Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

<<

Anoniem304

Bericht 02 Mrt 2015 13:15

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Deze vrouw zit niet in de ziektewet, ze zit in de bijstand heeft vrijstelling van sollicitatieplicht omdat ze arbeidsongeschikt is door een nek-hernia. Ze kan dus niet werken.

Maar ze kan wel structureel op de kleinkinderen passen.

Dan kan ze toch ook koffie schenken in een verzorgingshuis of achter de kassa staan bij de HEMA.
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 13:25

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Cotton schreef:Deze vrouw zit niet in de ziektewet, ze zit in de bijstand heeft vrijstelling van sollicitatieplicht omdat ze arbeidsongeschikt is door een nek-hernia. Ze kan dus niet werken.

Maar ze kan wel structureel op de kleinkinderen passen.

Dan kan ze toch ook koffie schenken in een verzorgingshuis of achter de kassa staan bij de HEMA.


Maar wat ook meespeelt is wat haar beroep was. Misschien was zij wel gediplomeerd giraffevoedster en moest daarbij heel veel naar boven kijken. Daar had ze een studio voor gedaan op de universiteit (tropische dierverzorging)en verdiende daar ontzettend goed mee. Als ze bij de hema zou gaan werken zou ze 45 procent minder verdienen dan haar loon ervoor en dan hoeft dat dus niet. En misschien wilde ze het wel maar raadde haar psycholoog haar dat af omdat er dan een bore-out zou dreigen doordat ze intellectueel niet voldoende werd uitgedaagd tijdens het koffie inschenken.

Wat ik wil zeggen is: je kent het verhaal erachter niet.

Wat ik al in mijn eerste post zei: in het geval van lange frans zal cotton wel mogelijk gelijk kunnen hebben omdat bij hun in het verleden wel meer niet koosjer is verlopen. Maar daar hoeven wij niets van te vinden.
<<

Anoniem154

Bericht 02 Mrt 2015 13:29

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Weg
Laatst gewijzigd door Anoniem154 op 20 Mrt 2015 22:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Mrt 2015 13:34

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

In de bijstand moet je solliciteren op alles om je uitkering te behouden en je krijgt zo`n vrijstelling voor het solliciteren niet zomaar. Ze heeft die vrijstelling omdat ze arbeidsongeschikt bevonden is, niet omdat ze arbeidsongeschikt is voor het giraffe voederen. Of wat haar vorige baan ook maar was.

Hoe komt je erbij dat als ze 45% minder verdiend dan haar vorige loon dat het dan niet hoeft? Als je in de bijstand zit moet je solliciteren op iedere vorm van normaal werk. Maakt niet uit of je voorheen nou €1200 of €4200 verdiende.

Maar als wij er niets van hoeven te vinden, dan kan dit topic ook wel dicht.
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 13:37

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Cotton schreef:In de bijstand moet je solliciteren op alles om je uitkering te behouden en je krijgt zo`n vrijstelling voor het solliciteren niet zomaar. Ze heeft die vrijstelling omdat ze arbeidsongeschikt bevonden is, niet omdat ze arbeidsongeschikt is voor het giraffe voederen. Of wat haar vorige baan ook maar was.

Hoe komt je erbij dat als ze 45% minder verdiend dan haar vorige loon dat het dan niet hoeft? Als je in de bijstand zit moet je solliciteren op iedere vorm van normaal werk. Maakt niet uit of je voorheen nou €1200 of €4200 verdiende.

Maar als wij er niets van hoeven te vinden, dan kan dit topic ook wel dicht.


Voordat je in de bijstand gaat zit je meestal in de ww. Ik heb even die regels gebruik om een voorbeeld te geven waarom het anders kan zijn dan het lijkt.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 02 Mrt 2015 13:54

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Het is allemaal niet zo heel ingewikkeld: Die dame is vrijgesteld van arbeidsverplichtingen omdat ze door die nekhernia niet belastbaar is. Vervolgens kan ze blijkbaar wel fulltime op de kleinkinderen passen. Als je dat concludeert, dan kan ze ook gewoon werk verrichten. En dan krijg je dus ten onrechte een bijstandsuitkering en moet je terugbetalen. Is toch niet zo heel onbegrijpelijk?
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 13:57

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Jee Kerel! Ja verrek, nu je het zo stelt.

Wat ontzettend fijn dat je even hier in het topic kwam om ons -onwetenden- dit even uit te leggen.

:hulde:
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 02 Mrt 2015 14:01

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Hmm. Gelukkig ben jij het type dat gewoon alleen maar gelijk wilt hebben, zonder enig argument waarom die mevrouw NIET zou hoeven werken.
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 14:01

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

kerel schreef:Hmm. Gelukkig ben jij het type dat gewoon alleen maar gelijk wilt hebben, zonder enig argument waarom die mevrouw NIET zou hoeven werken.


Ah kom bedenk nu zelf eens even iets beters dan dat wat je hiervoor al hebt gelezen om mij aan te pakken joh. Deze bewering klopt helemaal niet :smile: .
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 02 Mrt 2015 14:05

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Dat stel jij vast. Ik stel vast dat ik - als jurist opgeleid in het sociale zekerheidsrecht - werkelijk waar niet zie waarom die mevrouw niet zou hoeven werken. Al de chit chat in de vorige pagina's heeft daar geen ander zicht op kunnen werpen.
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 14:08

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Ik had het alleen meer over de andere beweringen op persoonlijk vlak. Als je goed leest in mn allereerst en een van mn laatste posts zie je staan dat ik ervan uitga dat deze mevrouw idd niet netjes gehandeld heeft.

Mag ik wel 'je' zeggen trouwens of heb je als hoogopgeleide jurist liever dat ik je met u aanspreek?
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 02 Mrt 2015 14:14

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

haha, ik ben gewoon een je. En niet de enige hogeropgeleide of jurist hier, dus dat zou wel bijzonder worden dan.
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 14:17

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Nee inderdaad. Ik ben zelf ook hoogopgeleid. Maar in een andere sector.

In ieder geval ben je het toch wel met me eens hoop ik dat zelfs als jurist die ervaring heeft met dit soort situaties, het wenselijk is elke 'case' te behandelen zonder vooroordelen mee te nemen uit situaties waar je eerder mee te maken hebt gehad omdat het ook best zo kan zijn dat mensen gewoon recht hebben op wat ze krijgen en niet bewust frauderen. En dat dit ook niet het merendeel van de bijstandsontvangers betreft.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 02 Mrt 2015 14:19

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

En precies daarom bracht ik de casus terug naar waar hij was. Deze mevrouw, met haar gebrek en haar bijstandsuitkering. Schat persoonlijk niet in dat de helft van de clientele vand e bijstand rommelt, al probeer je het natuurlijk voor jezelf als bijstandgerechtigde zo gunstig mogelijk te maken.
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 14:20

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Nou dus eigenlijk waren we het dus gewoon allang eens, kerel :wtf: .
<<

Anoniem186

Bericht 02 Mrt 2015 14:44

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Zo, dat was mijn portie van "ik plemp m'n halve privéleven online". Graag niet quoten dus. En nu weer weg.
Laatst gewijzigd door Anoniem186 op 02 Mrt 2015 15:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Mrt 2015 14:48

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Jans schreef:
Cotton schreef:
Susan schreef:Misschien hoefde ze wel geen vrijwilligerswerk te doen. Of misschien moest ze zoveel uur in de week vrijwilligerswerk doen en paste ze daarnaast op. Ik vind het gewoon echt niet met werk te vergelijken, als het je eigen kleinkinderen zijn ben je in feite toch gewoon tijd aan het doorbrengen met je zeer naaste familie? Mag je dat als je eenmaal een uitkering hebt alleen nog maar met een extra persoon erbij?

Ik vind structureel op je kleinkinderen passen eigenlijk wel te vergelijken met werk.


En op je eigen kinderen?

Je eigen kinderen? Daar pas je toch niet op? Wat een flauwe vraag.

Er is een verschil tussen iemand uit de brand helpen en jarenlang structureel op iemands kinderen passen terwijl je arbeidsongeschikt bent.

Zo arbeidsongeschikt ben je dan dus blijkbaar niet. Wat kerel hier enkele reacties boven zegt dus.
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 02 Mrt 2015 16:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem186

Bericht 02 Mrt 2015 14:51

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Wil je m'n quote even weghalen, cotton?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 02 Mrt 2015 14:55

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Jans, wat een nare situatie zeg! Jeetje, het klinkt echt heftig. Ik denk alleen niet dat jouw situatie echt vergelijkbaar is met de situatie in de OP. Wat ik daarmee wil zeggen is dat in dat soort gevallen natuurlijk geen uitkering wordt stopgezet. Dus schrikken van dit soort nieuwsberichten lijkt me helemaal niet nodig.
Je kunt er echt wel op vertrouwen dat er een flink onderzoek aan vooraf gaat, voordat uitkeringen worden stopgezet en teruggevorderd en daarbij wordt zeer zeker gekeken naar de omstandigheden van ieder afzonderlijk geval.

♥♥
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 14:59

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Elliot schreef:Jans, wat een nare situatie zeg! Jeetje, het klinkt echt heftig. Ik denk alleen niet dat jouw situatie echt vergelijkbaar is met de situatie in de OP. Wat ik daarmee wil zeggen is dat in dat soort gevallen natuurlijk geen uitkering wordt stopgezet. Dus schrikken van dit soort nieuwsberichten lijkt me helemaal niet nodig.
Je kunt er echt wel op vertrouwen dat er een flink onderzoek aan vooraf gaat, voordat uitkeringen worden stopgezet en teruggevorderd en daarbij wordt zeer zeker gekeken naar de omstandigheden van ieder afzonderlijk geval.


AAh sorry Elliott ik wil echt niet de hele tijd op jouw woorden gaan zitten inhakken maar je zegt ook zulke gekke dingen de hele tijd.

STEL bij Jans was ook iets vergelijkbaars geweest wat betreft haar moeder en bijstand...en haar moeder zou hebben opgepast om Jans uit de brand te helpen, dan hadden ze echt niet gezegd als dat aan het licht kwam: ja maar haar dochter had een fikse depressie dus laten we het in dit geval maar door de vingers zien.
<<

Anoniem186

Bericht 02 Mrt 2015 15:00

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Precies, structureel oppassen = structureel oppassen. En dat was het bij ons ook voor een lange tijd. Ik weet zeker dat ze bij het naleven van regels echt niet naar de reden gaan kijken.
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 15:04

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Jans schreef:Precies, structureel oppassen = structureel oppassen. En dat was het bij ons ook voor een lange tijd. Ik weet zeker dat ze bij het naleven van regels echt niet naar de reden gaan kijken.


Same here trouwens. Vind het een eng idee dat de hulp van mijn familie, zowat het enige dat niks kost, beboet kan worden.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 02 Mrt 2015 15:08

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Ik vind het vervelend dat je zegt dat ik rare dingen zeg Charles. Ik ben geen onnozel persoon die niet weet waar ze over praat. Ik werk nota bene bij een afdeling van de rechtbank die beroepen behandeld tegen de afwijzing van uitkeringen. Ik weet zeer, zeer zeker dat er bij alle beslissingen (in ieder geval die van de rechtbank) echt wordt gekeken naar de redenen en de omstandigheden van het geval. En ik weet ook heel zeker dat de SVB niet op een hele zwart-witte manier haar dossiers beoordeeld, er moet een heel dossier gevormd worden voordat ze overgaan op het stopzetten van een uitkering en dat wordt heus wel gekeken naar de feiten en omstandigheden.

♥♥
<<

Anoniem124

Bericht 02 Mrt 2015 15:11

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Serieus? Dan vind ik je opmerking eerlijk gezegd nóg raarder.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 02 Mrt 2015 15:17

Re: Oppassen met bijstandsuitkering beboet!

Elliot schreef: En ik weet ook heel zeker dat de SVB niet op een hele zwart-witte manier haar dossiers beoordeeld,


DWI :wink:

Volgens mij zijn we het hier allemaal op zich best met elkaar eens alleen belicht de een de kant van de mensen die misbruik maken van het systeem en de ander de omstandigheden van schrijnende situaties.
Volgens mij ontkent niemand dat er mensen zijn die misbruik maken en ook niemand ontkent dat de 'goede onder de kwade' lijden.

Geen enkel dossier is hetzelfde, geen enkele oppasoma is hetzelfde en het is de taak van een Sociale dienst om alle kanten van de situatie te onderzoeken voor ze een besluit nemen. Je kunt de gevallen niet met elkaar vergelijken. Dit besluit komt niet zomaar uit de lucht vallen. En als dat wel zo is, dan maakt de rechtbank daar in beroep heel snel korte metten mee.
Laatst gewijzigd door Carra op 02 Mrt 2015 15:39, in totaal 2 keer gewijzigd.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers