Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


kefir

<<

butterfly001

Noob

Berichten: 29

Geregistreerd: 09 Okt 2014 10:52

Bericht 05 Jan 2015 19:39

kefir

Hoi allemaal,

Al jaren heb ik last van mijn darmen, ondergewicht en ben niet fit. Nu las ik dat kefir (probiotica dmv een yoghurtplantje of een soort gelei-achtige korrels gefermenteerd met melk of water) zeer gezond is. Ik heb gisteren waterkefir gemaakt met dadels, citroen, suiker en water en oh wat smaakte dat vies. Ik vroeg me af of mensen hier ervaring met kefir hebben?
<<

Anoniem186

Bericht 05 Jan 2015 19:45

Re: kefir

Ik heb geen ervaring met waterkefir, maar wel met melkkefir. Ik heb het een tijdlang gemaakt (ook voor m'n hond destijds), het is echt heel erg gezond. Een tijdje geleden wilde ik het weer eens maken, ik had kefirroosjes gehad, maar ik kon het toch niet meer zo waarderen.
Het nadeel vind ik ook dat je het goed moet onderhouden, structureel. En daar ben ik niet zo goed in.

Je hebt ook zakjes met kefirpoeder wat je op kan lossen, ik denk alleen dat het een stuk minder gezond is.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 13 Jan 2015 00:29

Re: kefir

Wij dronken vroeger altijd melkkefir, ik kan me de vreselijke smaak nog herinneren als de dag van gisteren ;-) Mijn moeder vond dat we iedere dag minstens een beker van dat spul moesten drinken. We mochten er wel een paar druppeltjes roosvicee doorheen, anders vond ik het echt niet te drinken. Maar ze is er nog steeds van overtuigd dat we mede daardoor nooit ziek waren/zijn en volgens mij is het inderdaad heel erg gezond spul.

Mijn ouders gingen nooit echt op vakantie en mijn moeder werkte niet buitenshuis, dus het dagelijks bijhouden/onderhouden was voor haar geen probleem. Ik zou niet eens weten hoe je nog aan melkkefir komt? Ik zou er eigenlijk best graag weer mee beginnen, ook voor de kinderen.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

butterfly001

Noob

Berichten: 29

Geregistreerd: 09 Okt 2014 10:52

Bericht 13 Jan 2015 08:57

Re: kefir

Hey, mijn melkkefir heb ik even in de vriezer gedaan en ben nu aan de waterkefir. Dat is minder zuur en veel lichter van smaak. Je kunt eens op marktplaats kijken naar melkkefir. daar wordt het vaak gratis aangeboden. Ik drink de kefir nu een kleine maand. Had altijd een spastische darm, dat is nu een stuk beter.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 13 Jan 2015 15:37

Re: kefir

Bedankt voor de tip! En zit er qua werking geen verschil tussen melk- en waterkefir?
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

butterfly001

Noob

Berichten: 29

Geregistreerd: 09 Okt 2014 10:52

Bericht 13 Jan 2015 17:04

Re: kefir

Hoihoi

Men zegt dat er geen verschil zit in de werking tussen melk en waterkefir, voor de gezondheid. Ik heb beide, heb mijn melkkefir nu even in de vriezer gedaan en ga nu even een tijdje alleen maar bezig met waterkefir. Vind dit wat lichter en van melkkefir krijg ik een erg vol gevoel (maar het is zóó lekker). Mocht je nog vragen hebben over de kefir, stel ze gerust!

PS: ik had eerst jaren erg veel last van mijn prikkelbare darm. Sinds ik kefir drink heb ik er geen last meer van gehad, moet ook weer aan deze situatie wennen, maar merk nu al dat het me stress scheelt :-)
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 13 Jan 2015 17:51

Re: kefir

Ik heb het wel eens gehad en ik vind het vies. Als je last van je darmen hebt, is het sowieso beter om een tijdje geen zuivel te eten/drinken om te kijken of dat helpt, dus ook geen melkkefir.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 02 Jun 2021 21:08

Re: kefir

Even een up! Ik wil ook aan de kefir, maar als ik lees over het zelf maken en onderhouden, weet ik niet of ik daar zo goed in ben :-D
Ik had nu een pak Kefir uit de supermarkt, maar is dat net zo goed als zelfgemaakt?
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 03 Jun 2021 21:17

Re: kefir

Jorja schreef:Even een up! Ik wil ook aan de kefir, maar als ik lees over het zelf maken en onderhouden, weet ik niet of ik daar zo goed in ben :-D
Ik had nu een pak Kefir uit de supermarkt, maar is dat net zo goed als zelfgemaakt?



Kefir uit supermarkt is gepasteuriseerd ivm houdbaarheid. Maar daarmee gaan ook bepaalde bacteriestammen dood. Dus nee, die niet even goed ;)

Ik maak voornamelijk Kombucha maar wil nog een keer melkkefir maken. Kombucha is wel super makkelijk te maken/onderhouden dus ik denk kefir ook.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 23 Jul 2021 23:46

Re: kefir

Oh had helemaal niet meer gezien dat je had gereageerd.
Ik heb nu de biologische versie van Arla, smaakt anders en op de verpakking staat dat het gemaakt is van echte kefir.
Bij de natuurwinkel net een fles waterkefir gekocht om ook eens te proberen. Ze hadden daar ook pakjes om zelf te maken, daar moet ik nog eens naar kijken, want er stond niks bij over bewaren, terwijl je echte kefir steeds opnieuw gebruikt.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron