Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mutsje na de geboorte

<<

Anoniem97

Bericht 23 Feb 2015 08:31

Mutsje na de geboorte

Liever even wachten na de eerste belangrijke uren

http://modernalternativepregnancy.com/2 ... OL4w4jtSrU

Het is zo zonde dat dat tegenwoordig zo standaart is geworden om meteen die muts op te zetten terwijl t zo belangrijkrijk is om even daar mee te wachten.
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 23 Feb 2015 11:04

Re: Mutsje na de geboorte

Ik vind dit artikel niet bepaald overtuigend. Ze zeggen dat bepaalde studies fout zijn, die hebben aangetoond dat het positieve effecten heeft om een baby meteen een mutsje op te doen. Maar waarom dan?
<<

Anoniem97

Bericht 23 Feb 2015 11:24

Re: Mutsje na de geboorte

De studies staan er bij, die kan je zo opzoeken.

Ik vind dit artikel eigenlijk vrij duidelijk, ze legt goed uit wat de voordelen zijn om even te wachten en waarom.
<<

Anoniem313

Bericht 23 Feb 2015 11:40

Re: Mutsje na de geboorte

Ze 'legt uit'? Deze mevrouw is geen expert, maar een blogger met bepaalde ideeën over ouderschap. Haar mening is geen medisch advies. Iedereen kan een blogje beginnen en vertellen waarom je je kind wel of geen gebreide truitjes of mutsjes of oorbellen moet geven. Ik zou daar niet veel waarde aan hechten. Ik vind de argumentatie overigens ook vrij zwak.
<<

Anoniem97

Bericht 23 Feb 2015 11:45

Re: Mutsje na de geboorte

Nog wat linkjes
http://www.natural-motherhood.com/do-no ... 2691202611

http://birthanarchy.com/hat-hat-strange-conundrum/

In t Nederlands, punt 1 en 2.
http://volleven.be/wat-te-doen-met-een- ... by-3-tips/ daar komen bovengenoemde links vandaan en een boekentip.

Eigenlijk komt het erop neer, dat als de baby net geboren is, t belangrijk is voor hechting om eerst bloot op bloot te liggen met de baby, daar hoort geen mutsje bij, en daarna aankleden en mutsje.
<<

Anoniem97

Bericht 23 Feb 2015 11:46

Re: Mutsje na de geboorte

Caulfield schreef:Ze 'legt uit'? Deze mevrouw is geen expert, maar een blogger met bepaalde ideeën over ouderschap. Haar mening is geen medisch advies. Iedereen kan een blogje beginnen en vertellen waarom je je kind wel of geen gebreide truitjes of mutsjes of oorbellen moet geven. Ik zou daar niet veel waarde aan hechten. Ik vind de argumentatie overigens ook vrij zwak.


Ze zet er toch de studies bij. Ze is misschien een blogger, maar wel met de onderzoeken erbij.
<<

Anoniem313

Bericht 23 Feb 2015 11:48

Re: Mutsje na de geboorte

Dat maakt haar mening nog geen expertise. Heb jij die studies gelezen? Begrijp jij hoe ze van die data de slag maakt naar haar verhaal? Weet jij of er ook andere studies zijn die andere data laten zien, misschien zelfs het tegenovergestelde? Weet jij of zij dat weet?
<<

Anoniem97

Bericht 23 Feb 2015 12:05

Re: Mutsje na de geboorte

Nee dat klopt.
En nee dat weet ik niet. Maar ik weet dat dat er genoeg studies zijn die aantonen dat huid op huid heel belangrijk is.

Na veel zoeken kan ik er ook niet heel veel studies over vinden behalve deze link hier onder nog.

https://dekritischeverloskundige.wordpr ... raambed-2/
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 23 Feb 2015 12:39

Re: Mutsje na de geboorte

Is het standaard om meteen een mutsje op te krijgen? Amani kreeg haar mutsje pas op toen we naar huis gingen.
Ik kan mij er overigens wel in vinden. De hechting met Amani was totaal anders als bij Isam en Nora.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem97

Bericht 23 Feb 2015 13:30

Re: Mutsje na de geboorte

Chaos, nee niet meer, er zijn genoeg ziekenhuizen die daar mee gestopt zijn omdat huid op huid zo belangrijk is.
En bij thuisbevallingen word er ook niet altijd meteen een muts opgedaan, vaak pas na aankleden.

Mutsje is vaak pas nodig als t niet meer bij moeder ligt of naar buiten gaat idd.


Ik vind t ook logisch, dat bloot op bloot is zo belangrijk, waarom zou je dan een muts opzetten en niet even wachten?

Ik kan echt nergens een tegenwoord vinden. ( behalve bij prematuren die meteen in de couveuse gaan)
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 23 Feb 2015 13:40

Re: Mutsje na de geboorte

Ik vind het ook wel logisch klinken eigenlijk. Volgens mij lag E. na de geboorte bij mij ook zonder muts, deze kreeg ze pas op toen ze bij mij weg moest.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 24 Feb 2015 11:09

Re: Mutsje na de geboorte

Suus schreef:Ik vind het ook wel logisch klinken eigenlijk. Volgens mij lag E. na de geboorte bij mij ook zonder muts, deze kreeg ze pas op toen ze bij mij weg moest.
Hier net zo. Ik zou het persoonlijk ook wat raar vinden als de baby's meteen een mutsje op zouden krijgen als ze direct na de geboorte bij je weggelegd worden.
<<

Anoniem147

Bericht 24 Feb 2015 17:08

Re: Mutsje na de geboorte

Ik vind het wel frappant dat ze zegt 'baby lekker bij je, bloot op bloot, zoals de natuur bedoelt heeft'. Ja natuurlijk, na de bevalling, heerlijk! Voor de binding inderdaad ook. Maar de rest van de kraamtijd is het toch heel fijn voor de baby dat er mutsjes bestaan. Zie je jezelf al 24/7 met je baby op je blote borst liggen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben echt pro huid op huid contact tijdens de kraamweek, maar op de momenten dat je kind niet op je ligt, zul je toch alternatieven moeten bedenken om je kindje warm te houden.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 24 Feb 2015 17:27

Re: Mutsje na de geboorte

Marni schreef:Ik vind het wel frappant dat ze zegt 'baby lekker bij je, bloot op bloot, zoals de natuur bedoelt heeft'. Ja natuurlijk, na de bevalling, heerlijk! Voor de binding inderdaad ook. Maar de rest van de kraamtijd is het toch heel fijn voor de baby dat er mutsjes bestaan. Zie je jezelf al 24/7 met je baby op je blote borst liggen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben echt pro huid op huid contact tijdens de kraamweek, maar op de momenten dat je kind niet op je ligt, zul je toch alternatieven moeten bedenken om je kindje warm te houden.


Gaia bedoelt direct na de geboorte, vaak het eerste wat ze doen is een mutsje opzetten.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem97

Bericht 24 Feb 2015 17:34

Re: Mutsje na de geboorte

Marni, ik heb het over de eerste uurtjes na de geboorte. Niet de hele kraamweek.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 24 Feb 2015 17:53

Re: Mutsje na de geboorte

Maar er blijft toch genoeg huid op huid contact over, wanneer een baby een mutsje op heeft? Een baby verliest de meeste warmte via zijn hoofdje, omdat dit het grootste lichaamsoppervlak heeft. Teveel afkoelen kent meer risico's dan niet volledig huid op huid kunnen liggen.

Sowieso, enerzijds schrijft ze dat mutsjes geen effect hebben op het op temperatuur blijven en dus overbodig zijn en even later schrijft ze dat mutsjes oververhitting kunnen veroorzaken.

Ik kan niet zoveel met dit artikel.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron