Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Carnaval op school, verplicht laten gaan?

<<

Fiene

Bericht 20 Jan 2015 22:28

Carnaval op school, verplicht laten gaan?

R is blijkbaar net zo'n carnavalsfan als ik, helemaal niet dus. We hadden het er straks over om morgen in de stad te gaan kijken voor kleren maar meneer blijft bij hoog en laag beweren dat hij dan niet wil gaan. Een echte reden zit er niet achter,verkleden vindt hij thuis namelijk wel leuk.

Aan de ene kant vind ik dat hij gewoon moet gaan, geen gezeur en dit soort dingen moet je ook leren. Dat je dus dingen moet doen die je niet leuk vindt.

Aan de andere kant denk ik waarom niet gewoon thuis laten? Hij mist er niets aan, ik weet natuurlijk de manier waarop er Carnaval gevierd wordt goed. En ik laat zelf bepaalde kinderen ook thuis uit mijn klas met Carnaval ( uiteraard na overleg met de ouders). Waarom mogen andere kinderen wel thuisblijven van mij en mijn eigen kind niet? Dat is een beetje mijn twijfel hierin.

Wat zou jij doen?
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 20 Jan 2015 22:35

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Ik zou eerst de echte reden proberen te achterhalen waarom hij niet wil. Dit is zn eerste jaar carnaval dus hij weet niet hoe het in zn werk gaat. Dus waarom wil hij dan niet? Weet hij dat jij het verschrikkelijk vind en neemt hij dat over? Vind hij een feest gewoon spannend in de klas. Als dat laatste aan de hand is zou ik hem zeker gewoon laten gaan. Er geen big deal van maken en wel met de juf afspreken dat als het echt niet gaat dat je hen mag komen halen. Als het is omdat jij het niks vind dan zou ik hen ook laten gaan om te proberen. Wel of niet verkleed. Wat hij wil. Misschien vind hij het gewoon spannend maar als hij er is wel hardstikke leuk.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 20 Jan 2015 22:35

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Is het niet gewoon verplicht dat ie gaat?
Ik zou hem wel laten gaan. Uit principe. Dat er soms dingen gewoon niet leuk zijn. Anders wil hij later misschien ook jiet naar de paasviering en de kerstviering.
Of heb ik het mis?
04-2014
10-2015
<<

Fiene

Bericht 20 Jan 2015 22:37

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Hij heeft het vorig jaar ook (deels) meegedaan. Toen was hij net op school. Ik vind dus eigenlijk ook gewoon geen flauwekul en gewoon meedoen. Maar aan de andere kant maak ik met bepaalde kinderen uit mijn eigen klas wel bepaalde afspraken over het eventueel niet gaan. Waarom zou ik mijn eigen kind dan hierin '' benadelen''
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 20 Jan 2015 22:38

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Lekker thuis laten en volgend jaar maar weer kijken of hij wil gaan.

Ik denk dat ik J ook thuis hou met carnaval. Ze heeft het er altijd heel moeilijk mee als het op school ineens heel anders is dan normaal dus als ik haar zo'n moeilijke dag kan besparen... Maar ik ben daar sowieso heel makkelijk in hoor met dat soort schooldagen.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 20 Jan 2015 22:39

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Wanneer hoeven de kinderen uit jouw klas dan niet Fiene?
Op mijn basisschool vroeger kwamen er alleen geen moslims omdat het een katholiek feest is. De rest moest gewoon komen of je het nou stom vond of niet.
04-2014
10-2015
<<

Fiene

Bericht 20 Jan 2015 22:41

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Fiwen; dat dus idd spreek ik met kinderen uit mijn klas af. Ik weet dat ik sommige kinderen doodongelukkig maak wanneer ik ze laat komen op zo;n dag. Dus die kinderen mogen thuis blijven.

R vindt Pasen en Kerst enzo wel allemaal erg leuk maar dat is niet met elkaar te vergelijken. Carnaval is natuurlijk enorm veel herrie ( waar hij niet van houdt). Overigens heb ik hem niet gezegd dat ik het ook de vreselijkste dag op school vind hahahaha. Het zit gewoon in de genen.
<<

Fiene

Bericht 20 Jan 2015 22:41

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Milou schreef:Wanneer hoeven de kinderen uit jouw klas dan niet Fiene?
Op mijn basisschool vroeger kwamen er alleen geen moslims omdat het een katholiek feest is. De rest moest gewoon komen of je het nou stom vond of niet.



Omdat ik mijn kleuters ken en sommige kinderen niet met die prikkels/drukte etc overweg kunnen. Het is niet alleen maar het niet leuk vinden, er zit meer achter.
<<

Anoniem88

Bericht 20 Jan 2015 22:42

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Weet hij (nog) wel wat het precies inhoudt? Vooral ook omdat je zegt dat hij thuis verkleden wel leuk vindt? Wellicht klinkt het hem te onbekend in de oren, of heeft hij een heel ander beeld voor ogen en wil hij daarom niet. Het zoontje van m'n collega wilde niet mee op kamp met de sportclub omdat jij bijv dacht dat hij daar elke dag heen moest lopen. Toen hij hoorde dat hij bleef slapen vond hij het ineens juist geweldig.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 20 Jan 2015 22:42

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Ik ben het eens met Milou. Gewoon laten gaan en ze moeten inderdaad ook leren dat ze ook dingen moeten doen die ze niet leuk vinden. Mijn oudste vind het ook niet zo leuk maar je merkt wel dat hij het met het jaar leuker gaat vinden en vorig jaar vond hij het toch wel erg leuk op school. Dit jaar wil hij nog steeds niet zo hard verkleden maar zin in de carnaval heeft hij al wel, hij groeit er in mee zo en dat vind ik een goede ontwikkeling.
Laatst gewijzigd door Knillis op 20 Jan 2015 22:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 20 Jan 2015 22:44

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Ik zou zorgen dat ik zelf zou helpen op school met carnaval en hem dan gewoon laten gaan. Maar dat wordt voor jou lastig om zo te doen. Is R. al 5 of nog niet niet? Als hij nog 4 is zou ik hem makkelijker thuis houden dan als hij al 5 jaar is, want dan is hij leerplichtig en dan kan je op dit soort dagen toch ook niet zomaar thuisblijven?
En ik zou net als wat Ieniemienie zegt, eerst proberen te achterhalen waarom hij niet wil gaan.
<<

Fiene

Bericht 20 Jan 2015 22:47

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Liadan; hij is dan nog net geen vijf hahaha het is de 13de carnaval en hij is de 14de jarig. Ik ga het hem idd morgen nog eens vragen, was ik sowieso van plan maar het ding voor mezelf is vooral het verschil dat ik dus wel maak voor kinderen uit mijn klas en mijn eigen kind zou ik dan dus anders behandelen. Dat strookt deels met elkaar al liggen de redenen om niet te gaan wel anders natuurlijk.
<<

Anoniem331

Bericht 20 Jan 2015 22:52

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Hoe moet ik dat voor me zien? Wat gaan ze dan doen?
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 20 Jan 2015 22:54

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Fiene schreef:
Milou schreef:Wanneer hoeven de kinderen uit jouw klas dan niet Fiene?
Op mijn basisschool vroeger kwamen er alleen geen moslims omdat het een katholiek feest is. De rest moest gewoon komen of je het nou stom vond of niet.



Omdat ik mijn kleuters ken en sommige kinderen niet met die prikkels/drukte etc overweg kunnen. Het is niet alleen maar het niet leuk vinden, er zit meer achter.


Dat is dus de reden dat ik J waarschijnlijk thuis hou. Als er kindjes in haar klas hard roepen zit ze al met haar handen over haar oren, wil me liever niet voorstellen hoe ze zich voelt als ze een hele ochtend in een klas vol hyperactieve en gillende kinderen zit.
Nu is ze nog 4 en kan ik haar dus gewoon thuis houden, maar als ze straks ouder is en er nog steeds zo veel last van heeft dan ga ik haar echt niet laten gaan puur en alleen omdat ze leerplichtig is. Ik zal haar niet zomaar thuis houden maar als ik gewoon weet dat ze zich daar doodongelukkig gaat voelen dan meld ik haar gewoon ziek.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Fiene

Bericht 20 Jan 2015 22:55

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

We beginnen altijd in de klas, alle kinderen mogen over de tafels lopen etc. Daarna komt er voor de onderbouw een clown en dan begint er een viering van ongeveer 10.20-12.00 uur en daarna van 12.45-13.30 uur, iedereen heeft dan een stukje etc etc. Daarna hossen in de hal met alle kinderen ( lees ongeveer 450 kinderen).

We zijn er wel mee bezig om het laatste stukje voor de kleuters anders in te richten. Bijv buiten spelen of gewoon lekker film kijken.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 20 Jan 2015 22:59

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Klinkt echt super leuk Fiene, maar voor een kind als J zou het inderdaad veel te veel prikkels zijn.
Ik denk dat jij het beste kunt inschatten of R het leuk vind en/of het aankan, jij kent hem het beste en vertrouw gewoon op je gevoel. Desnoods laat je hem een deel van de dag gaan.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem148

Bericht 20 Jan 2015 23:05

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Op de scholen waar ik gewerkt had, hadden we een rustige klas. Kinderen konden daar gewoon spelen, kleuren, enzovoorts.
Daar was geen carnaval buiten het feit dat de Kids verkleed waren. Dit was dan buiten de drukte. Wel gewoon de kring mee doen.
Is dat geen optie om ook in te voeren op school?
Alleen de leerkrachten beslissen welke kinderen daar mogen zijn dus niet de kinderen zelf. Kan dus ook een kind uit groep 8 zijn.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 20 Jan 2015 23:08

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Zoals het bijna Fiene gaat gaat het ook op school bij mijn dochter. Mijn dochter vond het geweldig toen ze net op school zat en ik heb foto's dat ze vrolijk aan het hossen is tussen de rest van de school en op het podium aan het dansen is:-)
Mijn zoon zal een ander verhaal zijn, hij is meer zoals de dochter van Fiwen. Ik zou hem volgend jaar wel laten gaan denk ik en dan zelf gaan helpen. Dan kan ik hem er een beetje bij begeleiden en kan hij ook bij mij in de buurt blijven als het toch teveel blijkt te zijn.
<<

Fiene

Bericht 20 Jan 2015 23:12

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Wij hebben idd ook een rustige klas maar dat is alleen voor tijdens het hossen. Bij de viering 'moeten'' eigenlijk alle kinderen gewoon erbij zijn.
<<

Anoniem85

Bericht 21 Jan 2015 12:00

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Ik zou kijken of het te maken heeft met iets niet leuk vinden of ergens echt niet tegen kunnen. Ook zou ik de vergelijking met kinderen uit je eigen klas niet maken, ieder kind is anders en heeft andere behoeftes.
Als hij echt heel prikkelgevoelig is dan is thuis houden beter, vind hij het stom dan zou mijn kind toch echt pech hebben, het leven is niet altijd even leuk. En ik zou zelf niet zo benoemen dat jij het ook niet leuk vind, probeer enthousiast te zijn, dan wordt hij het vast ook.
<<

Anoniem97

Bericht 21 Jan 2015 12:11

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Ik zou hem gewoon laten gaan.
<<

Anoniem166

Bericht 21 Jan 2015 12:58

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Ik zou de reden goed proberen te achterhalen. Stel dat hij het gewoon even spannend vindt (in het begin), of ertegenop ziet omdat het nieuw is o.i.d., dan denk ik dat je er niet altijd goed aan doet om daaraan toe te geven, want hij kan er ook van leren dat sommige dingen wat spannend zijn in het begin. Niet alles wat spannend is, moet je vermijden.

Als hij er echt last van heeft, omdat hij bijvoorbeeld niet tegen het geluid kan en daar echt van overstuur raakt, dan zou ik hem wel thuishouden.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 21 Jan 2015 14:15

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Fiene schreef:Hij heeft het vorig jaar ook (deels) meegedaan. Toen was hij net op school. Ik vind dus eigenlijk ook gewoon geen flauwekul en gewoon meedoen. Maar aan de andere kant maak ik met bepaalde kinderen uit mijn eigen klas wel bepaalde afspraken over het eventueel niet gaan. Waarom zou ik mijn eigen kind dan hierin '' benadelen''


Maar op zich is dat primair de keuze van de ouders, jij geeft alleen je goedkeuring. Dat zou ik dus niet met elkaar gaan vergelijken, want jij hebt daar een heel andere rol in.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fiene

Bericht 21 Jan 2015 14:17

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Susan schreef:
Fiene schreef:Hij heeft het vorig jaar ook (deels) meegedaan. Toen was hij net op school. Ik vind dus eigenlijk ook gewoon geen flauwekul en gewoon meedoen. Maar aan de andere kant maak ik met bepaalde kinderen uit mijn eigen klas wel bepaalde afspraken over het eventueel niet gaan. Waarom zou ik mijn eigen kind dan hierin '' benadelen''


Maar op zich is dat primair de keuze van de ouders, jij geeft alleen je goedkeuring. Dat zou ik dus niet met elkaar gaan vergelijken, want jij hebt daar een heel andere rol in.



Ja dat is natuurlijk waar.

Zoals ik al schreef zeg ik natuurlijk niet tegen hem dat ik ook een gruwelijke hekel aan dat feest heb haha.

Maar we komen net uit de stad en meneer heeft een Cars pak uitgekozen dus we zullen zien.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 19:59

Bericht 21 Jan 2015 20:31

Re: Carnaval op school, verplicht laten gaan?

Ik hou mijn hart hier ook vast. T. vind carnaval ook niets aan (verkleden houdt hij al helemaal niet van). Wij hebben het afgelopen week ook gehad over carnaval en hoe hij dan verkleed wilde gaan. Zijn reactie: Ik ga me echt niet verkleden. Hij moet van ons wel, Persoonlijk vind ik er ook niets aan.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers