Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Reisrubriek #20 Petra

<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 10 Feb 2015 00:36

Reisrubriek #20 Petra

Petra

Afbeelding
Petra, een oude stad in de woestijn van Jordanië. Je kan het je haast niet voorstelen maar ergens tussen deze rotsblokken ligt deze geweldige stad. Als je zo naar de foto kijkt dan is het moeilijk voor te stellen dat hier een stad ligt waar zo rond de start van de jaartelling zo'n 25.000 mensen woonden.
In die tijd was Petra een belangrijk knooppunt voor handelsroute. De grootste bron van inkomen was te danken aan de wierook uit Jemen. De belastingopbrengst van de handelaars maakte de heersers van Petra schatrijk. Dit is terug te zien aan de gebouwen en de grafmonumenten die er gebouwd zijn.
Tot 106 heersten de Nabateeërs in Petra, daarna werd hun rijk overgenomen door de Romeinen. In 551 was de stad het toneel van beleg in innemingen door de Perzen en de Byzantijnen. Toen de handelsroute werd vervangen door de scheepvaart over de Rode zee raakte Petra uitgestorven. De stad werd verlaten, tot in 1812 de stad werd herontdekt.
In 1985 werd Petra uitgeroepen tot werelderfgoed door Unesco en in 2007 tot één van de zeven nieuwe wereldwonderen.

Wil je de oude stad Petra bezoeken dan heb je een paar dingen nodig. Naast natuurlijk je fotocamera moet je ook goede schoenen aantrekken, je zal namelijk de hele dag bezig zijn met wandelen. Het bezoeken van de oude stad is niet aan te raden voor mensen die slecht ter been zijn. Al voor je in de oude stad Petra bent heb je een wandeling van minstens 30 minuten door ‘the sig’(de kloof). Deze kloof is 1,5 km lang en er is al voldoende te zien. Op smalste punt is de kloof 3 meter ‘smal’. Op andere punten is de kloof breder.
Zo zie je dat de Nabeteeërs al gebruik maakten van watertoevoer van buiten de kloof. In de randen van de kloof is te zien hoe ze goten uitgehakt hebben waardoor het water naar de stad zelf liep. Verder is er een karavaansroute te zien die uit de stenen is gegraveerd. Doordat het een zachte steensoort is, is een hoop vervaagd.

Afbeelding
Eerste aanzicht van "Petra"na je wandeling door de kloof

Na een wandeling van anderhalf uur kom je bij de schatkamer (Al Khazneh) van Petra, een groot uit de rotsen gehouwen gebouw. Je zal misschien het beeld wel herkennen uit de film Indiana Jones. Je kan alleen de buitenkant van het gebouw zien, maar bedenk je dan dat het in de rotsen ook volledig is uitgehakt en dat er zelfs onder de grond nog ruimtes zijn. Je hebt nu het indrukwekkendste gebouw gezien, maar nog lang niet alles. Vanuit dit punt kan je verder de ‘stad’ in. Je komt daar wat uitgehouwen graftombes en restanten van wat de Romeinen gebouwd hebben tegen, maar als je nog verder klimt heb je nog meer indrukwekkende gebouwen. Ik ben nog twee uur verder gaan wandelen vanaf de grafkamer om naar één van de twee toppen te gaan. Het was een wandeling vol mooie stenen wanden. De kleuren die je tegenkomt in de rotswanden lijken haast onmogelijk. Van rood, naar geel, naar blauw en met de stand van de zon veranderen de kleuren nog ook. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij het Ad Deir, het klooster. Misschien dat je dit kent van een van de Transformers films. Je staat voor een gebouw van 39 meter hoog. Niet voor te stellen dat ze het ooit uit de rotsen hebben kunnen hakken. Misschien was dat het voordeel van het zachte zandsteen. Vanaf Ad Deir kan je nog verder omhoog klimmen voor een mooi uitzicht op het Ad Deir of de woestijn. Het is dat Petra nog veel meer te bieden heeft, maar al puur voor het uitzicht zou ik er de hele dag kunnen blijven zitten.
Afbeelding
Al Khazneh
Afbeelding
Ad Deir als je naar het hoogste punt klimt.

Ik heb nu de twee grootste gebouwen beschreven die er zijn, er is ook nog een altaar in Petra. Deze ligt ook op ongeveer twee uur klimmen vanaf de grafkamer, maar dan een andere kant op. Helaas hadden wij geen tijd om daar heen te gaan, dus voor mij zeker een reden om terug te gaan. Want ik heb in een halve dag misschien maar een derde gezien van alles wat er is. Het uitzicht vanaf deze top schijnt geweldig te zijn.


Groepsreis
Ik ben er nu anderhalf jaar geleden geweest en ondanks dat ik er geen fan van ben, ben ik met een groepsreis geweest. Alles werd dus voor ons geregeld en het enige wat er gedaan moest worden, was als een mak schaapje achter de rest aan lopen. Ik weet nu wel, voor mij één keer maar nooit meer. De reden was vooral dat er geen tijd was voor een eigen tijdsindeling. Hierdoor heb ik echt tijd te kort gehad in Petra. Ik kan iedereen aanraden om er twee dagen voor uit te trekken. Op deze manier kan je rustig alles bekijken en ook verder kijken dan de basis. Mijn ouders zijn er een paar jaar eerder geweest en hebben gesproken met bewoners van Petra. Vanuit de regering in Jordanië is besloten dat er geen bedoeïenen meer mogen wonen, maar zij wonen er nog wel. Dat zou een hele andere sfeer aan de reis geven, dus neem die tweede dag als je kan. Het zal de moeite waard zijn.
Voor een achtdaagse groepsreis, zonder excursies, maar wel met hotel, vlucht en vervoer heb ik ongeveer € 1100 betaald.
Afbeelding
Ad deir

Entree oude stad
Om de oude stad te bezoeken betaal je een behoorlijke entreeprijs. Voor een dagkaart betaal je 50 dinar, omgerekend ongeveer 55 euro. Je kan ook gelijk een kaartje kopen voor 2 dagen. Je betaald dan 55 dinar. Koop je een twee dagen kaart, dan zal je wel je paspoort mee moeten nemen. Zodat ze je naam op je kaartje kunnen zetten. Het is wel handig om geld in contante mee te nemen. Een creditcard accepteren ze niet.

De moderne stad Petra
De oude stad Petra is de rede dat toeristen naar Petra gaan, de ‘moderne’ stad Petra is ontstaan door dat de oude stad Petra ontdekt werd. De moderne stad is niet de rede dat toeristen naar Petra gaan. Natuurlijk heeft de stad de voorzieningen die je van een stad verwacht. Horeca etc. is aanwezig, maar meer heb ik zelf niet van de moderne stad gezien. Wil je gaan echt hardcore gaan shoppen, dan hoef je niet in de moderne stad te zijn. Dan kan je beter naar Amman gaan of naar Aqaba.
Afbeelding

Betalen
In Jordanië betaal je met de dinar. De 1 dinar is iets meer dan 1 euro waard. Het gemakkelijkste is gewoon 1 op 1 om te rekenen. In de winkels betaal je voornamelijk contant, maar in de grotere steden zijn voldoende pinautomaten om je portemonnee te vullen.
Als je in een winkel iets koopt is het aan te raden om af te dingen. Het is daar heel normaal om af te dingen. Willen ze niet zakken met de prijs, dan loop je de winkel uit en 9 van de 10 keer lopen ze je achteraan en krijg je het voor ‘jouw’ prijs mee.


Huisvestiging
Doordat ik met een groepsreis ben geweest hadden wij een vooraf geboekt hotel. Het hotel zat een stuk reizen van de oude stad Petra, maar in de stad zelf en zelfs naast de ingang ligt een hotel dat ook aan te raden is. Mijn ouders hebben in het hotel naast de ingang gezetten (Mövenpick Resort Petra) en hierdoor konden ze binnen vijf minuten naar de ingang van de oude Petra lopen (vanaf daar nog tien minuten naar de Siq). Wat ik van mijn ouders heb begrepen was het een prima hotel.


Eten
Binnen Petra zijn er genoeg kleine tentjes om te eten. Wat ik geleerd heb is daar te gaan zitten waar de locals zitten. Zo ben ik ergens gaan zitten en heb ik iets onbekends besteld. Eerlijk gezegd, het was een van de beste maaltijden die ik die week gegeten heb. Ik kan hierdoor niet goed zeggen wat de betere eettentjes zijn in Petra. Ik zou niet eens meer durven te zeggen waar ik gegeten heb. Mijn moeder en ik zijn gewoon gaan lopen en ergens gaan zitten. Wil je ergens gaan eten in Petra dan ben je ongeveer 10 dinar kwijt inclusief drinken. Dat is omgerekend iets van 12,50 euro.

Vervoer
In Jordanië zelf kan je heel gemakkelijk vervoer regelen. Vooral een taxi is goed te regelen. Je kan vooraf een prijsafspraak maken met de chauffeur en die brengt je voor een goede prijs van Amman of Aqaba ( 40 dinar) naar Petra. Het is verstandig om vooraf goed te informeren naar acceptabele prijzen en daarmee te onderhandelen. Het is een land waarin afdingen normaal is. In de oude stad Petra kan je je door ezeltjes laten vervoeren. Je betaalt daar 10 dinar voor en de ezels brengen je dan van de algemene ingang naar de graftombe. Ook kan je je binnen Petra laten vervoeren door ezeltjes. Je betaalt wel per rit en de eigenaren van de ezels weten dat de toeristen gek genoeg zijn om het te betalen.

Reis naar Jordanie/Petra
Je kan het beste naar Jordanie vliegen. Je kan vliegen op Amman of Aqaba en vanaf daar reis je dan naar Petra. Beide manieren geven je een breder beeld van Jordanië zelf. Nu met de onrust in Syrië is het aan te raden, als je puur voor Petra gaat via Aqaba te gaan. Over het vliegruim van Syrië wordt nu niet gevlogen dus vlieg je naar Amman, dan vlieg je toch al over Aqaba. Je kan zo duur vliegen als je zelf wilt. Met een beetje goed zoeken kan je voor 300-400 euro een retourvlucht hebben. Vaak je heb je dan wel een vlucht met een overstap. Het is ongeveer een dag reizen naar Jordanie als je van deur tot deur rekent.
Van Amman of Aqaba naar Petra is ook goed te doen met het openbaar vervoer. Voor een busrit van Aqaba naar Petra betaal je ongeveer 5 dinar. Je reist dan met een lokale bus die pas vertrekt als alle plaatsen ‘verkocht’ zijn.
Jordanië is een land wat momenteel tussen landen ligt waar het niet echt veilig is. Behalve de luchtaanvallen waarbij Nederland en Jordanië samen werken, bemoeid Jordanië zich niet met de ruzies in de buurlanden. Daarnaast is Jordanië een toeristisch land en ze weten dat ze goed aan de toeristen kunnen verdienen. Het is, in mijn ogen, veilig om nu een reis naar dit land te maken.

Kleding
Jordanië is een Islamitische land, maar ook heel toeristisch. De locals zijn wel wat gewend qua kleding en Petra is vooral een toeristische attractie dus qua kleding hoef je er op zich geen rekening mee te houden. Ik kan je wel aanraden om tijdens het bezoek aan Petra gemakkelijke kleding aan te trekken. Kleding waarin je ook een dag in de woestijn kan lopen. Het is dan gewoon het prettigste om je schouders te bedekken zodat de zon niet maximaal grip op je krijgt. Want warm wordt het wel tijdens zo een dagje wandelen.

Reisperiode
Je kan Petra het beste bezoeken in het voorjaar (maart-april-mei) of in het najaar (oktober-november). De gemiddelde tempratuur is dan rond de 20-25 graden. In de zomer is het al snel te warm, zo een graag of 25 tot 35. In de wintermaanden is het er wel prettig qua temperatuur, maar het kan er dan ook koud zijn tussen de 10-15 graden. Daarnaast regent het dan meer en is er kans op sneeuw. Het zou jammer zijn als je zo een mooie stad gaat bezoeken en het is te warm of te koud om er van te kunnen genieten.

Omgeving Petra.
De oude stad en de moderne stad Petra liggen in de woestijn. In de omgeving is niet heel veel te beleven. Wel heb je op een half uurtje van Petra zelf heb je Little Petra. Ook dit stukje oudheid bereik je door een wandeling door een kloof van 350 meter. Deze kloof is smaller dan die van Petra zelf. Little Petra bezoeken is gratis en eigenlijk aan te raden om te bezoeken de dag voor je naar Petra zelf gaat. Je krijgt dan een klein beetje een beeld van wat je kan verwachten. Little Petra zelf is zeker de moeite waard voor een bezoekje.
Vanaf Petra kan je ook gemakkelijk naar Wadi Rum. Wadi Rum is de grote zandwoestijn van Jordanië. Je kan dan met een paar local in een jeep door de woestijn rijden. Je sluit de rit af door te kijken naar de mooie zonsondergang, waarbij de woestijn binnen 15 minuten van dag naar nacht gaat en dan ook verschillende kleuren laat zien.
Op 30 km afstand van Petra ligt de Shobak Castle. Dit is een oude burcht uit de periode van de strijdvaarders. Rondom de ruïne ligt ook een oud dorp. Het dorp wordt niet meer bewoond, maar de huizen zijn nog wel in originele staat en staan ook op de monumenten lijst van Jordanië zelf.
Afbeelding
Little Petra
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: San Francisco
Deel 2: Antalya
Deel 3: Londen
Deel 4: Berlijn
Deel 5: Oslo
Deel 6: Madeira
Deel 7: Madrid
Deel 8: Quito en omgeving
Deel 9: Terschelling
Deel 10: Parijs
Deel 11: Boedapest
Deel 12: Geilo (Noorwegen)
Deel 13: Sydney
Deel 14: Agios Nikolaos
Deel 15: Disneyland Parijs
Deel 16: Reykavik
Deel 17: Nijmegen
Deel 18: Malaga
Deel 19: Liverpool
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem152

Bericht 10 Feb 2015 07:38

Re: Reisrubriek #20 Petra

Leuk stuk! Ik ben zelf vorig jaar mei in Jordanië geweest.
Reismaatje en ik waren ook met een groepsreis mee, maar juist in Petra hebben we ons eigen plan getrokken.
We stonden tegen openingstijd aan de poort en behalve twee andere toeristen was er nog helemaal niemand.

Voelde jij ook een beetje kriebels in je buik toen je door de kloof liep, wetende dat je de schatkamer ging zien?
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 10 Feb 2015 14:10

Re: Reisrubriek #20 Petra

Ik heb het ook met een groepsreis gedaan en in Petra zijn we met z'n allen de eerste dag door de Siq, naar de schatkamer en vervolgens naar het klooster met de gids gelopen. Ook direct bij opening van de poort dus hebben prachtige foto's kunnen maken van de schatkamer zonder andere toeristen erop. Daarna konden we op eigen houtje verder en zijn we nog naar de Koninklijke Tombes geweest en vervolgens nog verder omhoog waarbij je een geweldig uitzicht van boven had op de schatkamer. Een flinke klim, maar het uitzicht waard! De tweede dag zijn we naar de high place of sacrifice geweest, was een mooi uitzicht maar vond het uitzicht van de eerdere dag mooier. Wij zijn die tweede dag niet via de Siq gelopen op de heenweg (terug wel) maar met een lokale via een rivierbedding die droog lag waar we over flinke rotsblokken moesten klauteren enzo, erg gaaf! Overigens viel dat stuk terug door de Siq me beide dagen tegen hoe lang het nog was, ook omdat het beetje vals plat is (helaas dus op de terugweg omhoog). Maar ach, het was het allemaal waard! Die eerste bllik op de schatkamer, geweldig!

De groepsreis die ik deed was overigens een stuk goedkoper: zo'n 800 euro inclusief vlucht, hotels, gids en al enkele excursies, dus laat je door de kosten niet tegenhouden.
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 10 Feb 2015 19:03

Re: Reisrubriek #20 Petra

Leuk stuk, Silly-One. Bedankt!
<<

Anoniem216

Bericht 11 Feb 2015 11:29

Re: Reisrubriek #20 Petra

Heel leuk stuk Silly-one. Ik had er niet echt een beeld van, maar nooit geweten dat het zo uitgebreid is.
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 12 Feb 2015 09:43

Re: Reisrubriek #20 Petra

Lijkt me echt een bijzondere bestemming! Leuk om hierover te lezen :)
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 14 Feb 2015 13:10

Re: Reisrubriek #20 Petra

Bedankt voor de reacties. Ik ben totaal geen schrijver en ik vind het een lastige stad om te omschrijven, omdat het echt een stukje wereld is die je moet beleven en zien.

@ Bailando: Klinkt ook gaaf om met locals via een andere weg daar te komen. Wij hadden helaas de pech dat op de dag van het bezoek aan Petra we ook te maken hadden met het offerfeest, waardoor wij pas laat naar de oude stad konden. Anders had ik vast meer kunnen zien. Ach een rede om terug te gaan.

@ Char: Ik had dat totaal niet, ik wist ook totaal niet wat ik kon verwachten als ik de kloof uit zou komen. Ik had ergens het idee dat de schatkamer pas later zou komen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 14 Feb 2015 13:23

Re: Reisrubriek #20 Petra

Ja precies, ik zou er zeker best nog eens terug willen want het is zo enorm groot daar dat er nog heel veel meer te ontdekken is! En ach, zeg ook geen nee tegen nog een keertje badderen in de Dode zee en sterren kijken in de woestijn!

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers