Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


pijnstilling bevalling

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Jan 2015 10:05

Re: pijnstilling bevalling

Ik vond vliezen breken niet zo erg eigenlijk. De weeën werden daardoor wel meteen weer wat heviger, dus op het moment zelf was het wel heftig, maar ik denk dat ik die hevige weeën anders ook wel had gehad, alleen dan iets later. Ik had na het breken van de vliezen ook echt binnen no-time die laatste centimeter erbij, ik denk dat ik nog tien minuten ontsluitingsweeën heb gehad of zo.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem186

Bericht 14 Jan 2015 10:17

Re: pijnstilling bevalling

De eerste keer brak de vk m'n vliezen bij 4 cm ontsluiting. Binnen een half uur had ik persweeën. Dat was echt een hel. Bij mij heb ik wel het idee gehad dat dat door het breken van de vliezen kwam. De tweede keer ging het ook snel, maar wel veel geleidelijker.
<<

Anoniem97

Bericht 14 Jan 2015 10:36

Re: pijnstilling bevalling

Jans', bij de erste braken mijn vliezen spontaan en de weeën werden daarna wel heftiger maar omdat t zo rustig werd opgebouwd was dat niet erg.
Bij de 2de hebben ze gebroken met 4cm en kwam ik daardoor dus in die storm terecht, ik ben in 4 uur bevallen maar ik vond dat veel heftiger.
Vandaar dat ik bij deze gewoon wil afwachten :)
Fijn dat t bij jouw 2de ook zo is verlopen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Jan 2015 10:41

Re: pijnstilling bevalling

Ja, dan gaat het ook wel erg hard, 6 centimeter in een half uur tijd. Ik had bij het breken van de vliezen al 9 centimeter ontsluiting, dus voor mij was het net het laatste zetje, geen weeënstorm.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 14 Jan 2015 11:02

Re: pijnstilling bevalling

Bij de oudste braken ze de vliezen bij 4 cm. Dit werd een weeënstorm helaas, waarschijnlijk veroorzaakt door de verkeerde ligging van M zijn hoofd.
Bij de jongste wilde ik niet dat ze gebroken zouden worden maar het ziekenhuis wilde het toch vanwege de schedelelectrode. Na het breken werd het deze keer niet heftiger. :hulde: Ze hebben ze bij 8cm gebroken.
M:21072011
J :08012014
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 14 Jan 2015 11:45

Re: pijnstilling bevalling

Wat hebben jullie gekozen of eventueel niets?
Toen de wee-opwekkers werden aangesloten heb ik een pompje met remifentanil gevraagd. Ik had al 12 uur rugweeen die sinds 4 uur in heftigheid toenamen. Het leek steeds wel of mijn stuitje werd uitgewrongen.
Wat vond jij van de pijn?
De pijn vond ik vreselijk, ik kon niet liggen/zitten/staan/lopen en dus echt geen kant op.
wat vond jij de voordelen?
Ik kon even bijtanken, ben zelfs even in slaap gevallen. Toen ik wakker schrok bleek ik geschrokken te zijn van de eerste perswee, de ontsluiting was door de rust heel snel gegaan.
en de nadelen?
Geen. B. heeft er geen last van gehad, ik ook niet.
Zou je het de volgende keer weer zo doen ?
Zeker weten.
nog tips voor mij waar ik eventueel aan kan doen?
Laat het over je heen komen, sluit niks uit maar laat het ook even gebeuren. Wie weet vind jij het prima en heb je niets nodig, als je het echt niet wilt dan wil je het niet. Maak je eigen keuze. Ik vind iemand die bevallen is zonder pijnstilling niet stoerder/beter dan iemand die zonder is bevallen.
voor de vrouwen die niets aan pijnstilling hadden, was het te doen?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 14 Jan 2015 12:18

Re: pijnstilling bevalling

Dandelion schreef:Ik kreeg een formulier mee over een bevalplan. Nu ben ik aan het zoeken naar info over de pijnstilling dus wil graag jullie mening of ervaring.
ik kan kiezen tussen pethidine injectie of de ruggenprik.

Wat hebben jullie gekozen of eventueel niets? Niets
Wat vond jij van de pijn? ik vond fe laatste cm heel pijnlijk!! De rest ook maat wel te doen
wat vond jij de voordelen?
en de nadelen?
Zou je het de volgende keer weer zo doen ? Zeker, bevallen doet nou eenmaal pijn, door goed te ontspannen kon ik het goed opvangen
nog tips voor mij waar ik eventueel aan kan doen? ik heb veel gehad aan het boek van Beatrijs Smulders. Zij geeft je tips hoe je de weeen lekker ontspannen kunt ondergaan. Ik kreeg na het lezen van haar boek gewoon bijna zin om te bevallen. Toen de weeen eenmaal begonnen ben ik op de bank gaan liggen en heb de hele dag gooise vrouwen gekeken. Ik kijk heeeeel fijn terug op die dag.
voor de vrouwen die niets aan pijnstilling hadden, was het te doen?
Zeker! Mits je niet 24uur weeen hebt. Ik kan me goed voorstellen dat je het dan echt niet meer trekt. Ik denk d's at ontspannen de key is
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 14 Jan 2015 13:13

Re: pijnstilling bevalling

Wat hebben jullie gekozen of eventueel niets? Ik heb niets genomen.
Wat vond jij van de pijn? Goed te doen, op het eind wel pijnlijk, maar niet zo erg dat ik pijnstilling wilde, ook doordat ik wist dat het einde in zicht was.
wat vond jij de voordelen? Dat ik goed helder was en het geen gevolgen kon hebben voor de baby, hierom wilde ik het liefst geen pijnstilling hebben.
en de nadelen? Tja, pijn, maar dat hoorde erbij vond ik.
Zou je het de volgende keer weer zo doen ? Ja!
nog tips voor mij waar ik eventueel aan kan doen? Puffen oefenen, tijdens de weeën je concentreren en een houding zoeken waarin je het het beste weg kan puffen. Door mijn concentratie vond ik het goed te doen.
voor de vrouwen die niets aan pijnstilling hadden, was het te doen? Ja, ik vond het goed te doen! Net als AnnaK vond ik in het begin dat ik mij aanstelde qua pijn, kon niet zo erg zijn vond ik, doordat ik dacht dat het voorweeeen waren, alleen bleek ik daarna al ruim 8cm te hebben. Hierdoor liet ik de pijn niet zo goed toe en dat heeft veel geholpen.
<<

Anoniem154

Bericht 14 Jan 2015 13:58

Re: pijnstilling bevalling

SarahKey schreef:Ik ben 2 keer bevallen zonder pijnbestrijding en zou het zo weer willen. Al heb ik bij Dian er wel naar gevraagd, maar achteraf had ik al 9 cm ontsluiting en raakte ik door de pijn in paniek.



Dit. Vk stelde het de laatste keer uit en ik kon haar wel wurgen, ik moest en zou die morfine krijgen...gelukkig was zij helder en heeft ze mij erdoorheen gepraat. Op dat moment kon ik haar wel wat :smile:
<<

Anoniem162

Bericht 14 Jan 2015 14:00

Re: pijnstilling bevalling

Wat hebben jullie gekozen of eventueel niets? In mijn bevalplan stond dat ik niets wou. Maar uiteindelijk na 11 uur een petedineprik gekregen. Paar uur later alsnog een ruggeprik. Mijn bevalling duurde vreselijk lang en mijn kindje lag scheef (vast met zijn hoofd, scheef in het bekken), uiteindelijk is bevallen met de ruggeprik en keizersnede.
Wat vond jij van de pijn? De eerste 10 uur kon ik het uithouden, het was zwaar maar toen ging het nog redelijk. Daarna was het niet meer toen doen en heb ik geschreeuwd en gesmeekt om pijnstilling
wat vond jij de voordelen? De ruggeprik vond ik een uitvinding, de bevalling was al zo lang bezig en ik zat al uren in een weeenstorm waar ik niet uit kwam (en de ontsluiting ging ook niet verder). De ruggeprik werkte niet volledig bij mij maar ik was blij niet zo vreselijk veel pijn meer te hebben en uiteindelijk blij toen het spoed werd en ik naar de OK moest dat ik hem al had en de keizersnede zelf niet onder narcose moest.
en de nadelen? De petedineprik vond ik vreselijk, ik ijlde, was echt compleet out, weeën bleven maar komen en voor mijn gevoel sliep ik telkens tussendoor wat niet kon want er zat maar een halve minuut tussen. Ik ijlde echt vreselijk vertelde de meest vreemde dingen.
Zou je het de volgende keer weer zo doen ? de petedineprik niet, de ruggeprik wel
nog tips voor mij waar ik eventueel aan kan doen?
voor de vrouwen die niets aan pijnstilling hadden, was het te doen?
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 19:05

Bericht 14 Jan 2015 14:59

Re: pijnstilling bevalling

Wat hebben jullie gekozen of eventueel niets? Bij de 1e bevalling koos ik voor een ruggenprik.
Wat vond jij van de pijn? Ik werd ingeleid en wist niet wat ik kon verwachten. Door een weeenstorm kon ik de pijn niet aan en werd er een ruggenprik gezet.
wat vond jij de voordelen? De weeen voelden op dat moment aan als harde buiken en kon ik op dat moment op adem komen. Dit duurde maar kort. Bleek kort na de ruggenprik op volledige ontsluiting te zitten en met 3 persweeen en een knip werd dochter toen geboren.
en de nadelen? Door de ruggenprik werd dochter haar hartslag wat ontregeld toen ik persweeen had. Vandaar de knip.
Zou je het de volgende keer weer zo doen ? Bij de 2e zwangerschap had ik aangegeven dat als weer als de 1e keer zou verlopen ik een ruggenprik wou. Wederom kreeg ik een weeenstorm en die ging zo vlot dat er geen tijd was voor een ruggenprik. Achteraf vond ik dit veel fijner en prettiger omdat ik de daadwerkelijke uitdrijving beter kon voelen en mee maken. Dat had ik bij de 1e dus gemist, omdat ik niets "voelde" in de zin van waarheen te moeten persen. En de hele bevalling duurde maar kort, dus de pijn vond ik daarom wel mee vallen. De bevalling van begin tot eind duurde +- 3uur.
nog tips voor mij waar ik eventueel aan kan doen? Geen tips, volg je gevoel. Als jij denkt dat je een ruggenprik nodig hebt moet je die vragen.
voor de vrouwen die niets aan pijnstilling hadden, was het te doen? De een vind het te doen waarbij een ander al direct ligt te schreeuwen van de pijn. Ik denk dat jij het beste kunt ervaren hoe en wat je wilt op het moment supreme. Het speelt denk ik ook mee of je word ingeleid of een gewone bevalling hebt.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Jan 2015 15:02

Re: pijnstilling bevalling

Of het te doen is, hangt ook wel heel erg af van hoe de bevalling verloopt en echt niet alleen van de vrouw zelf. Ik vond mijn eerste bevalling echt totaal niet te vergelijken met de tweede bevalling. Dat iemand schreeuwt vind ik ook niet zeggen dat diegene de pijn niet aan kan, dat kan ook gewoon een ontlading zijn op dat moment.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 14 Jan 2015 15:38

Re: pijnstilling bevalling

Susan schreef:Of het te doen is, hangt ook wel heel erg af van hoe de bevalling verloopt en echt niet alleen van de vrouw zelf. Ik vond mijn eerste bevalling echt totaal niet te vergelijken met de tweede bevalling.
Inderdaad, je hebt zelf ook wel invloed op hoe het verloopt, maar het is echt niet zo dat je bevalling gegarandeerd van een leien dakje gaat als je maar de juiste instelling hebt.
<<

anoniem203

Bericht 14 Jan 2015 15:54

Re: pijnstilling bevalling

Ik heb ook het idee dat vrouwen die bijv. 5 uurtjes over de bevalling gedaan hebben niet bij die hele erg pijn zijn geweest van de weeën. Kan ik verkeerd hebben maar hier en in mijn omgeving zeggen vrouwen dat ze niet veel pijn hebben gehad en die hadden een korte bevalling. Bij mij begon het pas na 4 uur volop weeën echt heel heel erg pijn te doen. Voor die 4 uur deed het ook pijn maar dat was te doen. Na 4 uur werd het bij mij gewoon ondraaglijk. Ik had ook buik-, rug- en beenweeeën tegelijk. En geloof me ik heb ook een hoge pijngrens maar deze pijn was echt de ergste lichamelijke pijn die ik ooit heb gevoeld. Dus eens met Susan en LG.
<<

Patsy

Bericht 14 Jan 2015 16:33

Re: pijnstilling bevalling

Nu je het zegt, de vrouwen in mijn omgeving die een snelle bevalling hadden vonden ook allemaal pijnstilling onnodig. 1 vriendin van ons heeft over de eerste meer dan 48 uur gedaan, 2e 15 uur en 3e 4 uurtjes. Alleen bij de laatste zonder pijnstilling, toen ze dit vroeg had ze volledige ontsluiting. Andere vriendin heeft ook 3 kindjes, 3 snelle bevallingen, ze bevalt liever dan dat ze naar de tandarts moet. Misschien is het toeval hoor.
Bij mij duurde het 13 uur, met pijnstilling dus, idd na 5 uur weeën aan het infuus gegaan.
<<

Anoniem180

Bericht 14 Jan 2015 16:45

Re: pijnstilling bevalling

Dat principe gaat hier niet op. Ik deed over de eerste 24 uur en over de tweede 19 uur. Beide zonder pijnbestrijding en redelijk lang. Ik vond de vermoeidheid ook zwaarder dan de pijn. Hoewel ik het natuurlijk ook op het eind erg pijn vond doen, vooral bij de eerste. Ik heb de tweede bevalling daarom ook heel anders aangepakt en daarmee aan der lijve ervaren hoeveel invloed je zelf kan uitoefenen op je bevalling. Het is niet iets wat je overkomt, maar wat je ook zelf kan sturen.
<<

Anoniem97

Bericht 14 Jan 2015 17:26

Re: pijnstilling bevalling

Dat is natuurlijk onzin. Tijd heeft niks met pijn te maken
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Jan 2015 17:37

Re: pijnstilling bevalling

Ik denk ook niet dat je geen pijn voelt als het kort duurt, maar ik heb de eerste keer veel langer hevige weeën gehad dan de tweede keer, de tweede keer heeft het maar zo'n 2,5 uur echt flink pijn gedaan en de eerste keer zeker wel 16 uur, weeën die wel heel veel zeer deden maar te onregelmatig om voor ontsluiting te zorgen. De tweede keer vond ik de hele opbouw van de bevalling ook veel fijner, een aantal uur weeën die heel goed te doen waren, daarna heel even flinke weeën en toen al vrij snel mogen persen. De eerste keer begon het met gebroken vliezen, de verloskundige trok het nogal in twijfel dat het echt vruchtwater was waardoor ik erg onzeker werd, zeker toen het daarna best lang duurde voor de weeën op gang kwamen en de weeën toen ze uiteindelijk begonnen waren vervolgens ook niet voor voldoende ontsluiting zorgden. Zelfs na heel veel vruchtwater te zijn verloren en in het ziekenhuis te liggen met heel pijnlijke weeën had ik nog het gevoel dat er elk moment iemand binnen kon lopen die zei: 'Pak je spullen maar weer, je bent helemaal nog niet aan het bevallen, dat denk je alleen maar.' Het hele gebeuren voelde voor mij anders en de pijnervaring was daardoor ook totaal anders dan bij een bevalling die heel rustig begon en snel ging toen het eenmaal hevig werd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 14 Jan 2015 17:57

Re: pijnstilling bevalling

Ik denken dat tijd wel zeker van invloed is. Niet dat het perse pijnlijker is maar Hoe langer je er over doet Hoe vermoeider je raakt en hoe minder je kunt verdragen.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 14 Jan 2015 19:16

Re: pijnstilling bevalling

Mijn tweede bevalling duurde in totaal nog geen 2 uur, maar die deed veel meer pijn dan mijn eerste bevalling die ruim 8 uur duurde.

Bij de eerste bevalling was ik pertinent tegen een ruggeprik en andere pijnstillErs waren niet nodig omdat ik het goed kon handelen. Bij mijn tweede bevalling was nergens tijd voor, maar als die langer had geduurd hadden ze me helemaal plat mogen spuiten.

Ik zou me wel inlezen in verschillende methodes van pijnbestrijding, en wie weet vind je het niet nodig en als je de pijn toch vind tegenvallen kan je een bewuste keuze maken.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem180

Bericht 14 Jan 2015 19:41

Re: pijnstilling bevalling

Een aantal verloskundigen bieden ook steriele waterinjecties aan als pijnbestrijding. Je krijgt dan op 4 plekken in je rug water ingespoten en dit schijnt de pijn ook erg te kunnen laten afnemen. Het is onschadelijk voor jezelf en voor je kindje. Je moet er zelf naar vragen bij je verloskundige, ze lopen er over het algemeen nog niet mee te koop. Het werkt overigens alleen bij rugweeen.
<<

Honingbijtje

Noob

Berichten: 18

Geregistreerd: 14 Jan 2015 17:12

Bericht 14 Jan 2015 20:00

Re: pijnstilling bevalling

Ik vond de pijn verschrikkelijk, heb geen pijnbestrijding gehad
Laatst gewijzigd door Honingbijtje op 05 Jan 2016 18:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem84

Bericht 14 Jan 2015 20:15

Re: pijnstilling bevalling

Ik heb mijn eerste bevalling van vijf uur als véél pijnlijker ervaren dan die van tien uur. De bevalling van tien uur verliep veel rustiger, de pijn liep veel geleidelijker op en heb ik als veel prettiger ervaren. De eerste bevalling verliep veel sneller en hectischer, had ik vrijwel direct hele stevige weeën en heb ik momenten gehad waarbij ik niet wist waar ik het moest zoeken. Dat heb ik tijdens de tweede bevalling, die dus een keer zo lang duurde, geen moment gehad. Na de eerste bevalling heb ik de dagen erna ook veel meer lichamelijke klachten gehad (spierpijn, naweeën, noem maar op).
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 14 Jan 2015 21:18

Re: pijnstilling bevalling

Ik heb een weeënstorm gehad van twee uur. Ik heb toen veel pijn gehad. Het was alleen een beetje lullig dat de verpleegkundigen en de arts niet door hadden dat ik al weeën had. Ze dachten dat ik alleen nog maar reageerde op de gel en wilden daarom pas na twee uur weer toucheren. Ze wilden me zelfs weer naar de verpleegafdeling sturen. Toen bleek ik dus in twee uur tijd van niets naar 8 cm ontsluiting te zijn gegaan. Ik heb daarna het morfinepompje gehad tot ik mocht gaan persen. Uiteindelijk heeft de bevalling in totaal vijf uur geduurd. Nadelen van het pompje heb ik niet echt ondervonden. Ik heb geen tips. Ik zou je wel goed inlezen zodat je weet wat je opties zijn.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 14 Jan 2015 21:33

Re: pijnstilling bevalling

Bij Louise (duur: 2u41) had ik een epidurale, bij Julie (duur: 18u) niets. Ik heb de bevalling van Julie veel prettiger ervaren.
Wat hebben jullie gekozen of eventueel niets? Epidurale verdoving
Wat vond jij van de pijn? Ik kon mij beter concentreren op de persweeën die ik moest tegenhouden
wat vond jij de voordelen? Dat ik minder pijn had
en de nadelen? Dat ik aan bed geluisterd zat, dat Louise haar hartslag gevaarlijk dipte, dat ik er maandenlang nog last van had, dat ik niet gelijk mijn bed uit kon na de bevalling
Zou je het de volgende keer weer zo doen ? Nee
nog tips voor mij waar ik eventueel aan kan doen?
voor de vrouwen die niets aan pijnstilling hadden, was het te doen?
AfbeeldingAfbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers