Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Problemen met eten/drinken baby

<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:14

Bericht 07 Jan 2015 11:10

Problemen met eten/drinken baby

Sinds dat mijn dochtertje drie maanden is (ze is nu zeven maanden), gaat het drinken moeizaam. Even een stukje geschiedenis: ze heeft de eerste maanden borstvoeding gehad en van de ene op de andere dag zijn de problemen begonnen. Ik heb hiervoor geen aanleiding kunnen ontdekken of bedenken. Het begon met het weigeren van de borst en/of fles. Na veel gezoek en nadat de borstvoeding door dit weigeren enorm terugliep (zelfs door te blijven kolven kon ik het niet meer voldoende op pijl houden helaas) zijn we op advies van de huisarts en het CB gestart met Nutrilon Pepti (voeding voor kinderen met koemelkeiwitallergie). Hier reageerde mijn dochtertje wel beter op.

Inmiddels is ze zeven maanden en zijn we sinds een maand of twee ook met bijvoeding gestart. Ook dit gaat helaas niet van een leien dakje. Als ik de fles aanbied houdt mijn dochtertje haar lippen stijf op elkaar en draait haar hoofd weg. Vaak begint ze ook te mopperen en soms zelfs te huilen. Ik probeer dan rustig te blijven en dwing haar niet, maar probeer het later gewoon nog eens. Pas als ik haar in bed leg wil ze drinken. Meestal drinkt ze dan ineens de hele fles leeg. Als ik haar fruit, groente of pap geef vertoont ze hetzelfde gedrag (hoofd wegdraaien en lippen op elkaar). Ik probeer haar dan toch een hapje te laten proeven, bijvoorbeeld door wat fruit op haar lippen te smeren. Als ze het fruit eenmaal geproefd heeft, wil ze namelijk daarna wel eten. Wel voel ik me schuldig dat ik haar soms onder lichte dwang een hapje laat proeven, maar bij fruit lijkt ze het nodig te hebben dat ik haar over de drempel helpt. Bij groente gaat dit helaas niet zo, dit weigert ze pertinent. Kleine stukjes brood (koemelkeiwitvrij uiteraard) vindt ze daarentegen weer heerlijk.

Ik zou zo graag willen weten waarom mijn dochtertje dit gedrag vertoont, want ik vind het zo rot voor haar. Zelf voel ik mij soms ook verdrietig en gefrustreerd, maar dit probeer ik natuurlijk niet te laten merken. Het komt ook zoveel keren op een dag terug. Ik ben bang dat mijn dochtertje te weinig binnen krijgt en dat ze eten en drinken als iets naars gaat zien en hierdoor grotere problemen ontwikkelt. Voor de rest is mijn dochtertje supermakkelijk, vrolijk en actief. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Alle ideeën en tips zijn meer dan welkom.
2014 2016
<<

Anoniem148

Bericht 07 Jan 2015 14:26

Re: Problemen met eten/drinken baby

Kan je de vraag niet bij het cb neerleggen? Misschien hebben hun tips? groeit ze wel goed?
Als ze in bed wel de fles wil, misschien dan liggend in de box of op de bank de fles geven? Heb dat hier vaker gelezen.
Verder weet ik niets want ik ben nog niet zo ver.
Veel succes, lijkt mij ontzettend frustrerend!
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:14

Bericht 07 Jan 2015 18:19

Re: Problemen met eten/drinken baby

Dankjewel voor je reactie, Dandelion. Ik heb mijn vraag al meerdere malen bij het CB neergelegd en ik heb er zelfs al eens over gesproken met een kinderarts, toen ik er met mijn dochter moest zijn voor iets anders. Liggend in de box of bank ging eerder wel goed, maar tegenwoordig niet meer helaas. Af en toe wil ze hem nog wel in de wipstoel, maar de laatste dagen is het echt een drama. Zelfs de eerste fles kreeg ik er vanmorgen pas om 9.30 in. Het is inderdaad frustrerend en het vraagt enorm veel energie.
2014 2016
<<

Fiene

Bericht 07 Jan 2015 21:26

Re: Problemen met eten/drinken baby

En als je haar gewoon stukjes geeft? Vindt ze dat wel goed?
<<

Anoniem272

Bericht 07 Jan 2015 21:30

Re: Problemen met eten/drinken baby

Is er wel eens goed naar haar mond en keel gekeken? Zou het kunnen dat slikken pijn doet of zo?
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 07 Jan 2015 21:37

Re: Problemen met eten/drinken baby

Waarom geef je koemelkvrije voeding en brood? Misschien heb ik eroverheen gelezen hoor.
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:14

Bericht 08 Jan 2015 00:52

Re: Problemen met eten/drinken baby

Bedankt voor jullie reacties!

Fiene, stukjes gaan beter. Stukjes brood eet ze ook goed. Ik overweeg om te starten met Rapley, maar mijn dochtertje kan nog niet zitten en als ik het goed heb begrepen is dat wel een voorwaarde. Ook ben ik nog een beetje huiverig merk ik.

Filoria, er is inderdaad wel eens naar haar mond, keel en oren gekeken om dat uit te sluiten, maar daar was niets bijzonders aan te zien gelukkig.

CCC, dat heb ik inderdaad niet duidelijk verteld zie ik :). Dat is omdat het CB en de huisarts koemelkallergie vermoedden. Ze reageerde zo heftig op gewone voeding, met name door te weigeren. In die periode dronk ze bijna niets. Sinds we met koemelkvrije voeding zijn begonnen drinkt ze wel meer/beter.
2014 2016
<<

Anoniem97

Bericht 08 Jan 2015 10:26

Re: Problemen met eten/drinken baby

Ik zou even heel rustig aan doen, terug naar de flessen als basis en haar 1 keer per dag iets aanbieden. Als ze stukken wel eet dan zou je dat kunnen proberen, wel rechtop in een kinderstoel of wipstoel. Gewoon een stuk komkommer of een hele wortel.

Ik denk dat ze eten koppelt aan pijn en daarom weigert, dwingen werkt averechts terwijl melk nog tot een jaar de hoofdvoeing is dus nog helemaal niet nodig. Haal de druk er af en laat haar rustig het eten ontdekken door te voelen, proeven en spelen ermee zal ze langzaam de structuur en smaken ontdekken en per ongeluk wat binnen krijgen, als ze merkt dat ze dan geen pijn krijgt zal ze wellicht beter gaan eten.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 08 Jan 2015 10:41

Re: Problemen met eten/drinken baby

Qua bijvoeding heb ik geen ervaring(dat gaat hier vanaf het begin goed), maar mijn jongste zoon is ook een heel moeilijke drinker. Eigenlijk altijd al geweest. Momenteel drinkt hij met moeite 3x op een dag. Ik voed hem dan al lopend, door een donkere slaapkamer, zonder geluid.

Fruit zou je eventueel wel op haar brood kunnen doen (als beleg). Dan went ze wel aan de smaken, en kan je het later gewoon in stukken aan haar aanbieden.

Verder heb ik geen tips, wilde alleen even zeggen dat ik het herken en weet hoe frustrerend het is.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:14

Bericht 08 Jan 2015 11:16

Re: Problemen met eten/drinken baby

Gaia en Gijs, heel erg bedankt voor jullie reacties. Het alleen al even delen is zo fijn. Ze heeft zojuist om 10.00 uur eindelijk wat gedronken (140 cc melk), liggend in bed. Ik vind het zo vreselijk sneu voor haar. Ik probeer er naar haar toe zo relaxed mogelijk mee om te gaan maar van binnen maak ik me zoveel zorgen. Wat vervelend dat je zoon zo moeilijk drinkt, Gijs. Ik begrijp je gevoel helemaal. Hoeveel drinkt M. per keer ongeveer? En wat krijgt hij qua bijvoeding?

Ik denk dat ik met jouw advies aan de slag ga, Gaia. Bedankt voor je tip. Dwingen werkt inderdaad averechts en ik zal dit ook zeker niet doen. Ik ben van mening dat dit in de toekomst alleen maar meer problemen zal veroorzaken. Ik hoop ook niet dat ze door het aanbieden het gevoel krijg dat ik haar dwing. Kon ze maar vertellen wat haar dwarszit. Even terug naar de basis dus, de druk van de ketel halen en haar weer het vertrouwen geven..
2014 2016
<<

Anoniem97

Bericht 08 Jan 2015 11:38

Re: Problemen met eten/drinken baby

Ik hoop dat dat helpt elvie, sneu is dat hè. En ze kunnen t ook niet vertellen.
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:14

Bericht 08 Jan 2015 11:45

Re: Problemen met eten/drinken baby

Ik hoop het ook, Gaia. Het is zo sneu. Wist ik maar wat het was.. Ik zal je op de hoogte houden. Mijn dochtertje kan overigens nog niet zelf zitten, kan het dan geen kwaad om haar toch rechtop in een kinderstoel te zetten (met kussens ter ondersteuning)?
2014 2016
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 08 Jan 2015 12:33

Re: Problemen met eten/drinken baby

Kan ze nog niet zelf gaan zitten, of kan ze nog niet zelf blijven zitten (als je haar neer zet)?
Want als ze wel enkele minuten rechtop in de kinderstoel zou kunnen zitten kan je het haar al wel in stukken aanbieden. Of anders gewoon bij jou op schoot laten zitten.

Hoeveel mijn zoon precies per keer binnen krijgt weet ik niet, omdat hij nog borstvoeding krijgt. Hij drinkt in de ochtend en middag nog 1 borst (als ik nu 1 borst kolf haal ik er maar 70cc uit, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met rechtstreeks drinken) en dan in de avond een papfles van kunstvoeding (200cc)
Qua bijvoeding zitten we nu op:
O: 1 broodje
T: 1 stuk fruit
L: 1 broodje
T: 1 stuk fruit, vaak met een schep Griekse yoghurt er door, soms met een liga (eerst gaf ik een rijstwafel, soepstengel of cracotte, maar het voelt toch even fijner om iets met vocht er in te geven nu hij zo slecht drinkt)
D: Soms een heel potje, soms 3 sperziebonen, soms een paar happen van wat geprakte aardappel en groente (wij geven rapley en prakjes door elkaar)

Maar dit is wel redelijk veel voor zijn leeftijd geloof ik hoor, dus geen richtlijn voor jou (oudste zoon kreeg alleen maar Rapley en we hadden mazzel als hij met deze leeftijd 2 happen banaan at en 1 hap broccolli)

Geef je ook al ander vocht dan melk? Zo ja, drinkt ze dat wel?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 08 Jan 2015 14:16

Re: Problemen met eten/drinken baby

Ik zou zelf een vermoeden wel willen laten onderzoeken, straks is er heel iets anders aan de hand.

Verder sluit ik me aan bij Gaia.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers