Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Allergie dieet

<<

Anoniem151

Bericht 22 Jan 2015 20:00

Allergie dieet

Hellup! Wat moet ik eten?
Mijn zoon krijgt borstvoeding en is allergisch. Hij reageert iig op koemelk (plakje kaas resulteerde in een heel zielig jongetje) en een broodje pindakaas viel ook niet goed, dus noten mijd ik ook. Ei mijd ik ook nog, omdat dat ook vaak voor allergieën zorgt. Binnenkort wil ik ei 'uittesten'. Soja eet ik liever niet.

Ontbijt en lunch bestaat nu uit brood met halvarine :( hagelslag, muisjes of vleeswaren.
Nu zou ik liever weer suiker vrij eten en ook vaker vegetarisch en minder tarwe. Maar dan blijft er op dit moment wel heel weinig over..

Iemand nog ideeën?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 22 Jan 2015 20:05

Re: Allergie dieet

Hier eten we veel geitenkaas, schapenkaas of een mix. En ik maak 2 keer per maand een grote pot groentensaus en dat gebruik ik vaak als basis voor wat anders: spaghetti, ratatouille, lasagne, couscous, taart, wraps, ... En verder veel basic: vlees/vis/vervanger en groenten. Aardappelen eet ik zelden (tenzij in frietvorm) en dan is het rijst of couscous. Pasta eet ik alleen nog volkoren en een klein beetje. Veel meer groenten.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 22 Jan 2015 20:05

Re: Allergie dieet

Oh lastig!
Ik heb bij m'n dochter 1,5 jaar melk, ei en sojavrij geleefd. Bij zoon een maand of 8 melk, ei, soja, noten en suikervrij (dat laatste wilde ik zelf). Het was eventjes pittig, maar al gauw had ik een goed eetpatroon.
Ik reageer vanavond verder. Eerst even 2 zieke minderen naar bed brengen.
<<

Anoniem88

Bericht 22 Jan 2015 20:08

Re: Allergie dieet

Misschien is het een idee om een doorverwijzing (heb je die eigenlijk nodig?) naar een diëtiste te vragen? Zodat je wel een gevarieerd dieet krijgt waarbij je alle voedingsstoffen binnen krijgt die je nodig hebt?
<<

Anoniem186

Bericht 22 Jan 2015 20:10

Re: Allergie dieet

Wat Dundas zegt is wel een goed idee. Kies wel iemand die ook verstand heeft van borstvoeding, want dat hebben veel diëtisten niet. De mijne adviseerde om kunstvoeding te gaan geven, haha. Daar ben ik dus maar 1 keer geweest.
Je kan een consult aanvragen met Stefan Kleintjes, hij doet dat ook digitaal.
<<

Trui

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 20 Nov 2014 15:52

Bericht 22 Jan 2015 21:05

Re: Allergie dieet

Ik heb ook een tijdje km en soja vrij gegeten en al duurt het even voor je producten vindt die je kan eten, ze zijn er wel hoor. Kun je hulp krijgen vanuit het zh ? Ik heb echt een top kinderarts die op elk gebied met me meedacht. Zo is de kans dat een kind en soja en koemelk allergie heeft al best klein maar ei vis noten e.d. er ook nog bij schijnt bijna niet voor te komen. Ik had ondertussen ook bijna alles geschrapt maar daar reageerden ze dus helemaal niet op. Toen ik echt soja en km vrij ging eten kon ik prima wel noten vis en ei eten. Dus dat brood met pindakaas ligt ws niet aan pindas maar bijvoorbeeld wel aan dat er in het brood nog wat zit en in de pindakaas soja?
Ook in brood zit veel km. Al het vers afgebakken brood van de AH is wel km en soja vrij. Omdat mijn kinderen zo vreselijk beroerd waren vond ik het heel moeilijk om nog iets te eten, ik had echt het gevoel dat als ze huilden dat meteen kwam van wat ik at. Probeer wel echt goed te blijven eten hoor.

Oja die diëtist ben ik net zo enthousiast over als Jans, zij voerde bij voeding s centrum mijn leeftijd in en zei toen 'nou, dit moet je eten maar dan zonder de melk' :eyes:
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 22 Jan 2015 23:21

Re: Allergie dieet

Ik ben zelf niet op een koemelk- ei- en sojavrij dieet geweest, maar mijn beide dochters waren daarvoor allergisch waardoor ik er wel een tijd mee bezig ben geweest. Bij de oudste vond ik het heel lastig en maakte ik dus vaak hetzelfde. Bij de tweede heb ik mij er meer in verdiept en viel me eigenlijk mee hoeveel je wel kan gebruiken. Het is echt een kwestie van goed etiketten lezen. Zo kon ik gewoon brood, margarine en vloeibare boter om in te bakken kopen van het huismerk in de gewone supermarkt (Perfekt van Boni). Steeds meer supermarkten hebben verschillende soorten melk zoals rijst of haver. Pakjes en zakjes kun je eigenlijk amper gebruiken, in elk geval zolang je geen soja wil/mag.

Wat ook een grote uitkomst is, is de natuurwinkel. Daar kun je van alles krijgen wat in het dieet past. Ze verkopen daar namelijk ook veel producten voor veganisten die vaak geschikt zijn. Zo heb ik er bijvoorbeeld kaas gevonden (zowel plakken voor op brood als geraspt). Het smaakt uiteraard anders dan echte kaas, maar het is best lekker. Ook heb je daar pakjes room op basis van rijst die je tijdens het koken kunt gebruiken. Er is zelfs slagroom op basis van rijst en bladerdeeg wat je mag hebben.

Qua broodbeleg moet je met vleeswaren wel opletten want daar zit ook best vaak iets van melk in, om het aan elkaar te laten plakken bijvoorbeeld. Maar er zijn wel soorten die je mag hebben. Op brood kun je misschien ook geprakte avocado of banaan doen (vind ik zelf beide vies maar veel mensen lusten het wel :D). Houmous mag je geloof ik ook, en bestaat ook suikervrije versie van. Ik zou proberen te kijken naar dingen waar gezonde vetten in zitten want door het weglaten van de melkproducten krijg je daar minder van binnen.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 23 Jan 2015 00:54

Re: Allergie dieet

Houmous zou ik mee uitkijken, daat zit sesam in waar ze op kunnen reageren.
Verder zou ik op www.voedzo.nl of ww. Ikeetsuikervrij.nl (horen bij elkaar) kijken voor tips en recepten. De recepten zijn zonder geraffineerde producten (dus ook geen wit meel, suiker en melk), dus er staan een hoop tips. En inderdaad goed zoeken en etiketten lezen.
Volkoren crackers van de AH hebben alleen volkoren roggemeel, zout en gist. Er bestaan ook veel verschillende (zilvervlies)rijstewafels. Ook hebben grotere AH's luchtige crackers van maismeel, ook erg lekker. En brood kan natuurlijk ook, maar goed de etiketten lezen.
Kwa beleg appelstoop (de limburgse van de lidl die ze nu hebben bestaat alleen uit fruit, geen geraffineerde suiker), notenpasta, banaan, suikervrije jam (natuurwinkel of markt).

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers