Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

<<

Anousch

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2283

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Woonplaats: Vuren

Bericht 09 Feb 2015 12:00

Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Gastouder aan huis!

In 2010 kwam ik van school af met een diploma pedagogisch medewerker niveau 3 (PW3).
Vol goede moed ging ik solliciteren, op kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, BSO.
Maar vanwege mijn weinig ervaring en mijn leeftijd werd ik niet aangenomen.
Belachelijk vond ik dat, hoe kan je nou nog meer ervaring op doen dan de stages die ik tijdens mijn opleiding deed?
Maar goed, dan ga je nadenken… wat ga ik nu doen?
Ik wil niet mijn opleiding voor niks gehaald hebben en er verder niks meer mee doen.
Om toch wat geld binnen te laten komen heb ik in een supermarkt gewerkt, heb ik folders en kranten gelopen.
En toen kwam ineens het idee! Ik word gastouder.
Omdat ik nog thuis woon was het geen goed idee om het hier in huis te doen, mijn moeder zag me al aankomen ;-)
Ik heb rondgezocht op internet naar verschillende gastouderbureaus en het was inderdaad mogelijk om het ook aan huis te doen van de vraagouder.
Ik had er nog niet veel van gehoord, maar goed dit was wat ik wilde!
Mijn papieren had ik al, alleen moest ik nog mijn kinder-EHBO gaan halen.
Dit was ook zo gepiept, en alles was geregeld.
Alleen het belangrijkste ontbrak nog, en dat was een gezin.

Hoe kom je aan een gezin?
Vaak hebben de gastouderbureaus een bestand met gezinnen die zich aangemeld hadden, maar omdat er op dat moment nog niet zo heel veel vraag naar was, was er nog niet zoveel voor mij helaas.
Ik heb mezelf op internet gezet, marktplaats, verschillende oppassites en al snel vond ik een gezin die op de maandagochtend, woensdag en donderdag opvang nodig had.
Perfect!
Kennis gaan maken, en al vrij snel kon ik daar aan de slag.
De GGD moet wel eerst het huis nog goedkeuren voordat de ouders ook kinderopvangtoeslag aan kunnen vragen.
Van januari 2012 tot januari 2014 heb ik bij dit gezin gewerkt.
Ondertussen kreeg ik ook een kennis van hen erbij, een meisje van 2.

Leuk en minder leuk
Het leukste aan mijn werk, vind ik het persoonlijke contact met de kinderen.
Je hebt meestal 1 of 2 kindjes (of je moet toevallig een gezin hebben die 4 kinderen heeft, maar dat heb ik nog niet meegemaakt).
Als ik een dag geen zin heb om ergens heen te gaan, blijf ik binnen en onderneem ik binnen activiteiten.
Heb ik juist een dag zin om veel buiten te doen, kan dat ook gewoon.
Ik vind het heerlijk, de vrijheid..
Wat ik soms wel jammer vind is dat ik geen collega’s heb, dat mis ik soms wel omdat je zo niet heel veel mensen leert kennen.
Door dat wij veel naar buiten gaan, leer ik nog wel andere gezinnen kennen, de kinderen kunnen zo toch nog met andere kinderen spelen, en ik heb nog wat aanspraak met de ouders.
En wat ik ook een nadeel vind is dat de meeste gezinnen als de kinderen naar school gaan toch voor de BSO kiezen omdat het anders erg weinig uren zijn.
Ook qua ontslag etc. is het best lastig, als ik een gezin kwijt ben zit je gewoon zonder werk, en zonder geld.
Ik kan het opvullen met mijn fotografie werkzaamheden maar ook dat is nooit zeker, de ene maand heb je dan 3 fotoshoots en de andere bijv. niks.

In 2014 werd ik geopereerd en raakte ik het gezin waar ik erg lang bij zat kwijt.
Wij hebben afgesproken om nog contact met elkaar te houden, maar helaas..
Ik heb het gezin nog 2x gezien, op een bruiloft die ik fotografeerde, en heb daar nog 1 keer savonds opgepast.
Hier ben ik best lang verdrietig om geweest, je hebt de kinderen zien opgroeien en ineens is dat afgelopen.
Daarna volgde er vele maanden zonder werk, hard gezocht.
En sinds afgelopen week ben ik weer lekker aan het werk, bij 2 gezinnen.

Toen ik dit werk ging doen, hoopte ik op veel gezelligheid, actief zijn en genieten.
En eigenlijk vanaf begin af aan geniet ik hier zo van, ik weet echt zeker dat dit mijn ding is.
Ik wil niets liever als met kinderen werken.

Er zijn helaas wel wat mensen in de omgeving die het geen “baan” vinden, oppas zijn kan toch iedereen zijn de dingen die ik vooral hoor.
Ik vind dat erg jammer om te horen, zeker omdat het voor mij heel wat moeite gekost heeft om aan een baan te raken.
Of je nou kinderen op een kinderdagverblijf hebt of kinderen bij hun zelf thuis…
Het enige verschil is dat een kinderdagverblijf meer kinderen heeft, meer leidsters.
Maar zowel als gastouder moet je de kinderen verzorgen, zorgen dat ze een schone luier krijgen, flesjes etc. maar ook de activiteiten.
Ik kan ze echt niet de hele dag voor de tv zetten en zo wachten tot de ouders weer thuiskomen.
Nee, ik verzorg ook activiteiten zoals knutselen, buiten spelen, eendjes voeren, naar de kinderboerderij, naar een indoor-speeltuin.
Van tevoren heb ik een afspraak gemaakt met de ouders over de activiteiten die geld kosten.
Bij het ene gezin schrijf ik het op wat het gekost heeft, met bonnetje zodat ik het aan het eind van de maand terugkrijg bij mijn loon.
Bij het andere gezin ligt een enveloppe met wat geld, deze mag ik gebruiken voor van alles, al is het omdat wij zin hebben om wat lekkers te kopen voor tijdens een film kijken etc.

Het leukste wat ik tijdens mijn werk steeds weer mee maak zijn toch wel de knuffels en kusjes van de kinderen.
Ik vind het heerlijk om die band zo te zien groeien.
Bij het gezin waar ik pas net ben, is het binnen 1,5 dag al vertrouwd.
Ik mag niet naar huis gaan, want het is veel te leuk als ik er ben.
Dit zijn toch wel echt de momentjes waardoor ik dankbaar ben dat ik dit mag doen, dat de ouders mij toe vertrouwen om in hun huis, hun meest waardevolle bezit te verzorgen.

Iets minder leuks heb ik eigenlijk niet, ik vind werkelijk waar alles leuk.
Van baby tot peuter, van kleuter tot aan jonge schoolkind.
Verschonen van luiers tot aan het naar de peuterspeelzaal brengen, activiteiten verzinnen etc.
Ik heb wel even moeten wennen aan mijn 2e gezin, ze hebben een jongen van 7.
Ik was alleen maar kleintjes gewend dus ik wist niet zo goed of ik dit wel zou kunnen, af en toe is die onzekerheid best lastig.
Maar ook dit gaat allemaal prima!

Voor de mensen die twijfelen om dit ook te gaan doen, ik kan het jullie allemaal aanraden!
Het is echt geen vetpot en soms is dat wel jammer, maar ik vind het belangrijkste toch wel dat ik werk doe waar ik gelukkig van word.
En dat is wat ik zeker weet: ik word hier dolgelukkig van!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: Docent basisonderwijs en student gymopleiding
Deel 2: Verpleegkundige spoedeisende hulp
Deel 3: Medewerker grand cafe
Deel 4: Volg je hart en maak van je passie je baan
Deel 5: Orthoptist
Deel 6: Actuaris
Deel 7: Projectmanager
Deel 8: Pedagogisch Medewerker
Deel 9: Longfunctieanalist
Deel 10: Fotograaf
Deel 11: Docent wiskunde op een middelbare school
Deel 12: Burgemeester van Zeg maar Yes
Deel 13: Callcentermedewerker
Deel 14: Werken in het buitenland
Deel 15: Jeugdvakantiewerk
Deel 16: Vrijwilliger bij Stichting Earlybirds
Deel 17: vrijwilliger bij stichting Hoogvliegers
Deel 18: Je droom volgen met een master aan het bed
Deel 19: Psycholoog in de GGZ
Daan 27-06-2018
Yinthe 20-05-2022

Zo dol gelukkig en compleet ♡
<<

Anoniem119

Bericht 09 Feb 2015 12:16

Re: Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Wat leuk om te lezen, Anousch en ik had geen idee wat jij eigenlijk deed naast je fotografie. Ik zag net in het week topic dat je ging werken, en toen dacht ik bij mezelf, wat doet zij er eigenlijk naast.. Dit dus! Super leuk!
Mooi ook om te lezen dat je zo eigenlijk twee dingen goed kan combineren en echt doet wat je leuk vindt, daar heb ik veel respect voor.

Ik denk dat een gastouder in de toekomst een mooie oplossing voor een eventueel kindje voor ons zou kunnen zijn als ik er nog naast werk. Leuk! Bedankt voor je bijdrage!
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 09 Feb 2015 15:08

Re: Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Ik vind het een leuk stuk om te lezen! Ik herken wel wat van het werken met kinderen, al werk ik met oudere kinderen en op een andere manier (ik geef bijles).
<<

Burgemeester Jasmijn

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 190

Geregistreerd: 20 Mei 2014 18:52

Bericht 09 Feb 2015 16:00

Re: Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Hartstikke bedankt voor je bijdrage! Leuk stuk om te lezen wat gastouder aan huis inhoud.
<<

Anoniem162

Bericht 09 Feb 2015 16:24

Re: Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Wat leuk om te lezen
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 10 Feb 2015 14:21

Re: Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Bedankt voor je enthousiaste bijdrage Anousch.
<<

Anousch

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2283

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Woonplaats: Vuren

Bericht 10 Feb 2015 14:35

Re: Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Bedankt voor jullie reacties!

Wat grappig Marin! Dan kreeg je sneller je antwoord dan je misschien gedacht had haha.
Ik doe inderdaad nu 2 dingen waar ik heel erg blij van word, wat ik in eerste instantie nooit gedacht had nadat ik van school afkwam.

Oh wat leuk, Zonnetje! Welke leeftijden geef je bijles?
Daan 27-06-2018
Yinthe 20-05-2022

Zo dol gelukkig en compleet ♡
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 10 Feb 2015 16:12

Re: Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Anousch schreef:Bedankt voor jullie reacties!

Wat grappig Marin! Dan kreeg je sneller je antwoord dan je misschien gedacht had haha.
Ik doe inderdaad nu 2 dingen waar ik heel erg blij van word, wat ik in eerste instantie nooit gedacht had nadat ik van school afkwam.

Oh wat leuk, Zonnetje! Welke leeftijden geef je bijles?


Van 6 tot 15 jaar. De jongen van 6 is Turks en spreekt thuis ook Turks. Zijn ouders hebben mij gevraagd om spelletjes met hem te doen, boeken voor te lezen en woorden te oefenen om zijn woordenschat en mondelinge taal te vergroten.
<<

Anoniem173

Bericht 14 Feb 2015 11:03

Re: Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Leuk stuk anousch ik vroeg me af kun je er goed van rondkomen? Want je krijgt per uur per kind geen wereldbedrag toch?
<<

Anousch

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2283

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Woonplaats: Vuren

Bericht 15 Feb 2015 11:59

Re: Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Atelier Madame schreef:Leuk stuk anousch ik vroeg me af kun je er goed van rondkomen? Want je krijgt per uur per kind geen wereldbedrag toch?


Nee een wereldbedrag is het zeker niet.
Maar ik woon natuurlijk nog thuis, dus heb geen last van gas licht water etc.
Ik kan zelf in combinatie met mijn fotografie wel rondkomen, ik kan helaas niet zo heel veel sparen maar ik verdien wel genoeg om mijn rekeningen te kunnen betalen.
Daan 27-06-2018
Yinthe 20-05-2022

Zo dol gelukkig en compleet ♡
<<

Anousch

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2283

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Woonplaats: Vuren

Bericht 15 Feb 2015 12:01

Re: Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Zonnetje schreef:
Anousch schreef:Bedankt voor jullie reacties!

Wat grappig Marin! Dan kreeg je sneller je antwoord dan je misschien gedacht had haha.
Ik doe inderdaad nu 2 dingen waar ik heel erg blij van word, wat ik in eerste instantie nooit gedacht had nadat ik van school afkwam.

Oh wat leuk, Zonnetje! Welke leeftijden geef je bijles?


Van 6 tot 15 jaar. De jongen van 6 is Turks en spreekt thuis ook Turks. Zijn ouders hebben mij gevraagd om spelletjes met hem te doen, boeken voor te lezen en woorden te oefenen om zijn woordenschat en mondelinge taal te vergroten.


Wat super leuk zeg, leuk om te doen lijkt me!!
Daan 27-06-2018
Yinthe 20-05-2022

Zo dol gelukkig en compleet ♡
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 28 Feb 2015 09:41

Re: Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Leuk om te lezen. Wij zoeken momenteel ook een gastouder, eventueel aan huis, maar dat is behoorlijk lastig aangezien wij allebei onregelmatig werken en dus ook avond-, weekend- en nachtopvang nodig hebben. En dat dan ook weer niet structureel maar net wanneer onze planningen zo uitkomen. Al met al een heel gedoe, we hebben het bij twee gastouderbureaus neergelegd en hopen dat zij iemand voor ons gaan vinden.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 01 Mrt 2015 11:17

Re: Rubriek W&S #20 Gastouder aan huis

Is een kdv niks Lady? Hier in Giethoorn zit een 24uurs kdv, dat moet in L toch ook wel zijn?
R. 2013
D. 2016

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers