Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


pijnstilling bevalling

<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 13 Jan 2015 23:23

Re: pijnstilling bevalling

Twee keer zonder bevallen. Twee keer prima te doen. Al vond ik het de tweede keer veel minder heftig. Ik kon me toen beter overgeven. Ik heb de tweede keer hypnobirthing gelezen, daar veel aan gehad. Tweede keer ook lekker thuis bevallen waardoor ik meer op mn gemak was
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5683

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 13 Jan 2015 23:24

Re: pijnstilling bevalling

Dandelion schreef:Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik ben ook bang voor de gevolgen voor de baby. Lees dat ze er suf van worden, koorts enzovoorts. Ben altijd al beetje anti pijnstillers maar wil mij gewoon goed verdiept hebben. Stel Het is dan nodig, dan weet ik wel waaruit ik kan kiezen.

Iemand sprak over een pompje, wat is dat dan?
Ik ga ik nog kijken naar tens en hypnobirthing.
Bedankt voor de tips. Als er nog iemand advies heeft, graag!



Dat pompje heeft mijn vrouw ook gehad en als zeer prettig ervaren. Die kun je ook nog krijgen tot 7/8 cm ontsluiting.
Alleen was ze na bijna 48 uur met 2x 3 uur slaap te moe om het knopje goed in te duwen, dus dat heb ik mogen doen. Een uur lang om de paar minuten.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 13 Jan 2015 23:30

Re: pijnstilling bevalling

Geen pijnstilling gehad, maar die wilde ik beide keren wel. Bij Ruben kon het niet omdat ik volledige onsluiting had en bij Mirthe was ik thuis en ook volledige ontsluiting.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Anoniem117

Bericht 13 Jan 2015 23:33

Re: pijnstilling bevalling

Oreo schreef:Wat hebben jullie gekozen of eventueel niets?
Ik had nergens voor gekozen. Ik wilde de pijn ervaren en dan een keuze maken. Ik vond de pijn zelf te dragen, maar omdat ik een weeenstorm (door weeenopwekker) kreeg, adviseerde arts een ruggenprik. Toen de anesthesist tijd had, bleek ik al bijna volledige ontsluiting te hebben, waardoor ik een veel mildere vorm van pijnstilling heb gekregen
Wat vond jij van de pijn?
Ik heb me totaal niet voorbereid op de bevalling. Ik had daardoor geen idee wat me overkwam. Ik ben in een uur van 2cm ontsluiting naar volledige ontsluiting gegaan. 45 minuten van dat uur (eerste kwartier was ik nog in de verloskamer) zat ik alleen (nou ja met om me heen mensen die bijkwamen van een operatie) op de uitslaapkamer te wachten op de anesthesist (die was nog bezig met andere patiënt). Ik dacht dat weeën om de drie a vier minuten kwamen en zat me af te vragen hoe het kwam dat ik totaal niet wist hoe en wanneer ik ze dan weg moest puffen (er zat bij mij helemaal geen tijd tussen de weeën). Ik dacht dat ik een enorme aanstelster was dat ik al zoveel pijn voelde in het eerste uur van de bevalling. Toen de anesthesist er eenmaal was had hij telefoontje gehad van de kraamafdeling (die via monitor ctg mijn weeënactiviteit volgden) dat ik waarschijnlijk al bijna volledige ontsluiting had en was het te laat voor ruggenprik.
wat vond jij de voordelen?
Ik was achteraf blij dat ik dacht dat ik de pijn overdreef, ik dacht echt de hele tijd " het kan niet echt zo'n pijn doen het eerste uur". Dus ik voelde heel veel, maar ik dacht alleen maar dat kan niet waar zijn en stel je niet zo aan, dit is pas het begin. Doordat ik uiteindelijk dus niet volledige verdoving heb gehad (wel iets anders maar weet niet wat), heb ik de persweeen wel gevoeld en dat vond ik fijn. Lijkt me moeilijk als je zelf niet goed aanvoelt wanneer je moet persen.
en de nadelen?
Katheter was niet fijn
Zou je het de volgende keer weer zo doen ?
Als het zo snel gaat dan kan ik het wel weer een uur opvangen. Het deed heel veel pijn, maar de baby's waren er al, terwijl voor mijn gevoel de bevalling net begonnen was. Hele rare gewaarwording. Twee baby's in misschien net 2,5 uur tijd.
Laatst gewijzigd door Anoniem117 op 13 Jan 2015 23:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 13 Jan 2015 23:37

Re: pijnstilling bevalling

De eerste keer heb ik het wel gehad, omdat de ontsluiting niet vorderde en ik dus al heel lang weeën had. Ik kreeg eerst een pethidineprik, maar dat hielp niet echt, daardoor werd ik alleen warrig en afwezig tussen de weeën door waardoor een nieuwe wee alleen nog maar harder aankwam. Uiteindelijk heeft het ziekenhuis toen min of meer besloten dat ik een ruggenprik kreeg. Ik heb toen nog even kunnen slapen en toen begonnen de persweeën (die voelde ik gewoon ondanks de ruggenprik, het was volgens mij ook geen volledige ruggenprik).

De tweede keer heb ik geen pijnbestrijding gehad.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 13 Jan 2015 23:39

Re: pijnstilling bevalling

Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 13 Jan 2015 23:40

Re: pijnstilling bevalling

Wat hebben jullie gekozen of eventueel niets? Ik wilde niks en thuis bevallen.
Wat vond jij van de pijn? bij de oudste had ik na 16 uur weeën 4 cm en heeft de vk mijn vliezen gebroken, hierdoor in een weeënstorm beland waarbij ik de weeën niet meer weggezucht kreeg.
wat vond jij de voordelen? Ik kreeg remifentanyl, je krijgt het per infuus, die morfineprik zou ik niet nemen, die werkt maar 4 uur. 11 uur later een keizersnee gekregen en toen een ruggenprik.
en de nadelen? saturatiemeter om en continue ctg . dat was niet zoals ik het in gedachte had. Remifentanil en die prik zou nu niet meer de eerste keus zijn. Het maakt je stoned en je hebt nog steeds pijn. Een ruggenprik werkt veel beter als je het echt nodig hebt.

Zou je het de volgende keer weer zo doen ? Bij de tweede geen pijnstilling en toch gekozen voor een vaginale bevalling ondanks de eerdere bevalling met de optie tot laagdrempelig een keizersnee. Na 5 uur weeën en een niet vorderende ontsluiting gekozen voor keizersnee.
nog tips voor mij waar ik eventueel aan kan doen?
voor de vrouwen die niets aan pijnstilling hadden, was het te doen? Bij de tweede was het te doen, echt flinke pijn niet gehad.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem117

Bericht 13 Jan 2015 23:44

Re: pijnstilling bevalling

Susan schreef:http://www.ruggenprik.com/lage-dosering-ruggenprik/


Misschien heb ik dat dan gehad.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 13 Jan 2015 23:55

Re: pijnstilling bevalling

Ik ben 2x zonder pijnstilling bevallen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Shy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:29

Bericht 13 Jan 2015 23:59

Re: pijnstilling bevalling

Ik ook twee keer zonder, de eerste keer wilde ik in een ziekenhuis wat verder weg omdat ze daar remifentanil hadden. Niet gekregen omdat het niet nodig was en daarna raakte ik in paniek omdat ik het niet had gehad haha.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem85

Bericht 14 Jan 2015 00:00

Re: pijnstilling bevalling

Dora schreef:
Ava schreef:Ik heb een ruggenprik gehad. Na een uur of 5 heftige weeën vloog ik bijna tegen het plafond van de pijn. Het is even een naar gevoel en het deed ook pijn maar ik had daarna tenminste even een paar uur om bij te komen.



Precies dit!



Hier nog een. Ik was 24 uur wakker, 6 uur weeën, geen cm verder, ik had rust nodig.
Prik werd tijdens een wee gezet, niets van gemerkt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Jan 2015 00:05

Re: pijnstilling bevalling

De tweede keer ben ik ook naar een ziekenhuis gegaan met remifentanil. Ik had toen al 8 centimeter ontsluiting en op de een of andere manier drong het totaal niet tot me door dat dat al heel ver was, het was rond tien uur 's avonds en ik had in mijn hoofd dat het net zo lang ging duren als de eerste keer en dat ik dus nog de hele nacht weeën moest hebben. Eenmaal in het ziekenhuis had ik 9 centimeter ontsluiting, toen vertelde de verloskundige dat als ik remifentanil wilde, ik eerst een half uur met weeën aan de CTG moest, maar dat ze ook mijn vliezen kon breken en dat de baby er dan waarschijnlijk binnen een half uur zou zijn. Dat was een makkelijke keuze, al vloog ik wel tegen het plafond van de pijn toen ze mijn vliezen had gebroken, want toen werden de weeën meteen nog heviger. Gelukkig ging het daarna snel.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 14 Jan 2015 00:17

Re: pijnstilling bevalling

AnnaK schreef:
Susan schreef:http://www.ruggenprik.com/lage-dosering-ruggenprik/


Misschien heb ik dat dan gehad.


De ruggenprik die je tijdens de bevalling krijgt is iets anders dan voor een ok.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem117

Bericht 14 Jan 2015 00:21

Re: pijnstilling bevalling

Happydobby schreef:
AnnaK schreef:
Susan schreef:http://www.ruggenprik.com/lage-dosering-ruggenprik/


Misschien heb ik dat dan gehad.


De ruggenprik die je tijdens de bevalling krijgt is iets anders dan voor een ok.


Ja ik weet dus eigenlijk helemaal niet wat ik heb gehad, omdat zo in een roes is gegaan. De ruggenprik die ik aanvankelijk zou krijgen heb ik iig niet meer gehad, omdat ik al zover was. Ze kunnen een ruggenprik toch wel doseren?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 14 Jan 2015 00:57

Re: pijnstilling bevalling

Ja, mijn ruggenprik werd steeds opgevoerd dus ik neem aan dat ze ook met heel weinig al wat verdoven.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem117

Bericht 14 Jan 2015 01:08

Re: pijnstilling bevalling

Spencer schreef:Ja, mijn ruggenprik werd steeds opgevoerd dus ik neem aan dat ze ook met heel weinig al wat verdoven.


Dan heb ik lage dosering gehad. Ik voelde de pers weeen heel goed en het hechten helaas ook. Daar heb ik nog extra verdoving voor gekregen.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 14 Jan 2015 04:29

Re: pijnstilling bevalling

Wat hebben jullie gekozen of eventueel niets? Twee keer zonder pijnstilling.
Wat vond jij van de pijn? Eerste keer was het echt wel heel pijnlijk, maar toch te doen omdat ik heel erg zen en in mezelf gekeerd was. De tweede keer was ik er veel meer 'bij' en dat maakte het zwaarder, vooral ruim een uur persweeën wegpuffen was hels.
wat vond jij de voordelen? Niet naar het ziekenhuis hoeven (al moest ik bij de tweede na de bevalling alsnog omdat de placenta er niet uit wilde). Geen zorgen om wat pijnstilling bij de baby of mij voor gevolgen had gehad.
en de nadelen? Tsja... pijn pijn pijn. Zolang je ontsluiting vordert vind ik het wel te doen, maar de tweede keer heb ik dus lang persweeën moeten wegpuffen omdat ik op 9cm bleef steken en dat was wel echt gewoon ronduit KUT. Maar als je naar het zkh gaat ga je ineens weer adrenaline aanmaken en heb je dikke kans dat je bevalling nóg langer gaat duren en daar had ik al helemaal geen zin in.
Zou je het de volgende keer weer zo doen ? Ik sta wel open voor pijnstilling, als het niet gaat, dan gaat het niet. Maar ik zou het het liefst wel weer zonder doen. Zou dan wel het hypnobirthingboek dat ik heb goed doorlezen.
nog tips voor mij waar ik eventueel aan kan doen? Hypnobirthing dus, denk dat het heel veel kan helpen.
voor de vrouwen die niets aan pijnstilling hadden, was het te doen? Kort door de bocht: ik ben er nog, en mijn twee kinderen ook, dus ja. Maar met name tijdens de tweede bevalling vond ik mezelf wel behoorlijk zielig.

Pethidineprik wilde ik trouwens pertinent niet, heb teveel verhalen gelezen over vrouwen die compleet lagen te spacen en dan niet op een leuke manier. Dus mocht ik ooit pijnstilling willen, dan waarschijnlijk een ruggeprik omdat ik er pas om zou vragen als het zonder echt echt niet meer gaat en dan kun je het maar beter meteen goed doen vind ik.
<<

Patsy

Bericht 14 Jan 2015 08:45

Re: pijnstilling bevalling

Ik heb vantevoren gezegd dat ik het liefst zonder pijnstilling wilde bevallen, maar niet pertinent tegen pijnstilling ben. Ik wilde geen ruggenprik en pethidine, in het ziekenhuis hier gebruiken ze ook remifentanil (pompje). Ik vond het geweldig! De pijn was een stuk minder en ik werd wat suf maar ik kreeg alles nog gewoon goed mee. Tussen de weeën door viel ik in slaap. Doordat je het pompje zelf bedient heb je het gevoel enige controle te hebben, dit werkte voor mij erg goed. Toen ik mocht persen werd het infuus uitgezet en was ik ook meteen weer helder.

Ik wil de komende bevalling weer zonder pijnstilling proberen, maar lukt dat niet dan wil ik weer remifentanil.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 14 Jan 2015 08:48

Re: pijnstilling bevalling

Ik sluit mij aan bij Robin en Rejoy!
[quote="Dandelion"]

Wat hebben jullie gekozen of eventueel niets?
Ik wilde niets en kreeg uiteindelijk een keizersnede met dus een ruggenprik
Wat vond jij van de pijn?
Ik vond het erg goed te doen, de termen die hier voorbij komen: hels, ondragelijk ect. Zo heb ik het totaal niet ervaren. Het was zo mooi rustig en mijn lichaam reageerde er zo mooi op ( natuurlijke pijnstilling aanmaken)
wat vond jij de voordelen?
Ik zag geen voordelen. Tja als je uitgeput bent bijvoorbeeld in het verhaal van mylady had ik het wel overwogen.
en de nadelen?
Nadelen is dat het spul ook naar je baby gaat, die wordt onder invloed geboren. (Ik had mij wel meer ingelezen, maar dat ben ik allemaal weer vergeten)
Zou je het de volgende keer weer zo doen ?
Ik zou weer proberen om zonder pijnstilling thuis te bevallen. Helaas nu door de ks een medische indicatie, dus we gaan naar het zh.
nog tips voor mij waar ik eventueel aan kan doen?
Bereid je goed voor, lees hoe een bevalling normaal gaat, oefen het puffen, vertrouw op je lichaam en je partner, jullie doen het samen.
voor de vrouwen die niets aan pijnstilling hadden, was het te doen?
Ik vond het erg goed te doen. Ook ik moest al vrij snel persweeen weg gaan puffen, maar ik heb iedere wee samen met mijn vriend weggepuft. Ik was wel suf en duf van de natuurlijke pijnstilling. En bleef steeds denken:'straks is M. er!'
<<

Anoniem97

Bericht 14 Jan 2015 10:33

Re: pijnstilling bevalling

Ik ben 2 keer thuis bevallen zonder pijnbestrijding.
De 2de keer heb ik mijn vliezen laten breken waardoor ik in een weeenstorm terecht kwam, dat was behoorlijk pittig maar op t moment dat ik er echt klaar mee was, zat ik op 10cm.

Deze keer wil ik weer thuisbevallen en het bad gebruiken om de weeën op te vangen en hopelijk ook in te bevallen. Ik wil mijn vliezen niet meer laten breken en gewoon zo veel mogelijk rust, dat werkt t beste voor mij :)
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 14 Jan 2015 10:38

Re: pijnstilling bevalling

Gaia, ik heb iedereen beneden laten zitten met de mededeling ik roep wel als ik jullie nodig heb. Vliezen zijn pas gebroken voordat ik ging persen. Super goed te doen zo
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Anoniem97

Bericht 14 Jan 2015 10:52

Re: pijnstilling bevalling

Ja zo wil ik t ook doen, de vorige bevalling was opzich al best rustig verlopen en zaten ze ook beneden, de vk kwam af en toe even kijken en naar t hartje luisteren maar zonder mijne storen, ze heeft verder ook niet meer getoucheerd enzo.
Op dat moment leek vliezen breken mij een goede optie omdat ik zo moe was na nachten lang voorweeen maar achteraf gezien was dat minder prettig.
<<

Anoniem186

Bericht 14 Jan 2015 10:58

Re: pijnstilling bevalling

Robin schreef:Ik ben twee keer zonder pijnstilling bevallen. Dit kon ook niet, want ik wou thuis bevallen. Ik vond het goed te doen en zou bij een eventuele volgende bevalling er ook niet voor kiezen. Wanneer je je goed verdiept in bijvoorbeeld hypnobirthing en je je echt goed voorbereid op de bevalling, kom je een heel eind. De beste pijnstilling maakt je lichaam namelijk gewoon zelf. Synthetische pijnstilling blijft toch achter in je lichaam (en je kind).


Hier hetzelfde.
Hoewel ik de eerste keer wel halverwege naar het ziekenhuis ben gegaan.
Ik zou zelf nooit voor pijnstilling kiezen als het niet schrikt noodzakelijk is.
<<

Anoniem186

Bericht 14 Jan 2015 11:01

Re: pijnstilling bevalling

Gaia, bij mij hadden ze de eerste keer m'n vliezen doorgeprikt. Wat een hel. Dat wilde ik de tweede keer dus ook absoluut niet. Ik ben de tweede keer in bad bevallen, m'n vliezen braken weer niet in het begin. De vk bood halverwege aan om het alsnog te doen, maar ik wilde het echt niet. Uiteindelijk zijn ze in het water vanzelf gebroken, geen idee wanneer. Dat was echt een fijne ervaring. Deze bevalling is zo natuurlijk en relaxed verlopen.
<<

Anoniem181

Bericht 14 Jan 2015 11:01

Re: pijnstilling bevalling

-
Laatst gewijzigd door Anoniem181 op 09 Feb 2016 17:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Silly-One