Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 27 Jan 2015 21:21

Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

Mijn vader vertelde gisteren, een beetje tussen neus en lippen door, dat mijn moeder binnenkort een zeer uitgebreid onderzoek heeft naar dementie. Mijn moeder is 59 dus nog hartstikke jong.
Vijftien jaar geleden heeft ze darmkanker met uitzaaiing naar de lever gehad en na haar leveroperatie (2/3e weggehaald) is ze eigenlijk altijd een stuk vergeetachtiger gebleven. Ze heeft ook nog 5 jaar later een tumor in haar long gehad (waarschijnlijk uitzaaiing) en een zware operatie.
Ze is wonderbaarlijk genoeg levend en wel hier doorheen gekomen maar dat had weinig gescheeld.
Inmiddels heeft ze enorme problemen met lopen omdat littekenweefsel steeds meer op haar ruggengraat drukt, ze heeft in een been al geen gevoel meer en in de andere steeds minder, spierkracht gaat enorm achteruit. Ze heeft aangepaste schoenen en een stok maar dan nog valt ze regelmatig hard. Laatst moest ze zelfs haar wenkbrauw laten plakken in het ziekenhuis.

Nu vertelde mijn vader dat mijn moeder er over klaagde dat ze de afgelopen herfst enorm veel moeite had met dingen ineens, met dingen onthouden, met dingen op orde houden, gewoon met dagelijkse dingen ook. Dat gaat nu wel weer wat beter maar de huisarts wil het toch laten onderzoeken. Ik heb hier overigens vrij weinig van gemerkt behalve dan dat ze steeds klaagde over dat ze zo moe was. Maar ik ben bang dat mijn moeder ongeveer altijd klaagt dat ze zo moe is dus veel verschil heb ik niet gemerkt. Ze is wel echt behoorlijk vergeetachtig en wazig, maar dat is dus al een hele tijd zo, sinds die zware leveroperatie eigenlijk.

Ik maak me nu best zorgen eigenlijk. Wat nou als ze inderdaad dementie blijkt te hebben? Wat betekend dat dan voor nu en voor de toekomst? En als ze dat niet heeft, wat is er dan in vredesnaam gebeurd afgelopen herfst? Mijn vader had het zelfs over een tia.
Ik hoop zo dat het allemaal wel los loopt!

Kan iemand toevallig hier meer over vertellen? Iemand die ervaring hiermee heeft (hoop het niet)?
Vind het in elk geval fijn om het even kwijt te kunnen! Durf ook niet zo goed er op te googlen.
<<

Anoniem185

Bericht 27 Jan 2015 21:36

Re: Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

Meestal als wij dementie bij iemand vermoeden nemen we een MMSE af. Pas daarna gaan we verder onderzoek doen. Heeft ze al een MMSE gehad?

http://www.btsg.nl/infobulletin/dementi ... 0test.html

Edit: is echter wel in de ouderenzorg, 59 valt daar niet echt onder natuurlijk.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 27 Jan 2015 22:05

Re: Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

Geen idee of de huisarts dat gedaan heeft. Maar ze gaat naar het VU-ziekenhuis en heeft daar de hele dag onderzoeken, mri etc., daar komt ze dan denk ik toch ook niet zo maar terecht denk ik dan?
<<

Anoniem286

Bericht 27 Jan 2015 22:25

Re: Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

MMSE doet de huisarts ook inderdaad, dus dat is denk ik wel gedaan ivm doorverwijzen.

Jeetje wat heftig Pompoen, sowieso wat heeft je moeder een pittige geschiedenis. Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt.
<<

Anoniem148

Bericht 27 Jan 2015 23:26

Re: Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

Ik weet niet precies hoe het onderzoek gaat maar wil je Veel sterkte wensen. Ze heeft het al zwaar gehad en dan houdt het niet op.
Wij hebben iemand van 60 in de zorg. Woont bij zijn vrouw maar gaat steeds moeilijker. Heeft 5 dagen dagopvang.
Vaak merken de kinderen het ook niet. Op de een of andere manier kunnen ze de schijn lang ophouden tegen hun.
<<

Anoniem331

Bericht 27 Jan 2015 23:34

Re: Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

Beginnend dementeren is ook nog goed te verbloemen. Mijn vriendin heeft stage gelopen bij jong dementerenden, het komt best geregeld voor. Je wilt er alleen zelf niet aan, omdat het zo'n typisch beeld is dat bij ouderen hoort.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 28 Jan 2015 00:14

Re: Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

Ja ik weet wel dat ze echt een zeef is, maar eigenlijk weet ik ook niet beter dan dat. Als ik een testje invul voor alzheimer vroege symptomen kom ik uit om 52 %, maar waarschijnlijk weet ik ook niet alles en ik heb geen idee wat het eigenlijk betekend dat percentage. Maar mijn moeder heeft ook last van somberheid bijvoorbeeld.
Verder waren mijn zusje en ik allebei stomverbaasd hier over, mijn vader vertelde het mij gisteren een beetje tussen neus en lippen door, mijn zusje appte ik maar die wist nog van niks. Mijn vader verteld normaal niet snel wat dus ik denk dat het hem wel hoog zit. Maar het verbaast ons dat mijn moeder het er met ons niet over gehad heeft.
<<

Anoniem148

Bericht 28 Jan 2015 05:17

Re: Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

Kan ook schaamte zijn. Ze wil er niet aan geloven omdat het een ziekte is voor ouderen?
moeilijk hoor. Probeer bij jouw vader meer informatie te verkrijgen over wat er nou precies aan de hand is. Maak Het voor jezelf duidelijk.
Is het onderzoek wel op korte termijn?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 28 Jan 2015 09:37

Re: Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

Ja, ik heb mijn vader al allerlei vragen gesteld, maar het bleef een beetje vaag. Hij geeft zelf aan dat hij eigenlijk ook niet echt gemerkt heeft dat het minder goed ging omdat ze ook al zo lang vergeetachtig is.

Het onderzoek is volgens mij volgende week donderdag en dan krijgen ze ook een afspraak voor de uitslag op korte termijn. Maar ik heb geen idee wanneer het is aangevraagd door de huisarts.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 28 Jan 2015 23:02

Re: Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

Wat spannend Pompoen! sterkte ermee.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11576

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 28 Jan 2015 23:32

Re: Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

Wat een lastige situatie. De meeste mensen vinden het ook lastig om voor zichzelf toe te geven dat ze die onderzoeken hebben. Zou het kunnen dat je moeder denkt dat het allemaal wel mee valt en ze jullie niet onnodig ongerust wil maken?
In ieder geval een hele dikke knuffel :hug:
2015 💙
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 31 Jan 2015 22:14

Re: Zorgen om mijn moeder (dementie onderzoek)

Sterkte Pompoen!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers