Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe heb jij leren koken / eten maken?

<<

Anoniem86

Bericht 07 Jan 2015 21:22

Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Heb jij de kneepjes van het koken geleerd van je moeder, of oma? Of is je vader een hele goede kok? Ben je het zelf gaan oefenen, of ben je eigenlijk nog steeds een kneus met koken? Vertel!
<<

Anoniem86

Bericht 07 Jan 2015 21:23

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Ik heb eigenlijk nooit echt thuis kunnen / mogen koken. Mijn moeder wilde het altijd liever zelf doen, vond ze handiger, maar maakte nooit echt bijzondere dingen, gewoon het normale Hollandse eten, om het zo te zeggen.

Op school veel leren koken; en daarna toen ik samen ging wonen zelf gaan proberen, smaken gaan proberen en gewoon gedaan. Ik kan veel meer nu dan dat ik doe, maar ik heb niet de puf de laatste maanden om echt uitgebreid te koken, maar ik heb een kast vol kookboeken en heb bedacht dat ik dit jaar 1x per week iets bijzonders wil uit gaan proberen!
<<

Anoniem185

Bericht 07 Jan 2015 21:28

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Ik heb het geleerd omdat ik ineens voor het blok werd gezet op mijn werk. Ik moest ineens voor tien man avondeten bereiden. Hierdoor heb ik heel snel dankzij verschillende collega's geleerd om te koken, maar ook af en toe (je stond in de tijd dat je moest koken altijd alleen op de afdeling) mijn moeder opgebeld om stomme dingen te vragen. Als mijn moeder ook aan het werk was, pakte ik er internet bij en volgde gewoon recepten op.

Soms mislukte het en dan at ik gewoon frietjes met mijn oudjes.
<<

Anoniem186

Bericht 07 Jan 2015 21:29

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Mijn moeder zegt altijd dat m'n zus en ik het lekkere koken van haar hebben. M'n man is het daar alleen niet mee eens. Hij vindt dat ik veel lekkerder kook dan m'n moeder, haha.

Vroeger kookte ik nooit thuis. Dat vond ik totaal niet interessant.
Op m'n 17e ging ik op mezelf en kookte ik vooral simpele en saaie gerechten. Jaren later kreeg ik een relatie met een kok. Hij heeft me een hoop geleerd. Maar het echte koken kwam pas toen ik alle pakjes en zakjes de deur uit deed en zelf ging experimenteren. Zo'n 5 jaar geleden. Dus dat is nog niet eens echt lang.
<<

Anoniem126

Bericht 07 Jan 2015 21:35

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

*
Laatst gewijzigd door Anoniem126 op 29 Sep 2015 22:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 07 Jan 2015 21:39

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Door zelf aan te prutsen in de keuken en verschillende recepten uit te proberen.
Ik ging met 16 op kamers en toen had ik nog hollandse kost of gemakkelijke pasta recepten. Pas toen ik 20 was of zo begon ik meer met experimenteren. Vanaf dat moment ook met mijn vader in de keuken gaan staan met kerst en daar hebben we samen meer geleerd te durven.
Tevenwoordig belt mijn moeder mij op om de vragen hoe ze bepaalde dingen het beste op smaak kan krijgen haha.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem304

Bericht 07 Jan 2015 21:40

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Ik ging samenwonen en de kabouters doen het niet haha.

Thuis nooit gekookt en op school ook niet.
<<

anoniem203

Bericht 07 Jan 2015 21:49

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Ik kreeg 1 ochtend in de week op school kookles en verder heeft mijn moeder mij dingen geleerd en ben ik zelf ook wat gaan aanrommelen (met soms hulp van internet en boeken)
<<

anoniem203

Bericht 07 Jan 2015 21:53

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Ik ben nu trouwens ook steeds meer dingen zelf aan het maken zonder pakjes en zakjes en ik probeer vaak nieuwe recepten uit. Maar ik heb nog een hoop te leren qua kruiden enzo.
<<

Anoniem286

Bericht 07 Jan 2015 22:00

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Ik heb niet thuis leren koken. Toen ik op kamers ging heb ik 2 maanden lang alleen maar frikandellen, kroketten, patat en van die dagschotel vrieszakken gegeten. Daarna wilde ik heel graag leren koken :p ik zocht alles op internet op en vroeg weleens wat aan mijn moeder. Inmiddels kan ik redelijk koken, de pakjes en zakjes periode heb ik inmiddels ook alweer enkele jaren achter me gelaten. Ik denk dat ik 1x per week een zakje oid gebruik. Kruiden blijft een uitdaging, dus ik wil weleens een cursus volgen bijv italiaans koken.
<<

Anoniem278

Bericht 07 Jan 2015 22:01

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Mijn ouders zouden echt moeten vechten om de titel van slechte kok, ik weet niet wie slechter kookte. Mijn moeder heeft inmiddels een paar succesrecepten, maar vroeger, echt, wat die twee in een pan gooiden?!

Ik leerde het door veel te proberen en recepten te volgen, met een boel fouten en rare combinaties. Sinds ik vegetarisch eet heb ik wel steeds beter leren koken omdat ik geen vleesvervangers eet dus ik werk veel met kruiden en zo min mogelijk met pakjes of voorverpakte zooi.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Jan 2015 22:04

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

De eerste tijd dat ik op mezelf woonde kon ik helemaal niet koken, alleen maar dingen uit een Knorr-pak of spaghetti met saus uit een fles van Grand'Italia. Op een gegeven moment kreeg ik er zelf gewoon plezier in om te experimenteren en nieuwe dingen te proberen en toen heb ik het steeds beter geleerd. Thuis mocht ik overigens ook wel koken en mijn ouders leerden me ook wel dingen, maar op de een of andere manier is dat toen nog niet echt geland.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

xxLindaxx

Noob

Berichten: 168

Geregistreerd: 05 Okt 2013 14:10

Bericht 07 Jan 2015 22:08

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Zelf toen ik op mezelf ging wonen. Mijn man heeft koksopleiding gedaan dus die heeft mij ook veel geleerd.
Het smaakt steeds beter. Mijn voornemen dit jaar is om elke maand een nieuw recept uit een van mijn kookboeken te gaan maken!! Dat doe ik nog veel te weinig!
<<

Anoniem255

Bericht 08 Jan 2015 10:20

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Ik heb twee jaar lang 6uur per week kookles op school gehad, mijn moeder vond het belangrijk dat we een beetje goed konden koken en twee zwagers zijn kok.
<<

Anoniem132

Bericht 08 Jan 2015 10:27

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Ik heb het mezelf aangeleerd. Af en toe bel ik mijn moeder nog voor advies. Maar het gaat me vanaf het begin af aan al goed af al zeg ik het zelf. Er is weinig mislukt de afgelopen jaren.
<<

Kiek

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 562

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:21

Bericht 08 Jan 2015 10:27

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Vroeger moest ik 1x in de maand koken van mijn ouders om het een beetje te leren maar dat was 1x in de maand een DRAMA. Ik deed niks goed of logisch en het eindigde altijd met ruzie en tranen bij mij.

ik ben nu nog steeds een kneus met koken. Zolang het gaat om alles in 1 pan gooien gaat het goed, maar als ik twee pannen of meer moet gebruiken gaat het al mis.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 08 Jan 2015 10:43

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Thuis kookte ik nooit. Ik heb het mezelf gewoon aangeleerd eigenlijk, toen mijn ouders op vakantie gingen en ik thuisbleef moest ik wel. Daarna ging ik wel wat vaker koken als mijn ouders er niet waren of zo. Ik heb het ook nooit echt moeilijk gevonden of zo, gewoon logisch nadenken en uitproberen, en als ik iets niet wist zocht ik het op op internet, gebruikte ik een recept of vroeg ik het aan mijn moeder.En dat doe ik nu nog steeds zo haha.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 08 Jan 2015 10:46

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Voornamelijk door mijn opleiding, ik ben kok. Maar mijn moeder kan ook erg lekker koken, van haar heb ik ook veel geleerd.
10.04.17
<<

Anoniem119

Bericht 08 Jan 2015 11:12

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Door mijn moeder, niet als in kookles maar meer mee kijken en haar kookstijl overnemen. Intussen heb ik meer een eigen stijl ontwikkeld.
Maar ook door mijn tijd in Amerika, van mijn gastmoeder. Vaak kookte ik in dat huis. Toen we laatst terug waren bij haar, heb ik haar dat ook verteld en ze voelde zich vereerd. Ook heb ik daar toen voor haar gekookt.

Daarnaast heb ik zelf leren experimenteren.
En van mijn vriend heb ik met name techniek geleerd, snijtechniek en de wat technische en wetenschappelijke kant van koken.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 08 Jan 2015 11:15

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Toen ik thuis woonde hoefde ik nooit te koken, maar ik vond het wel leuk om mijn ouders soms te helpen. Ook ging ik weleens koken met vriendinnen.

In mijn studententijd heb ik beter leren koken, maar dat ging vaak om makkelijke maaltjes. Wereldgerechten, salades, simpele pasta's, dat soort dingen.

Pas sinds een paar jaar ben ik koken en smaken meer gaan waarderen en heb ik mezelf aangeleerd om zoveel mogelijk zonder pakjes en kruidenmixen te koken. Nu weet ik welke smaken en kruiden lekker passen bij welk gerecht en kan ik makkelijk zelf wat in elkaar draaien zonder dat ik een recept nodig heb.

Waar ik nog steeds niet zo goed in ben is time-management tijdens het koken. Als ik meerdere pannen op het vuur heb staan wordt het soms echt een drama. Als ik alles van te voren heb gesneden en afgewogen gaat dat een stuk beter.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem313

Bericht 08 Jan 2015 11:24

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Van mijn ouders heb ik het in ieder geval niet geleerd. Zij hebben sowieso een hele andere smaak, en zien eten maar als een noodzakelijk kwaad dan iets anders.
Toen ik op kamers ging had ik eerst een vriendje die van zichzelf vond dat hij heel goed kon koken. Zijn maaltijden bestonden vaak uit veel ui en prei en dan een blik Uncle Ben's of iets dergelijks, en flink rijst erbij. Nadat ik van hem af was zijn die potten er nooit meer ingekomen. Ik ging veel koken met huisgenoten en vrienden, en dat was heel vaak pasta (met euroshopper spinazie, roomkaas en spekjes!) en natuurlijk de Wereldgerechten. En van daaruit ging ik dingen zelf proberen. Toen ik zag dat de Knorr moussaka gewoon een zakje gedroogde aubergine was en een kruidenmix met vooral zout, ging ik opzoeken wat moussaka eigenlijk is, en het zelf maken. Ik kreeg enorm veel plezier in koken, proeven en eten en dat is de afgelopen jaren alleen maar meer geworden. Nu vind ik ook eten en wijn combineren heel leuk om te doen.
Ik zit bij een kookclub en probeer veel nieuwe dingen. Door de week is het tussen werk, kind en reizen door niet altijd heel spannend of uitgebreid wat hier op tafel komt, maar doorgaans wel lekker en vers.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 08 Jan 2015 14:31

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Ik heb vroeger thuis wel eens gekookt, dat was niet echt heel bijzonder. Toen ik op mezelf ging (18jr) ben ik zelf gaan experimenteren met wat ik lekker vond, recepten zoeken en vooral kook/baktijden opzoeken :). Oefenen en zo leer je wat lukt en wat je lekker vindt.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 08 Jan 2015 14:59

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Sowieso niet van mijn ouders, mijn vader is wel altijd kok van beroep geweest (jaren geleden) maar die kookte thuis nooit en mijn moeder kan echt niet koken.
Ik kreeg op de middelbare school bij verzorging elke week kookles en daar is m'n liefde wel een beetje begonnen. Dat waren nog veel standaard gerechten en thuis ging ik dan wat experimenteren maar mijn ouders hadden liever normale hollandse pot dus daar kwam ik nog niet echt verder. Jaren later, ik was 18/19 denk ik moest ik 2 keer in de week koken op stage en dat vond ik altijd heel leuk maar ook dat waren vrij saaie gerechten. Op mijn stage daarna is het echt begonnen, daar at ik ook 4 keer per week mee en mijn stagebegeleidster was heel creatief en afwisselend en de avondmaaltijd stond daar echt centraal. Van haar heb ik veel geleerd en ook heel veel nieuwe gerechten, producten en combinaties. Ik heb ook veel geleerd van de vader van m'n oppaskindjes, hij is Egyptisch en kok. Nouja, al met al heb ik dus van verschillende mensen veel geleerd en ook door mij er zelf in te verdiepen, recepten te zoeken en te proberen.
Nu kook ik dagelijks samen met mijn huisgenoten en ik vind dat echt heerlijk en leuk, we eten altijd erg lekker hier in huis! En iedereen is best wel blij met mij haha.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 08 Jan 2015 15:07

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Van mijn moeder en oma heb ik de basics geleerd. Hoe lang aardappelen moeten koken, hoe je de meest gebruikte groenten kookt, hoe je gehaktballen maakt, etc. Heb laatst mijn oma nog gebeld voor haar hachee recept en hoe ik daarvoor de snelkookpan (die ik nog nooit gebruikt had) moet gebruiken.

De eerste tijd dat vriend en ik samenwoonden was het het vooral aardappelen, groenten, simpele pasta's met saus uit een pot, nasi, veel afhaal, etc. Hij is op een gegeven moment kok geworden en dus nauwelijks thuis 's avonds. Ik heb heel lang simpel gekookt omdat ik gewoonweg niet uitgebreid in de keuken ga staan voor die 10 minuten die ik in mijn eentje aan tafel zit. Wel vind ik het de laatste tijd interessanter worden en lust ik steeds meer. Ik zoek steeds vaker leukere en gezondere recepten op, haal wat beter keukengerei in huis en vraag informatie aan mijn vriend. Snijtechnieken e.d. heb ik ook van hem geleerd. Ja, ik kom er wel :wink:
<<

Anoniem124

Bericht 08 Jan 2015 15:11

Re: Hoe heb jij leren koken / eten maken?

Toen ik nog thuiswoonde begon mijn moeder op een gegeven moment een boekwinkel en was dus ineens minder thuis. Toen hebben we afgesproken dat ik 4x per week zou koken en zij het me zou leren. Zo gezegd zo gedaan en ik was toen 15 en heb een aantal jaar 4x per week gekookt voor het hele gezin.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers