Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Reisrubriek #19: Liverpool

<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3087

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 15 Jan 2015 23:25

Reisrubriek #19: Liverpool

Een grijze grauwe industriestad waar het altijd regent. Dat is het beeld dat de stad Liverpool bij veel mensen zal oproepen. Niets is minder waar, Liverpool is hip and happening! Oké, toegegeven, het regent er wel vaak. Move over London, let's all go to Liverpool! 

Afbeelding

Liverpool ligt in het noordwesten van Engeland en heeft zo'n 470.000 inwoners. De inwoners van Liverpool worden ook wel Scousers genoemd en het platte accent waarin ze spreken Scouse. Het accent is in het begin echt wennen. De allereerste keer in Liverpool wees een vriendelijke maar tandeloze, typisch Engelse man mij de weg naar mijn hotel. Na zijn uitleg heb ik hem vriendelijk bedankt, maar ik had letterlijk geen woord verstaan van wat hij zei. Als je eenmaal gewend bent aan de rrrrollende R, de harde T en het te pas en te onpas strooien met het woord 'love' als je wordt aangesproken is het eigenlijk wel een charmant accent. 

In Engeland betaal je met ponden. Een pond is op dit moment €1,26,-.

Hoe kom je er? 
De goedkoopste en snelste manier om naar Liverpool te reizen is met het vliegtuig. Easyjet vliegt gemiddeld drie keer per dag in een klein uurtje vanaf Schiphol naar John Lennon Airport. Vanaf het vliegveld gaan er verschillende bussen naar het centrum van de stad. De snelste bus is de Airlink 500. De bus vertrekt elk half uur en brengt je voor drie pond binnen 30 minuten naar het centrum. Er zijn twee grote busstations in het centrum, Liverpool One bus station en Queen Square Bus station. Het busstation Queen square is naast het treinstation Liverpool Lime street. Er rijden ook andere bussen van het vliegveld naar het centrum. Deze bussen zijn weliswaar iets goedkoper, maar doen er twee keer zo lang over. 

Het openbaar vervoer in Liverpool is prima geregeld. Er rijden genoeg bussen. Maar het centrum is redelijk compact en het is eigenlijk niet nodig om een bus te pakken om van A naar B te komen omdat bijna alles op loopafstand is. 

Verblijf
Hotels zijn in Engeland relatief duur. De ketens van Travelodge en Premier Inn bieden prima hotelkamers voor een redelijk prijs. Er zijn in elke prijsklasse wel goede hotels te vinden. De prijzen kunnen wel per dag heel erg verschillen. Als er een evenement in de stad is betaal je voor een hotelovernachting in een drie sterren hotel gerust honderdtwintig pond. Op doordeweekse dagen waarop er niets te doen is daalt de prijs naar ongeveer veertig pond per nacht. Het is dus verstandig om voor vertrek even te checken of er niet een belangrijk (sport)evenement in de stad is. De laatste keer dat ik in Liverpool was verbleef ik in het Travelodge hotel in Exchange street. Een erg fijn hotel! 
Er zijn diverse hostels in de stad te vinden. Maar ik vind zelf de prijs van een hostel in verhouding voor wat je krijgt erg duur. Als je met z'n tweeën bent zou ik dan ook aanraden een hotel te boeken. Dat maakt je reis net wat aangenamer. Natuurlijk kun je ook kiezen voor de duurdere hotelketens als het Marriot of het Hilton hotel. Voor elke prijs is wel een hotel te vinden. 

Ontbijt
In de meeste hotels is het ontbijt niet inbegrepen. Voor circa zes tot tien pond kun je ontbijten in het 
hotel. Ik vind het zelf veel leuker om te ontbijten in de talloze koffietentjes die er te vinden zijn. Naast de ketens van Starbucks en Costa zijn er veel kleine schattige ontbijtcafe's of lunchrooms waar je van een full English Breakfast tot pancakes met jam kunt bestellen. De laatste keer dat ik in Liverpool was liep ik tegen Moose Coffee aan. Gelet op de rij die er elke dag stond kan het niet anders dan een heerlijk ontbijt zijn. Weliswaar een Canadees ontbijt, maar dit moet wel de moeite waard zijn!
Afbeelding
Moose café, alle dagen stond er zo'n rij.


Diner
Aan eten is geen gebrek in Liverpool. Of je nou op zoek bent naar makkelijk en snel of uitgebreid dineren, het kan allemaal. De ketens van Wetherspoon en Yates hebben goedkoop en snel eten. Het is niet culinair hoogstaand en kan best voor een vreetschuur doorgaan, maar dan met iets meer sfeer. Prima voor een snelle hap. Ook in de pubs wordt tot een uur of acht eten geserveerd voor redelijke prijzen. Naast de pubs zijn er genoeg restaurants te vinden. Ik kan alleen maar tips geven over waar ik de laatste keer ben geweest. Wij hebben heerlijk Spaanse tapas gegeten bij restaurant La Vina, Italiaans bij Jamie's Italian van Jamie Oliver (tip, loop een dag van tevoren even langs om te reserveren) en Aziatisch bij  The Chilli Pot. Een leuke keten voor lunch, om te borrelen of diner is Revolution. Er zijn 3 vestigingen in de stad. 
Afbeelding

Nightlife
Veel tips voor het uitgaansleven in Liverpool heb ik niet. Op mijn negentiende ben ik wel heel veel uitgegaan in de stad, maar ik heb geen idee of the places to be van destijds nog steeds hip zijn. En als ze het zijn, dan is het waarschijnlijk voor de negentienjarigen van nu. 
Pubs zijn er in ieder geval in overvloed! Ye hole in ye wall, Fall Well, Fly in the Loaf, de meeste gekke namen komen voorbij. Klik voor een compleet overzicht van de pubs hier
Afbeelding
Pints drinken in de pub!

Bezienswaardigheden
The Beatles kwamen uit Liverpool en daar is de stad heel trots op! De straat Mathew Street staat helemaal in het teken van the Beatles. Hier vind je onder andere de Cavern club, de kroeg waar TheBeatles in 1961 voor het eerst optraden en waar de successen zijn begonnen. Aan het begin van de straat staat een standbeeld van John Lennon en verder herinnert alles in de straat je aan de succesvolle jaren van The Beatles. De straat ademt muziek en levendigheid. In het weekend is dit ook een populaire straat om uit te gaan. Het is hier typisch Engels; luidruchtig, veel alcohol, korte rokjes en alles net even over the top, maar daarom wel erg leuk om doorheen te lopen. 
Afbeelding
Afbeelding
The Beatles in jelly beans

Albert Dock
Liverpool ligt aan de rivier de rivier de Mersey. Vroeger was Liverpool echt een handelsstad en al het handelsverkeer ging over het water. The Albert Dock is een volledig gerenoveerd stuk van het (verder vrij vervallen) havengebied. Dit is buiten Londen de meest bezochte gratis attractie van het Verenigd Koninkrijk. Hier vind je restaurants, bars, souvenirwinkels en diverse musea. Ook staat hier een groot reuzenrad van waaruit je een gaaf uitzicht hebt over de stad en de Mersey. 

Afbeelding
Albert Dock

Mersey
In 1964 scoorde de Liverpoolse band Gerry & the Pacemakers een hit met het nummer Ferry cross the Mersey. Voor £8,50 koop je een retourtje voor de ferry. In ongeveer 50 minuten maak je een grote ronde over de Mersey waarbij je uitzicht hebt op de skyline van Liverpool en The Albert Dock. Ik kan je in ieder geval garanderen dat je het liedje de hele dag niet meer uit je hoofd krijgt na een rondvaart op de ferry! 


 
Afbeelding

Opvallend aan de Liverpool skyline is het Royal Liver Building met zijn twee grote Liverbirds op de toppen die de stad overzien. De legende gaat dat als deze vogels weg vliegen, de stad Liverpool ophoudt te bestaan. 

Afbeelding

Musea
Liverpool heeft een groot aanbod in musea. De meesten zijn te vinden in of rondom het havengebied. Ik ben niet in alle musea geweest, maar dit zijn in ieder geval de belangrijkste: 

- Tate Liverpool; hier hangt na Tate Modern in Londen de grootste collectie moderne kunst van Engeland
- Liverpool Maritime Museum; met onder andere een expositie over Liverpool en de Titanic. De Titanic is in Belfast in Ierland gebouwd, maar is destijds geregistreerd in Liverpool en had als thuishaven de haven van Liverpool
- International Slavery Museum; gewijd aan de slavernij, het leven in west Afrika en de continu voortdurende strijd tegen discriminatie en racisme
- Museum of Liverpool; een nieuw museum met een hele hele brede collectie over alles wat met de stad Liverpool te maken heeft, vroeger en nu. Ik vond het een erg leuk museum, maar doordat het zo breed is, is er niet echt een lijn te ontdekken
- The Beatles story; dit museum kan uiteraard niet ontbreken in Liverpool. Vlakbij het reuzenrad bij de Albert Docks zit het museum dat je meeneemt naar de geschiedenis en de successen van de Beatles. Het is wel prijzig, maar als je een muziekliefhebber bent absoluut de moeite waard. 
- Walker Art Gallery; ik ben hier helaas nog nooit binnen geweest, maar deze staat wel echt op mijn to do lijstje. Het gebouw alleen al is een plaatje om te zien. In de galerie is een selectie te vinden van schilderijen, sculpturen, decoratieve kunst en mode.
Afbeelding
Walker Art Gallery

Naast de Gallery ligt St Georges Hall. Ook al zo een prachtig gebouw. Hier ben ik zelf ook nooit binnen geweest, maar het schijnt er echt prachtig te zijn. Het fijne aan Engeland is dat de musea bijna altijd gratis zijn. Het Beatles museum is daar een uitzondering op, maar het is dus zeker de moeite waard om een museum in te lopen. Als het niks is, sta je zo weer buiten! 

Voetbal
Als je een voetballiefhebber vraagt naar Liverpool, krijg je bijna gegarandeerd als antwoord: Anfield! Het stadion van de voetbalclub Liverpool staat bekend als een van de mooiste ter wereld met een ongeëvenaarde sfeer. Dit beeld is vooral in de jaren '70 ontstaan toen de club haar grote successen behaalde in Europa. Het stadion ligt wat buiten het centrum, maar met een taxi ben je er voor zo'n acht pond of je kunt uiteraard een bus nemen. Het is een belevenis (ook voor niet voetballiefhebbers!) om een stadiontour te doen en je mee te laten nemen naar historie, de kleedkamers, de beruchte en befaamde 'kop'tribune en de beroemde spelerstunnel die de spelers wekelijks doorgaan op hun weg naar het veld. Een ticket voor de stadiontour kost £16.50 en geeft ook toegang naar het museum. Alles staat hier in het teken van de behaalde successen. Als hoogtepunt de 5 gewonnen Europa Cup I/Champions league bekers. Let er wel op dat er op wedstrijddagen geen stadiontours zijn en het voor kan komen dat je een dag voor de wedstrijd niet in de kleedkamer van de thuisclub mag. 

Afbeelding
Als een kind zo blij was ik dat ik naar de wedstrijd Liverpool - Real Madrid mocht.

Achter het stadion van Liverpool, door het park heen, op een paar honderd meter afstand ligt Goodison Park. Dit is het stadion van Everton, de andere grote club uit Liverpool. De rivaliteit is enorm maar wel vriendschappelijk. Bij het stadion van Everton is het niet mogelijk een stadiontour te doen. De clubkleur van Liverpool is rood en die van Everton is blauw. Jaren geleden besloot de stad om deze reden de afvalbakken paars te verven. Op je weg van het vliegveld naar de stad zie je bij alle huizen de opvallende paarse afvalbakken staan. 

China Town
Liverpool heeft het oudste centrum van de Chinese gemeenschap in Europa. De poort die toegang geeft tot China Town is de hoogste van Europa. In het centrum zelf is niet heel veel te doen of te zien. In ieder geval niet in de straten waar ik ben geweest. 

Iets verderop bij China Town staat de Liverpool Cathedral. Wat is een stad zonder eigen kathedraal? Een mooie maar vrij standaard kathedraal. Veel opvallender is de moderne Liverpool Metropolitan Cathedral. Met zijn bijzondere buitenkant is deze kathedraal van grote afstand te zien. Eenmaal binnen komt de muziek van het orgel je bijna angstaanjagend tegemoet. 
Afbeelding
Metropolitan Cathedral

Shoppen!
Een paar jaar geleden bestond het shoppen in Liverpool vooral uit de overdekte winkelcentra Liverpool St. Johns en Metquarter en de winkelstraat in het oude centrum. Sinds 2008 is daar Liverpool One bijgekomen. Dit maakte Liverpool direct tot een fantastische winkelstad! Met meer dan honderdzestig winkels, restaurants, bars en een bioscoop is er voor ieder wat wils. In Peter's Lane zijn vooral de designer merken te vinden, South John street bestaat uit twee lagen met high street fashion. Het is niet overdekt, maar door de loopbruggen ben je wel redelijk beschermd tegen de regen. Je vindt hier de grote ketens, maar ook wat kleinere boetiekjes. Het shoppen is echt een aanrader. Niet zo waanzinnig druk als Londen maar meer dan genoeg om je een hele dag te vermaken. 
Afbeelding
Het nieuwe winkelgedeelte Liverpool One

Afgelopen oktober was ik samen met mijn vriend in Liverpool. Als ik op stedentrip ben dan wil ik meestal zo veel mogelijk zien in een zo kort mogelijk tijd. Mijn vriend is daarin bijna het tegenovergestelde. Hij wil zich vooral mee laten voeren met het leven in de stad. Aangezien ik al vaker in Liverpool ben geweest kon ik dit keer zonder stress op zijn tempo mee en hebben we vier dagen lang door de stad geslenterd, pints gedronken, de lokale 'specialiteit' scouse pie gegeten, een voetbalwedstijd bezocht en alle gekte daar omheen ervaren. Eigenlijk was dit veel leuker dan altijd maar in recordtempo de highlights bekijken. Liverpool is geen supermooie stad qua historische gebouwen, maar het is wel een ontzettend leuke stad om te zijn en te ontdekken. Het was in ieder geval één van mijn leukste stedentrips ooit!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: San Francisco
Deel 2: Antalya
Deel 3: Londen
Deel 4: Berlijn
Deel 5: Oslo
Deel 6: Madeira
Deel 7: Madrid
Deel 8: Quito en omgeving
Deel 9: Terschelling
Deel 10: Parijs
Deel 11: Boedapest
Deel 12: Geilo (Noorwegen)
Deel 13: Sydney
Deel 14: Agios Nikolaos
Deel 15: Disneyland Parijs
Deel 16: Reykavik
Deel 17: Nijmegen
Deel 18: Malaga
<<

Anoniem173

Bericht 16 Jan 2015 00:07

Re: Reisrubriek #19: Liverpool

Ooh gaaf ik vond Liverpool ook echt leuk! Echt een heerlijke stad en een leuk stuk!
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 16 Jan 2015 01:05

Re: Reisrubriek #19: Liverpool

Leuk verslag!
Ben 1 keer in Liverpool geweest, maar dat was voor een concert, dus niet veel sightseeing gedaan. Ook niet in een hotel geslapen maar bij iemand thuis. Wel gegeten in een tentje wat echt aan de film Grease deed denken, inclusief Amerikaanse burgers en oreo-milkshakes, echt geweldig vond ik dat! En als ik jou verslag zo lees, wil ik zeker nog een keer terug om de stad wat meer te zien!
<<

Burgemeester Bo

Bericht 16 Jan 2015 15:04

Re: Reisrubriek #19: Liverpool

Ik had het eerder nog niet kunnen lezen, maar het is echt een ontzettend leuk stuk. Bedankt voor je bijdrage, Carra!
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 16 Jan 2015 15:13

Re: Reisrubriek #19: Liverpool

Leukkk Carra, deels ook heel herkenbaar! Toen ik er een paar jaar geleden voor mijn werk (vorige baan) was vond ik de Docks een hele fijne en mooie plek. Verder heb ik me vergaapt aan de hoeveelheid dronken half naakte vrouwen op veel te hoge hakken (waar ze niet op konden lopen) op straat, allemaal zonder jas terwijl het behoorlijk koud was. Maar toen ik er was was het net 'pay day' geweest en dat werd door de locals grootst gevierd met veel pub crawls :)
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

anoniem213

Bericht 16 Jan 2015 16:19

Re: Reisrubriek #19: Liverpool

Jaaaa, Carra, leuk! Ik wil nu naar Liverpool :love:.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 16 Jan 2015 18:12

Re: Reisrubriek #19: Liverpool

Leuk! Ik wil er nu ook heen! :cheering:
❤ 7 juni 2018
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3087

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 18 Jan 2015 12:21

Re: Reisrubriek #19: Liverpool

Thanks allemaal!
Ja Teun dat is wel een heel herkenbaar beeld! Ik blijf me ook elke keer over verbazen.
Meisjes, trek op z'n minst een jas aan! Zelfs hartje winter lopen ze nog zonder jas. waatschijnlijk doen ze dat niet omdat ze hem anders aan het eind van de avond met hun dronken hoofd vergeten mee te nemen.
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 18 Jan 2015 12:41

Re: Reisrubriek #19: Liverpool

Leuk stuk Carra! Met die foto's erbij is het nog leuker.
Dat verhaal van die meisjes komt me erg bekend voor. Paar jaar geleden was ik met de jaarwisseling in Londen en daar liepen ze er ook zo bij. Ik stond gewoon met open mond te kijken. Bijzondere gewaarwording!
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 18 Jan 2015 13:22

Re: Reisrubriek #19: Liverpool

Leuk stuk Carra! Ik wist nog niet veel over Liverpool maar dat is dankzij jouw rubriek veranderd. Ik wil er ook heen! :love:
Mooie foto's ook trouwens!

De linkjes van La Vina en compleet overzicht van de pubs werken bij mij niet trouwens.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem216

Bericht 18 Jan 2015 16:50

Re: Reisrubriek #19: Liverpool

Heel leuk geschreven Carra. Ik had niet echt een beeld van Liverpool, behalve als grauwe havenstad en de voetbalclub Liverpool. Maar na jouw stuk lijkt het mij een leuke stad om een keer heen te gaan.
<<

Burgemeester Julia

Bericht 18 Jan 2015 17:20

Re: Reisrubriek #19: Liverpool

Lauren schreef:De linkjes van La Vina en compleet overzicht van de pubs werken bij mij niet trouwens.
Dankjewel voor het melden! Als het goed is doen ze het nu wel.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers