Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ecuador

<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:25

Bericht 01 Feb 2015 16:57

Ecuador

Wie is er geweest? Ik wil misschien bij shoestring de Ecuador reis boeken, maar Ik twijfel. Over de hoogtes vooral, al weet ik dat dat voor iedereen verschillend is, toch ben ik op zoek naar ervaringen. Anyone? (Of een andere aanrader mag ook :p)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 01 Feb 2015 18:31

Re: Ecuador

Ik ben er nu! Ik vind het super, zoveel beter dan Colombia. Eten is lekker, leuke markjes.. Ok, ik ben er nog maar 2 dagen, maar toch. Ik merk de hoogtes wel, en je merkt het ook als je in bus zit, maar ik heb ook hoogtevrees en nergens last van. Wat wil je weten?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 01 Feb 2015 22:36

Re: Ecuador

Doen doen doen doen doen!
Ik heb er om 2002-2003 10 maanden gewoond, ben ik 2004 weer 4 weken geweest en in 2012 weer 10 dagen. Gewedig land! Bij de landen/stedenblogs heb ik over Quito en de rest van Ecuador geschreven, moet je ff lezen!

Welke plaatsen doe je aan met de reis?
<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:25

Bericht 02 Feb 2015 01:52

Re: Ecuador

Klinkt goed marsy! Wat bedoel je precies met ik merk de hoogtes wel? Ik ben gewoon erg bang om last te krijgen van hoogteziekte, dat lijkt me echt vreselijk. Ik heb emetofobie, en het gaat nu wel beter dan enkele jaren geleden, maar toch, in het buitenland met allemaal vreemden..daar maak ik me dus nu al druk om voordat ik überhaupt iets geboekt heb oid. Ook ben ik niet zo'n held in lange afstanden, al gaat dat eigenlijk altijd prima met reistabletjes. In 2008 was ik in Tenerife, toen gingen we met een bus naar een vulkaan. Was en omhoog, en slinger slinger. Weet niet meer of ik toen een reispilletje op had of niet, maar voelde me goed beroerd. Niet echt ziek ziek geworden, maar voelde me gewoon echt kut. En ben dus bang dat het dan dit x100 gaat zijn of zo.

@oreo, wat cool! ik ga eens ff kijken of ik je stukje kan vinden, lijkt me leuk om te lezen :-) even kijken wat de route zou zijn..
Otavalo, ibarra/chotavallei, quito, el chaupi, banos, Amazonewoud, riobamba, cuenca, guayaquil, puerto López. Even gekopieerd van de shoestring site :p
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 02 Feb 2015 03:34

Re: Ecuador

Ik ben zelf behoorlijk wagenziek en het zijn ook geen haarspeldbochten, je volgt de bergen omhoog en dan weer naar beneden. Quito ligt 2500 meter boven zeeniveau en ik merk dat iiiikwat sneller vermoeid ben. Houden zelf niet van steden, dus hier snel weer weg. Morgen naar de kust. Otavalo moet je zorgen dat je op zaterdag bent - geweldige markt. Wil je beslist met een georganiseerde reis? Het is zo makkelijk reizen hier.. Je kunt ook de bustijden opbreken he, steeds 2 a 3 uur. Lijkt dat de reis daar wel rekening mee houdt. Wij doen morgen 9 uur, maar wij zijn dan ook 18 uur in bussen wel gewend.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 02 Feb 2015 15:55

Re: Ecuador

Wagenziek ben ik ook. En eerlijk? Ja, ik was goed beroerd als ik Quito in en uit ging. Reispillen werkten prima ertegen. Plaatsje aan het raam ook. Maar wat Marsy zegt: Ecuador is heel goed en vriendelijk te bereizen. Er zijn goede en veilige busmaatschappijen.

Otavalo is inderdaad het leukste op zaterdag, maar er is door de weeks in principe ook altijd markt. Die is alleen kleiner dan op zaterdag. Goed afdingen daar!

Quito is een stad met hoogtepunten, maar erg bijzonder vind ik het niet. Dat komt waarschijnlijk omdat ik er een jaar gewoond heb :) Het openbaar vervoer is daar erg goed te doen en kost geen drol. De troley bus en Ecovia kosten 20 of 25 dollarcent en dan maakt het niet uit hoeveel haltes je op die route pakt. Wanneer je instapt, kost het je constant hetzelfde bedrag. De bussen rijden ook een vaste route. De kathedraal is daar niet te missen, de kerken in het oude gedeelte, Plaza de la Indenpendencia is de moeite waard en met de kabelbaan naar boven naar de Teleferico is ook mooi (mits het niet mistig is :)) Vanuit Quito worden ook fietstochten georganiseerd naar de Cotopaxi vulkaan. Moet je echt doen, is zo gaaf! Dan fiets je van de vulkaan af, down hill. Ik ben toen gegaan met Biking Dutchman. Ze bestaan nog steeds! Ik zie dat die optie via Hoestring niet bestaat, dat is echt erg jammer!

Hoogteziekte zou je last van kunnen krijgen. Moet zeggen dat ik er in die 10 maanden geen last van heb gehad, maar toen ik in 2012 terug ging wel. Ik kreeg een migraineaanval. Met wat zoetigheid, drinken en wat pijnstillers was het weg.

Banos is niet heel erg bijzonder. Het is een stoffig stadje, maar wat wel gaaf is, is dat je daar een tocht op een paard, quad of mountainbike kunt maken. Bij de mountainbike is het wel cool, want je fietst berg af en als je geen zin meer hebt houd je een willekeurige bus aan. Fietsen gaan op het dak en je wordt in Banos weer afgezet.

Cuenca is een prachtige stad! In die stad worden de "panama hats" gemaakt. Die hoeden vinden daar ook hun oorsprong. Er is een museum van, is het bezoek waard.

Puerto Lopez brengt je naar Isla de la Plata, ook wel mini-Galapagos genoemd. Je hebt daar een aantal diersoorten die ook op de Galapagos Eilanden voorkomen.


Maar echt, ik zie wat die reis kost... vanaf 1800 euro. Ik denk dat je het zelf goedkoper kunt regelen. Het duurste is het ticket, maar lokaal is het echt niet heel erg duur. Daar kan ik nog wel wat tips over geven qua hotels en restaurants enzo :)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Feb 2015 00:28

Re: Ecuador

Ik zou ook lekker zelf gaan, we zijn vandaag in 7 uur van Quito (daar waren we alleen maar om mijn ringmaat te laten opnemen - wij houden niet van grote steden) naar Canoa gegaan, aan de kust en oooooh, ik zit nu met mijn voeten in het zand van het hotel waar we zitten direct aan de zee ($7,50 per nacht, wat een grap, in een privehut). De busreis kostte ons ook maar $7 en eten kost ook vrijwel niks. Het spreekt allemaal zo voor zich hier. Prachtige natuur ook. Alleen eerste gedeelte was door de bergen, daarna was het over.
Afbeelding
Afbeelding
<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:25

Bericht 04 Feb 2015 02:44

Re: Ecuador

Wederom dank voor jullie antwoorden! Ik heb verder nog niks geboekt, maar nav jullie antwoorden even gekeken wat een los ticket kost en dat valt ook nog best mee geloof ik. Maar waarschijnlijk ga Ik in m'n uppie, en weet niet of ik dat dan aandurf. Het is natuurlijk wel makkelijk en veilig om met een groep op pad te gaan. Qua reistijd heb ik er meestal niet zo'n last van, lange tijden onderweg zijn ben ik wel gewend. Pilletje erin en gaan haha. Stel dat ik t toch zelf zou doen dan is t helemaal niet handig om te splitsen omdat je dan weer minder tijd hebt, maar het idee an sich is niet verkeerd. het zijn vooral de hoogtes wat het zo 'spannend' maakt. Stom woord, maar dekt wel de lading :p een andere reis die ik graag wil maken is Kenia Tanzania en Zanzibar, en dan met Kilimanjaro beklimming. Kan ik misschien toch beter eerst Ecuador doen om te kijken hoe dat gaat haha. Oren, ben je naar de Galapagos eilanden geweest? Marsy, hebben jullie het in de planning? Lijkt me ook mooi, maar duuuur!
<<

Anoniem205

Bericht 04 Feb 2015 12:10

Re: Ecuador

Geloof me, Ecuador is niks onveiliger dan Amsterdam. Echt niet! Je moet alleen niet te koop lopen met je dure spullen!
Er zijn heel veel hostels en veel backpackers in Ecuador, dus je zult nooit alleen zijn. En als je je buskaartjes koopt bij een busmaatschappij ipv op het busstation, stopt je bus tussendoor ook nergens en zit je helemaal gebakken.

Overigens zijn binnenlandse vluchten in Ecuador ook niet duur. Dan vlieg je met Tame bijvoorbeeld. Ik vond het zonde om 12+ uur in een bus te zitten (dan slaap ik niet) dus ik koos ervoor om met het vliegtuig te gaan. Kostte iets meer geld, maar veel minder tijd. Quito-Guayaquil is bijvoorbeeld nog geen half uur vliegen. Naar Cuenca is het vanuit Quito iets verder.

Bij KLM kan je prima uitstappen in Quito en weer opstappen in Guayaquil. Het rondje is AMS-UIO-GYE-UIO. Dat heeft er mee te maken dat ze vanaf Quito niet volgeladen kunnen vertrekken. De start/landingsbaan ligt midden in een valei tussen een aantal vulkanen en daardoor is het lastiger opstijgen met een volgeladen vliegtuig. Guayaquil ligt aan zee en daar gaat het allemaal veel gemakkelijker :)

Overigens ben ik inderdaad op de Galapagos geweest. Als je dan toch die kant op gaat, raad ik je aan om daar heen te gaan. Ja, het is rete rete duur, maar zo enorm de moeite waard! Je krijgt spijt als je niet gaat. Puerto Lopez is vergeleken met de galapagos eilanden helemaal niks.
Je kunt trouwens ook redelijk budget naar de eilanden toe. Vliegen moet sowieso (vanuit Quito ongeveer 4 uur vliegen) maar de boottocht daar kan met een luxe boot, maar ook met een minder luxe boot. Ik heb toen voor wat meer luxe gekozen omdat ik met mijn moeder op reis was. Maar een vriendin daar heeft weer voor een kleine zeilboot gekozen. Scheelde pp erg veel.

Oh ja, en mocht je gaan: bestel bij de bank in NL dollars in kleine biljetten (dus 1, 5 en max 10 dollar). Dat is makkelijker betalen op straat! En ga in het historische centrum niet in je eentje pontificaal met een spiegelreflexcamera rondlopen. Daar heb ik, terwijl ik met een Ecuadoriaanse daar rondliep, best wat gehannes mee gehad door ongewenste louche figuren. Maar als je gewoon met een klein cameraatje rondloopt is er niks aan de hand!

Als je meer dingen wilt weten, pm me dan gerust!
<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:25

Bericht 09 Feb 2015 00:20

Re: Ecuador

Haha Oreo, het is echte liefde tussen jou en Ecuador geloof ik he? Nice :-) Maar wederom dank voor je uitgebreide reactie!
Nog steeds weet ik qua persoonlijke situatie niet wat wijsheid is en of het erin zit. Ik was na het lezen van jouw laatste post wel meer om..alleen nu keek ik toevallig net een aflevering van Floortje terug, daar was ze dus hoogteziek, dat was een beetje jammer :p Maar goed om te lezen dat je je prima kunt redden daar. En ook dat binnenlandse vluchten tot de mogelijkheden behoren. Is als je niet georganiseerd gaat toch makkelijk ivm tijd denk ik. Mag ik vragen wat je uiteindelijk voor Galapagos kwijt bent geweest? Bij Shoestring kost die verlenging minsten 2000 euro geloof ik, weet het niet zeker meer. Zoveel geld heb ik echt niet..maar aan de andere kant, misschien moet ik dan iets langer sparen zodat het wel kan, want hoe groot is de kans dat je er nog eens komt. (voor mij dan, voor jou zal dat anders liggen haha)
<<

Anoniem205

Bericht 11 Feb 2015 00:22

Re: Ecuador

Ja, Ecuador heeft mijn hart gestolen!

Vwb je vraag over de galapagos... wij hebben destijds 2000 us dollar pp betaald voor 5 dagen, 4 nachten op een luxe boot. Met vluchten en 3 maaltijden per dag. Maar geen drankjes (behalve water, koffie en thee) en ook geen entrance fee voor het nationaal park. Uiteindelijk hebben we iets van 150 us dollar bijbetaald ofzo, voor de drankjes. Dat kwam vooral omdat mijn moeder af en toe ene biertje of een wijntje nam. Entrance fee voor buitenlanders is 100 us dollar, voor mij was het 25 omdat ik toen een visum had voor 10 maanden. Scheelde weer veel geld :) Maar de reis an sich kan goedkoper. Volgens mij waren er ook studenten daar die voor 1000 dollar of minder gingen. Maar dan lever je flink in op luxe.

Oh ja, en ALS je gaat, probeer dan de zuidelijke eilanden te bezoeken. Die zijn, naar men zegt, mooier dan de noordelijke eilanden.
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 16:39

Bericht 13 Feb 2015 14:18

Re: Ecuador

Marsy, je maakt me nieuwsgierig! In welke zin vind jij Ecuador veel fijner dan Colombia? Ik ben echt verliefd op Colombia namelijk en nooit in Ecuador geweest, dus ben heel benieuwd!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 13 Feb 2015 19:05

Re: Ecuador

Oh,begrijp me niet verkeerd, ik vond Colombia geweldig. Maar meteen over de grens vond ik de natuur van Ecuador indrukkwekkender. Ik vond de mensen in Colombia heel erg aardig en behulpzaam. Maar ik had constante buikloop (en velen met mij) en dat was in Ecuador meteen over. Ook kon ik geen kip met rijst meer zien, ook al hebben ze dat hier ook, maar hier gelukkig ook eindelijk weer bakkerijen. We zitten nu in de jungle, maar gaan overmorgen weer naar de kust. Die vind ik hier ook mooier. Maar we gaan nog naar Peru, Bolivia en gedeelte Brazilie, dus wie weet veranderd mijn mening weer.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 23 Feb 2015 20:58

Re: Ecuador

Ik ben nu in het paradijs. Als je besluit naar Ecuador te gaan zonder groepsreis: Vilcabamba (zuiden) is DE plek. We zitten in een hostel midden in de bergen en de prachtige ongerepte natuur. Elke dag gratis yoga met alleen de vogeltjes en de natuur, massages, paardrijden, heerlijk eten... En de lucht schijnt hier bijzonder gezond te zijn, dus veel oude mensen komen hier.

Edit: hostel heet Izhcayluma - een absolute aanrader. Goedkoop en je hebt het uiterlijk van een duur resort voor backpackerprijzen.

En ik vond Banos juist wel heel erg leuk - we hebben carnaval daar gevierd. Leuk klein plaatsje. Cuenca vond ik ook heel mooi, eigenlijk een apart plaatsje, anders dan wat ik 'gewend' ben in Ecuador. Montanita is het kleine Ibiza van Ecuador, vond het heel erg overrated, strand was wel mooi. Om surfen te leren raad ik echter Canoa in het noorden aan, gezellig mini dorpje (verblijf niet in het prachtige Bambu hotel, daar zijn we enorm afgezet haha).

Nog 5 daagjes hier en dan gaan we de grens over naar Peru. Ik zou echt je geld sparen en gewoon zelf ticket boeken en onze tips hier opvolgen. Bussen zijn lang, maar goedkoop en ik slaap in principe overal. Jungle doen wij in Peru maar heb ik hier ook hele goede verhalen over gehoord.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem170

Bericht 23 Feb 2015 22:54

Re: Ecuador

Heb je eigenlijk een blog marsy?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 24 Feb 2015 01:41

Re: Ecuador

Nee, ik schrijf een dagboekje en we maken video's van elke 3 weken reizen van ongeveer 4 minuten. Aantal staan in het West Amerika topic, hebben net deel 1 van Ecuador af en volgende week komt deel 2. Als je wilt zet ik ze hier neer, maar ik denk dat deel 2 beter de omgeving te zien is.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem170

Bericht 24 Feb 2015 11:51

Re: Ecuador

Ah leuk, ik ben namelijk wel benieuwd :) Vind leuk om te zien!
<<

Anoniem321

Bericht 24 Feb 2015 12:28

Re: Ecuador

Marsy, ik heb eens gegoogled op dat hostel. Het ziet er inderdaad prachtig uit! :love:
Geniet er lekker van!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 25 Feb 2015 14:50

Re: Ecuador

Hier is ons eerste filmpje van Ecuador, natuurlijk meer voor ons gemaakt. Ik ben de blondine en met Arabische uiterlijk is mijn vriend. De anderen hebben we hier leren kennen en reizen we sinds 3 weken mee samen, nog 1 week. 2e filmpje volgende week is meer de natuur.

https://m.youtube.com/watch?v=ZK0-Cn1UqPs
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 02 Mrt 2015 13:56

Re: Ecuador

Wat een super super gaaf filmpje Marsy! Echt gaaf! De tunnel in Banos herken ik, wij zijn daar gestopt toen. Ik was allergisch voor de muggen uit Ecuador, elk muggenbeetje werd een plakkaat van 4x4cm ipv een klein bultje. Voelde me dus echt verre van goed. ZO leuk om dit allemaal te zien. Waren jullie nou in Montanita?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 02 Mrt 2015 15:44

Re: Ecuador

Wat leuk dat je het herkent Oreo! Montanita en Vilcabamba komen in volgende filmpje. Muggen deden me in Ecuador niks (lang leve anti spray) maar we zijn nu in Peru en m'n benen zitten onder de rode bukten van de zandmuggen en prikmuggen, jeukt!! Zet ander filmpje hier dan ook wel neer als m'n vriend hem af heeft.
Afbeelding
Afbeelding
<<

anoniem213

Bericht 06 Mrt 2015 01:24

Re: Ecuador

Oh wat een geweldig filmpje. Ik mis Ecuador zo erg.

Ik heb na mijn middelbare school een half jaar in Quito gewoond in een gastgezin. De mensen, de cultuur, de (afwisselende) natuur ... Ik houd echt heel erg van Ecuador :heart:.

@ PluginBaby: Ik ging destijds met YFU. Dat is een organisatie waarmee scholieren op reis kunnen. De dag dat we aankwamen zaten we in een dal van Quito, dus dat was geloof ik op 2200 meter hoogte of zo. Verschillende mensen wilden toen, tegen alle adviezen in, gaan voetballen en van hen zijn wel veel mensen ziek geworden (al is het volgens mij officieel niet hoog genoeg voor hoogteziekte). Zelf heb ik me de eerste weken rustig gehouden. Na twee weken in Quito ging ik een keer basketballen en toen werd ik wel heel erg misselijk, dus daar heb ik toen weer een tijdje mee gewacht, maar verder is het me heel erg meegevallen. Ik ben heel snel wagenziek en zo en ik geloof dat er wel een verband is, maar ik heb dus zes maanden in Quito gewoond en eigenlijk nergens last van gehad.

En Ecuador is dus geweldig. Echt.

Ik heb in 2007-2008 trouwens ook een weblog bijgehouden, dus als iemand daar blij van wordt, kan ik die wel sturen via PM. Ik moet wel zeggen dat ik minder van Ecuador heb gezien dan ik zou willen (ik deed vrijwilligerswerk in een weeshuis en gaf Engelse les op de universiteit), maar ik ga zeker nog eens terug (hopelijk aan het eind van het jaar!).
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 06 Mrt 2015 04:26

Re: Ecuador

Dank :D

Hier is ook het 2e filmpje, einde is een stukje van noord Peru. We zitten nu in Lima en Ecuador is nog met kop en schouders mijn favoriet.

https://m.youtube.com/watch?v=I1yKlsrPq1c
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 08 Mrt 2015 23:56

Re: Ecuador

ik mis Ecuador echt mega... maar het kost nogal wat om die kant uit te reizen! Gelukkig heb ik een mooie herinnering van mijn laatste reis uit 2012.

Marsy, ik ga morgen even kijken hoor! Ben super benieuwd!
June, wil je mij je blog pb-en?

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers