Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 22 Sep 2013 12:54

Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Mijn vriend en ik zijn ons heel erg druk aan het oriënteren op het kopen van ons eerste huis.

Maar gezien de overvloed aan informatie, de tig verschillende hypotheek bereken programmaatjes, de tig verschillende hypotheek adviseurs vraag ik hier jullie om advies en informatie! (en uiteraard gaan we met professionals praten!) maar ik hoor liever de ervarings-deskundigen!

Waar hebben jullie je hypotheek afgesloten?
Hadden jullie een aankoop makelaar? En zo ja, wat deed deze allemaal voor je? En wat kostte dat uiteindelijk?

Hoeveel heb je van je huis af kunnen dingen? (Wat is realistisch?) We hebben bijv. nu een huis op het oog van € 175.000 k.k. Is het realistisch om daarop een openingsbod te doen van ik noem maar wat, € 150.000? Of is er op een huis van deze prijs niet zo veel marge? (volgens mij staat het leeg.. Ik reed er van de week langs en werd al enthousiast! Dus direct m'n auto geparkeerd en gaan google'en en wat ik vond lag de prijs vér boven ons budget) dus ik ben verder gereden. Maar zojuist zei m'n vriend enthousiast; check funda, "dat en dat adres". Dus ik ben helemaal flabbergasted dat het (voor zover we het nu in kunnen schatten!) wél binnen ons budget valt! En op funda staat dat het beschikbaar is. Maar aangezien ik van de week meer huizen heb bekeken, twijfel ik. We gaan er zo ook even langs lopen, om even te kijken hoe en wat de buurt ook precies is! :-)

Maar zoals je leest..wij zijn echt groentjes!

Mag ik je bijvoorbeeld ook vragen wat je uiteindelijk aankoopprijs was, en wat je per maand aan de hypotheek betaald? En komen er verder nog extra veel kosten bij? Nu huren we, en betalen we p.m. 548 euro en dat is het. Lekker makkelijk, zeg maar ;-) Met wat voor extra kosten moeten we nog rekening houden? En zijn er hier ook meiden met ervaring met de nationale hypotheek garantie? Is dat een go of een nog go?

En verder zijn alle tips en truck's meer dan van harte welkom! :D

Dank jullie wel alvast!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 22 Sep 2013 14:14

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Mijn tip is: Koop nooit een huis op basis van slechts een bezichtiging. Ga minimaal twee keer kijken, je ziet de tweede keer veel meer (negatieve) dingen die je de eerste keer niet opgevallen zijn. Trek kastjes open, check houten kozijnen op hun staat, kijk in de kruipruimte of die niet onder water staat, etc. Neem het liefst iemand mee die er verstand van heeft.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Pancake

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 05 Sep 2013 08:17

Bericht 22 Sep 2013 15:28

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Mijn vriend en ik zitten een beetje in hetzelfde traject. Wij hebben ook echt nul verstand van hoe dit allemaal in elkaar zit.

Wat wij tot nu toe gedaan hebben is aan een vriend gevraagd hoe het allemaal zit met hypotheken. Die jongen is hypotheekadviseur geweest, dus hij heeft ons wat termen geleerd enzo. Omdat ondertussen alle regels weer zijn veranderd heeft hij ons niet kunnen helpen met alles, maar we zijn wel een heel stuk wijzer geworden. Verder hebben al met 1 hypotheekverstrekker gesproken, maar we zijn nog van plan om met meer te gaan praten.

We hebben ook al een huis bekeken omdat er open huis was. Het huis voldoet echt aan alle eisen die we hebben. Helaas is het een heel populair huis, dus ik denk dat onze kansen vrij klein zijn. We zijn wel nog van plan om er nog eens te kijken, als het niet al verkocht is. Verder willen we eigenlijk ook nog wel andere huizen zien om een beetje te kunnen vergelijken.

Over een aankoopmakelaar zitten wij ook heel erg twijfelen. De een zegt wel doen en de ander zegt dat het zonde van het geld is. Nu zijn mijn vriend en ik gewoon best lui, dus ik denk dat voor ons een makelaar wel nuttig is. Zo'n makelaar weet ook een beetje wat je kan bieden en zoekt van alles uit. Verder kan zo'n persoon ook beter onderhandelen dan dat ik kan. Afdingen op de markt kan ik al niet, dus ik denk bij zoiets dat me ook niet gaat lukken. Ik vind die spelletjes gewoon helemaal niks.

Als je besluit geen aankoopmakelaar te nemen en je wilt weten wat een goed bod is dan kan je in het kadaster opzoeken voor welke prijs andere huizen in die buurt verkocht zijn. Dit kost wel geld trouwens, maar het kan wel handige informatie zijn.

Nog over de maandlasten. Wij hebben laten uitrekenen wat de lasten zouden zijn bij een hypotheek van 210.000 en dat was netto iets van 730 euro geloof ik. Dit was op basis van een annuïteiten hypotheek, bij een lineaire zou dit hoger zijn. De maandlasten van een hypotheek zijn dus afhankelijk van welke hypotheekvorm je kiest en de rentestand.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 22 Sep 2013 15:33

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Ook wij zijn aan het rondkijken voor ons eerste huis, dus ik lees mee!
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

cinn

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 17 Sep 2013 20:49

Bericht 22 Sep 2013 16:50

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Mijn vriend en ik zijn ook bezig met een huis te kopen.. wij zijn inmiddels al een stapje verder en hebben het huis onder voorbehoud gekocht..

Wij hebben op funda onze ''eisen' ingevuld. dit kun je doen bij uitgebreid zoeken en dan profiel aanmaken.
Wij hebben bij meerdere hypotheek verstrekkers een afspraak gemaakt om te kunnen kijken wat wij kunnen lenen en wat de kosten + rente zou zijn.. dit loont de moeite, want er zijn wel degelijk verschillen.

Waar je op moet letten bij het bekijken van een huis zijn o.a:
Kozijnen (met sleutel/schroevendraaier erin porren) zo kun je zien of het rot is of niet.
Kijken (vooral bij oudere woningen) of alles geïsoleerd is
Kasten opentrekken.
stoppenkast.
kruipruimte als deze nat is.

Wij hebben 2 huizen bekeken. het eerste huis was slecht onderhouden (terwijl er in de brochure stond, nette woning die zeer goed onderhouden is) en die is daardoor niet doorgegaan. En bij het tweede huis hadden wij al een jaar een super gevoel bij..(maar dachten dat wij dat niet konden lenen, vandaar eerst niet wezen kijken) Dit huis hebben wij alsnog bekeken en later met andere mensen een 2de bezichtiging gedaan.

En dan komt het bod uitbrengen.. Wij moesten een bod per mail doen en ons bod onderbouwen met punten waarom wij dat bod hebben gedaan. dit lag 39000 lager dan de vraagprijs. tegenbod gehad en uiteindelijk zijn beide partijen akkoord gegaan met een bod van 27000 dan de vraagprijs..
Waar wij opgelet hebben.. is wat de woz waarde van de woning is, hoelang de woning te koop staat en natuurlijk hoe de woning eruit ziet.. (en ook kijken naar wat er op korte termijn, of in de toekomst aangepakt moet worden)

Inmiddels ligt er een voorlopig koopcontract klaar. en wij hebben deze ter controle naar onze hypotheekverstrekker gestuurd, om te controleren als er geen rare dingen in staan. wij kwamen erachter dat jezelf een notaris moet regelen.
<<

Moira

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 314

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:25

Bericht 22 Sep 2013 17:26

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Leuk dat jullie voor een huis gaan! Wij willen over een jaar of twee verhuizen, dus heb er ook wel wat aan :).

Zelf geen ervaring met het kopen van een huis. Mijn ouders wel. Die zijn helaas flink opgelicht door de van Bruggen adviesgroep. Dus mijn tip is om daar in ieder geval niet naar toe te gaan. Omdat het om een groot bedrag ging hebben mijn ouders de hypotheek laten overzetten naar een ander en uiteindelijk hun verlies genomen.
Dit door middel van een onafhankelijke hypotheekadviseur en die gaf aan dat je het beste een hypotheek kan nemen bij een bank. Mijn ouders zitten nu bij de Rabobank (omdat ze daar sowieso al bij zaten) en daar zijn ze tot nu toe zeer tevreden mee.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 22 Sep 2013 17:38

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Ik lees ook mee, ben toch wel benieuwd waar je allemaal rekening mee moet houden!

Wat ik begrepen heb van vrienden die 1,5 jaar geleden een huis hebben gekocht is dat het zeker loont om rond te shoppen voor een hypotheek. Zij hebben bijvoorbeeld ook bij de Rabobank gekeken, maar vergeleken met andere verstrekkers konden ze daar veel minder lenen en was het volgens mij nog minder voordelig ook.
Verder weet ik er eerlijk gezegd helemaal niks vanaf, haha. Behalve dan dat ik heel graag een huis met een bad wil!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 22 Sep 2013 18:03

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Als een huis 175.000 kost dan kun je best een bod van150.000 uitbrengen.
Als er nog veel aan moet gebeuren dan kun je nog wel een lager bod doen.
Ook als het huis al een tijd te koop (leeg) staat dan kun je wel minder bieden.

Wij hebben vorige week een bod uitgebracht op een huis bod werd niet geaccepteerd. Willen nog een nieuw bod uitbrengen.
Net als Lady zegt kijk een 2e keer en neem iemand mee die er wat verstand van heeft.
Wij hebben ook wel eens een huis bekijken en bij de 2e keer vonden we het huis minder mooi (meer gebreken ed.).

Het is wel handig als je van te voren weet wat je kunt lenen ed. (kun je oa. zien op de site v/d rabobank)
2014 2016
<<

Anoniem5

Bericht 22 Sep 2013 19:00

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Ik vind de bedragen bij rabobank online totaal niet overeenkomen met wat je echt kunt krijgen. Op de site van de hypotheker klopt het bij ons precies. En met de rabobank zat er bijna ton verschil tussen (wel op een hoog totaalbedrag).

Wij zijn nu ook bezig om ons huidige huurhuis te kopen, gaat alleen wat stroef allemaal. Wij zullen daarvoor een hypotheek opnemen van 220.000 waarschijnlijk en de netto lasten zullen daarvoor tussen de 800-830 liggen, afhankelijk van hoe hoog de rente is bij het afsluiten van de hypotheek. Bij 3,9% zou dat 806,- zijn maar de rente is weer wat gestegen.

Wat ik sowieso zou doen is een sms naar het kadaster sturen om te kijken of het aankoopbedrag van de huisige eigenaar er bekend is, kost je 1,50 als het bekend is en anders niets. En niet alleen van de huizen er omheen. Dan heb je ook een wat beter idee hoever zij kunnen zakken of al gezakt zijn. Maar houd er wel rekening mee dat zowel bij het huis zelf als die in de buurt ook nog verbouingskosten bovenop kunnen zijn gekomen.

Onze verhuurder wilde 220.000 voor ons huis en wij hebben het door een onafhankelijke makelaar laten taxeren (+/- 500 euro) die uitkwam op tussen de 203.000 en 206.000. Meer zullen wij er dus ook niet voor neerleggen. Hij heeft contact opgenomen met onze verhuurder met zijn taxatiewaarde en nu kreeg ik afgelopen vrijdag te horen dat er wel iets van de oorspronkelijke vraagprijs af kan, ik heb gisteren ook gehoord wat andere buren ervoor hebben betaald, dus dat neem ik allemaal mee in de onderhandeling.
De taxatiemakelaar is eventueel ook onze aankoopmakelaar, dat is afhankelijk van het bedrag waarvde verhuurder aankomende week mee aan komt zetten. Ik heb al wel afgesproken dat we dan voor een fix free bedrag incl btw 1950,- zullen betalen en niet op provisiebasis. Daar zou ik bij de aankoopmakelaar wel goed opletten, hoe meer hij van de prijs af krijgt, hoe meer je betaalt en bij 30.000 eraf kun je misschien beter een vast bedrag afspreken.

Bieden onder voorbehoud van financiering en een bouwkundige keuring voordat je jezelf de das om doet en eraan vast zit.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 22 Sep 2013 20:57

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Dat doen wij ook als we weten dat de eigenaren niet de eerste eigenaren zijn sturen we een sms naar het Kadster om te kijken wat het aankoopbedrag is. Sms de postcode + huisnummer naar 2233 of straatnaam+ nummer en woonplaats.

Bij ons is de berekening op de site v/d rabobank het zelfde als bij de anderen.
2014 2016
<<

Snirp

Bericht 22 Sep 2013 21:19

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Wij hebben 5 augustus de sleutel gekregen van ons eerste koophuis :)
Zijn eerst op funda gaan kijken en hebben met de fiets een rondje door de verschillende buurten gefietst.
Daaruit hebben we een top 5 gemaakt.
Hebben een aankoopmakelaar in de hand genomen, was een bekende van mij dus die stap was makkelijk gezet.
Zijn bij een aantal huizen gaan kijken (5 stuks) en zijn daarna bij 3 vd 5 huizen nog een keer gaan kijken.
Uiteindelijk hebben we een van die drie huizen gekocht!
Het huis stond nog niet op funda oid, want wij kwamen via een verkoopmakelaar van een ander huis al snel bij dit huis. Zij had net een eerste gesprek met de verkoper gehad en van het een kwam het ander.
De verkopende partij begon met de prijs van 259.000, uiteindelijk hebben we 242.500 betaald.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 22 Sep 2013 21:22

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Haha, bij ons in de buurt staan er maar een stuk of 5 te koop in onze prijscategorie :laughcry:
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 22 Sep 2013 21:32

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Willen jullie perse daar blijven wonen Taeda, of kijken jullie ook wel naar plaatsen in de buurt?
Dan zou het misschien al wat makkelijker maken, maar dan moet je daar ook maar net willen wonen natuurlijk.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 22 Sep 2013 21:36

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Ohh bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Zo fijn om andere ervaringen en tips en trucs te lezen! :-)

We zijn vanmiddag nog even wezen kijken en het huis staat inderdaad écht leeg! (en te koop sinds 4 maanden, dus nog niet heel lang, denk ik?) En de prijs is nog niet eerder gezakt zo te zien. De huizen kosten er gemiddeld 179.nog wat las ik ergens, Dus qua prijs zitten ze nu denk ik wel aardig netjes.Maar ik ga zo eens even kijken waar ik precies heen kan smsen voor meer informatie! Klinkt wel intressant!

Het zag er van binnen in elk geval wel erg netjes uit allemaal! Zijn ook heel brutaal achter om gelopen en hebben even ongegeneerd in de tuin rond gesnuffeld en naar binnen gegluurd en we zijn écht enthousiast :D

Mooi ruim huis, ruime voor en achter tuin, netjes achter gelaten, van buiten zo geen gekke dingen gezien!

En dat is inderdaad een goede tip van jou Lady! 5 oktober is er open dag, en dan is het natuurlijk lekker laag drempelig om binnen te lopen. Anderzijds; ik heb m'n hyperfocus aangezet, en ben continu al dingen aan het nameten met ons appertement nu en hoeveel groter het allemaal is :nerd: dus wachten tot 5 oktober red ik never nooit niet! Ik was sowieso wel van plan om alles open te trekken, aan te raken en te kijken hoe vast het zit enzo! :^^: Ik moet alleen wel proberen dan mijn enthousiasme te temmen.. dat vind ik wel heel lastig! En daar ook doorheen te kijken en objectief te blijven!

Sowieso hebben we bedacht om mijn zwager te vragen mee te gaan kijken. Hij is uitvoerder en heeft er erg veel zicht op! Enige nadeel is, is dat we gisteren mijn zus en zwager hebben geholpen met verhuizen en ik vrees dat hij de komende tijd daar nog wel druk is.. :laughcry: maar goed.. sowieso wil mijn vriend eerst nog een aantal gesprekken hebben met wat hypotheek verstrekkers voor we echt gaan kijken want die berekeningen online wordt je gek van!
Volgens de Rabo kunnen we 185.000 lenen, en volgens de Nationale Hypotheek garantie ook! Hmm.. ik heb vanmiddag denk ik gewoon gekke dingen in zitten vullen, want ik kreeg de ene keer dat we 185.000 konden lenen, en de andere keer dat we 140 konden lenen, en daarna weer 210.000 wordt je echt niet vrolijk van!

En.. terwijl ik dit typ schiet mij te binnen dat ik bij de ene berekening wel mijn vriend zijn studieschuld heb ingevuld (160 euro per maand) en bij andere niet. En ik zie nu ook wat een verschil dat geeft..!!! Als ik aangeef dat we daar elke maand 160 euro aan betalen, kunnen we ineens nog maar 162,425 lenen. En als ik dat niet opgeef, kunnen we 192.230 lenen! Pff.. stom hoor!

Ik kan alleen nog niet vinden wat je netto maandlasten worden.. maar goed, daar komen we nog wel uit! Met een beetje geluk (duim even mee! Morgen heeft hij weer een gesprek op zijn werk!) gaat mijn vriend binnenkort zo'n 800 euro per maand er bruto op voorruit, en dat maakt het huizen kopen ook een stuk makkelijker natuurlijk :yes:

Spannend ook Pancake dat jullie ook bezig zijn! Qua hypotheek vormen moeten wij ook ons nog even gaan verdiepen. Inmiddels hebben we door wat welke hypotheek 'ongeveer' in houdt, maar welke dan aan te raden is? Vriend zijn vader zegt dat we je het beste nu het meeste kan betalen en straks minder. Vriendin zegt weer dat we beter nu minder kunnen betalen en straks meer, omdat we dan waarschijnlijk meer verdienen (maar er staan ook kinderen op de planning..en die kosten ook klauwen met geld, dus of je echt op vooruit gaat? :wink: )

Tis echt een lastig iets! Dit huis heeft overigens ook een bad Cinnamon! hahha!

Nou.. ik ga nog maar even wat sites afstruinen! http://www.eerst-koophuis.nl enzo.. en even het kadaster sms'sen!

Ennuh.. wat zijn de dames met reeds een koopwoning kwijt aan overige vaste lasten? Levensverzekering enzo?
<<

Anoniem5

Bericht 22 Sep 2013 22:13

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

http://m.hypotheker.nl/m/bereken-je-maandlasten.aspx

Hier kun je je maandlasten berekenen op elk willekeurig hypotheekbedrag.

Ik zou trouwens niet wachten op de open huizen dag als je denkt dat je dit huis heel graag wilt! Straks vist iemand het voor je neus weg.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 22 Sep 2013 22:28

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Het nadeel van openhuizen dag kan zijn. Dat het druk is en de makelaar niet veel tijd heeft en jullie niet rustig kunnen kijken.
2014 2016
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 23 Sep 2013 09:19

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Wij hebben een huis met een vraagprijs van 296.000 euro voor 282.000 euro kunnen kopen. Mijn man kan goed onderhandelen, dus we hebben geen aankoopmakelaar gehad. Twee keer gaan kijken is inderdaad een heel goede tip van Lady, want de tweede keer kijk je veel kritischer.

Wij hebben een hypotheek met NHG. Dat vind ik wel heel prettig, want daardoor hebben we een lagere rente en zijn we ingedekt tegen een aantal risico's als we het huis onverhoopt zouden moeten verkopen.

Er komen kosten bij zoals notariskosten, bij ons ook de kosten van een samenlevingscontract en twee testamenten, kosten voor het verven en inrichten van het huis. Sommige mensen zetten er nieuwe sloten in. Dat hebben wij alleen bij de twee poorten naar de tuin gedaan, omdat die sloten niet goed meer waren.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 23 Sep 2013 09:21

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

bosjesvrouw schreef:Het nadeel van openhuizen dag kan zijn. Dat het druk is en de makelaar niet veel tijd heeft en jullie niet rustig kunnen kijken.


Wij hebben het huis waar we nu wonen ook voor het eerst gezien met de openhuizenroute, maar ik vond het juist wel prettig om met z'n tweeen in het huis rond te lopen en meteen tegen elkaar te kunnen zeggen wat we van dingen vonden, zonder dat er een makelaar bij was. De bewoonster van het huis was er wel bij, maar die liet ons wat meer vrij.
<<

Anoniem87

Bericht 23 Sep 2013 09:27

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Fiebie, ik wil toch even inhaken op jouw stukje over kastjes opentrekken en aanraken enzo. Bedenk wel dat het niet jouw huis is, dus alles opentrekken en aanraken vind ik niet bepaald netjes. De keuken begrijp ik, want die blijft natuurlijk zitten in een huis. Maar voorderest vind ik het allemaal behoorlijk privé en zou ik het écht niet op prijs stellen als iemand dat in mijn huis doet. Maar misschien denk ik momenteel iets teveel uit het verkoop-oogpunt aangezien mijn huis te koop staat.
<<

Artemis

Bericht 23 Sep 2013 09:42

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Fiebie schreef:Mijn vriend en ik zijn ons heel erg druk aan het oriënteren op het kopen van ons eerste huis.

Maar gezien de overvloed aan informatie, de tig verschillende hypotheek bereken programmaatjes, de tig verschillende hypotheek adviseurs vraag ik hier jullie om advies en informatie! (en uiteraard gaan we met professionals praten!) maar ik hoor liever de ervarings-deskundigen!

Waar hebben jullie je hypotheek afgesloten?
Hadden jullie een aankoop makelaar? En zo ja, wat deed deze allemaal voor je? En wat kostte dat uiteindelijk?

Hoeveel heb je van je huis af kunnen dingen? (Wat is realistisch?) We hebben bijv. nu een huis op het oog van € 175.000 k.k. Is het realistisch om daarop een openingsbod te doen van ik noem maar wat, € 150.000? Of is er op een huis van deze prijs niet zo veel marge? (volgens mij staat het leeg.. Ik reed er van de week langs en werd al enthousiast! Dus direct m'n auto geparkeerd en gaan google'en en wat ik vond lag de prijs vér boven ons budget) dus ik ben verder gereden. Maar zojuist zei m'n vriend enthousiast; check funda, "dat en dat adres". Dus ik ben helemaal flabbergasted dat het (voor zover we het nu in kunnen schatten!) wél binnen ons budget valt! En op funda staat dat het beschikbaar is. Maar aangezien ik van de week meer huizen heb bekeken, twijfel ik. We gaan er zo ook even langs lopen, om even te kijken hoe en wat de buurt ook precies is! :-)

Maar zoals je leest..wij zijn echt groentjes!

Mag ik je bijvoorbeeld ook vragen wat je uiteindelijk aankoopprijs was, en wat je per maand aan de hypotheek betaald? En komen er verder nog extra veel kosten bij? Nu huren we, en betalen we p.m. 548 euro en dat is het. Lekker makkelijk, zeg maar ;-) Met wat voor extra kosten moeten we nog rekening houden? En zijn er hier ook meiden met ervaring met de nationale hypotheek garantie? Is dat een go of een nog go?

En verder zijn alle tips en truck's meer dan van harte welkom! :D

Dank jullie wel alvast!


Tip 1: koop of leen het boek 'huiskamer kopen voor dummies' ik heb daar heel veel aan gehad.
Tip 2: als je zeker bent van het kopen van een huis, wordt lid van vereniging eigen huis.

Verder:
Je kunt een gênant laag bod doen tegenwoordig, als ze weigeren is dat ook niet erg, kun je altijd nog een hoger bod doen. Omdat er zoveel aanbod is heb je echt geen aankoopmakelaar nodig, zonde van het geld.
De onderhandelingen kun je prima zelf, met een beetje stalen zenuwen kom je een heel eind. De vraagprijs van ons huis was 200.000, wat al belachelijk laag was aangezien het huis van de buren (veel kleiner) 2 jaar geleden voor 240.000 te koop stond. Dus we hadden er met liefde 200.000 voor betaald, het was het waard. Maar ons eerste bod was 175.000, dat heb ik gedaan via een gedownloade brief van vereniging eigen huis, het bod en een aantal voorwaarden opgenomen (datum van overname, dat het huis niet verhuurd mag zijn, enz) en die gemaild.

Kregen we een dag later een bod van 196.000 terug. Tja, dat was ons echt te hoog. Dus 185.000,- geboden, zij kwamen toen met 192.000 geloof ik, uiterste bod, viel niet meer over te praten en dan op hun datum van oplevering.
Tja, eh, je wilt het kwijt of niet, dus 190.000 geboden met daarbij de voorwaarde dat wij onze voorkeursdatum kregen (wij wilden later, zij vrijwel per direct, dat zou ons 4 maanden dubbele lasten kosten dus dat wilden we niet)
En 5 minuten later waren ze akkoord. Wij hebben nog wel een bouwkundige keuring laten doen. Kost max 300 via vereniging eigen huis, en je weet wel precies wat je kunt verwachten aan kosten en of er gebreken zijn (zo kwam familie er bij de keuring van hun pasgekochte huis achter dat er betonrot in het huis zat,gelukkig hadden ze in hun voorlopige koopcontract opgenomen dat de koop niet doorging bij bepaalde kosten en gebreken die uit de bouwkundige keuring zouden blijken) de voorwaarden daarvoor had ik ook in ons bod opgenomen en in het voorlopige koopcontract.

Dus als mensen zeggen 'uiterste bod' enzo moet je dat niet al te serieus nemen, en al zijn ze wél serieus, er zijn zoveel huizen dat je altijd wel iets vindt.

Wij hebben nog 6000,- bouwdepot opgenomen voor benodigde verbouwingen en klussen, dat is inmiddels bijna op, dus de hypotheek is 205.000,- in totaal. Wij betalen zo'n 950,- per maand bruto, netto rond de 700 ofzo geloof ik.
Extra kosten hebben we verder niet zo: iets duurdere gas water licht, en een extra verzekering per maand van 15,- ofzo.

En voor wat betreft het zoeken van een huis: veel gaan kijken, open huizen dagen bezoeken enzo. Gewoon om een beeld te krijgen van wat je belangrijk vindt. Wij hebben een aantal huizen bekeken waar we van tevoren heel enthousiast over waren, maar die tegenvielen, ook een aantal die eigenlijk perfect waren qua ruimte enzo, maar gewoon geen goed gevoel gaven, voelde niet als thuis. We hebben 1 huis gehad waar we over getwijfeld hebben: prachtig huis, maar heel duur, vrijwel geen tuin. Maar wel midden in het centrum. Alleen ook een super kleine keuken.

Toen kwamen we tot de conclusie dat een keuken en tuin voor ons heel belangrijk waren, en ligging ook.
Toen gingen we bij ons huidige huis kijken, daar was ik op funda niet per se van onder de indruk, maar direct bij binnenkomst klikte er iets. Ondanks de lelijke aankleding en ouderwetse stijl. Maar de keuken was enorm en afgesloten, er was ontzettend veel ruimte, grote woonkamer en 2 slaapkamers over, bijna in het centrum en toch een hele rustige buurt, speelveld voor de deur en op loopafstand van school.
Het enige waar we over getwijfeld hebben is de hoeveelheid werk die gedaan moest worden qua klussen. Maar inmiddels wonen we er twee maanden, hebben we 1 maand geklust vooraf, en toen is het zo goed als af gekomen, en die paar kozijnen die nog een verfje moeten, dat komt vanzelf.

Dus ga vooral af op je gevoel, voelt iets goed dan is het ook goed, twijfel je téveel, dan niet doen.
NHG was voor ons een must, we hadden ook een max budget in gedachten, we mochten ontzettend veel lenen, maar dat wilden we niet, dus we hadden een max prijs van 220.000 in gedachten. Wij zijn naar de Hypotheker en een ander geweest, afgesloten via de Hypotheker bij de goedkoopste op het lijstje.

Veel succes! Ik vond het superleuk, een huis kopen!
<<

Artemis

Bericht 23 Sep 2013 09:50

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Elin_ schreef:Fiebie, ik wil toch even inhaken op jouw stukje over kastjes opentrekken en aanraken enzo. Bedenk wel dat het niet jouw huis is, dus alles opentrekken en aanraken vind ik niet bepaald netjes. De keuken begrijp ik, want die blijft natuurlijk zitten in een huis. Maar voorderest vind ik het allemaal behoorlijk privé en zou ik het écht niet op prijs stellen als iemand dat in mijn huis doet. Maar misschien denk ik momenteel iets teveel uit het verkoop-oogpunt aangezien mijn huis te koop staat.

Ik heb hier de kasten toch echt open getrokken hoor. Ik wil weten hoe de trapkast eruit ziet, hoe de zelfgemaakte inbouwkledingkast eruit ziet, of die moet blijven staan of niet, ik wil weten hoeveel bergruimte erin zit, hoe de keukenkastjes eruit zien. En nee, je gaat geen losse kasten opentrekken, die verhuizen met de eigenaar mee, maar alles wat vast in de woning zit, daar moet je wel even in kijken.
<<

Artemis

Bericht 23 Sep 2013 09:56

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Studieschuld zou ik niet melden, hebben wij ook niet officieel gedaan (hij wist het wel).
Wel even zelf meenemen in je maandelijkse vaste lasten zodat je straks nog uitkomt, maar de hypotheekmeveer hoeft dat niet te weten.

Ik zou gewoon een afspraak maken vóór de open huizen dag.

Een aankoopmakelaar vind ik echt zonde van het geld. Handig als je van Limburg naar Groningen wilt verhuizen zodat je lastig zelf kunt zoeken, maar voor het onderhandelen hoef je het niet te doen.

Onderhandelen doe je toch veelal per mail, en dan kun je rustig nadenken over je reactie, een dag of 2 dagen wachten kan geen kwaad, en als ze toch telefonisch een tegenbod doen kun je rustig zeggen ' daar denk ik even over na, ik kom er morgen per mail op terug'. Je moet je gewoon niet laten opjutten, hoe lastig ook, je moet ook niet bang worden dat je anders het huis niet krijgt, bij ons had de verkopende makelaar het ook steeds over alle andere mensen die kwamen bezichtigen en alle boden die hij nog verwachtte, ja, prima, leuk voor je :thumbup: ik reageerde gewoon telkens heel koel, en als ik dan ophing sprong ik de kamer door van de zenuwen :cheering:
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 23 Sep 2013 13:52

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Artemis schreef:
Elin_ schreef:Fiebie, ik wil toch even inhaken op jouw stukje over kastjes opentrekken en aanraken enzo. Bedenk wel dat het niet jouw huis is, dus alles opentrekken en aanraken vind ik niet bepaald netjes. De keuken begrijp ik, want die blijft natuurlijk zitten in een huis. Maar voorderest vind ik het allemaal behoorlijk privé en zou ik het écht niet op prijs stellen als iemand dat in mijn huis doet. Maar misschien denk ik momenteel iets teveel uit het verkoop-oogpunt aangezien mijn huis te koop staat.

Ik heb hier de kasten toch echt open getrokken hoor. Ik wil weten hoe de trapkast eruit ziet, hoe de zelfgemaakte inbouwkledingkast eruit ziet, of die moet blijven staan of niet, ik wil weten hoeveel bergruimte erin zit, hoe de keukenkastjes eruit zien. En nee, je gaat geen losse kasten opentrekken, die verhuizen met de eigenaar mee, maar alles wat vast in de woning zit, daar moet je wel even in kijken.



Het betreft een leeg staand huis he? En daarbij wil ik echt weten of er deuren zijn die klemmen, verwarmingen waarvan de draaiknop het niet meer doet, ramen die niet meer open of dicht kunnen (ik noem maar wat!)
En nee, tuurlijk ga ik niet in losse kasten kijken, als die er zouden zijn. Dat is gewoon privé idd! :wink:

Ennnuuhh.... ik ben zojuist nóg even wezen kijken (sja.. tis hemelsbreed nog geen km van ons vandaan en ik moet toch de hond uitlaten :laughcry: ) en het is echt perfect qua ligging ook! Rechts achter het huis een speeltuintje, omsingeld door allemaal huizen! Aan de voorkant rechts oversteken, daar zit een ander speeltuitnje en links over steken zit een grooooot grasveld! Dus ik naar m'n auto terug gelopen, vriend gebeld en toch maar besloten om het te gaan bezichtigen! Dusseh... woensdag om 9:15 gaan wij gewoon ons eerste huis bezichtigen!!! HOE GAAF!!!!!!!!!!!!! :dance: :lol:

Verder super bedankt voor je uitgebreide reactie Artemis! Ik zal direct ff opzoek gaan naar dat boek. Heb wel heel internet al afgespeurd.. maar meer informatie is altijd beter.. is mijn motto :nerd:

Ook nog met mijn vriend besproken (en hij ook nog met collega's) dat een aankoopmakelaar waarschijnlijk niet eens nodig is. Naar zijn zeggen ben ik een ster in onderhalen (dat heb ik in onze vakantie 2 weken terug in Turkije nog wel laten zien!) Ter plekke een stalen gezicht op zetten, en dan idd, als je buiten staat uit je dak gaan! Omdat je zóveel afgedingt hebt! :afro: En de kunst is dan om inderdaad op het randje te gaan zitten, en ach.. zeggen ze nee (dat is in Turkije natuurlijk helemaal makkelijk.. want elke 'winkel' verkoopt het zelfde!) ga je naar de volgende. Nu ligt dat voor nu iets anders natuurlijk.. we hebben al best wat huizen hier in de buurt bekeken, en dit is de eerste waarvan we beide denken: ja! hier willen wij wel wonen! Maar dat weten zij natuurlijk niet. En we zitten inderdaad ook niet op de schopstoel hier thuis, dat is fijn!

Ik heb inderdaad ook al wat voorbeeld brieven voorbij zien komen van hoe je een bod kan doen, en wat je minimaal erbij moet zetten. (onder voorbehoud van hypotheek bijv. en onder voorbehoud van de bouwkundige keuring enzo).
Inmiddels ook mijn zus ingelicht en zij heeft net vrijdag de sleutel gekregen van hun tweede koopwoning, dus we gaan vanavond ook even samen bellen en heeft zij nog de nodige adviezen voor haar kleine zusje!

Jullie betalen trouwens voor mijn gevoel wel bizar weinig dan.. netto per maand aan hypotheek, of lijkt dat maar zo? En wat voor een vorm van hypotheek hebben jullie? Ik zie met name de annuïteiten hypotheek en de spaarhypotheek langs komen. Beide zijn elkaars spiegelbeeld natuurlijk en ja.. welke kies je dan? Het liefst houd je de algehele looptijd een zo laag mogelijk bedrag.. toch? :^^:

Het liefst zou ik ook een flink bouwdepot nemen.. om bijv. o.a. een andere vloer er in te leggen. Maar dat zijn ook zaken die we later nog kunnen bespreken en bekijken.

Wij willen trouwens wel ook via NHG kopen.. dat geeft toch een stukje zekerheid.

Nou.. ik ga even verder google'en! Ik had het kadaster trouwens gemst, maar heb geen reactie gehad...!

Bedankt in elk geval voor jullie reacties..en meer informatie is altijd welkom! :D

En oh trouwens.. hoe zit het verder met verzekeringen? Brand, opstal, levensverzekering? Die kosten zitten niet bij je hypotheek in, lijkt mij?
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 23 Sep 2013 13:57

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Oh.. en vooralsnog vind ik het vooral rete spannend!!!! :bounce:
<<

Artemis

Bericht 23 Sep 2013 15:03

Re: Wat zijn jouw tips mbt een huis kopen?

Ik hebben een annuïteitenhypotheek. Netto kan ik er wat naast zitten hoor, dat is allemaal nog niet rond, maar bruto is het dus 950. We hebben een rente van 4.1% dus dat is weinig.

Ik vond het ook doodeng, ik wist er gewoon echt helemaal niets van toen we begonnen, dus ik was heel blij met info van anderen. En ik ben nog steeds blij dat we het gedaan hebben
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers