Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


<30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens DUO?

<<

Anoniem122

Bericht 20 Jan 2015 12:48

<30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens DUO?

Ik kan het op de website niet vinden, kreeg dit vandaag via de mail te horen. Ik had in december al gezeik met DUO, want ik stond volgens hun niet meer ingeschreven als student.
Nouja was weer in orde gekomen dacht ik, nu mailen ze ineens dat als je voor minder dan 30 studiepunten ingeschreven staat, je als deeltijd student gezien wordt en je dus geen recht hebt op studiefinanciering..
Ik studeer eind van de maand of anders in juni af, heb door studievertraging alleen nog mijn scriptie en nog 1 vak open staan, samen minder dan 30 studiepunten.. Nu moet ik dus mijn lening vanaf september terug gaan betalen.. Pff weet echt niet hoe ik dat moet doen :( Even 6000 euro terug betalen.. Terwijl ik gewoon sta ingeschreven aan een voltijdsopleiding..

Iemand hier wel eens over gehoord?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Jan 2015 12:58

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Als je deeltijdstudent bent dan betaal je toch ook minder collegegeld? Als jij gewoon hebt betaald voor een jaar voltijd studeren dan ben je toch gewoon voltijdstudent, al heb je maar één vak gedaan? Ik kan me sowieso niet herinneren dat DUO bijhield hoeveel vakken je deed in een jaar.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem122

Bericht 20 Jan 2015 13:22

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

In België is dat anders, daar betaal je per studiepunt dat je opneemt. Alleen als je tussen de 54 en 66 studiepunten op neemt, betaal je het "vaste bedrag". Alles daarbuiten betaal je een begin bedrag van 62 euro ofzo, en dan iets van 9 euro per studiepunt.

Omdat ik dit jaar alleen mijn scriptie en 1 vak nog resterend had, wordt je gezien als "afstudeerder", omdat je dat jaar kan afstuderen, en betaal je dus ook enkel voor die punten die je opneemt.

En in Belgie wordt er onderscheid gemaakt tussen een Diplomacontract, een Examencontract en een creditcontract. Een diplomacontract is vergelijkbaar met een voltijdsopleiding. En ik heb gewoon een diplomacontract.

Diplomacontract
Het doel van het diplomacontract is het behalen van een diploma voor de volledige opleiding. De student volgt een opleidingstraject dat leidt tot een diploma. Men verwacht dat de meeste studenten zich via dit contract voor een opleiding inschrijven.

Creditcontract
Het doel van het creditcontract is het behalen van een creditbewijs voor een opleidingsonderdeel. De student die kiest voor een creditcontract heeft (nog) geen interesse in het behalen van een diploma, maar wil slechts één of een beperkt aantal opleidingsonderdelen volgen.
Faciliteiten

Examencontract
Het doel van het examencontract is het behalen van ofwel een diploma (examencontract met het oog op het behalen van een diploma), ofwel een creditbewijs (examencontract met het oog op het behalen van een creditbewijs).
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 20 Jan 2015 13:26

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Maar dan is het toch enigszins wel terecht? Je betaald veel minder studiegeld dan voltijdstudenten in Nederland en krijgt toch volledige studiefinanciering.
Ik zou gewoon naar zo'n kantoor gaan en alles met een medewerker goed doorlopen, dan weet je duidelijk waar je aan toe bent.
<<

Anoniem122

Bericht 20 Jan 2015 13:28

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Ik heb sowieso nu alleen nog maar een lening. En je hebt gewoon recht op studiefinanciering als je in het buitenland studeert. Ik betaal al jaren minder collegegeld, het is gewoon 3x zo goedkoop in België. Dat staat er helemaal los van, de andere jaren had ik er ook recht op.

Het gaat mij er om dat het nergens op de website terug te vinden is, ik wel voor de voltijdse opleiding ingeschreven sta met een diplomacontract. Er zijn toch zat studenten in NL die uitloop hebben en voor minder studiepunten ingeschreven staan omdat ze alleen het resterende nog moeten betalen?
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 20 Jan 2015 13:38

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Als het toch al een lening is dat zou je verwachten dat ze niet zo moeilijk doen en dit gewoon bij je lening optellen, terugbetalen moet je sowieso, maar dan gaat het wat gespreider.
Laatst gewijzigd door Jorja op 31 Mei 2020 21:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem125

Bericht 20 Jan 2015 14:13

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Als je weinig inkomen hebt en dat is volgens mij het geval bij jou, dan hoef je nog niet direct je studielening af te lossen. Daar zijn ze heel coulant mee. Zou me daar dus geen zorgen om maken.
<<

Emmeve

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 512

Geregistreerd: 22 Sep 2014 15:00

Bericht 20 Jan 2015 14:25

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Nougat schreef:Als je weinig inkomen hebt en dat is volgens mij het geval bij jou, dan hoef je nog niet direct je studielening af te lossen. Daar zijn ze heel coulant mee. Zou me daar dus geen zorgen om maken.


Ik denk dat het probleem is dat ze blijkbaar geen recht heeft op die lening. In dat geval moet ze hem wel meteen (of op korte termijn) terug betalen.

Ik zou ook even met DUO bellen of langsgaan om precies uit te zoeken waar je wel of geen recht op hebt.
If only wishes could be dreams and all my dreams could come true..
<<

Anoniem122

Bericht 20 Jan 2015 15:32

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Het probleem is idd dat ik het dan gelijk terug moet betalen.. ik kan dat nu niet, heb geen spaargeld en geen inkomen. Dus hoop idd dat ik het gewoon op de grote hoop bij de rest van mijn schuld kan laten zetten, dan wordt het idd uitgespreid over 15 jaar, zoals het anders ook zou zijn als ik nu wel recht had op die lening.

Wordt zo gek van DUO, in december kreeg ik ineens bericht dat ik niet meer ingeschreven zou staan als student, werd mn inschrijvingsbewijs van september niet geaccepteerd want moest recenter zijn.. nouja nieuw bewijs opgevraagd op school en doorgemaild, dit was half december en NU pas kreeg ik daar een ontvangsbewijs van vanuit DUO.
<<

Anoniem125

Bericht 20 Jan 2015 15:36

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Ik vind het een raar verhaal, je zou wel gewoon recht moeten hebben om te lenen. Volgens mij krijg je eerst 4 jaar studiefinanciering en daarna mag je nog 4 jaar lenen, tenminste zo was het in mijn tijd. Dat je niet zoveel punten meer hoeft te halen is logisch, want je bent bijna klaar. Dit heb ik ook wel gehad en leende toen ook in die tijd. Echt heel vreemd, misschien zijn de regels veranderd? Vervelend dit soort dingen, ik hoop dat het een vergissing is :(
<<

Anoniem122

Bericht 20 Jan 2015 18:22

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Ik mag niet lenen omdat ik als deeltijd student gezien wordt.. dan heb je geen recht op stufi..
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 20 Jan 2015 18:32

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Geen idee hoe het zit met deeltijd/voltijd in combinatie met studeren in België.

Het minimale bedrag is 45,- per maand. Als je je opleiding af hebt, krijg je dit afgelost bedrag weer terug (prestatiebeurs).
Qua terugbetalen kan je volgens mij aanspraak maken op uitzonderingen; zodat je niet per direct moet gaan aflossen (pauzefase) of tijdelijk wordt vrijgesteld. Het zal wel wat moeite kosten qua bezwaar/aanvragen denk ik.
08/2018
05/2021
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 21 Jan 2015 09:38

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Ik kan me voorstellen dat zij ervan uitgaan dat je met 1 vak geen voltijd student bent. Als je ook nog eens alleen voor dat ene vak heb betaald dan vind ik het logisch klinken. Ik zou een betalingsregeling proberen te treffen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 21 Jan 2015 09:59

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Je kunt natuurlijk ook gewoon even bellen om te kijken of het op te lossen is, je weet maar nooit!
Wie weet is er iets mis gegaan, het blijft mensenwerk.

Over het terugbetalen zou ik me inderdaad nog geen zorgen maken. Als je een laag inkomen hebt hoef je op basis daarvan niet terug te betalen (moet je een draagkracht meting aanvragen) en anders kun je nog een aflosvrije periode aanvragen, wat hierboven ook gezegd wordt. Daar zijn sowieso wel oplossingen voor hoor!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem122

Bericht 21 Jan 2015 10:05

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Maar die draagkrachtmeting is toch alleen voor je gewone studieschuld. Dit is gewoon "onterecht" ontvangen.

Bellen heeft overigens nog geen nut, zij moeten zelf nog uitzoeken in 1 of ander register of ik idd ingeschreven sta en dat doen ze pas later in het jaar.
Tot die tijd kunnen ze nog niks toezeggen, was vorige maand ook al zo.
<<

Anoniem148

Bericht 21 Jan 2015 10:06

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Treffen ze ook een regeling met iemand die naar het buitenland wil verhuizen? Want dat was jij toch? Niet lullig bedoeld maar dat zou toch ook raar zijn. Geen geld om schuld te betalen maar wel om te verhuizen naar het buitenland.
Ik snap het wel als je niet de complete kosten moet betalen maar raar dat ze er dan nu mee komen nadat je een keer uitgeschreven bent en daar ook achteraan bent gegaan. Zouden ze dan toch eerder gezien moeten hebben? Is het met die inschrijving niet ergens fout gegaan waardoor je nu in de problemen zit? Ik zou ze even bellen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 21 Jan 2015 10:11

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Als je onterecht geld hebt gekregen, krijg je eerst de mogelijkheid om dat in 1 keer te betalen. Lukt dat niet, dan wordt dat bedrag omgezet in een lening, dus komt het bij de rest van je studieschuld op.
Als je die dan moet gaan terugbetalen, werkt dat dus hetzelfde als bij een gewone studieschuld. Is dus alsnog wel iets voor te regelen hoor :)
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem122

Bericht 21 Jan 2015 10:13

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

[quote="SDL"]Ik kan me voorstellen dat zij ervan uitgaan dat je met 1 vak geen voltijd student bent. Als je ook nog eens alleen voor dat ene vak heb betaald dan vind ik het logisch klinken. Ik zou een betalingsregeling proberen te treffen.[/quote]


Maar duo heeft toch niks te maken met hoe het collegegeld is opgebouwd? Daar kan ik toch niks aan doen dat dat zo standaard geregeld is in Belgie? Als ik meer punten opnam dan 66 betaalde ik ook meer, maar krijg dan ook niet meer stufie. Ik heb de resterende vakken opgenomen om te kunnen afstuderen, meer kon niet en vind dat een ander verhaal dan gewoon halverwege je studie minder punten op te nemen.
<<

Anoniem122

Bericht 21 Jan 2015 10:21

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Dandelion schreef:Treffen ze ook een regeling met iemand die naar het buitenland wil verhuizen? Want dat was jij toch? Niet lullig bedoeld maar dat zou toch ook raar zijn. Geen geld om schuld te betalen maar wel om te verhuizen naar het buitenland.
Ik snap het wel als je niet de complete kosten moet betalen maar raar dat ze er dan nu mee komen nadat je een keer uitgeschreven bent en daar ook achteraan bent gegaan. Zouden ze dan toch eerder gezien moeten hebben? Is het met die inschrijving niet ergens fout gegaan waardoor je nu in de problemen zit? Ik zou ze even bellen.


Verhuizen naar het buitenland kost niet zoveel hoor, ik verhuis pas als ik daar een baan heb en de enige kosten die ik heb zijn ticket en visum en er is kans dat het bedrijf dat betaald. Hoef geen inboedel mee te verhuizen.

Overigens ben ik nooit uitgeschreven geweest, normaal stuurt DUO lijsten met namen naar de scholen in het buitenland en die moeten doorgeven of je nog ingeschreven staat als student. Vanaf dir jaae ging DUO ze dat zelf via een register doen en zou automatisch gaan en dat is bij heel veel studenten mis gegaan, gaf DUO zelf toe.

En nu stuurden ze dan na een maand een mail dat ze mijn inschrijvingsbewijs ontvangen hadden en later dit jaar gaann kijken voor hoeveel studiepunten ik ingeschreven sta. Zou dat minder dan 30 zijn dan zou mn stufie ingetrokken worden.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 21 Jan 2015 12:39

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Maar dan wist je toch dat dit er aan zat te komen?
2015 💙
<<

Anoniem122

Bericht 21 Jan 2015 13:06

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Nee dat wist ik dus niet, ik kende die hele regel niet! Staat ook nergens online! Ik kreeg nu dus ineens die mail waarin er voor het eerst over het aantal studiepunten gesproken wordt.
<<

Bonheur

Noob

Berichten: 157

Geregistreerd: 25 Dec 2014 19:42

Bericht 21 Jan 2015 20:50

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Als je idd minder dan 30 studiepunten behaald ben je volgens duo een deeltijd student. Je kunt daar dan niet zoveel aan doen. Of je moet kijken of je een extra vak erbij kunt doen voor een paar studiepunten zodat je nog wel even voltijds ben.

En anders moet je gewoon vragen of de studieschuld op de grote hoop kan.
<<

Anoniem122

Bericht 21 Jan 2015 20:54

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Maar het is toch raar dat je dat nergens terug vind? Ik heb het gegoogeld en kom het online verder ook niet tegen.
Een extra vak er bij nemen gaat helaas niet, als het even mee zit studeer ik over een week af.

Kijk als het op de grote hoop er bij kan, dan is er geen probleem. Dat was het anders toch ook gegaan. Het gaat er om dat ik niet nu ineens alles kan en wil terug betalen. Als het bij mijn schuld er bij komt, dan hoef ik pas over 2 jaar af te gaan lossen.
<<

Bonheur

Noob

Berichten: 157

Geregistreerd: 25 Dec 2014 19:42

Bericht 21 Jan 2015 20:58

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Dan zou ik morgen gewoon even duo bellen en de situatie uitleggen, lijkt mij niet zo een heel groot probleem.

Ik heb ook een paar maanden niet goed ingeschreven gestaan (lang leve communicatie met duo) en dat moest ik ook terug betalen maar dat kon toen maandelijks verrekend worden met mijn stufi.
<<

Anoniem122

Bericht 21 Jan 2015 21:03

Re: <30 studiepunten ingeschreven, deeltijd student volgens

Ja die maandelijkse verplichte verrekening is helemaal belachelijk. Dat geintje hebben ze mij jaren geleden ook geflikt.. Eerst zeggen dat ik recht had op een aanvullende beurs, en dan ineens halvewege de maand een brief sturen dat ik dat niet had, en dat ik het terug moest betalen. En dat werd verplicht iedere maand verrekend met mijn stufi.. Maar ze hielden er even geen rekening mee dat sommige mensen moeten leven van hun stufi.. En ik kon voor die maand ook geen aanvullende lening meer aanvragen, dat had voor de 1e van de maand gemoeten..

Maarja bellen heeft dus, zoals ik al eerder zei, nog geen nut.. Ze moeten eerst nog in het systeem later in het jaar controleren of ik als student ingeschreven sta.. Nouja ben ik ook wel benieuwd hoe dat gaat, want als ik volgende week afstudeer, dan wordt ik sowieso uitgeschreven en zet ik zelf mijn stufi dus ook al stop.


Het gaat mij er gewoon om dat je NERGENS op de site kan vinden over die regel van minder dan 30 studiepunten.. Of het zit heel goed verstopt. Ook verder op google vind ik er niet echt iets over.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers