel mag en of je bang moet worden.

Maar als ik lees wie het betreft vermoed ik dat er meer aan de hand is geweest.

Dit inderdaad.

Ik weet in ieder geval wel dat de regels behoorlijk zijn aangescherpt. Iemand met WW mag geen vrijwilligerswerk meer doen en iemand in de bijstand moet vrijwilligerswerk doen. Ik vind dat echt belachelijk. De reden erachter is dat hoogopgeleide WW-ers anders vrijwilligerswerk doen wat ook betaald zou kunnen.
<<

Anoniem114

Bericht 02 Mrt 2015 11:29

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Ik ben het met Elliot eens. Tuurlijk, het is lullig! En het is ook hartstikke oneerlijk dat er zoveel klootzakken tussen die gebruik maken van regels en daardoor uitkeringen ontvangen en het daardoor verpesten voor de 'echte' afgekeurde mensen, maar ik ben wel groot voorstander van de participatiewet; niet kijken naar wat je níet kunt, maar kijken naar wat je wél kunt.

Ik vraag me trouwens wel af of die 35.000 euro incl. boete is. Zonder zou het namelijk om een periode van bijna 3 jaar gaan..
<<

Anoniem154

Bericht 02 Mrt 2015 11:29

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Francaise schreef:
Charles schreef:Als het zo klopt als het verhaal beschreven is, vind ik het vreselijk naar en vraag ik me af wat er in dit land nog wel mag en of je bang moet worden.

Maar als ik lees wie het betreft vermoed ik dat er meer aan de hand is geweest.

Dit inderdaad.

Ik weet in ieder geval wel dat de regels behoorlijk zijn aangescherpt. Iemand met WW mag geen vrijwilligerswerk meer doen en iemand in de bijstand moet vrijwilligerswerk doen. Ik vind dat echt belachelijk. De reden erachter is dat hoogopgeleide WW-ers anders vrijwilligerswerk doen wat ook betaald zou kunnen.



Waarom is dat zo vreemd dan volgens jou?
<<

Anoniem122

Bericht 02 Mrt 2015 11:30

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Elliot schreef:Ik vind dit lastig. Weetje, natuurlijk zie je op je kleinkinderen passen niet als werk. Maar feit is dat ze arbeidsongeschikt is verklaart. Als ze in staat is om (gratis) op haar kleinkinderen te passen, is ze ook in staat om bijvoorbeeld als gastouder te werken tegen betaling. Dus ja, ergens snap ik het wel.


Ergens heb je gelijk, maar aan de andere kant, oppassen op je kleinkinderen is vrijblijvend, als je als gastouder werkt is die hele vrijblijvendheid verdwenen natuurlijk. Dan heb je allerlei verplichtingen die je niet hebt als wanneer je gewoon op je kleinkinderen oppassen.
<<

Anoniem114

Bericht 02 Mrt 2015 11:31

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Maipenrai, Lange Frans had ook iemand in dienst kunnen nemen, zodat er een baan 'ontstaat'. Zo wordt het tegenwoordig bekeken.
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 11:32

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Wolbol schreef:. Als je op kleinkinderen kunt passen, kun je je ook inschrijven als gastouder oid.

Maar wat claufield zet, dit is te weinig info om goed te kunnen oordelen.


Dat is natuurlijk onzin en behoorlijk zwart wit. Wie weet past ze op haar kinderen en komt er elke keer even iemand langs om de kindjes helpen in- en uit bed tillen of in bad doen. Of komen de kindjes alleen buiten de slaaptijden. Zo gaat dat momenteel ook bij mijn moeder, die past op de tweeling maar heeft last van haar rug en dan komt de buurvrouw 1x per week helpen in bed leggen en in bad enzo gaan ze daar helemaal niet.

Dan kun je dus niet zomaar 'ff' gastouder zijn.
<<

Anoniem131

Bericht 02 Mrt 2015 11:32

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Ik vind op je kleinkinderen passen en gastouder zijn (met nekhernia) iets heel anders.
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 11:33

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Gek trouwens, dat bijvoorbeeld mantelzorg dan wel wordt gezien als vrijwilligerswerk en dat je als je mantelzorgt niet automatisch recht hebt op een vast contract inclusief ORT en vakantiegeld, pensioenopbouw en dertiende maand.

Ik word zo moe van alle mensen die zo snel met hun vingertje staan te wijzen.
<<

Anoniem110

Bericht 02 Mrt 2015 11:34

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Voordat je zo'n enorme boete krijgt opgelegd, gaat er een flink onderzoek aan vooraf. Dus het zal vast niet geheel uit de lucht komen vallen en alleen om het oppassen van de kleinkinderen gaan. Ik denk dat er echt meer mee speelt.
Ze zijn flink wat strenger geworden en ergens ook terecht want er werd ook misbruik gemaakt. Mocht het zo zijn zoals omschreven wordt, is het overigens heel erg triest natuurlijk.
Ik weet niet wat de feiten zijn, dus kan er ook niet goed over oordelen. Ik ben het er wel mee eens dat men strengere regels naleeft.
<<

Anoniem131

Bericht 02 Mrt 2015 11:35

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Wolbol schreef:
Francaise schreef:
Charles schreef:Als het zo klopt als het verhaal beschreven is, vind ik het vreselijk naar en vraag ik me af wat er in dit land nog wel mag en of je bang moet worden.

Maar als ik lees wie het betreft vermoed ik dat er meer aan de hand is geweest.

Dit inderdaad.

Ik weet in ieder geval wel dat de regels behoorlijk zijn aangescherpt. Iemand met WW mag geen vrijwilligerswerk meer doen en iemand in de bijstand moet vrijwilligerswerk doen. Ik vind dat echt belachelijk. De reden erachter is dat hoogopgeleide WW-ers anders vrijwilligerswerk doen wat ook betaald zou kunnen.



Waarom is dat zo vreemd dan volgens jou?

Omdat iemand in de WW graag in het werkproces wil blijven en dat mag dus niet.
<<

Anoniem154

Bericht 02 Mrt 2015 11:39

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Weg
Laatst gewijzigd door Anoniem154 op 20 Mrt 2015 23:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 02 Mrt 2015 11:42

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

ไม่เป็นไร schreef:
Elliot schreef:Ik vind dit lastig. Weetje, natuurlijk zie je op je kleinkinderen passen niet als werk. Maar feit is dat ze arbeidsongeschikt is verklaart. Als ze in staat is om (gratis) op haar kleinkinderen te passen, is ze ook in staat om bijvoorbeeld als gastouder te werken tegen betaling. Dus ja, ergens snap ik het wel.


Ergens heb je gelijk, maar aan de andere kant, oppassen op je kleinkinderen is vrijblijvend, als je als gastouder werkt is die hele vrijblijvendheid verdwenen natuurlijk. Dan heb je allerlei verplichtingen die je niet hebt als wanneer je gewoon op je kleinkinderen oppassen.

Dat is waar, maar ik ga ervan uit dat de SVB hier een onderzoek naar heeft gedaan en dat de conclusie daarvan is dat zij onterecht een uitkering heeft ontvangen. En dat ze dus wel in staat is geweest om betaalde arbeid te verrichten. Anders krijgt ze geen boete, lijkt mij.

Verder eens met de laatste reactei van Wolbol, vooral de tweede alinea.

♥♥
<<

Anoniem154

Bericht 02 Mrt 2015 11:43

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Francaise schreef:Omdat iemand in de WW graag in het werkproces wil blijven en dat mag dus niet.


Klopt, maar aan de andere kant, als je dit wel doet...dan blijven de mensen in de bijstand steeds meer verwijderd van het arbeidsproces. Dan wordt het gat nog groter. En wees eerlijk, veel mensen in de bijstand zien geen motivatie om te werken, je zult hen moeten verplichten om bij te dragen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 02 Mrt 2015 11:46

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Overigens wil ik nu niet zeggen dat iedereen maar zelf moet gaan werken voor zijn geld en dat uitkeringen opgeheven moeten worden hoor, want het is heel fijn dat we in een verzorgingsstaat leven en dat er in geval van nood hulp kan worden geboden vanuit de overheid. Maar er wordt zoveel misbruik van gemaakt. In mijn omgeving alleen al. Mijn nichtje werkt zwart en ontvangt daarnaast een bijstandsuitkering. Mijn buren hebben twee huizen en wonen afwisselend in die huizen zodat ze allebei een eigen adres hebben en dus een AOW voor alleenstaanden ontvangen. Een kennis van mij woont het grootste gedeelte van de week bij haar vriend (die het heel goed heeft), maar ontvangt wel een bijstandsuitkering. Dit soort dingen vind ik echt zo stuitend. Soms voel ik me echt gekke henkie omdat ik maar gewoon blijf werken voor mijn geld terwijl er zoveel mensen zijn die ook prima in staat zijn zelf hun geld te verdienen maar die gewoon denken: Oh prima, ik krijg m'n bijstandsuitkering, ik werk nog een beetje zwart en ik heb het goed. Wat mij betreft mag dat allemaal keihard worden aangepakt.

♥♥
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 11:46

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Wolbol schreef:Ik zeg toch ook, oid.
Meehelpen op een kdv als voorleesmoeder bijvoorbeeld, of op school overblijfouder....bij ons op school (450 leerlingen) is er een fiks tekort, waardoor ouders nu genoodzaakt zijn meer te betalen.

Ik kan gewoon heel slecht tegen dat zielige gedrag dat de maatschappij steeds meer gaat vertonen. Ik zeg niet dat dat bij deze mevrouw per definitie het geval is, maar in zijn algemeenheid. Er wordt zoveel misbruik gemaakt van de bijstand, terwijl aan de andere kant geen vrijwilligers gevonden kunnen worden voor zaken als hierboven beschreven.

Er is geen kant en klare oplossing, maar we hoeven als maatschappij zijnde ook niet te leunen op de regeltjes die gelden.
De mens mag best iets proactiever worden.


Ze was heel pro actief. Ze paste op kinderen. Weet je wel wat opvang kost? Is dat de schuld van de bevolking of van de achterlijke regels van de overheid? Mag een familie nog dingen voor elkaar doen en zelf oplossen? Ik krijg geen KOT omdat ik in de ziektewet zit (zat). Dus niet te betalen. Ik zou niet weten wat ik had gemoeten zonder mijn moeder. En stel je voor dat zij die boete had gekregen? waar gaat het mis?

Je opmerking geldt misschien voor profiteurs maar toch niet voor oppasomas? Je draagt lekker bij aan de verharding van de maatschappij zo.

Alleen jammer dat alles bovenstaand geldt voor Lange frans die denk ik rijk is :laughcry: .

Maar je mag je wel even iets beter informeren voordat je dergelijke uitspraken doet.
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 11:47

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Wolbol schreef:
Francaise schreef:Omdat iemand in de WW graag in het werkproces wil blijven en dat mag dus niet.


Klopt, maar aan de andere kant, als je dit wel doet...dan blijven de mensen in de bijstand steeds meer verwijderd van het arbeidsproces. Dan wordt het gat nog groter. En wees eerlijk, veel mensen in de bijstand zien geen motivatie om te werken, je zult hen moeten verplichten om bij te dragen.


Haar punt is niet dat bijstanders hert WEL mogen. Haar punt is dat WW ers het NIET mogen.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Mrt 2015 11:48

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Elliot schreef:
ไม่เป็นไร schreef:
Elliot schreef:Ik vind dit lastig. Weetje, natuurlijk zie je op je kleinkinderen passen niet als werk. Maar feit is dat ze arbeidsongeschikt is verklaart. Als ze in staat is om (gratis) op haar kleinkinderen te passen, is ze ook in staat om bijvoorbeeld als gastouder te werken tegen betaling. Dus ja, ergens snap ik het wel.


Ergens heb je gelijk, maar aan de andere kant, oppassen op je kleinkinderen is vrijblijvend, als je als gastouder werkt is die hele vrijblijvendheid verdwenen natuurlijk. Dan heb je allerlei verplichtingen die je niet hebt als wanneer je gewoon op je kleinkinderen oppassen.

Dat is waar, maar ik ga ervan uit dat de SVB hier een onderzoek naar heeft gedaan en dat de conclusie daarvan is dat zij onterecht een uitkering heeft ontvangen. En dat ze dus wel in staat is geweest om betaalde arbeid te verrichten. Anders krijgt ze geen boete, lijkt mij.

Verder eens met de laatste reactei van Wolbol, vooral de tweede alinea.

En dit is de hele clou denk ik. Ze heeft een ardbeidsongeschiktheidsuitkering, maar kon schijnbaar wel 'werken'.
<<

Anoniem154

Bericht 02 Mrt 2015 11:52

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Weg
Laatst gewijzigd door Anoniem154 op 20 Mrt 2015 23:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Mrt 2015 11:53

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Maar Wolbol, in die situatie van die vrouw met kinderen, dan doet de gemeente dus ook geen f.uck.

Mijn moeder zit sinds 1,5 jaar in de bijstand en de gemeente hier is heel streng met controles en verplicht vrijwilligerswerk om je bijstandsuitkering te behouden enzo.
<<

Anoniem154

Bericht 02 Mrt 2015 11:56

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Weg
Laatst gewijzigd door Anoniem154 op 20 Mrt 2015 23:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers