Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werken/studeren combinatie

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 21 Sep 2013 16:28

Werken/studeren combinatie

Ik werk sinds januari als docent wiskunde op een middelbare school. Iets wat ik al heel lang wilde, maar ik heb er niet de juiste opleiding voor. Omdat er een tekort is aan docenten in bètavakken en mijn opleiding wel enigszins aansluit (en ik middels een portfolio, proeflessen en enthousiasme heb bewezen dat ik echt een goede docent zal zijn) kreeg ik de gelegenheid om meteen te beginnen met werken en daarnaast de opleiding te doen om mijn lesbevoegdheid te halen.

Ik werk dus nu al ruim een half jaar als docent en ik vind het geweldig. Het gaat ook erg goed, mijn begeleiders en leidinggevende zijn erg tevreden over me en ook met de leerlingen heb ik een goede band. Ik heb het gevoel dat ik echt op de juiste plek zit in deze baan. En toch is er een maar... mijn opleiding.

Voor mijn opleiding moet ik de standaard vakken zoals onderwijskunde en vakdidactiek halen, maar ook nog enkele wiskunde-inhoudelijke vakken. De wiskunde die ik in mijn vorige opleiding heb gehad, is inmiddels bijna 10 jaar geleden en ik heb dus enorm veel moeite met de vakken van mijn opleiding. Ik werk er keihard voor, ik zit bijna elke avond en grote delen van het weekend te studeren, maar ik kom er heel vaak in mijn eentje niet uit. Dit geldt vooral voor de inhoudelijke vakken. Als docent moet je natuurlijk boven de stof staan, maar ik heb op mijn werk absoluut geen moeite met het uitleggen van de stof (ik geef bijvoorbeeld wiskunde D aan vwo5, wiskunde op de middelbare school wordt niet meer veel moeilijker dan dat) maar de wiskunde die ik zelf moet leren, is zo ontzettend moeilijk en vooral heel abstract.

Ik word hier heel onzeker en verdrietig van, als ik mijn opleiding niet haal, mag ik niet als docent blijven werken, terwijl ik mijn werk echt geweldig vind nu. Ik baal er zo van dat ik er niet uitkom en ook dat het zo ontzettend veel tijd kost, terwijl het niet eens een goed resultaat oplevert. Ik heb hier op mijn opleiding al eens over gepraat met iemand, die was het zelfs wel met me eens dat ze veel van me vragen qua opleiding, maar dat het nu eenmaal wettelijk geregeld is wat een wiskunde docent moet kennen.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee wil, maar het voelt fijn om het even van me af te schrijven. Ik wil het straks weer weghalen ivm herkenbaarheid, dus niet quoten aub.
december 2016
juli 2019
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 21 Sep 2013 17:21

Re: Werken/studeren combinatie

Zoals ik het nu lees ben je bezig je lesbevoegdheid eerste graad te halen? (VWO bovenbouw lesgeven)
Is er ook een mogelijkheid om alleen de tweedegraads bevoegdheid te halen en dus 'makkelijkere' stof te doen en wel les te geven?
08/2018
05/2021
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 21 Sep 2013 19:05

Re: Werken/studeren combinatie

Wat rot, Niekske, dat die wiskundevakken zo lastig en moeilijk te halen zijn en veel van je vragen. Hebben meer studie genoten van jou hier moeite mee? Is er bij je studie een mogelijkheid om extra begeleiding te krijgen bij deze vakken? Ik kan me voorstellen dat het heel frustrerend is, zeker omdat het lesgeven je zo goed ligt en het uitleggen van lesstof aan 5 VWO heel goed lukt.
<<

Anoniem4

Bericht 21 Sep 2013 19:48

Re: Werken/studeren combinatie

Niekske wat vervelend!
Is er niet een collega die jou bijvoorbeeld 1 keer per week wil helpen met je huiswerk?
Of dat je voor een college afspreekt met een medestudent die je kan helpen?
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 21 Sep 2013 20:18

Re: Werken/studeren combinatie

Dankjewel voor jullie reacties!

Ik heb een contract met mijn school (werkgever) en mijn opleiding, dat ik mijn eerstegraads bevoegdheid moet halen. Ik studeer nu ook aan een universiteit, tweedegraads is HBO, dus dat matcht al niet. Daarbij is er een tekort aan eerstegraders bij ons op school en ik moet bovenbouwklassen draaien. Dat wil ik zelf ook, dus enkel tweedegraads is helaas geen optie.

Doordat ik een op maat gemaakt studieprogramma volg, heb ik niet echt vaste studiegenoten. Ik volg nu een wiskundevak dat eigenlijk bedoeld is voor eerstejaars wiskunde studenten. Hier werk ik samen met wat mensen die ook de lerarenopleiding doen, maar ook zij hebben een eigen programma. Veel ook met een baan erbij zoals ik, dus het is vrijwel onmogelijk om uren te vinden buiten de vaste lesuren en onze andere verplichtingen (werk dus) om.

En ja, meer mensen hebben er moeite mee. Voor bovengenoemd vak staan bijvoorbeeld 20 uur per week. In 'werkuren' is dat 2,5 dag. Ik werk 2,5 dag en ik volg nog 3 andere vakken op dit moment. Daar gaat dus al iets mis... ik ga eens kijken of ik via een docent of zo contact kan krijgen met iemand die me kan helpen.
december 2016
juli 2019
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 22 Sep 2013 00:06

Re: Werken/studeren combinatie

Ik zou je best willen helpen, maar je woont nogal ver van mij vandaan...
Volgens mij zou ik de inhoud van dat vak met mijn studie wel gehad hebben.
08/2018
05/2021
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 22 Sep 2013 00:23

Re: Werken/studeren combinatie

En een online studiegroep? Je kunt bijvoorbeeld via FB een (gesloten) groep aanmaken en dat iedereen daar vragen kan stellen en elkaar kan helpen?

Docenten bij de opleiding (je studie bedoel ik, niet je werk) kunnen vast ook vragen beantwoorden als je er alleen niet aan uit komt.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers