Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hobby & Sport rubriek #7: Snowboarden

<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 09 Feb 2015 12:37

Hobby & Sport rubriek #7: Snowboarden

Inleiding
Ik ga sinds 2000 (dus al 15 keer geweest) op wintersport. De eerste 3 jaar heb ik geskied, waarbij ik in het derde jaar al een snowboard geprobeerd heb, maar dat werkte nog niet. Het jaar erop waren mijn zus en ik er zeker van: wij willen gaan snowboarden! Met een leuke startersset zijn we begonnen met lessen op de berg in Oostenrijk. Ik snowboard dus sinds 2003.

Ik heb 4 jaar met veel plezier in een kampeer/wintersportwinkel gewerkt waardoor ik ook aardig wat achtergrondinformatie heb.

Hoe ik op het idee ben gekomen?
Op wintersport kom je op de piste zowel skiërs als snowboarders tegen. Hierdoor werd ik op het idee gebracht.

De laatste wintersport ben ik alleen met mijn vriend op vakantie geweest, maar ik ben vaak met mijn ouders, zus en zwager geweest. Ook is een vriendin van mij een keer mee geweest en ik ken nog wel wat vrienden die het doen.

De tijd die ik eraan besteed is erg wisselend. Als ik op wintersport ga ik het in een week 6 dagen x ongeveer 7-8 uur per dag, veel dus. Verder ga ik heel af en toe een dag naar een binnenbaan, dan gaat het meestal om een uur of vier voor die dag.

Waarom ik het leuk vind?
Je bent de hele dag buiten, je sport en je krijgt een beste adrenaline kick van keihard de berg afknallen. Ook zie je nog eens wat van de wereld en vaak bevind je je in mooie natuur. Als de zon nog eens lekker schijnt, de sneeuwcondities goed zijn dan ben ik tevreden. Maar, soms heb je helaas ook slechte condities: slechte sneeuw, slecht zich etc.
Afbeelding
Slecht zicht in Oostenrijk.

Duur?
Wintersporten, in mijn geval snowboarden is zeker wel een dure hobby. Allereerst ben je natuurlijk je reis erheen, je natje en droogje en je verblijf kwijt, daarnaast heb je ook materiaal en een liftpas nodig. Je kunt op meerdere manieren reizen: per auto, bus, trein of vliegtuig, net waar je heen gaat en wat je budget is. Eten en drinken is net zo duur als je het zelf maakt, maar op de piste eten is vaak prijzig. Verblijf is ook afhankelijk van wat je wilt: logies (met of zonder ontbijt), hotel met halfpension of volpension. Dichter bij/ op de piste is duurder als er wat verder vandaan. Vaak rijden er in de gebieden wel een skibus die je gratis naar de lift brengt. De kosten van je liftpas is afhankelijk van het gebied waar je heen gaat en de tijd wanneer je gaat: de kerst- en voorjaarsvakantie zijn hoogseizoen. Grotere gebieden zijn duurder dan kleinere, minder bekende gebieden.

Gebieden waar je heen kunt gaan
Er zijn legio mogelijkheden om te gaan snowboarden in de wereld. Met een beetje mazzel kun je wintersporten in de Ardennen of Winterberg, maar meest sneeuwzeker in Europa ben je in de Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Andorra, Noorwegen, Zweden, Finland. Ook zijn er pistes te vinden in Slovenië, Tsjechië, Bulgarije en misschien nog wel meer. Je kunt ook verder de wereld in: in de Verenigde Staten en Canada (en nog meer) zijn ook genoeg mogelijkheden.

Afbeelding
Een heel klein gebiedje in het zuiden van Noorwegen

In Nederland kun je snowboarden, maar niet buiten op "echte sneeuw". Er zijn verschillende mogelijkheden: binnenbanen als Snowworld, Snowplanet, Skidome. Er zijn ook rollerbanken, of borstelbanen.
Afbeelding

Les of zelf leren?
Omdat ik redelijk jong was toen ik begon met snowboarden (13 geloof ik) ben ik begonnen met les. Het eerste jaar heb ik 3 dagen les gehad, het tweede jaar 2 ochtenden. Daarna kun je natuurlijk doorgaan met lessen, maar ik denk dat je door letterlijk vallen en opstaan een heel eind heen komt.
Of je het jezelf aan kunt leren vind ik lastig te beoordelen. Er komt een stukje techniek bij kijken, maar ook een stukje handigheid. Wie weet lukt het prima :). Mijn vriend, die is begonnen sinds wij een relatie hebben, heeft nooit snowboardles gehad. In het begin heb ik hem geholpen en zo nu en dan geef ik hem nog tips. Verder heeft hij het geleerd door veel oefenen.

Waar moet je op letten bij een wintersportgebied?
Wat wil je als wintersporter? Natuurlijk klinkt een gebied als Sölden qua naam erg mooi, maar heb je dat nodig als beginner? Wil je apres-skiën of mag het ook rustig zijn ’s avonds? Durf je een gok te nemen dat er geen sneeuw valt en je dus kunstsneeuw krijgt of wil je perse de hoogte in? Voor iedereen is er wat wils in Europa.
Maar goed, als beginner heb je aan - pak ‘m beet- 50-100 km pisten genoeg, net als blauwe (makkelijk) en rode (gevorderd) pistes. Zwarte pistes zijn meer voor de gevorderden.
Persoonlijk vind ik het ook belangrijk om te letten op de liften die er zijn in het gebied: een sleeplift (je wordt omhoog getrokken terwijl je op je board staat, 1 voet uit je binding) vind ik als snowboarder niet prettig, ik ga liever voor een stoeltjes- of cabinelift. Een treintje vind ik ook niet erg, als hij maar niet ondergronds (zoals in Kaprun vroeger…..) gaat.

Wat heb je nodig aan spullen?
Een jas
Zorg dat je een jas hebt die goed warm is. Tegenwoordig is het niet meer zo dat je perse een dikke jas moet hebben, dunne jassen kunnen ook heel goed isoleren. Let ook goed op de waterkolom die een jas kan hebben: de waterdichtheid dus.
Een broek
Eigenlijk idem aan een jas. Een spijkerbroek, regenbroek is prima voor een binnenbaan (maar ik doe het niet en ik zou het niet aanraden!), maar op een piste echt een no-go: ten eerste ziet het er heel raar uit en ten tweede isoleert het niet en ben je binnen no-time nat. Even terzijde: je kunt af en toe ski-/snowboardbroeken kopen met een spijkerbroekprint, maar dat is dus een ander verhaal.
Handschoenen
Idem aan voorgaande: zorg dat ze warm zijn en goed passen. Zeker met snowboarden, waarbij je vaak je bindingen los en vast maakt, is een goede maat heel belangrijk. Hoe kun je dit meten? Trek je handschoen aan, maak dan van je hand een vuist. Voel je je handschoen trekken? Dan is hij te klein en heb je een (half) maatje groter nodig. Zit er ruimte boven de toppen van je vingers, dus gaat de stof dubbel? Dan is je handschoen te groot.
Overigens bestaan er handschoenen voor snowboarders met polsbescherming erin (onder en evt boven), waarvan gezegd wordt dat het beschermd tegen het breken van je pols. Weet wel dat je, als je verkeerd valt, iets anders dan wel breekt. Ik heb handschoenen met beschermers gehad maar ik heb ze er wel uitgehaald omdat het niet lekker zat.
Hoe je het verschil tussen ski- en snowboardhandschoenen kunt zien? Omdat snowboarders vaak zitten en dan hun handen op de sneeuw hebben en eventueel afzetten, zijn snowboardhandschoenen op de handpalmen steviger en de handschoenen zijn langer, om zo te voorkomen dat er sneeuw in komt.
Sjaal en muts
Doe hierbij wat je lekker vindt
Kleding
Er zijn verschillende soorten snowboardkleding (dus wat je onder je jas en broek draagt) te koop. Een duurder merk is in principe beter materiaal, maar hierbij moet je aantrekken wat je prettig vindt. Afgelopen jaar - met een aantal dagen mist en sneeuw - heb ik alle dagen thermokleding gedragen, maar andere jaren soms helemaal niets.

Maar dan heb je toch ook een board en schoenen nodig?
Ja, dat klopt. Bedenk je goed of je dit vaker gaat doen of dat het eenmalig is. Als je weet dat je jaren gaat wintersporten, dan raad ik aan materiaal te kopen: met een jaar of 3 heb je je investering er al uit.

Een snowboardset bestaat uit een board, bindingen en schoenen. In de meeste winkels worden boards en bindingen samen verkocht als set, zo worden ze ook door de fabrikant geleverd.
De hoofdverdeling tussen boards is hardboots en softboots.

Hardboots worden veel gebruikt bij wedstrijd snowboarden. Je ziet ze heel sporadisch “gewoon” op de piste. Softboots zijn meer gebruikt: ze zijn lichter en makkelijker om op te lopen. Er zijn verschillende soorten sluitingen, kijk wat je licht en vooral: welke schoen zit lekker? Belangrijk: je tenen moeten de voorkant raken maar niet knellen en je voet moet niet teveel loskomen als je op je tenen gaat staan.

Qua boards had je vroeger 3 soorten: freestyle (voor stunten), freeride (hard rijden) en allmoutain/allterrain (overal bruikbaar maar niet het top wat je daarvoor hebt).
Tegenwoordig zijn boards ook met andere vormen verkrijgbaar, allemaal met andere eigenschappen en dus voor verschillende mensen geschikt. Ik ben daar helaas niet meer zo in thuis.

Bindingen
Net als dat er verschillende snowboards zijn, zijn er ook verschillende bindingen.
Op hardboot boards is er een soort binding - hier plaatje-. Een beugel gaat over de hak van je schoen, een over de neus.

Bij softboot boards heb je pakweg 3 types. Elke soort heeft voor- en nadelen. Omdat ze allemaal op hetzelfde neerkomen: kijk welk systeem je handig vindt en vooral of je schoen erin past (ik heb maat 43 van schoenen en kan dus niet alle bindingen gebruiken) en dus op je board past.

Graden / stand van de bindingen.
Zeker bij de bindingen met 4 schroeven (altijd met de hand vastdraaien!) kun je zelf instellen hoe je je binding wilt hebben.In het begin sta je niet heel schuin, dat komt als je meer vaardigheid krijgt.

Je hebt 3 manieren van bindingen monteren:
Regular: linkervoet staat vooraan.
Goofy: rechtervoet staat vooraan
Bij deze 2 vormen staat je achterste voet verder naar binnen gedraaid naar je voorste voet toe.

Duck: beide voeten wijzen een andere kant op. Deze vorm wordt veel gebruikt door boarders die wel een vaste voet voor hebben, maar ook geregeld “fakie” (achterstevoren) boarden.
Ga lekker proberen wat je het fijnste vindt boarden. Weet je niet welke voet voor? Laat iemand je een duw in de rug geven. Niet bij nadenken, maar de voet die je als eerste wegzet is meestal de voet die vooraan staat.
Ik board zelf Goofy, rechtervoet voor. Ik ben rechtshandig en mijn linkerbeen is sterker dan rechts. Met je achterste been (mijn linker dus) doe je meer:corrigeren, bijsturen etc. Ik ben begonnen met beide voeten op 0 graden, maar inmiddels sta ik 30 (rechts) en 20 (links) graden. Graden staan altijd op het plaatje van je schroeven.

Afbeelding

Veiligheid
Ook op wintersport gebeuren er ongelukken: vaak genoeg zie je mensen op een “banaan” of met de traumaheli afgevoerd worden. Hoe kun je dit voorkomen?
Zoals gezegd bestaat er bescherming voor in je handschoenen. Daarnaast kun je verschillende soorten bescherming kopen. Wat daarvan heel hard in opkomst is: de helm. Dit kan je een serieuze hersenschudding helpen voorkomen! Naast de helm kun je een rugbeschermer kopen, evenals een broekje met bescherming voor je billen. Doe wat je prettig vindt. Ik board alleen met een helm, zo’n broekje is niet meer nodig omdat ik niet zo vaak meer val (maar ik kan me voorstellen dat het het eerste jaar fijn is!) en een rugbeschermer vind ik niet prettig zitten.

Bescherming voor je ogen.
Dit is heel belangrijk in de bergen! Sneeuw weerkaatst de zon waardoor je sneeuwblind kunt worden. Als je een goede zonnebril hebt, kun je die gebruiken. Daarnaast kun je een sneeuwbril gebruiken. Daar bestaan verschillende soorten glazen voor.Donker glas gebruik je met zonnig weer, lichter glas (variërend van kleurloos tot roze-achtig en geel) gebruik je als het slecht weer is of als het al donker wordt.

Al met al is dit toch een heel verhaal geworden over, naar mijn idee, een van de leukste sporten die er bestaat!

Afbeelding
Een lange afdaling in het gebied van de Alpe d'Huez, Frankrijk

----------

Benieuwd naar de andere delen van deze rubriek?

Deel 1: Wakeboarden
Deel 2: Pole Fitness
Deel 3: Bordspellen
Deel 4: Tafeltennis
Deel 5: Ballet
Deel 6: Bootcamp Instructeur
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 09 Feb 2015 20:52

Re: Hobby & Sport #7: Snowboarden

Jaaaa boarden is awesome!!! Leuk stuk! Krijg er helemaal de wintersportkriebels van :D
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 09 Feb 2015 20:57

Re: Hobby & Sport #7: Snowboarden

Leuk geschreven, ik ben over een kleine maand net 2 dagen terug van een weekje boarden. Ik heb er nu al zin in.

Helix, misschien dat jij het weet. Ik heb nieuwe bindingen en die zijn nogal raar voorgevormd. Is er een manier om ze soepeler te krijgen zodat ze makkelijker dicht gaan? Ik ben laatst een avond wezen indoorboarden ( even board uitproberen) en ik liep te hannesen met het dichtdoen omdat het stug ging.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 09 Feb 2015 21:33

Re: Hobby & Sport #7: Snowboarden

Het eerste wat in me opkomt is ze na gebruik dicht (of vast, hoe je het ziet) opbergen. Ik doe dat altijd en heb nooit problemen met mn bindingen vast te maken.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 10 Feb 2015 00:52

Re: Hobby & Sport rubriek #7: Snowboarden

Ik heb ze na aanschaf op mijn board laten monteren en dicht bewaard. Nu staat mijn board met schoenen in de woonkamer zodat ze niet de 'scherp' gebogen zijn zal ik maar zeggen. Ik denk dat ik met de vakantie de bindingen dan maar langer maak en hopen dat het zo in model wordt getrokken.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers