Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoeveel sparen jullie voor jullie kindjes ?

<<

Anoniem74

Bericht 21 Dec 2014 20:34

Re: Geld sparen voor kind

Oreo schreef:Wij willen ook gaan sparen voor ons kind. Wel op zijn eigen rekening en een eventueel volgend kind krijgt ook een eigen rekening. We zijn nu alleen nog aan het uitzoeken welke rekening en welke bank. Ik neig naar Knab, omdat de rente daar een stuk hoger ligt, maar dat weten we nog niet zeker.


Let wel op de hoogte van de pakketkosten daar. Volgens mij is het 5 euro p.m. voor basispakket, weet even niet uit mn hoofd. Je moet er bijvoorbeeld geen 1000 wegzetten, want dan loont het niet.
<<

Anoniem84

Bericht 21 Dec 2014 20:39

Re: Geld sparen voor kind

Voor wen spaarrekening betaal je niets bij knab, dat is pas als je ook een betaalrekening hebt.
<<

Anoniem74

Bericht 21 Dec 2014 20:45

Re: Geld sparen voor kind

Weg
Laatst gewijzigd door Anoniem74 op 22 Dec 2014 15:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem205

Bericht 21 Dec 2014 20:54

Re: Geld sparen voor kind

Goed om te weten en rekening mee te houden, Ig-nore en Rejoy! Ga het ff uitzoeken en vergelijken enzo :-) Vind het erg jammer dat je bij bijvoorbeeld zilvervloot sparen beperkt wordt in het bedrag dat je per jaar mag sparen, als je de kinderbijslag volledig wilt sparen kan dat daar bijvoorbeeld al niet.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 21 Dec 2014 21:02

Re: Geld sparen voor kind

Wij hebben de afgelopen 4,5 jaar maandelijks een groot geldbedrag gespaard voor de oudste 2, dat stoppen we nu voor de komende 2 jaar en sparen we dat bedrag voor de jongste ivm het salaris van mijn de komende 1,5 jaar een heel stuk lager ligt door zijn studie onder werktijd.
Wij sparen dat op een spaarrekening op mijn naam ivm de rente, op ons spaarbedrag scheelt dat kleine aantal procent toch best veel. Als ze straks oud genoeg zijn zullen we de bedragen over hun eigen rekeningen verdelen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem84

Bericht 21 Dec 2014 21:28

Re: Geld sparen voor kind

Wij sparen ook op onze naam. Als de kinderen oud genoeg zijn krijgen ze een eigen betaalrekening, maar ik wil niet het risico lopen dat het door ons gespaarde bedrag aan iets uitgegeven wordt waar ik niet achter sta. Op deze manier kan ik zelf bepalen wanneer ze het geld krijgen (en dat zal zijn bij een belangrijke uitgave, of wanneer ik ze verantwoordelijk genoeg vind om een groot bedrag te krijgen).
<<

Anoniem234

Bericht 21 Dec 2014 21:34

Re: Geld sparen voor kind

Parel schreef:Bij ons gaat alles op de grote hoop, we sparen voor ons als gezin, en betalen dus ook alles als gezin.

Ze komen niks tekort en krijgen straks ook gewoon een spaar centje mee.


Zo doen wij het ook.
<<

Anoniem151

Bericht 21 Dec 2014 22:08

Re: Geld sparen voor kind

Wij denken er ook aan om de kinderbijslag te gaan sparen, nog even uitzoeken waar we dat gaan doen.
<<

Anoniem286

Bericht 21 Dec 2014 22:14

Re: Geld sparen voor kind

We hebben een zilvervloot rekening voor onze dochter. Daar sparen we het maximale op= 50 euro p.m Op haar 18e komt dat vrij +10%rente. Ik wil hiernaast ook nog sparen voor haar voor haar maar moet hier nog een rekening voor regelen. Ik denk ook weer aan 50 euro per maand. Deze zou dan voor bijv ondersteuning bij studie zijn.
<<

Anoniem166

Bericht 21 Dec 2014 22:19

Re: Geld sparen voor kind

Wij sparen een vast bedrag per maand bij Rabo doelsparen. Vind wel dat de rente inmiddels best is gekelderd, het staat tot haar 17e vast, dus vanaf januari sparen we niet meer op die rekening, maar op een andere rekening. Verder beleggen we een deel. Alles staat op onze eigen naam, behalve haar gewone rekening en spaarrekening. Het geld is in de toekomst bedoeld voor rijbewijs, studie etc. Als we tzt dat uit onze lopende middelen goed kunnen betalen, dan krijgt ze het geld uiteindelijk voor haar huis.
<<

Anoniem331

Bericht 21 Dec 2014 22:22

Re: Geld sparen voor kind

Wij storten apart van elkaar een bedrag op d spaarrekeningen. Ik geloof dat ik voor beide €10.00 spaar. Geen idee waar we nu al voor sparen. Dat zien we dan wel weer.
Ik denk wel dat het een goede bestemming moet krijgen, niet dat ze het bij wijze van binnen no time uit geven.
<<

Toos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 586

Geregistreerd: 12 Jun 2014 23:43

Bericht 21 Dec 2014 22:39

Re: Geld sparen voor kind

Ik spaar 100 euro per kind per maand op de rekening voor 'later'. Het is bedoeld voor een rijbewijs/inboedel/studie. Ook de kinderbijslag gaat per kind naar hun spaarrekening.
Succes. It is being able to go te bed each night with your soul at peace.
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 22 Dec 2014 00:28

Re: Geld sparen voor kind

Wij sparen per kind 60 euro per maand. Dit blijft in ons beheer en daar betalen we studie, rijbewijs enz. van later.
Verder hebben ze nog een spaarrekening waar we af en toe iets op storten en waar ook opa en oma wel eens wat op zetten. Deze komt vrij als ze 18 zijn en daar mogen ze in principe mee doen wat ze willen.
Afbeelding
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 22 Dec 2014 00:35

Re: Geld sparen voor kind

Ig-Nore schreef:Overigens zijn vriend en ik zonder financiële hulp volwassen geworden (ik heb alleen grootste deel rijbewijs gekregen van mijn ouders), en we vinden het beide niet nodig om voor rijbewijs, studie, reis, huis etc. te gaan sparen.
Heb liever dat ze straks leren om zelf voor iets te werken, en niet dat pa en ma alle grote uitgaven betalen.
Wellicht bedenken we tzt een systeem waarbij we uitkeren op het moment dat ze een x bedrag gespaard hebben.....zoiets.

We leven bewust, maar mochten we ineens in geldnood raken, tja...dan zullen we ook 'hun' geld aan moeten breken. Is niet anders.


Dit is iets wat ik mijn kinderen ook zeker bij wil brengen hoor, ondanks dat ik wel voor ze spaar. Zo ging dat bij ons vroeger ook. Als je geen geld hebt, kun je ook niets kopen, zo simpel is het.
Maar ik mocht wel studeren zolang het kon en dit wil ik ook zeker voor mijn kinderen. En dat wil ik betalen en niet dat zij later een studieschuld hebben of zoiets.
En opa en oma vinden het gewoon leuk om af en toe iets te storten, dus daar kunnen ze later zelf iets mee doen.
Afbeelding
<<

anoniem213

Bericht 22 Dec 2014 01:09

Re: Geld sparen voor kind

_Lana_ schreef:
Ig-Nore schreef:Overigens zijn vriend en ik zonder financiële hulp volwassen geworden (ik heb alleen grootste deel rijbewijs gekregen van mijn ouders), en we vinden het beide niet nodig om voor rijbewijs, studie, reis, huis etc. te gaan sparen.
Heb liever dat ze straks leren om zelf voor iets te werken, en niet dat pa en ma alle grote uitgaven betalen.
Wellicht bedenken we tzt een systeem waarbij we uitkeren op het moment dat ze een x bedrag gespaard hebben.....zoiets.

We leven bewust, maar mochten we ineens in geldnood raken, tja...dan zullen we ook 'hun' geld aan moeten breken. Is niet anders.


Dit is iets wat ik mijn kinderen ook zeker bij wil brengen hoor, ondanks dat ik wel voor ze spaar. Zo ging dat bij ons vroeger ook. Als je geen geld hebt, kun je ook niets kopen, zo simpel is het.
Maar ik mocht wel studeren zolang het kon en dit wil ik ook zeker voor mijn kinderen. En dat wil ik betalen en niet dat zij later een studieschuld hebben of zoiets.
En opa en oma vinden het gewoon leuk om af en toe iets te storten, dus daar kunnen ze later zelf iets mee doen.


Ik ben het hier deels wel mee eens, maar ik vind het wel vervelend dat ik altijd 24 uur heb gewerkt naast mijn studie om ook nog leuke dingen te kunnen doen naast het betalen van huur, boeken, collegegeld en verzekering. Daardoor heb ik ook weer extra vertraging opgelopen en kost alles dus uiteindelijk ook weer veel geld. Je ouders hoeven niet alles voor je te betalen, maar ik zou voor mijn kinderen wel graag wat meer betalen. Een vriendin van me krijgt heel veel van haar ouders, maar is zich wel heel bewust van de waarde van geld. Toen ze zestien werd, kreeg ze bijvoorbeeld een scooter (ook voor de veiligheid, zodat ze na het uitgaan alleen naar huis kon (ze woonde in een heel klein dorpje achteraf)). Zij wilde heel graag een dure scooter in een bepaalde kleur. Uiteindelijk hadden haar ouders de afspraak gemaakt, dat ze een scooter mocht kopen voor een bedrag dat gelijk was aan het geld op haar spaarrekening. Ze heeft de hele zomer ontzettend hard moeten werken en besefte dus hoe duur die scooter eigenlijk was. Daardoor ontstond dus wel besef van geld, maar kreeg ze ook iets voor het harde werken én had ze geld op haar spaarrekening.

Mijn ouders hebben trouwens wel geholpen met het betalen voor mijn rijbewijs. We hebben allemaal 1/3 betaald. Alleen theorie betaalden ze maar eenmalig 1/3, omdat ik dat maar gewoon goed moest bestuderen (terecht). Ik heb ook vriendinnen die het hele rijbewijs cadeau kregen en daardoor heel laks waren. Ik had er zelf ook wel belang bij om snel mijn rijbewijs te halen. Deels mee laten betalen, vind ik een goede methode om geldbesef te creëren.
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 22 Dec 2014 09:23

Re: Geld sparen voor kind

Ik ben het helemaal met je eens June.
Zo bedoel ik het juist precies. Voor de studie sparen we een vast bedrag per maand. En ze hebben dus ook een spaarrekening voor als ze later hun rijbewijs oid willen halen. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik mijn rijbewijs voor mijn 18e verjaardag heb gehad.
Ig-nore geeft stellig aan dat ze niet spaart, omdat ze haar kinderen wil leren dat ze ervoor moeten werken.
Maar ik vind dat je dat ook bij kan brengen, ondanks dat je wel eens iets voor ze betaalt.
En studie en rijbewijs vind ik gewoon heel belangrijk, vooral het eerste. Dus ik wil dat ze dat zonder problemen kunnen doen.
Dure kleding, schoenen, een scooter, auto, uitgaan en vakantie mogen ze eerst voor werken ;).
Afbeelding
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 22 Dec 2014 10:56

Re: Geld sparen voor kind

Helemaal eens met Lana en June.
Mijn ouders hebben zowel mijn rijbewijs als mijn studie betaald, maar ik heb zelf altijd weekend- en vakantiewerk gedaan. Niet omdat ik dat moest, maar omdat ik het fijn vond om extra te kunnen sparen en om nog extra dingen te kunnen kopen. Dat is wat mijn ouders mij ook altijd hebben bijgebracht. Dus ik denk dat het grotendeels ook gewoon aan de opvoeding ligt of kinderen al dan niet geldbesef hebben en niet (altijd) zozeer aan het feit dat ze dingen krijgen.

Overigens zouden ze ook niet blijven betalen tot het oneindige toe hoor. Als ik 3 keer van studie zou switchen en nooit wat af zou maken, zouden zij dat ook echt niet blijven betalen. Maar ik vind het wel fijn dat ik mijn kind later onbezorgd kan laten studeren zonder dat hij achteraf nog met een studieschuld zit. Ik heb dat ook heel fijn gevonden dat mijn ouders dit voor mij gedaan hebben, ben hen daar ook nog altijd dankbaar voor, dus dat wil ik ook aan mijn eigen kind kunnen geven.
2012 & 2016
<<

Fiene

Bericht 22 Dec 2014 11:02

Re: Geld sparen voor kind

Wij zullen zoals het er nu voorstaat nooit volledig de studie kunnen betalen voor onze kinderen. Vind ik ook niet nodig, ik heb er zelf ook altijd voor moeten werken en dat kunnen mijn kinderen tegen die tijd vast ook wel. Waar we kunnen dragen we bij maar mee betalen zullen ze tegen die tijd echt wel moeten.
<<

Anoniem104

Bericht 22 Dec 2014 11:05

Re: Geld sparen voor kind

.
Laatst gewijzigd door Anoniem104 op 06 Jan 2015 16:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 22 Dec 2014 11:15

Re: Geld sparen voor kind

Wij sparen 25 euro per maand, per kind. En opa's en oma's storten er wel eens een extra'tje op. Waar het voor is hangt er een beetje van af hoe duur alles over een jaar of 16 is :) Rijbewijs is voor nu iig niet het doel, ik vind het persoonlijk helemaal niet zo belangrijk dat die meteen op hun 18e gehaald wordt. Misschien voor studie, misschien ook wel om mee te geven als ze op hun zelf gaan wonen.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

anoniem213

Bericht 22 Dec 2014 13:07

Re: Geld sparen voor kind

@ Fiene, maar houd je in die gedachtegang dan ook rekening met de studiefinanciering die is afgeschaft?

@ Snoes, een vriend van me rommelde maar wat aan met zijn studie. Nu krijgt hij pas geld voor zijn studie als hij dingen haalt. Het collegegeld gedeeld door het aantal studiepunten en dan krijgt hij dat bedrag dus per studiepunt. Het was blijkbaar voor hem een goede methode, want nu gaat het veel beter. Dat vond ik ook wel een slimme oplossing in zijn geval.
<<

Fiene

Bericht 22 Dec 2014 14:25

Re: Geld sparen voor kind

Uiteraard maar het zal hier waarschijnlijk niet anders kunnen. Daarnaast vind ik het meer dan vanzelfsprekend dat een jong volwassenen gewoon ook zelf een deel meebetaald. Het is natuurlijk nu balen dat ik een studieschuld heb ook al ben ik al bijna tien jaar afgestudeerd maar mijn ouders konden het gewoon niet betalen en anders had ik nu geen opleiding gehad dus het is voor een goed doel.
<<

Anoniem74

Bericht 22 Dec 2014 14:31

Re: Geld sparen voor kind

Dubbel
Laatst gewijzigd door Anoniem74 op 22 Dec 2014 14:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem74

Bericht 22 Dec 2014 14:33

Re: Geld sparen voor kind

Weg
Laatst gewijzigd door Anoniem74 op 22 Dec 2014 16:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Aardbei

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 243

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:00

Bericht 22 Dec 2014 15:25

Re: Geld sparen voor kind

Wij sparen elk kwartaal de kinderbijslag voor onze dochter. Ze heeft niet een spaarrekening op haar eigen naam maar wel een 'eigen' spaarrekening die op onze naam staat. Dit omdat wij de rentes op de kinderrekeningen belachelijk laag vonden. Nu staat het volgens mij overal wel erg laag. Wij zitten in ieder geval bij MoneYou, is dacht ik van de ABN.

Ik weet nog niet precies hoe we het aan willen pakken straks, of we het geld aan haar zelf geven als ze gaat studeren, of dat wij (een deel) van haar studie er zelf van betalen. Ligt denk ik ook wel erg aan het kind. Mijn ex kreeg bijvoorbeeld zijn hele spaarreking onder zijn eigen beheer vanaf het moment dat hij ging studeren en op kamers ging wonen. Hij kon er dus zelf keuzes in maken. Maar dat bedrag was ook wel hetgeen dat zijn ouders gingen bijdragen, meer kreeg hij niet. Werkte voor hem prima. Hij moest er nog wel een bijbaantje bijhebben om de leuke dingen van te kunnen doen maar studie, woonkosten en boodschappen enzo konden daar vanaf.
Afbeelding
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers