Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


pijnstilling bevalling

<<

Anoniem205

Bericht 14 Jan 2015 23:00

Re: pijnstilling bevalling

Door he lezen van sommige reacties krijg ik bijna het gevoel dat ik een watje ben geweest en bij aankomst in het ziekenhuis al om een ruggenprik heb gevraagd. Maar ik weet van mijzelf dat ik het anders echt niet had volgehouden, al zei vriend dat ik de weeen heel goed opving. Als er een opbouw was geweest, had het wellicht beter gegaan en zonder pijnstilling, maar ik kreeg out of the blue weeen die meteen om de 3 minuten kwamen en een minuut aanhielden. Dus niks geen voorbereding, waardoor ok het als heel erg heftig en extreem pijnlijk heb ervaren.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 14 Jan 2015 23:16

Re: pijnstilling bevalling

Oreo schreef:Door he lezen van sommige reacties krijg ik bijna het gevoel dat ik een watje ben geweest en bij aankomst in het ziekenhuis al om een ruggenprik heb gevraagd. Maar ik weet van mijzelf dat ik het anders echt niet had volgehouden, al zei vriend dat ik de weeen heel goed opving. Als er een opbouw was geweest, had het wellicht beter gegaan en zonder pijnstilling, maar ik kreeg out of the blue weeen die meteen om de 3 minuten kwamen en een minuut aanhielden. Dus niks geen voorbereding, waardoor ok het als heel erg heftig en extreem pijnlijk heb ervaren.


Niet schuldig voelen, out of the blue veel pijn hebben is verschrikkelijk. Ik weet echt niet hoe ik op dat moment ga reageren maar mijn vriend is er heel nuchter in. We hebben de kennis om het te doen. We kunnen er nu wat aan doen. Waarom zouden we het dan niet doen als je het niet meer trekt.
2015 💙
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 14 Jan 2015 23:30

Re: pijnstilling bevalling

Vind ik ook niet raar Oreo. Het is heel persoonlijk hoeveel pijn je kan hebben, waar bij jou de grens ligt.

Ik heb een ruggenprik gehad en dat is me goed bevallen. Liefst had ik het zonder pijnstilling gedaan maar het kon in mijn geval niet anders. Ik had erg hevige weeën terwijl de ontsluiting maar 1 cm bleef. Daarbij had ik zwangerschapsvergiftiging en mijn nieren functioneerden al niet meer goed dus het moest sowieso niet te lang duren. Door die ruggenprik zou ik wat meer kunnen ontspannen zodat de ontsluiting wellicht sneller vorderde. Dit leek te werken want ik ging snel van 1 naar 5 cm. Maar daar bleef het bij terwijl het met mij en mijn kind helemaal niet goed meer ging. Het moest dus een keizersnede worden, waarbij de ruggenprik dus ook nog van pas kwam. Maar het is me dus wel goed bevallen. Alleen mijn zoon kreeg er koorts van en moest hierdoor aan de antibiotica. Bij een eventuele volgende bevalling zou ik er dus ook alleen voor kiezen als het nodig is, vanwege de bijwerkingen die het voor het kind kan hebben.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Jan 2015 23:32

Re: pijnstilling bevalling

Oreo schreef:Door he lezen van sommige reacties krijg ik bijna het gevoel dat ik een watje ben geweest en bij aankomst in het ziekenhuis al om een ruggenprik heb gevraagd. Maar ik weet van mijzelf dat ik het anders echt niet had volgehouden, al zei vriend dat ik de weeen heel goed opving. Als er een opbouw was geweest, had het wellicht beter gegaan en zonder pijnstilling, maar ik kreeg out of the blue weeen die meteen om de 3 minuten kwamen en een minuut aanhielden. Dus niks geen voorbereding, waardoor ok het als heel erg heftig en extreem pijnlijk heb ervaren.


Ik kan me goed voorstellen dat sommige reacties zo op je overkomen, maar je bent echt geen watje. Sowieso, bevallen is geen sport, geen doel op zich, het gaat erom dat je je kind op een goede manier ter wereld brengt en dat heb je gedaan. Iemand die het zonder pijnstilling doet is echt niet beter of flinker.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 15 Jan 2015 08:49

Re: pijnstilling bevalling

Nee joh, je bent geen watje en geen enkele reden jezelf te gaan verdedigen. Ieder mens is anders, beleeft het anders en iedere bevalling is ook nog eens anders.

Bij mijn oudste wist ik het zeker: ik wilde geen pijnstilling, had me er niet eens in verdiept, ik wilde gewoon lekker thuis bevallen. Euhm na 2 uur weeënstorm waarbij er elke keer maar tiental seconden tussen de weeën zaten en ik maar 1 cm verder was dacht ik daar anders over. :^^: Ik heb een hele hoge pijngrens, maar ik kan niet tegen iets wat langdurig is.. Maar goed, ik moest een half uur in de auto en daaraangekomen bleek ik ineens bijna volledige ontsluiting te hebben, dus heb t uiteindelijk zonder gedaan.
Bij de jongste had ik me dit keer wel ingelezen (ik wilde graag bij blijven en dat mijn kindje er niks tot zo min mogelijk van mee zo krijgen), maar ook nu hoopte ik het zonder te kunnen. Ik heb in bad gelegen, waterstraal op mijn buik en deze bevalling was sowieso heelll anders: ik liep niet van ellende tegen de muren omhoog, alles overviel me minder, het was veel meer te händelen. Het was echt heeelll anders dan de eerste keer en dan ook zonder pijnstilling (niet eens overwogen) bevallen
Afbeelding

Afbeelding
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:27

Bericht 15 Jan 2015 10:36

Re: pijnstilling bevalling

Ik wou absoluut geen ruggenprik. Dit heb ik vanaf het eerste moment bij de vk aangegeven. Toen ik moest bevallen waren de weeën zo heftig dat de vk besloot me naar het ziekenhuis te sturen voor een injectie.

In zo'n 20 min tijd ben ik van 4 cm naar volledige ontsluiting gegaan dus eenmaal in het zkh was het al te laat voor de injectie en kon ik meteen beginnen met persen (want had al persdrang).

Achteraf gezien is het prima zoals het is verlopen en ben ik toch wel blij dat ik geen injectie nodig heb gehad. Of ik het weer zo zou doen is hier niet aan de orde.
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:27

Bericht 15 Jan 2015 10:38

Re: pijnstilling bevalling

Oreo schreef:Door he lezen van sommige reacties krijg ik bijna het gevoel dat ik een watje ben geweest en bij aankomst in het ziekenhuis al om een ruggenprik heb gevraagd. Maar ik weet van mijzelf dat ik het anders echt niet had volgehouden, al zei vriend dat ik de weeen heel goed opving. Als er een opbouw was geweest, had het wellicht beter gegaan en zonder pijnstilling, maar ik kreeg out of the blue weeen die meteen om de 3 minuten kwamen en een minuut aanhielden. Dus niks geen voorbereding, waardoor ok het als heel erg heftig en extreem pijnlijk heb ervaren.


Waarom voel je dat zo? Ieder mens is anders en iedereen gaat anders met pijn om. De ruggenprik en injectie zijn daar toch voor? En als iemand daar niet voor kiest is dat prima en als iemand daar wel voor kiest is dat óók prima (vind ik). Niemand is een watje, of je nu wel of geen pijnstilling krijgt of hebt gekregen. Het belangrijkste is en blijft dat je kindje gezond ter wereld komt en dat het met de moeder van de baby uiteraard ook goed gaat en blijft gaan.
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 15 Jan 2015 10:42

Re: pijnstilling bevalling

Bij mij speelde tijd zeker wel een factor, ik had 1 grote weeen storm en kon dat op het eind echt niet meer opvangen, maar ik had toen al volledige ontsluiting. Als de ontsluiting niet was gevorderd en ik had dat nog uren zo gehad, dan had ik het echt niet vol kunnen houden. Nu was het maar zo kort, dat trok ik nog wel. Ik denk dus niet dat ik minder pijn heb gehad, maar wel veel korter waardoor het voor mij dragelijker was.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem205

Bericht 15 Jan 2015 11:12

Re: pijnstilling bevalling

Sherazerade, dat komt omdat veel dames hier zeggen dat 'het echt wel goed te doen is zolang je maar goed ingelezen bent over hypnobirthing' en over lichaamseigen pijnstilling, dat het daar ook goed mee te doen is. Het komt op mij persoonlijk over van je bent een 'oervrouw' en doet het zonder pijnstilling, of je bent een watje/aansteller en je vraagt om pijnstilling.
Rationeel gezien weet ik dat het vast niet zo bedoeld zal zijn, maar gevoelsmatig denk ik er anders over. En dat is niet fijn.

Ik heb die lichaamseigen pijnstilling nergens gemerkt, ging door de grond van de pijn. Had continue persdrang en toen mijn vliezen na een half uurtje weeen braken heb ik de vk laten bellen want toen kreeg ik nog meer persdrang.
<<

Anoniem180

Bericht 15 Jan 2015 12:57

Re: pijnstilling bevalling

Oreo, ik vind je ook echt geen watje. Jouw bevalling klinkt heel pittig. Ik kan alleen voor mezelf praten en het enige wat ik probeer te zeggen is dat ik heb ervaren dat je door allerlei 'trucjes' de bevalling makkelijker en minder pijnlijk kan laten verlopen. Maar dat zal echt niet voor alle bevallingen opgaan inderdaad.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 15 Jan 2015 15:11

Re: pijnstilling bevalling

Oreo schreef:Sherazerade, dat komt omdat veel dames hier zeggen dat 'het echt wel goed te doen is zolang je maar goed ingelezen bent over hypnobirthing' en over lichaamseigen pijnstilling, dat het daar ook goed mee te doen is. Het komt op mij persoonlijk over van je bent een 'oervrouw' en doet het zonder pijnstilling, of je bent een watje/aansteller en je vraagt om pijnstilling.
Rationeel gezien weet ik dat het vast niet zo bedoeld zal zijn, maar gevoelsmatig denk ik er anders over. En dat is niet fijn.

Ik heb die lichaamseigen pijnstilling nergens gemerkt, ging door de grond van de pijn. Had continue persdrang en toen mijn vliezen na een half uurtje weeen braken heb ik de vk laten bellen want toen kreeg ik nog meer persdrang.


Ik merkte heel erg ( en misschien heb je dit ook wel gedaan hoor, ik vind je geen watje) dat het heel erg scheelde de weeen in een bepaalde houding op te vangen die ik zelf koos. Op een gegeven moment zei de verloskundig dat ik maar even moest komen staan en dat deed ik braaf. Toen kreeg ik een wee en wooooow!!! Ik had geen idee hoe ik die staand op moest vangen! Ik kon helemaal niks doen met mijn lichaam dat de pijn verlichtte. Dus de weeen daarna weee im bed leunend pp mijn armen opgevangen en dat was veel beter te doen.
<<

Anoniem148

Bericht 15 Jan 2015 23:14

Re: pijnstilling bevalling

Robin schreef:Oreo, ik vind je ook echt geen watje. Jouw bevalling klinkt heel pittig. Ik kan alleen voor mezelf praten en het enige wat ik probeer te zeggen is dat ik heb ervaren dat je door allerlei 'trucjes' de bevalling makkelijker en minder pijnlijk kan laten verlopen. Maar dat zal echt niet voor alle bevallingen opgaan inderdaad.


Wat bedoel je met trucjes?

Ik weet niet meer wie het zei maar ik wil dus ook goed ingelezen zijn voor het geval dat het nodig is. Ik wil het beste voor mijn kind en hoor zoveel bijwerkingen dat ik een bewuste keuze wil kunnen maken. Helaas kan het pompje niet bij mij in het ziekenhuis. Leek mij wel de beste keus.
<<

Anoniem 82

Bericht 16 Jan 2015 11:00

Re: pijnstilling bevalling

Oreo schreef:Sherazerade, dat komt omdat veel dames hier zeggen dat 'het echt wel goed te doen is zolang je maar goed ingelezen bent over hypnobirthing' en over lichaamseigen pijnstilling, dat het daar ook goed mee te doen is. Het komt op mij persoonlijk over van je bent een 'oervrouw' en doet het zonder pijnstilling, of je bent een watje/aansteller en je vraagt om pijnstilling.
Rationeel gezien weet ik dat het vast niet zo bedoeld zal zijn, maar gevoelsmatig denk ik er anders over. En dat is niet fijn.

Ik heb die lichaamseigen pijnstilling nergens gemerkt, ging door de grond van de pijn. Had continue persdrang en toen mijn vliezen na een half uurtje weeen braken heb ik de vk laten bellen want toen kreeg ik nog meer persdrang.

Dat gevoel herken ik wel Oreo, al weet ik wel dat het vaak niet zo bedoeld wordt. Ik ben twee keer met een ruggenprik bevallen (al werkte hij de laatste keer niet) en door sommige verhalen voelt dat dan toch een beetje als falen.

Ik ben de eerste keer halverwege aan de opwekkers gelegd omdat de weeën niet voldoende deden en de tweede keer ingeleid met opwekkers, en ik wist niet meer waar ik het zoeken moest van de pijn. Door ctg en elektrode mocht ik ook alleen maar op mijn rug in bed liggen. De tweede keer stond het infuus op een gegeven moment zo hoog dat ik in een weeenstorm van ruim 2 uur terecht ben gekomen en dacht bijna dat ik dood zou gaan. Dus ik wilde op dat moment alles doen om die pijn te verminderen, het was bijna niet uit te houden. Helaas werkte de prik de tweede keer niet omdat het infuus zo hoog stond en daardoor mijn lichaam ook heeeel hard bezig was, gelukkig duurde het daardoor ook 'maar' ruim 2 uur en toen was zoon er al. Maar van trucjes, lichaamseigen pijnstilling en weet ik wat nog meer heb ik echt niks gemerkt. Wie weet had dat anders geweest als in niet was ingeleid, maar baalde er wel van dat ik het niet 'gewoon' zelf kon opvangen.
<<

Anoniem123

Bericht 16 Jan 2015 11:04

Re: pijnstilling bevalling

minoessepoes schreef:Bij mij speelde tijd zeker wel een factor, ik had 1 grote weeen storm en kon dat op het eind echt niet meer opvangen, maar ik had toen al volledige ontsluiting. Als de ontsluiting niet was gevorderd en ik had dat nog uren zo gehad, dan had ik het echt niet vol kunnen houden. Nu was het maar zo kort, dat trok ik nog wel. Ik denk dus niet dat ik minder pijn heb gehad, maar wel veel korter waardoor het voor mij dragelijker was.


Zo ging het bij mij ook. Toen ik naar pijnbestrijding vroeg dacht ik op dat moment dat het nog uren zou duren (ik was immers net 'bezig'. ) Tot de verloskundige zei dat ik niets meer kreeg omdat ik er al bijna was, toen kreeg ik even een hele nieuwe energieboost zo van: yes nog even! Dat lukt me nog wel.

De bevalling bij haar was veel sneller en had veel meer pijn. Ik ging echt door de grond toen de verloskundige van binnen mee ging masseren bij iedere perswee. Ze wou er al uit maar mocht nog niet. En die pijn wil ik echt nooit meer voelen, man ben helemaal genezen van bevallen. Niet dat het mijn hobby is/was maar goed.
<<

ChiQ

Bericht 16 Jan 2015 11:49

Re: pijnstilling bevalling

Ik kreeg een keizersnee dus die heb ik maar wel met een verdoving gedaan en toen de weeen weggingen door mijn ruggeprik heb ik de anestesist ten huwelijk gevraagd. Ik had inmiddels 8u weeen maar bleef gewoon lekker hangen op 2cm, en ik ging dood van de pijn. Bij de volgende kan ik waarschijnlijk ook niet normaal bevallen dus dan maar weer de geweldige ruggeprik. Ik zou echt niet moeilijk doen over pijnstilling. Fijn juist dat het vandaag de dag zonder absurde pijn mag.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 16 Jan 2015 12:26

Re: pijnstilling bevalling

Ik wilde eigenlijk ook helemaal geen pijnstilling tijdens mijn bevalling. Tot mijn lijf heel heftig reageerde op de weeënopwekkers waardoor ik op de laagste stand van het infuus meteen in een weeënstorm terecht kwam en elke 3 minuten een wee van een minuut had. Ik wist niet hoe ik moet hangen/staan/liggen om er doorheen te komen en kon daardoor niet ontspannen. Na 1,5 uur had ik nog steeds maar 2 cm. Dus toen heb ik me maar over mijn principes heen gezet en om een ruggenprik gevraagd. Ik wist gewoon dat ik dat geen uren ging volhouden zo. Ik zag gewoon de opluchting op het gezicht van mijn man en mijn vriendin (mijn verloskundige) toen ik er om vroeg en mijn vriendin heeft toen geregeld dat ik meteen naar de OK mocht. Het is echt de beste keuze geweest want dat ding zat er nog geen half uur in of ik kreeg persdrang, ik kwam terug op de verloskamers met 8 cm ontsluiting en nog geen 2 uur later was J geboren (met ruggenprik nog aan, die is pas na het hechten uit gezet). Bewijst maar weer eens hoe belangrijk ontspannen is tijdens een bevalling :shock:
Dat was me nooit gelukt zonder pijnstilling, misschien uiteindelijk wel vaginaal bevallen maar ik weet bijna zeker dat het dan minimaal 3x zo lang geduurd had en waarschijnlijk een kunstverlossing was geworden.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:01

Bericht 17 Jan 2015 10:11

Re: pijnstilling bevalling

Ik heb tijdens de zwangerschap van de derde een cursus hypnotherapie gedaan. Nr 1 en 2 kwamen relatief snel en bij nr 2 merkte ik dat ik dat moeilijk te handelen vond. Maar tijdens de bevalling van nr 3 heb ik helemaal niets aan die cursus gehad, het ging zo snel dat ik nog heel even aan een zee met opkomende golven heb gedacht maar daarna was ik alleen maar aan het "overleven" (klinkt wel wat dramatisch maar zo voelde het wel). Ik was alle 3 de keren thuis dus ook geen mogelijkheid voor pijnstilling. Maar met name door de laatste bevalling kan ik me heel goed voorstellen dat je ervoor kiest!
Mother of 3 adorable children
<<

Superwoman

Noob

Berichten: 17

Geregistreerd: 13 Sep 2013 20:13

Bericht 17 Jan 2015 13:05

Re: pijnstilling bevalling

Ik had voor mijn eerste bevalling er eigenlijk helemaal niet over nagedacht geloof ik over pijnstilling ik dacht ik zie het wel ofzo..
Gelukkig bouwde het ook rustig op en dacht ik op t eind heel even nu zou ik wel wat willen hebben maar toen was ik er al bijna.. 1e bevalling duurde ong 7 uurtjes ofzo..
Bij mijn dochter... Man man man.. Ik had nóóit gedacht dat ik niet meer in staat zou zijn mn eigen spullen te pakken...
Dat ging zo snel.. Dat overviel me zo erg dat ik dacht als dit nog uren gaat duren trek ik dat niet!
We gingen om kwart voor 7 naar ziekenhuis en tien over 8 was ze geboren...
Ik vroeg dus wel om pijnstilling aan t eind, maar kon dus niks meer krijgen aangezien ik al op volledige ontsluiting zat, nou tóen hield ik t nog wel ff...maar sjee... Dat deed écht zeer zeg..zo overweldigend als het zo snel gaat, niks geen opbouw of aanloop..maargoed was er wel sneller vanaf zo zag ik het dan maar weer... :)
<<

Fiene

Bericht 18 Jan 2015 14:32

Re: pijnstilling bevalling

Beiden keren wilde ik geen pijnstilling. Bij de eerste omdat ik gelezen had over de '' complicaties'' bij de baby en bij de tweede omdat ik het de eerste keer enorm vond meevallen. Ik beval nog liever dan dat ik naar de tandarts ga. Wel kan ik me de pijnlijke momenten nog prima voor de geest halen, maar dat was het allerlaatste stukje.

Bij R duurde mijn bevalling een uur of 10 en bij N maar 5.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron