Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe verwerken jullie de bevalling?

<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 02 Jan 2015 22:12

Hoe verwerken jullie de bevalling?

Hoe verwerken jullie bevalling?

A. Is nu ruim 6 week en ben nog best veel met de bevalling bezig. Niet omdat hij traumatisch was maar heel snel.
Na 3 dagen ziekenhuis in en uit, aan de ctg en echo's zou ik Worden ingeleid dmv tabletjes.
De dag ervoor heeft de gyn mij mog gestript in de hoop dat ik thuis zou kunnen bevallen maar helaas.
We waren die dag rond half 5 thuis en zouden de dag er na om 8 uur in het ziekenhuis meoten zijn. Ik heb die paar uur echt flink lopen huilen en heb mijn hele plannen van thuis bevallen in een paar uur tijd achter me moeten laten.
Nadat w de dag er na ons bij het ziekenhuis hadden gemeld, bepakt en bezakt want hij zou wel 3 dagen kunnen duren volgens de gyn en daar waren we dan ook op ingesteld nu.
Maar hoera.. Ik had 3 cm ontsluiting en werden mijn vliezen gebroken om half 10
De weeën kwamen zelf op gang maar deden geen zeer, ik voelde wat onder in m'n buik. Ik heb tot 12u lopen appen en faceboken, gezellig lopen kletsen met de verpleegkundige en mijn man.
Om 12 u kwam de verpleegkundig op onze kamer omdat het wel snel zou kunnen gaan maar ik had nog steeds eigenlijk geen pijn. Om kwart over 12 ging het zeer doen en om half 1 was A. Geboren.
Ik moest met de rolstoel het ziekenhuis uit maar ik vind het onzin, voelde me prima. Ik heb me geen moment pas bevallen gevoeld.
Ik heb wel een kind gebaard maar ik heb er eigenlijk niks voor gedaan, ze had op in een mandje voor de deur kunnen liggen.
Ik vind het best lastig.... Het klopt gewoon niet ofZo. Bevallen moet zeer doen, bijna dood gaan zeg maar maar ik heb het geen moment gedacht dat ik het niet meer kon omdat het zo pijn deed, want het deed echt bijna geen pijn.
Ik weet niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan. Heb al met de vk gepraat Natijd en ik heb nog de keus om naar de psych te gaan van de pop polie maar dat zie ik eigenlijk niet zo zitten.

Maar ja en nu, ik ben bevallen, heb een kind waar ik echt gek op ben maar m'n bevalling blijft maar in m'n hoofd zitten.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Fiene

Bericht 02 Jan 2015 22:22

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Wat lastig dat je je zo voelt zeg! Misschien toch veel over praten en eigenlijk is het toch ook wel fijn dat je er niets van geleden hebt toch?

Ik heb twee keer eigenlijk het gevoel gehad dat het '' een eitje'' was. Ik vond het wel zeer doen maar bijna dood heb ik ook nooit gevoeld. Na beiden bevallingen ben ik alleen onder de douche gegaan en voelde me ook prima. Ik heb ook nooit gedacht van ben ik nou net bevallen. Ik voelde me prima en deed alles zelf weer.
Ik moet dan wel zeggen dat ik zelf niet zoveel heb verder met een bevalling, het is noodzakelijk maar verder...
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 02 Jan 2015 22:31

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Ben 3 keer heel snel en bijna pijnloos bevallen. Met die andere 2 had ik totaal geen moeite maar dat ging ook volgend mijn plan.
Nu heb ik i korte tijd zo moeten omschakelen. Eerst van thuisbevalling naar ziekenhuis bevalling en van 3 dagen na 3 uur...

En iedereen zegt "nou, dat os toch fijn, z'n bevallimg"? Ik vind dat dus van niet...
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Anoniem84

Bericht 02 Jan 2015 22:36

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Heb je het bevallingsverslag gekregen kwak? Misschien helpt het als je het hele verhaal uitgebreid uitschrijft. Nu heb je het redelijk feitelijk geschreven, misschien helpt het als je met name je emoties beschrijft, hoe dingen voelden (emotioneel én fysiek) en hoe jij het ervaren hebt.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 02 Jan 2015 22:37

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Kwak het komt op mij over alsof je graag onder controle wilt houden en dat dit nu niet is gelukt, klopt dit? En dat het hem vooral zit in het omschakelen waar je wellicht een beetje in blijft hangen? Dit is trouwens niet vervelend bedoelt maar meer een observatie.
<<

Anoniem136

Bericht 02 Jan 2015 22:41

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

.
Laatst gewijzigd door Anoniem136 op 23 Jun 2015 21:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 02 Jan 2015 22:50

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Ik heb mijn bevalling ongeveer net zo ervaren als jij. Bij de jongste heb ik ook niet veel pijn gehad en de bevalling ging snel. Het enige waar ik wel veel last van gehad heb is de knip, maar daar had ik de dagen na de bevalling last van en niet met de bevalling zelf.
Voor mijn gevoel was ik 'ineens' bevallen en dat klopte ook niet met wat ik van tevoren in mijn hoofd had.
Ik heb het ook nog wel een tijd niet fijn gevonden om aan de bevalling terug te denken, ik vond het geen fijne bevalling. Ik doe liever de bevalling van mijn dochter nog een keer over, waar ik wel een paar uur pijnlijke weeën bij had.
Hier hielp het ook om vaak over de bevalling te praten en het werd met de tijd minder.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 02 Jan 2015 22:58

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Maar wat vind je er niet fijn aan? Is het gewoon psychisch te snel gegaan of is het echt dat je je zo had voorbereid op pijn/overleven en dat het nu snel en vrijwel pijnloos ging. Ik zou nu ook willen zeggen, hartstikke fijn toch? Maar probeer te begrijpen wat er dan niet fijn aan voelt.
Sterkte iig.
<<

Linvi

Bericht 02 Jan 2015 23:13

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Ik heb een postnatale depressie opgelopen bij de eerste bevalling (achteraf met een traumatische ervaring erbij) en bij de tweede exact zo. Hiervoor 5maanden lang hele intensieve therapie gevolgd.
<<

Anoniem 82

Bericht 02 Jan 2015 23:14

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Ik zou bijna zeggen dat ik er juist voor zou tekenen, maar dat komt omdat ik de andere kant heb meegemaakt. Helse weeënstorm die een paar uur duurde, waarschijnlijk veroorzaakt door de opwekkers op standje turbo. Dacht inderdaad nog net niet dat ik dood zou gaan. Maar ik snap je gevoel wel, want ik heb ondanks dat ik het tegenovergestelde heb ervaren ook alles wel een beetje moeten verwerken. Ik heb bij beide bevallingen een soort verslag gemaakt van hoe het gegaan is. Zowel voor later, als een stukje 'verwerking' voor zover van toepassing. Dat en er veel over praten (met name de laatste keer dan, eerste keer was niet zo heftig) heeft voor mij geholpen om het een plekje te geven. Maar lijkt me inderdaad wel een aparte ervaring, zonder het te verwachten nagenoeg pijnloos bevallen. Kan me wel voorstellen dat je je daar helemaal niet op instelt vooraf.
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:01

Bericht 02 Jan 2015 23:16

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Mijn jongst was er binnen 15 minuten na het breken van mijn vliezen, daarvoor had ik ook praktisch geen pijn. (Die 15 minuten waren overigens wel een hel) maar ik heb dat ook echt moeten verwerken. Heeft best een tijd geduurd. Veel praten en het de tijd geven was hierbij voldoende.
Mother of 3 adorable children
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 02 Jan 2015 23:16

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Het moeten wennen aan het idee dat het niet thuis kan is best moeilijk! Ik had langer de tijd om eraan te wennen. Voelde voor mij wel even als een soort rouw! En ik moest eerder afscheid nemen van mijn zwangerschap, waardoor alles me een beetje overviel! Ik heb erover gepraat en ook echt af en toe een traantje gelaten. Het had ook tijd nodig om nog aan het idee te wennen dat het anders liep dan verwacht. Praat erover en geef het tijd! En huil als je je er rot om voelt is mijn advies.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 02 Jan 2015 23:57

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Ik heb best een hele tijd last gehad van mijn laatste bevalling (stortbevalling-ervaringen-t9876-25.html). Inmiddels heb ik het wel een plekje kunnen geven, maar ik vind het wel nog steeds heel jammer dat ik door de snelheid van alles de bevalling niet bewust heb mee gekregen. Terwijl ik juist zo uit zag naar de bevalling en de eerste ontmoeting met ons kindje, doordat ik dat bij luuk zo'n mooi moment vond en nog precies herinner...

Ik zou het vooral de tijd geven. Probeer los te laten dat je blij zou moeten zijn met je snelle pijnloze bevalling. De pijn en tijd bij een bevalling zijn naar, maar hebben wel een functie. Als je dat niet doormaakt mis je gewoon een stuk bevalling. Lijkt mij niet gek dat dat best moeilijk is :hug:
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem121

Bericht 03 Jan 2015 00:08

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Hier rommelde het bij de derde ook al een week of twee. Volgens de vk iedere keer voorweeen. 2 dagen voor de uitgerekende datum rommelde het wat meer en is de vk 's ochtends langs geweest om te strippen. Dit deed ook niet wat het moest doen. 'S middags om 15.50 heeft ze m'n vliezen gebroken en om 16.12 was ze geboren. Ik geloof niet dat ik ooit zo hard geschreeuwd heb toen ik alleen onder de douche stond. Vervolgens hebben ze me nat onder de douche vandaan gehaald en op bed gelegd terwijl het hoofdje al kwam. Ik heb haar zelf aangepakt want de vk had het druk met alles klaarzetten omdat de kraamverzorgster er ook nog niet was. Gelukkig is het de derde en heb ik mezelf van te voren goed ingelezen omdat de 2e er in 2,5 uur was. Bij elkaar heeft het nog geen half uur geduurd om van 3cm naar kindje geboren te komen. En geen scheurtje aan over gehouden. De volgende dag liep ik alweer rond of er niets gebeurt was, ik kon m'n eigen broeken alweer aan en niemand die aan me zou zien dat ik 24 uur daarvoor nog hoogzwanger was.

Ik heb het ook als best traumatisch ervaren. Omdat ik nat op bed ben gelegd en de vk het druk had was niet alleen ik koud maar M. ook. We hebben daarna samen onder een dik dekbed gelegen met de airco op 26 graden om warm te worden. Het eerste uur kon ik alles ook gewoon helemaal niet bevatten, ik bleef maar herhalen dat het zo snel was gegaan. M'n vriend wist van schrik niet wat ie moest en is beneden gaan zitten terwijl ik boven lag. Normaal hoor je het eerste uur te genieten met je nieuwe gezinnetje. In plaats daarvan kon vader alleen nog voor zich uit kijken en was ik aan het vechten om mezelf en baby warm te krijgen. Om 15.40 was ik nog aan het appen met m'n vader die met de oudste naar een pretpark was dat het nog steeds voorweeen waren en de vk straks weer langs zou komen. Drie kwartier later kreeg ie een foto op de app dat ze was geboren. 'S avonds kwam pas het besef 'dit was het dan'

Nu 13 weken later krijgt het steeds meer een plekje en merk ik dat ik het beetje bij beetje aan het verwerken ben. Volgens de vk is het heel normaal dat je psychisch een behoorlijke klap krijgt na zo'n snelle bevalling.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 03 Jan 2015 00:10

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

De eerste heb ik, volgens de gyn, ver weg gestopt en nog niet verwerkt. Op zijn aanraden ga ik volgende week naar de huisarts om te zien wat we daaraan kunnen gaan doen. Hij vond mij veel te panisch reageren op een keizersnede. Al denk ik dat het niet de bevalling zelf was, wat het probleem is, maar de periode erna in het ziekenhuis.

Met de laatste bevalling kan ik ondanks dat het 3 dagen duurde en ik een heks van een vk had, heel goed omgaan en goed op terug kijken. De dagen lange weeen hebben mij behoorlijk uitgeput en deden flink pijn, maar toch vond ik dat echt veel prettiger dan naar de ok gaan, open gesneden worden en opeens twee kinderen hebben 10 minuten later. Dit was veel werkelijker.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem315

Bericht 03 Jan 2015 00:17

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Niet alleen aan jou, maar ook in het algemeen: Ik vind het wel gek dat de meeste vrouwen het beeld hebben van dat een bevalling hels moet zijn. Met die instelling moet je de bevalling ook niet tegemoet treden, lijkt me. Mensen praten elkaar zo bang altijd...
Het is, denk ik, vooral de controle die je verliest die het onwerkelijk en moeilijk te omvatten maakt. Je lichaam neemt op dat moment alles over en het overkomt je in feite.
Ik zou er vooral veel over praten, met iedereen die het maar horen wil. En het opschrijven. De foto's bekijken. Sterkte in elk geval! Naar dat je het zo ervaart...
<<

anoniem196

Bericht 03 Jan 2015 01:02

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Ik ben na 9 maanden na de huisarts gegaan, die stuurde me naar de verloskundige, na daar te hebben gepraat, via huisarts door verwijzing naar een psycholoog.
Dit had ik veeeel eerder moeten doen.
Dan had ik een veel leuker eerste jaar gehad.

Blijf er over praten. Misschien nog een keer met de verloskundige.
Of schrijf het op. Wil ook vaak helpen.
Niet denken komt wel.. niet mee blijven lopen.
<<

Shy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:29

Bericht 03 Jan 2015 07:30

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Ik vind dat het moet zijn zoals je zegt bijna dood van de pijn wel wat overdreven, net zoals Exo zegt. Mijn bevallingen waren allebei heel goed te doen, alleen bij de oudste twee liter bloed verloren waardoor ik mij de eerste 2,3 weken als een vaatdoekje voelde. Bij de jongste heb ik een paar minuutjes geperst en ook wel even wat eruit gegild toen het hoofdje stond maar als dat het is mag het niet echt een naam hebben.

Ik heb vooral moeite met het feit dat ik zelf niet meer ga bevallen, dat de jongste de laatste baby hier in huis is. Ze wordt veel te snel groot haha. Over drie maandjes is ze al 1 jaar, bah. Al ben ik natuurlijk heel trots dat ze zo'n grote meid wordt, ik zou soms willen dat er een knopje was om de tijd even stil te zetten.

Lastig dat je het zo voelt, praat er inderdaad over.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem136

Bericht 03 Jan 2015 08:13

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Ik denk ook niet zozeer dat wordt bedoeld dat het hels moet zijn, maar psychisch is het denk ik wel belangrijk dat een bevalling fases heeft. Duidelijk weeën en dan persen, je leeft ergens naartoe. En daarbij hoort pijn, al dan niet heftig. Maar zoals bij mij, ik had krampen, toen drie goede weeën, toen persdrang en ik perste mee maar ik heb er geen moeite voor hoeven doen om mijn dochter geboren te laten worden, ze kwam gewoon. En dát klopte niet. En er zijn natuurlijk een heleboel situaties waarin een bevalling anders verloopt dan gedacht en dat is ook moeilijk. Ik denk dat het bij een snelle bevalling wel vaak onderschat wordt wat het met een vrouw kan doen.
<<

Anoniem211

Bericht 03 Jan 2015 09:16

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Als je er echt last van blijft houden is een gesprek met de psycholoog toch niet zo gek Kwak? Misschien dat hij/zij je net even wat verder kan helpen in het verwerkingsproces door wat verbanden te leggen. Als het je niet loslaat zou ik dat gewoon doen.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 03 Jan 2015 11:53

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Ik heb mijn verhaal getypt en gedeeld met veel mensen.
Ik heb een ks gehad en vond dat ik erg gefaald heb omdat het me dus niet gelukt was zelf en alleen maar dacht dat als ik in een arm land of vroeger geleefd had, we allebei dood gegaan waren. Heel deprimerende gedachten dus.
Uiteindelijk heb ik me er maar bij neergelegd en geaccepteerd dat ik er echt niks aan kon doen dat ik maar 3 cm ontsluiting had.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem211

Bericht 03 Jan 2015 13:08

Re: Hoe verwerken jullie de bevalling?

Dan was ik ook dood geweest bij de oudste. Zonder ingreep was het ook fout gegaan en ik ben gewoon natuurlijk bevallen. Gelukkig leven we tegenwoordig in 2015 en in een rijk land. Ookal ben je geholpen, dan nog heb je zélf een kind gebaard. Ook als je een ks hebt gehad. Je buik is opengehaald, je hebt moeten herstellen, je lichaam heeft een kind gemaakt.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Sublimo