Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 12 Jan 2015 17:25

Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

In deze rubriek wil ik graag iets vertellen over mijn hobby: ballet. Ik vind het leuk om hier wat over te vertellen, omdat mensen vaak een heel verkeerd beeld hebben van ballet. Veel mensen vinden het saai en truttig, en geen 'echte sport'. Dat eerste kan natuurlijk, ieder zijn mening, maar het is zeker wel een echte sport. Een balletles is zwaar en vraagt best veel van je lichaam. Je traint eigenlijk al je spieren wel, en zonder getrainde buikspieren ben je nergens, dit is de basis voor vrijwel alle bewegingen en houdingen. Je werkt aan je lichaamshouding, je lenigheid en de controle over je lichaam. Ook train je je concentratievermogen.

In het verleden heb ik ook andere dansstijlen beoefend, maar de laatste jaren doe ik alleen nog aan klassiek ballet. Ik dans een keer per week een les van 75 minuten. Vanwege mijn werk en andere verplichtingen heb ik geen tijd om vaker dan een keer per week te dansen momenteel.
Ik ben 'pas' begonnen met dansen toen ik 16 was, en pas met klassiek ballet toen ik 18 of 19 was. Dat is wel wat ongewoon, de meeste meiden met wie ik dans en gedanst heb zijn al veel vroeger begonnen, meestal met een jaar of 6/7/8, maar zo zie je maar dat je nooit te oud bent om met iets nieuws te beginnen.
Ik ben zelf eigenlijk een beetje per toeval in het dansen gerold. De moeder van een klasgenoot had een balletschool, en zij zocht nog mensen die bij een voorstelling achter de schermen wilden helpen met het oppassen op de kleinste dansers. Ik bood me aan, en zag hoe leuk het dansen was! Het seizoen er na ben ik dus gelijk begonnen. Ik ben begonnen met jazzballet. Regelmatig kregen we les van gastdocenten, en zo kwam ik ook in aanraking met andere stijlen zoals hiphop, flamenco en moderne dans. Voor onze les was altijd een klassieke les, en hoewel dat vroeger nooit wat voor mij was (als kind hield ik van stoer, en ballet vond ik truttig), leek het me toch wel leuk om ook eens te proberen. Na een proefles was ik verkocht, en inmiddels doe ik het dus al weer ruim 10 jaar!

De geschiedenis van klassiek ballet
Het ballet ontstond in de 15e eeuw in Italië. Het woord ballet is afgeleid van het Italiaanse woord ‘ballare’, dat dansen betekent. Veel balletten in de 15e eeuw werden uitgevoerd met taferelen uit de Romeinse en Griekse mythologie. Het ballet werd vanuit Italië naar Frankrijk gebracht en ontwikkelde zich daar in de 16e eeuw aan de Franse hoven. Ballet hoorde bij het amusement van het hof. Met name aan het hof van Lodewijk XIV was het erg populair. Bijna alle termen die tegenwoordig in het ballet gebruikt worden zijn ook nog steeds Frans.
Het unieke aan klassiek ballet, ten opzichte van andere dansstijlen, is dat de techniek ervan is vastgelegd in speciale handboeken. Daardoor leert iedereen ter wereld die klassiek ballet beoefent dezelfde danspassen. De regels van het academische ballet werden aan het einde van de negentiende eeuw verder uitgewerkt door onder andere de Russische choreograaf Marius Petipa. Petipa wordt wel gezien als de vader van het klassiek ballet. Wel zijn er regionale variaties als het gaat om de strengheid waarmee de regels worden gevolgd, en zijn er variaties te vinden in bijvoorbeeld armbewegingen.

De kleding
Tijdens de les zijn er bij ballet officieel strikte kledingvoorschriften. Niet elke balletschool is hier even streng in, dus er zijn nog wel wat variaties mogelijk.

Afbeelding

Bij mijn balletschool is de afspraak dat je een zwart balletpakje draagt. Je mag zelf kiezen wat voor pakje. Onder je pakje draag je geen beha, ook geen sportbeha dus! Je ziet deze onder het pakje uitkomen of je ziet de lijnen er doorheen, en dat staat niet mooi. Onder je pakje draag je een zwarte of roze panty. Eventueel mag je, als je dat fijn vindt, een shortje of boxer over je pakje dragen. Een lange broek is niet toegestaan! Aan je voeten draag je roze balletschoentjes. Je mag zelf kiezen of je leren of stoffen schoentjes draagt.

Afbeelding

Zelf draag ik ook nog zwarte beenwarmers, omdat ik altijd erg koude voeten heb en daarmee snel kans op kramp. Je haar draag je vast, het liefst in een nette knot met haarnetje.
Veel mensen vinden balletkleding vrij 'bloot'. Je staat daar toch maar in je panty en je strakke pakje. Toch went het snel. In deze kleding kan de docent goed beoordelen of je de oefeningen goed uitvoert en je je lichaam op de juiste manier inspant en inzet.

Spitzen
Bij klassiek ballet denken veel mensen automatisch aan het dansen op spitzen. Als je op televisie of op het toneel een ballerina op spitzen ziet dansen ziet het er vaak makkelijk uit, maar het is verre van eenvoudig. Het is een moeilijke discipline die niet voor iedereen weggelegd is. Niet elke voet is ook even geschikt om op spitzen te kunnen dansen.
Spitzen (of pointes) zijn balletschoenen met een harde voorkant. Je kunt er mee op je tenen dansen. De meeste dansers gebruiken ook nog een beschermkapje of cover van stof of siliconen om hun tenen te beschermen. Als je spitzen wilt aanschaffen, moet je naar een speciale balletwinkel. Daar meten ze je voet nauwkeurig op, en bekijken ze welke soort spitzen geschikt zijn. Dit komt heel precies, omdat het dansen op verkeerde of niet goed passende spitzen schadelijk kan zijn voor je voeten.

Afbeelding

Om op spitzen te mogen dansen moet je tenminste twaalf jaar oud zijn. Voor jongere kinderen kan het schadelijk zijn voor de voeten. Ook moet je voldoende danservaring en techniek bezitten. Een beginner kan niet zomaar meteen met spitzen beginnen. De spitzen voelen, met name op het moment dat je ermee begin, heel onnatuurlijk en het is lastig om je balans te bewaren. In het begin is dus zelfs simpel lopen moeilijk. Ook zitten de spitzen in het begin echt niet lekker, je moet hier echt aan wennen. Ook voor mensen met ervaring kan dansen op spitzen nog pijnlijk zijn.
Zelf heb ik ook een aantal jaar op spitzen gedanst. Ik vond het leuk, maar ook erg lastig. Helaas kon ik er vanwege een blessure niet mee verder gaan, waardoor ik het nooit erg goed heb kunnen leren.

Basisposities
Ballet is opgebouwd uit vijf basisposities. Deze komen altijd terug, zowel bij losse oefeningen aan de barre als in een choreografie. Het komt daarbij heel precies hoe je met name je voeten plaatst. Hieronder zie je de vijf posities uitgebeeld.

Afbeelding

Eerste positie: De hielen staan tegen elkaar, de voeten zijn uitgedraaid.
Tweede positie: De voeten blijven uitgedraaid, maar de benen staan wijder uit elkaar.
Derde positie: De hiel van de ene voet sluit aan bij de wreef van de andere voet. Deze positie wordt in de praktijk eigenlijk alleen gebruikt bij hele jonge dansers.
Vierde positie: Je gaat uit van de vijfde positie, maar schuift je voorste voet ongeveer 20 centimeter naar voren. Ook verplaats je je gewicht een beetje. Beide voeten zijn uitgedraaid.
Vijfde positie: Je voorste voet sluit aan bij je achterste voet. De hiel van je ene voet raakt de tenen van je andere voet. Beide voeten zijn uitgedraaid. Als je heel lenig bent staan je voeten (zo goed als) parallel tegen elkaar aan.

Opbouw van de les
Een klassieke balletles heeft in principe altijd dezelfde opbouw. Je begint aan de barre. De barre dient eigenlijk als een opwarming voor het vervolg van de les. Alle spiergroepen komen aan bod in verschillende oefeningen. Ook werk je aan de barre aan je techniek. Aan de barre komen altijd dezelfde soort oefeningen terug. De precieze choreografie/combinatie verzint de docent, het is dus niet zo dat je altijd exact hetzelfde staat te doen.

Afbeelding

De barre-oefeningen zijn moeilijk te beschrijven, als je ze ziet heb je er een beter beeld bij, maar ik doe hieronder toch een poging. Een aantal oefeningen aan de barre die vrijwel altijd (ongeveer in deze volgorde) terugkomen zijn:
* Pliés: kniebuigingen.
* Tendu: het strekken van de voet op de grond.
* Battement tendu/jeté: het strekken van de voet, boven de grond.
* Rond de jambe: cirkels maken met gestrekt been.
* Frappé: snelle beweging van de voet, waarbij deze krachtig weggestrekt wordt.
* Fondue: een soort 'smeltende' beweging, waarbij beide benen tegelijkertijd buigen of strekken.
* Développé: je been langzaam en hoog 'uitvouwen'.
* Grand battement: je gestrekte been krachtig opgooien.
Na de barre is het tijd om te stretchen. Dat gebeurt soms ook al gedeeltelijk aan de barre. Daarna volgen diverse oefeningen in het midden van de zaal. Hierbij kun je denken aan kleine combinaties van passen die aan de barre geoefend zijn, diverse soorten sprongen en diverse soorten draaien zoals de pirouette. Vaak zijn er ook nog oefeningen over de diagonaal. Meestal steek je de zaal als het ware schuin over door middel van een combinatie of passenserie.
Daarna is er vaak nog tijd voor een korte choreografie, bedacht door de docent. Bij ons is het zo dat we hier vaak een aantal weken aan werken, vaak tot er een vakantie volgt. Daarna beginnen we weer aan iets nieuws. Onze dansschool heeft een keer in de twee jaar een grote uitvoering waar alle groepen aan meedoen. In zo'n geval werk je meestal vaker en intensiever aan de choreografie.

Tot slot
Dit was mijn stuk over ballet. Ik hoop dat jullie een beetje een goed beeld hebben gekregen van wat er zoal bij komt kijken. Als je enthousiast bent geworden naar aanleiding van mijn stuk, kun je misschien eens kijken of er een balletschool bij jou in de buurt is waar balletlessen voor volwassen gegeven worden. Bij mijn school is zo'n les er wel. Zelf dans ik niet in die groep maar op een hoger niveau, wat betekent dat de meeste meiden in mijn groep veel jonger zijn (tussen de 16 en de 18). Ik vind dat zelf niet zo'n probleem, want het is een leuke les met een leuke docent, maar ik kan me voorstellen dat de meeste mensen een groep met leeftijdsgenoten leuker vinden. Ook als je nog nooit gedanst hebt en het lijkt je leuk zou ik gewoon eens gaan kijken. Misschien kun je eens een proefles meedraaien? Zoals ik al schreef in de inleiding was ik zelf ook al volwassen toen ik begon, en je bent nooit te oud om iets nieuws te leren!
Wil je eerst eens beginnen met kijken, dan kan ik je aanraden een keer naar Het Nationale Ballet (http://operaballet.nl/nl/ballet/ballet) te gaan. Ik heb zelf meerdere voorstellingen bezocht, en iedere keer met volle teugen genoten. Zij dansen prachtige voorstellingen op zeer hoog niveau, en het is echt de moeite waard dat een keer mee te maken!
Tenslotte wilde ik nog een filmpje toevoegen met een mooi balletstuk, maar het is erg lastig om mooie filmpjes van goede kwaliteit te vinden op YouTube. Daarom heb ik gekozen voor een promofilmpje voor het Zwanenmeer van Tsjaikovski (een van de bekendste balletten ter wereld) door Het Nationale Ballet. Zo krijg je in ieder geval een beetje een goed beeld van hoe een voorstelling er uit kan zien.
https://www.youtube.com/watch?v=0P_RllDXL6o


--------

Benieuwd naar de andere delen van deze rubriek?

Deel 1: Wakeboarden
Deel 2: Pole Fitness
Deel 3: Bordspellen
Deel 4: Tafeltennis
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 12 Jan 2015 18:25

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Leuk!!! Ik heb zelf van m'n 4e t/m 18e aan ballet gedaan (klassiek + spitzen)
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 12 Jan 2015 19:03

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Leuk Huppekee! Waarom ben je gestopt?
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 12 Jan 2015 19:29

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Bedankt voor je stuk, Mizz_S
<<

Anoniem216

Bericht 12 Jan 2015 20:54

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 18 Okt 2017 11:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 12 Jan 2015 21:32

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Ik ben in een andere stad gaan studeren en had er helaas geen tijd meer voor.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 13 Jan 2015 19:21

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Leuk Dimmel. Jazzballet heb ik ook jaren gedaan, dat vond ik ook heel leuk!
Huppekee, heb je nooit gedacht, laat ik weer eens beginnen?
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 13 Jan 2015 19:30

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Superleuk! Wij hebben tijdens onze trainingen (turnen) ook vaak delen van ballet. Sowieso lenigheid (dat komt altijd terug), maar ook houdingen en posities etc. Vind ik altijd een leuk onderdeel, we doen dat dan zowel op de vloer als op de balk.
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 13 Jan 2015 19:35

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Een interessant stuk om te lezen, bedankt Mizz_S.
<<

Anoniem130

Bericht 13 Jan 2015 20:04

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Haha grappig, je beschrijft het enorm goed en met liefedr en passie maar toch lijkt het mij nog steeds een saaie sport als je zo een les beschrijft! Gewoon iets wat 200% niet bij mij past denk ik. Grappige is dan dat ik golf (nou ook niet bepaald spannend) weer wel heel leuk vind.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 13 Jan 2015 22:58

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Haha, Whatever, het is ook helemaal niet spannend hoor. :razz: Ik houd ook helemaal niet van spannende sporten. Golf lijkt me ook niet spannend, maar lijkt me wel leuk om een keer te proberen. :P

Leuk Koko. Bij turnen zul je inderdaad ook zeker dingen tegenkomen uit de balletwereld. Toch is de uitvoering van de bewegingen wel altijd heel anders, tenminste als ik weleens turnen op tv zie valt me dat altijd op. Het lijkt me ook best wel leuk om een keer wat meer te lezen over turnen en hoe zo'n training dan gaat. Ga jij toevallig ook nog een keer een stuk schrijven? :P
Zelf ben ik trouwens helemaal niet lenig. Ik heb korte spieren, en daarnaast stretch ik gewoon te weinig gedurende de rest van de week. En een aangeboren afwijking aan mn lies, waardoor ik totaal niet uitgedraaid ben. Ik ben ook de minst lenige van de groep, wel jammer maar ach... niets aan te doen.
<<

Anoniem103

Bericht 13 Jan 2015 23:15

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Leuk stuk! Ik heb zelf ook ballet gedaan van m'n vijfde tot m'n zestiende ongeveer. Ik heb het altijd met veel plezier gedaan en ik vind het nog wel eens jammer dat ik toen gestopt ben.
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 14 Jan 2015 11:31

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Mizz_S schreef:Leuk Koko. Bij turnen zul je inderdaad ook zeker dingen tegenkomen uit de balletwereld. Toch is de uitvoering van de bewegingen wel altijd heel anders, tenminste als ik weleens turnen op tv zie valt me dat altijd op. Het lijkt me ook best wel leuk om een keer wat meer te lezen over turnen en hoe zo'n training dan gaat. Ga jij toevallig ook nog een keer een stuk schrijven? :P
Zelf ben ik trouwens helemaal niet lenig. Ik heb korte spieren, en daarnaast stretch ik gewoon te weinig gedurende de rest van de week. En een aangeboren afwijking aan mn lies, waardoor ik totaal niet uitgedraaid ben. Ik ben ook de minst lenige van de groep, wel jammer maar ach... niets aan te doen.


Het is wel iets anders inderdaad. Wanneer we houdingstraining hebben komt het denk ik nog aardig overeen, maar zodra we het toepassen in elementen wordt het wel anders. Ook logisch natuurlijk, want het is een andere sport.
Ik ben ook helemaal niet lenig hoor, ik kan net een spagaat, haha! Ik ben voor een turnster echt stijf (al zal ik misschien wel leniger dan gemiddeld zijn). Het is bij turnsters vaak ook zo dat ze óf heel lenig zijn óf heel sterk; hele goede turnsters zijn natuurlijk sterk én lenig. Maar met mijn kracht kom ik een heel eind :ja:.

Ik heb me niet opgegeven, haha. Wil best een stuk schrijven hoor :).
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 14 Jan 2015 19:56

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Wat leuk! Ik wist ook helemaal niet dat jij dit deed joh, tof!! Ik had wel stiekem gehoopt op een filmpje van jou al dansend maar helaas :wink:
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 15 Jan 2015 10:38

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Koko schreef:Ik heb me niet opgegeven, haha. Wil best een stuk schrijven hoor :).


Zou leuk zijn! Als je serieus interesse hebt stuur ons dan een mailtje, dan kunnen we dat regelen!

En Zora, dat filmpje had me ook wel leuk geleken ja :D
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 15 Jan 2015 10:39

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Nee, geen filmpje helaas... Dat vind ik dan wel weer te herkenbaar, ook voor de anderen uit mijn groep. Sorry! :P
<<

Anoniem273

Bericht 18 Jan 2015 21:26

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Leuk, Mizz_S! Ik heb van m'n 8e tot m'n 18e ook aan ballet gedaan. Ik deed klassiek, modern, jazz en spitzen en danste twee keer per week twee lessen achter elkaar. Ben gestopt toen ik een andere lerares kreeg (had geen klik met haar) en ik toen ijzertekort had en me erg ziek voelde.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 21 Jan 2015 22:46

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Wat jammer dat je toen moest stoppen Azi! Nooit zin gehad om het weer op te pakken?
<<

Anoniem181

Bericht 22 Jan 2015 10:10

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Wat leuk om te lezen! Ik hoop dat mijn dochter over twintig jaar ook nog steeds zo enthousiast is, ze is met peuterdans begonnen toen ze 2,5 jaar was en is nu doorgestroomd naar de oudere groep (4-7 jaar) waar ze echt klassiek ballet doet. Ze vindt het nu nog hartstikke leuk dus wat mij betreft blijft ze voorlopig nog lekker dansen.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Jan 2015 16:23

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Leuk dat je dochter ook op ballet zit Alex. Zo schattig altijd die kleintjes!
<<

Anoniem151

Bericht 24 Jan 2015 17:16

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Wat leuk! Ik wil ook wel weer beginnen eigenlijk, ben ook begonnen toen ik 7 was. Eerst zo'n schattig roze pakje en de laatste jaren een zwart pakje en spitzen <3 Maar dat ik inmiddels onwijs achterloop tov mijn oude groep houdt me toch wat tegen..
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 26 Jan 2015 15:08

Re: Hobby & Sport rubriek #5 - Ballet

Blue Phone, misschien kun je gewoon weer eens gaan kijken of een proeflesje meedoen? Je hebt lang gedanst zo te lezen, dus de basis is goed, dus echt achterlopen zal vast wel meevallen. Als je de basis goed beheerst pik je het vast snel weer op. En is er anders niet een andere groep (eventueel lager niveau) waarin je kunt instromen, al is het maar tijdelijk om er weer in te komen?

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron