Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe heeft een psycholoog geholpen?

<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 18 Feb 2015 18:49

Hoe heeft een psycholoog geholpen?

Ik heb even een vraag voor mensen die bij een psycholoog gelopen hebben en waarbij dat geholpen heeft. Op welke manier heeft je dat precies geholpen? Was het erover praten al genoeg, heb je daar bepaalde dingen geleerd, inzichten gekregen, getraind? Uiteraard hoef je er niet precies bij te zetten voor welke klachten je naar de psycholoog ging.

Waarom ik het vraag is omdat ik op dit moment bij een praktijkondersteuner ggz loop en ik sterk het vermoeden heb dat dit mij niet genoeg gaat helpen. Ik wil me dus graag laten doorverwijzen naar een psycholoog, maar ben wel erg benieuwd op welke manier zo iemand mij wellicht kan helpen. En tegelijk twijfel ik of ik met het willen laten doorverwijzen niet naar een soort 'uitvlucht' zoek om niet meer met de praktijkondersteuner in gesprek te hieven. Dat ligt namelijk wel in de buurt van mijn klachten.

Op het tweede deel van mijn verhaal hoef ik trouwens geen adviezen oid te hebben, het gaat mij echt om het eerste. Tweede is voor de achtergrond,
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 496

Geregistreerd: 11 Nov 2013 11:24

Bericht 18 Feb 2015 19:45

Re: Hoe heeft een psycholoog geholpen?

Ik heb ongeveer 12 sessies gehad bij een psycholoog. Het heeft mij absoluut geholpen, maar soms had ik gewild dat het wat langer had geduurd en nog wat langer iemand had om tegen te praten en te sparren over waar ik tegenaan loop. Het heeft mij wel genoeg geholpen om soms een stemmetje van haar in mijn hoofd te horen op momenten dat ik het even lastig heb. Maar voornamelijk heb ik wat handreikingen gekregen om het zelf te kunnen.

Ik heb geen ervaring met een praktijkondersteuner. Wel hoor ik vaker terug wat jij aangeeft. Als jij het gevoel hebt dat het onvoldoende helpt, zou ik dat ook zo aangeven bij de huisarts. De psycholoog moest bij mij wel een diagnose kunnen stellen als voorwaarde voor de gesprekken.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 18 Feb 2015 19:53

Re: Hoe heeft een psycholoog geholpen?

bij de eerste keer heb ik EMDR therapie gehad dat hielp naar een paar sessies

En een andere keer gewoon gesprekken en daarna nog groepstherapie. Ik vond dat veel zwaarder uiteindelijk wel geholpen
Afbeelding
<<

Anoniem122

Bericht 18 Feb 2015 20:49

Re: Hoe heeft een psycholoog geholpen?

Even geen antwoord op je vraag, maar misschien wel een "waarschuwing", gesprekken bij een praktijkondersteuner worden vergoed uit de basisverzekering, gesprekken bij een psycholoog alleen als er echt een stoornis wordt vast gesteld die vermeld staat in de DSM. Kwam daar gister ineens achter, "gewoon" psychische klachten zijn niet voldoende voor een vergoeding.
Ik was voor mezelf ook aan het kijken en mijn verzekering vergoed in de aanvullende verzekering maar 200 euro per jaar er voor, met een max van 25 euro per dag/afspraak.

Weet natuurlijk niet wat voor jou de reden is om naar een psycholoog te willen, maar ik was hier wel verbaasd over dat het niet meer vergoed wordt als er niet een stoornis vast gesteld wordt. Schijnbaar is dit sinds vorig jaar al, maar kwam daar nu pas achter.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 18 Feb 2015 21:39

Re: Hoe heeft een psycholoog geholpen?

Dank jullie wel voor jullie ervaringen. En MPR, ook dank je wel voor jouw waarschuwing. Ik ga er vanuit dat ik het meeste toch zelf zal moeten betalen, want ik denk niet dat ik een diagnose voor het een of ander heb.

Sarah, nog even een vraagje voor jou. Wat moet ik me bij meer precies voorstellen?
<<

Anoniem131

Bericht 18 Feb 2015 22:09

Re: Hoe heeft een psycholoog geholpen?

Door praten heeft de psycholoog me inzichten gegeven die me verder hielpen.
De praktijkondersteuner van de dokter vond ik een lachertje. Ze had niet gestudeerd maar wilde me van alles aanpraten. Dat hoeft niet overal zo te zijn maar hier waren en zijn het doktersassistenten met levenservaring.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 18 Feb 2015 22:26

Re: Hoe heeft een psycholoog geholpen?

Vorige week bij de praktijkondersteuner geweest... Wat een grap ik gaf heel duidelijk aan dat ik wat handvatten wilde tot ik bij de pop-poli terecht kon. Het enige wat ze zei was: probeer op tijd op te staan, 3 maaltijden op een dag te eten en ritme in te bouwen. Liet haar een ingevulde vragenlijst zien waaruit duidelijk bleek dat er echt iets niet goed zat kwam ze met dit advies. Ja dat had ik zelf ook kunnen bedenken alleen trek ik dat op dit moment gewoon niet.

Een aantal jaar terug ben ik bij een psych geweest die heel gericht met me aan de slag ging op het gebied van mijn faalangst. Daar ben ik toen 8 keer geweest en kan nog steeds redelijk terug vallen op die oefeningen. Ik zou het het geld zeker waard vinden.
2015 💙
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 18 Feb 2015 22:32

Re: Hoe heeft een psycholoog geholpen?

Gelukkig is de praktijkondersteuner hier niet zo'n lachertje. Zelfs een verademing na een gesprek met de huisarts waarin ik me alleen maar rotter ging voelen. Maar als ik jullie verhalen zo lees raak ik er wel meer van overtuigd dat een psycholoog echt meer kan. Voor mijn gevoel moet ik 'dieper' gaan en ik krijg de indruk dat dat bij een psycholoog sowieso wel gebeurt.

Geld vind ik niet zo belangrijk, als het maar helpt.
<<

Anoniem131

Bericht 18 Feb 2015 22:40

Re: Hoe heeft een psycholoog geholpen?

Char schreef:Gelukkig is de praktijkondersteuner hier niet zo'n lachertje. Zelfs een verademing na een gesprek met de huisarts waarin ik me alleen maar rotter ging voelen. Maar als ik jullie verhalen zo lees raak ik er wel meer van overtuigd dat een psycholoog echt meer kan. Voor mijn gevoel moet ik 'dieper' gaan en ik krijg de indruk dat dat bij een psycholoog sowieso wel gebeurt.

Geld vind ik niet zo belangrijk, als het maar helpt.

Ik denk dat een praktijkondersteuner ook meer dient om de huisarts te vertellen waar de verwijzing heen moet gaan. Je hebt natuurlijk verschillende soorten psychologen.
Ik noem ze inderdaad een lachertje want ik wilde een psycholoog en de diepte in. Niet dat gezeik over dat het wel goed komt. Ik had ook een duidelijke hulpvraag voor mezelf. Heb jij die ook?
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 19 Feb 2015 10:05

Re: Hoe heeft een psycholoog geholpen?

Helaas is voor mijzelf ook nog niet helemaal duidelijk waar ik aan moet/wil werken. Ik heb het gevoel dat een heleboel dingen met elkaar samenhangen en weet niet zo goed wat oorzaak en gevolg is. Dat maakt het ook zo lastig. Maar ik neem aan dat een goede psycholoog daar wel orde in weet aan te brengen.
<<

Anoniem122

Bericht 19 Feb 2015 10:10

Re: Hoe heeft een psycholoog geholpen?

Het is fijn als je je om het geld niet druk hoeft te maken, volgens mij kunnen de kosten rond de 90 euro per gesprek liggen. Is helaas niet voor iedereen betaalbaar :(
Hopelijk krijg je snel de juiste hulp!

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers