Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderen met overgewicht

<<

Anoniem186

Bericht 20 Sep 2013 12:59

Re: Kinderen met overgewicht

Wij eten vrij gezond.
Ik was de eerste 2 jaar van dochter haar leven best streng. Geraffineerde suikers vond ik echt nog niet nodig. Inmiddels mag ze van mij best ongezonde dingen eten. Een lekkere Magnum of een stroopwafel ofzo. Gewoon met beleid. Ik wil haar niks verbieden, want ik geloof ook dat dat averechts werkt.
Maar haar basis is gezond. Ze vindt fruit heerlijk. Ze verkiest een bak blauwe bessen boven een koekje. En ze eet verder ook goed. Een patatje op z'n tijd vind ik ook prima. De rest van de week eten we gezond.
<<

Esmee

Noob

Berichten: 67

Geregistreerd: 04 Sep 2013 13:56

Bericht 20 Sep 2013 13:01

Re: Kinderen met overgewicht

Triest vind ik het, zulke dikke kinderen. Ik vind het ook zeker onder kindermishandeling vallen. Voeding en slapen zijn de belangrijkste dingen die je je kind hoort te bieden.

Gezond eten is in zeker zin wel duur, maar m.i. altijd nog minder duur dan pyamapapjes, kinderkoekjes/snoepjes. Fruit en groente kan je vaak bij een turkse winkel of op de markt supergoedkoop krijgen. Een beker halfvolle melk bij de lunch met een boterham lijkt mij nog steeds goedkoper dan die gefabriceerde zooi die kinderen vaak krijgen.

Zoals Jans hebben wij het ook altijd gedaan. In de eerste twee jaar de basis leggen en daarnaast mag ze best af en toe iets, maar haar voorkeur gaat vaak uit naar fruit ipv koeken.
<<

Anoniem 48

Bericht 20 Sep 2013 13:47

Re: Kinderen met overgewicht

Moet zeggen vind dit altijd een erg interressant onderwerp. Bij veel volwassenen komt het door verkeerde voeding maar de kans dat het een andere reden heeft is bij volwassenen gewoon groter dan bij kinderen. Ik vraag me dan ook af hoe het kan dat er toch zo veel kinderen te dik zijn. Sluit je als ouders dan je ogen? Hoe gaat dit. Tot een jaar of 12 bepaal je als ouders volgens mij het meeste wat er bij je kinderen naar binnen gaat.
<<

Anoniem97

Bericht 20 Sep 2013 14:18

Re: Kinderen met overgewicht

Ja dat vraag ik mij ook af Minx.

Ik snap het ook echt niet, ik snap niet dat je als ouder ziet dat je kind te dik word dat je daar dan niet mee bezig gaat.

Mijn zusje was ook altijd te zwaar en ook logisch als je ziet wat die allemaal kreeg, nu in de pubertijd mag ze het zelf opgaan lossen door zelf op te letten met eten en af te vallen.
<<

Anoniem186

Bericht 20 Sep 2013 14:21

Re: Kinderen met overgewicht

Ik denk dat veel mensen gewoon echt niet meer weten wat gezonde voeding is. Er is zo ontzettend veel troep te verkrijgen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien.
<<

Anoniem331

Bericht 20 Sep 2013 14:24

Re: Kinderen met overgewicht

Esmee schreef:Triest vind ik het, zulke dikke kinderen. Ik vind het ook zeker onder kindermishandeling vallen. Voeding en slapen zijn de belangrijkste dingen die je je kind hoort te bieden.

Gezond eten is in zeker zin wel duur, maar m.i. altijd nog minder duur dan pyamapapjes, kinderkoekjes/snoepjes. Fruit en groente kan je vaak bij een turkse winkel of op de markt supergoedkoop krijgen. Een beker halfvolle melk bij de lunch met een boterham lijkt mij nog steeds goedkoper dan die gefabriceerde zooi die kinderen vaak krijgen.

Zoals Jans hebben wij het ook altijd gedaan. In de eerste twee jaar de basis leggen en daarnaast mag ze best af en toe iets, maar haar voorkeur gaat vaak uit naar fruit ipv koeken.



Maar zeker niet goedkoper dan een zak marsjes, een zak chips, een pak stroopwafels oi.d. Een markt of een Turkse winkel hebben wij hier niet in de buurt. Het nodigt niet echt uit om hiervoor extra te gaan rijden, want ook benzine is vreselijk duur.
Ik zal heus niet zeggen van koop die troep dan maar, en stop ze daar mee vol, maar feit is wel dat gezond eten op dit moment hartstikke duur is. Brood, fruit en groente!
<<

Anoniem28

Bericht 20 Sep 2013 15:21

Re: Kinderen met overgewicht

Ik ben het eens met Tangerine, een kilo elstar appels kost hier in de buurtsuper 2.39, om maar niet te spreken over de duurdere soorten fruit. Een rol sprenkeltjes kost 0.99 euro even ter vergelijking. Hier hebben wij geen variatie aan winkels en zeker geen turkse winkel. Voor de markt moet ik eerst 15 km rijden met de auto (en valt bovendien op een werkdag), wordt je fruit ook wel duur van.
<<

Anoniem12

Bericht 20 Sep 2013 15:25

Re: Kinderen met overgewicht

Rejoy schreef:Ik ben het eens met Tangerine, een kilo elstar appels kost hier in de buurtsuper 2.39, om maar niet te spreken over de duurdere soorten fruit. Een rol sprenkeltjes kost 0.99 euro even ter vergelijking. Hier hebben wij geen variatie aan winkels en zeker geen turkse winkel. Voor de markt moet ik eerst 15 km rijden met de auto (en valt bovendien op een werkdag), wordt je fruit ook wel duur van.

Wij hebben een markt in het dorp, maar omdat het maar een kleine markt is, is het eigenlijk helemaal niet zo goedkoop, dan kan ik beter naar de LIDL gaan. De markt in een stad verderop is wel echt goedkoop. Stom verschil. :thumbdown:
<<

Anoniem 48

Bericht 20 Sep 2013 15:33

Re: Kinderen met overgewicht

Jans schreef:Ik denk dat veel mensen gewoon echt niet meer weten wat gezonde voeding is. Er is zo ontzettend veel troep te verkrijgen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien.


Dit snap ik maar iedereen die een beetje logisch nadenkt weet toch dat een appel beter is dan een mars.
<<

Anoniem186

Bericht 20 Sep 2013 15:35

Re: Kinderen met overgewicht

Je kam het natuurlijk zo gek maken als je maar wil. Maar een beetje op aanbiedingen letten en seizoensproducten kopen scheelt al een hoop.
Volgende week zijn de elstar appels bij de AH in de bonus. 1,29 voor een kg appels. Dat vind ik echt niet duur. Als je zulk soort dingen koopt, dan hoeft gezond eten echt niet veel geld te kosten.
<<

Anoniem28

Bericht 20 Sep 2013 15:52

Re: Kinderen met overgewicht

hier zit geen AH, alleen de buurtsuper (coopcompact, stervensduur). Wij kunnen de aanbiedingen dus minder makkelijk af en hoewel we de grote boodschappen wel in een andere plaats doen kom ik voor verse groente/fruit/brood al snel op de buurtsuper. Als ik naar de grotere plaatsen zou rijden komt daar 6 euro (retour) aan brandstofkosten bij. Niet iedereen heeft die luxe dus.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 20 Sep 2013 15:53

Re: Kinderen met overgewicht

Minx schreef:
Jans schreef:Ik denk dat veel mensen gewoon echt niet meer weten wat gezonde voeding is. Er is zo ontzettend veel troep te verkrijgen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien.


Dit snap ik maar iedereen die een beetje logisch nadenkt weet toch dat een appel beter is dan een mars.


Ja, dat is ook wel een overduidelijk voorbeeld!

Ik kreeg net met de post reclame van Nestlé. Er zat een proefverpakking in van een pyjamapapje icm opvolgmelk. Het papje was geschikt voor baby's vanaf 6 maanden. Ga ik even verder lezen zitten er BISCUITJES door het papje! Om nog maar niet te spreken van de suikers die ik mijn 6 maanden oude baby moet gaan geven. Ik kan me zo voorstellen dat er ouders zijn die denken dat dit soort producten gezond zijn voor hun baby.

Daarnaast vind ik het zeker wel lastig om gezond te eten. Want is brood gezond? zijn aardappels gezond? Is koemelk gezond? Er zijn zoveel discussies! Sonja Bakker zegt dat eierkoeken prima in een dieet passen, maar die krengen zijn net suikerbommetjes! Net als ontbijtkoek. Maar wat is dan wel een gezond tussendoortje behalve groente/fruit?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 20 Sep 2013 15:57

Re: Kinderen met overgewicht

Eens met Jade! We worden doodgegooid met allerlei soorten papjes, vol met suiker. Maar overal staat dat Nestlé het beste voor je kindje wil, dus zal het wel goed zijn.

Gewoon water drinken, als tussendoortje fruit/groente, thee en koffie zonder suiker en geen vruchtendranken/frisdrank drinken. Dat is denk ik een goed begin.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem186

Bericht 20 Sep 2013 15:59

Re: Kinderen met overgewicht

Rejoy schreef:hier zit geen AH, alleen de buurtsuper (coopcompact, stervensduur). Wij kunnen de aanbiedingen dus minder makkelijk af en hoewel we de grote boodschappen wel in een andere plaats doen kom ik voor verse groente/fruit/brood al snel op de buurtsuper. Als ik naar de grotere plaatsen zou rijden komt daar 6 euro (retour) aan brandstofkosten bij. Niet iedereen heeft die luxe dus.


Ja, dat is lastig.. Maar heeft zo afgelegen wonen niet andere financiële voordelen? Laatst zei iemand dat de koophuizen in het noorden en oosten van het land zoveel goedkoper zijn dan in de randstad. Dan compenseer je al wat.

En appels zijn lang houdbaar. En als je een grote vriezer heb dan kan je ook goedkope diepvriesgroente kopen of zelf veel invriezen.
<<

Anoniem186

Bericht 20 Sep 2013 16:01

Re: Kinderen met overgewicht

Caroow schreef:Eens met Jade! We worden doodgegooid met allerlei soorten papjes, vol met suiker. Maar overal staat dat Nestlé het beste voor je kindje wil, dus zal het wel goed zijn.

Gewoon water drinken, als tussendoortje fruit/groente, thee en koffie zonder suiker en geen vruchtendranken/frisdrank drinken. Dat is denk ik een goed begin.


Ja, precies.
Dat van een mars weet hopelijk iedereen wel. Het gaat mij inderdaad om dit soort producten.

En qua gezonde dingen moet je het jezelf niet te ingewikkeld maken. Als je begint bij die punten die caroow noemt, dan ben je echt al een heel eind op weg.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 20 Sep 2013 16:10

Re: Kinderen met overgewicht

Wat ik trouwens heel goed vind, bij onze opvang/school mag je je kind niet met de auto brengen, tenzij je niet in de wijk woont. Ook mogen kinderen uit bepaalde straten vlak naast de school niet op de fiets komen. Dit zodat de kinderen meer beweging krijgen en het niet onveilig is met veel verkeer.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem28

Bericht 20 Sep 2013 16:18

Re: Kinderen met overgewicht

Die betutteling zou mij haast doen besluiten om een andere school te kiezen Caroow. Net als dat er allerlei pietluttige regels zijn over wat wel en niet tussen de middag gegeten mag worden. Wat nou als je je kinderen voor je werk weg brengt en daarna zelf doorgaat? Ik zou dan niet de tijd hebben om dan weer terug te gaan om vervolgens zelf de auto te pakken (ook niet als ik dichterbij zou wonen). Dan zou ik liever zien dat ze meer aan sport doen op school, ik heb er een gruwelijke hekel aan als andere mensen voor mij gaan beslissen hoe ik bepaalde dingen moet gaan doen.
<<

Anoniem331

Bericht 20 Sep 2013 16:25

Re: Kinderen met overgewicht

Ik zou er denk ik ook niet blij van worden als de school bepaalt hoe ik mijn kind naar school breng, maar tegelijkertijd stoor ik me er wel aan dat de kinderen die een straat achter school wonen nagenoeg altijd met de auto worden gebracht! Wij fietsen altijd, behalve op de dinsdag, dan rij ik altijd gelijk door naar mijn werk.

Ik vind bewegen dan wel weer goed in de lijn van gezond, maar inderdaad, daar mag op een school dan ook best meer aan gedaan worden.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 20 Sep 2013 16:31

Re: Kinderen met overgewicht

Als je zegt "jammer, maar ik moet gelijk door naar het werk" dan is het volgens mij geen groot probleem. Maar de meeste kinderen hebben een moeder die niet werkt, dus dan vind ik het juist fijn dat het veiliger is.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem331

Bericht 20 Sep 2013 16:32

Re: Kinderen met overgewicht

Ik ben het wel met je eens dat de verkeerssituatie er rondom de scholen stuken van opknapt als iedereen wat meer ging fietsen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Sep 2013 16:35

Re: Kinderen met overgewicht

Ik zou het ook niks vinden als de school bepaalt hoe ik haar breng. Of wij haar trouwens met de auto zouden brengen of achterop de fiets, dat maakt voor haar qua beweging niks uit.

Het lijkt mij trouwens ook dat de school zoiets niet eens kán verbieden, mits je je auto niet op het terrein van de school zet. Ze kunnen het hooguit verzoeken en het promoten om lopend of op de fiets te gaan. Verder is het een privékeuze. Halen en brengen valt buiten schooltijd en de straat is openbaar terrein.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 20 Sep 2013 16:50

Re: Kinderen met overgewicht

Gekopieerd uit de schoolgids:

11.4 FIETSGRENZEN
Kinderen die aan de 'andere' kant van de ...laan of bij de ....dijk of in 'Wijk' wonen,
mogen met de fiets komen. Uitzonderingen kunnen in overleg met de leerkracht worden
toegestaan
R. 2013
D. 2016
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Sep 2013 16:54

Re: Kinderen met overgewicht

Ik geloof je wel. Maar ze kunnen hooguit geen stallingsplaats bieden aan die fietsen, als je je fiets er tegenover tegen een boom zet hebben ze er volgens mij niks over te zeggen en als je met de auto komt en de auto aan de overkant zet ook niet. De school kan natuurlijk niet alles bepalen wat je doet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 20 Sep 2013 16:59

Re: Kinderen met overgewicht

Ik ging er niet vanuit dat je me niet geloofd hoor. Ik wilde laten zien dat het er echt staat alsof het een regel is.
R. 2013
D. 2016
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 20 Sep 2013 17:08

Re: Kinderen met overgewicht

Ik vind het een belachelijke regel, sorry.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers