Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Jan 2015 19:24

Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Er ligt op mijn werk in de boekenkast een kinder encyclopedie met oa een aantal bladzijdes over voortplanting. Inc plaatjes van de binnenkant van een vrouw en de geslachtsdelen.
Er kwamen 2 meisjes naar me toe die kwamen vragen hoe dat nou precies kan. Hoe die baby daar nou komt en hoe dat dan groeit.
Ik stond echt even in tweestrijd met mezelf wat ik nou moest vertellen want ik wilde ze ook niet met een kluitje in t riet sturen.

Uiteindelijk heb ik gezegd dat de papa zaadjes heeft in zijn piemel en de mama eitjes in haar buik en dat als papa en mama naakt met elkaar gaan knuffelen en papas piemel bij mamas vagina komt, de zaadjes en eitjes dan samen kunnen komen.
Waarop meisje 1 verontwaardigd zei: HEBBEN MIJN VADER EN MOEDER DAT DAN 3 KEER GEDAAN???
En meisje 2 zei: ik snap het nog steeds niet.
Heb gezegd dat ze voor verdere uitleg maar bij papa en mama moesten zijn.

Hoe staan jullie hier als ouder tegenover? Kun je het waarderen als de juf er wat over zegt (nu het zo ter sprake kwam). Wil je het zelf doen?
Voor de duidelijkheid, ik heb groep 5. Zou je dat te jong vinden?
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 26 Jan 2015 19:37

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Ik vind dat je het goed opgepakt hebt.
Heb liever dat de juf er eerlijk over is dan één of ander vaag verhaal op gaat hangen.
Als ze er zelf al zo specifiek om vragen dan denk ik dat het beter is eerlijk te zijn.

Maar dat zeg ik nu, met een baby van 11 maanden ;)
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem148

Bericht 26 Jan 2015 19:38

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Ik vind dat je altijd de waarheid moet vertellen aan kinderen. Als ze erover beginnen, dan moet je het gewoon uitleggen.
Benieuwd of je nog iets terug hoort van de ouders. sommige ouders kunnen daarover moeilijk doen.
<<

Anoniem166

Bericht 26 Jan 2015 19:38

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Ik zou het niet erg vinden als mijn kind dat van de juf zou horen, mits het wel op een manier verteld wordt die past bij de leeftijd en de juf er eerlijk over is, zoals jij dat hebt gedaan. Ik weet niet goed op wat voor leeftijd dit soort dingen ter sprake komen (nog geen ervaring mee) en als het zo gebeurt dat het kind er voor het eerst op school naar vraagt, dan is dat zo. Ik zou het vervelend vinden als het kind niet de waarheid wordt verteld (denk aan ooievaar, boerenkool etc).

Wat mij betreft heb je het prima aangepakt.
<<

Anoniem86

Bericht 26 Jan 2015 19:39

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Goed opgelost, lijkt me. Beter dan dat je een raar verhaal ophangt en een kind er helemaal niks meer van snapt haha.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Jan 2015 19:39

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Nou ik heb het dus ook bekeken van mijn kant als ouder en ondanks dat B natuurlijk pas bijna 3 is, was dit ook het antwoord waarvan ik wil dat B het zou krijgen.
Ben zelf niet van de verzonnen dingen. Het is nou eenmaal zo als het is en zonder enorme kinky details is dat volgens mij best uit te leggen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Jan 2015 19:41

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Dandelion schreef:Ik vind dat je altijd de waarheid moet vertellen aan kinderen. Als ze erover beginnen, dan moet je het gewoon uitleggen.
Benieuwd of je nog iets terug hoort van de ouders. sommige ouders kunnen daarover moeilijk doen.



Ja, daar ben ik ook een beetje huiverig voor haha.
<<

Anoniem186

Bericht 26 Jan 2015 19:47

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Waarom zouden ouders daar moeilijk over doen? Ik vind dat je het goed heb opgelost.

Ik zou het erger vinden als je een verhaal over ooievaar ofzo had opgehangen haha
<<

Anoniem151

Bericht 26 Jan 2015 19:50

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Prima opgelost vind ik!
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 15:45

Bericht 26 Jan 2015 20:02

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Ik vind het ook een Prima Oplossing lejow.
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

Anoniem148

Bericht 26 Jan 2015 20:16

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Je moest eens weten wat voor commentaar ouders kunnen hebben. Ik moest een keer bij de directeur komen waar de ouders zaten. Moest mij verantwoorden waarom hun zoon strafwerk mee kreeg nadat hij 3 keer geen huiswerk had gemaakt.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 26 Jan 2015 20:21

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Prima opgelost.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 26 Jan 2015 20:35

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Ik vind dit voor 8-jarige ook een prima uitleg. Gewoon simpel en hoe het is.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Jan 2015 20:43

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Dandelion schreef:Je moest eens weten wat voor commentaar ouders kunnen hebben. Ik moest een keer bij de directeur komen waar de ouders zaten. Moest mij verantwoorden waarom hun zoon strafwerk mee kreeg nadat hij 3 keer geen huiswerk had gemaakt.



Wij kregen de vraag van twee ouders, waarom hun dochter een 4 had voor natuur.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 26 Jan 2015 20:49

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Prima gedaan Lejow. Ik had het fijn gevonden als de juf dat ook in ons geval zo had uitgelegd. Gewoon zoals het is. Geen verzonnen verhalen eromheen.

Mijn buurvrouw had alleen verteld dat een vrouw een baby in haar buik krijgt als een man en een vrouw knuffelen (verder niks over een piemel, vagina, etc.). Laatst gaf mijn vriend mij een kus en knuffel toen hij naar zijn werk ging. Buurmeisje zag dit en zei tegen mij: "Oh, nu krijg je een baby in je buik. Wat leuk!" :eyes: Heb later tegen mijn buurvrouw gezegd dat het misschien handig is toch iets meer te vertellen, hahah!

Hier is het overigens nog niet aan de orde geweest, maar zodra N. vragen gaat krijgen zal ik gelijk eerlijk zijn. Ook al zou dat rond de leeftijd zijn die ze nu heeft. Dan weet ze in ieder geval dat het niet alleen door zomaar een knuffel gaat gebeuren.
<<

Anoniem101

Bericht 26 Jan 2015 20:53

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Ik ben eigenlijk meer verbaasd dat kinderen in groep 5 dat nog niet weten! Ik heb onze kinderen die dingen die jij noemt al verteld toen ze 4 waren, inclusief (getekende) plaatjes uit een kinderboek. Wat mij betreft mogen ze alles gewoon weten. Hoe eerder ze weten hoe het zit en hoe het werkt, hoe minder beladen het later wordt denk ik.

Ik vind dan ook dat je het perfect hebt aangepakt!
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 26 Jan 2015 20:55

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

prima toch,had ik ook zo gedaan. Je had evt ouders er nog op kunnen attenderen dat dit besproken is zodat ,als de vraag van hun kinderen komt, het ze niet zo overvalt.
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 26 Jan 2015 21:05

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Ik kreeg in groep 5 al seksuele voorlichting. En mijn dochter weet ook nu al globaal hoe de vork in zijn steel zit. Prima opgelost hoor!
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Fiene

Bericht 26 Jan 2015 22:28

Re: Jij als ouder zijnde en seksuele voorlichting op school.

Ik vind dat je het goed hebt opgelost. Niets zeggen vind ik ook niet goed en je hebt nu een duidelijke begrijpbare uitleg gegeven. De rest is aan de ouders vind ik.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Dazzle