Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vriendinnetjes...

<<

Artemis

Bericht 19 Sep 2013 21:19

Vriendinnetjes...

Mijn dochter is 7, zit in groep 4. Gaat allemaal heel prima. Ze zit in een groep 3/4/5, ze kan met veel kindjes goed opschieten. Ze heeft 1 beste vriendin, daar speelt ze vaak mee. In haar groep, groep 4, zitten maar weinig meisjes. Ze gaat ook wel om met de jongens, maar dat is toch anders.

Nu waren zij en haar beste vriendinnetje altijd samen met nog een meisje,veel met z'n drieën. Alleen tegenwoordig is dat niet meer zo leuk, als dochter met dat andere meisje heeft gespeeld komt ze constant boos thuis, als ik dan doorvraag zegt ze dat dat meisje altijd haar zin wil hebben, en dat ze heel boos wordt als ze haar zin niet krijgt.
Een keer mocht dochter de slaapkamer van dat meisje niet uit als ze geen kus gaf, bijvoorbeeld. Dochter is dan niet stevig genoeg om dat meisje aan fysiek de kant te duwen of met woorden weg te krijgen of om die moeder te gaan roepen.

Ik ken het meisje en het is inderdaad een moeilijk kind, heel bazig, heel gemeen tegen andere kinderen. Met een groepje staan en dan alle kindjes op 1 na wegsturen en dan met het overgebleven kindje roddelen over de anderen, andere kinderen belachelijk maken, boos worden ,slaan, schelden. Tegen mij heeft ze ook een ontzettend grote mond, ze eist dingen, maakt mensen belachelijk, enz. Ik denk te weten waar dat vandaan komt, ouders van dat meisje zijn net gescheiden en mijn dochter komt dan thuis met 'haar vader is weg omdat hij geen kinderen wilde' of 'haar moeder zegt dat haar vader een klootzak is', dat heeft ze van dat meisje.... Geen prettige situatie dus.


Het punt is: dochter vind dit meisje heel interessant, ze heeft heel veel leuk speelgoed, heeft zelfs een eigen mobieltje, heeft een grote zus van 10 (wat ook een ontzettende pestkop is) en ze kúnnen ook leuk spelen (zolang dochter doet wat het andere meisje zegt). Dochter wilde op een sport, moeder van dat vriendinnetje bood aan om mijn dochter mee te nemen, dochter en vriendin hadden dat natuurlijk opgevangen dus nu zitten ze samen op een sportclub. Waar het gedoe doorgaat, meisje wordt boos als dochter naast een ander kindje gaat zitten bijvoorbeeld. En ik krijg weer een boos, verdrietig meisje thuis met een ontzettend grote mond....

Wat moet en kan ik doen? Ik bespreek het vaak met haar, wat er gebeurt en wat het effect is, en of het wel zo leuk is om met dat meisje te spelen... Maar het helpt niet. Iemand tips?
<<

Artemis

Bericht 19 Sep 2013 21:40

Re: Vriendinnetjes...

Juffen misschien een tip?
<<

mama van Mila

Noob

Berichten: 14

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:45

Bericht 19 Sep 2013 21:43

Re: Vriendinnetjes...

Hoi,

Hier ook een dochter van 7 in groep 4.
Heeft wel een paar vaste vriendinnetjes in de klas waar ze vaak mee afspreekt. Maar als zij niet kunnen spreekt ze ook weleens met andere af, er zitten 2 jongetjes in haar klas, waar ze graag mee speelt. Maar ik heb liever niet dat ze met hun afspreekt, ik vindt ze allebei honds brutaal, ik ben het niet eens met opvoeding van ouders, komen uit verschillende gezinnen. Maar lopen om half 8 savonds nog over straat, ligt mijn kind al inbed op een doordeweekse dag. En nog veel meer dingen waar ik het niet mee eens ben, ik heb dus liever niet dat ze daar mee speelt.
Dit gewoon uitgelegd, op school kun je met ze spelen, maar ik wil niet dat je met ze afspreekt omdat mama hun brutaal vindt. Gelukkig accepteert ze dit, en vraagt nu ook niet meer om af te spreken.
Blijft altijd een moeilijk dingetje dat afspreken....

Succes!
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 19 Sep 2013 21:48

Re: Vriendinnetjes...

Wat een lastige situatie. Misschien het er met de moeder van het vriendinnetje over hebben, 'goh, mijn dochter kwam de afgelopen keren verdrietig/boos thuis toen ze samen gespeeld hebben, weet jij waar dat vandaan komt'.
Misschien dat die moeder dan in gesprek gaat met haar dochter.
Moeilijk dat jouw dochter zich er niet goed tegen kan verweren, ik zou blijven zeggen tegen haar dat ze geen dingen hoeft te doen die ze zelf niet wil. En eventueel van tevoren haar zelf al een oplossing laten bedenken voor als dat vriendinnetje weer dingen van haar wil die zij niet wil?
En misschien de komende tijd alleen laten spelen bij jou in huis en zelf meegaan naar de sportclub (of is dat niet mogelijk i.v.m. werk?).
Hoe gaat het op school, is de juf/meester op de hoogte?
<<

Anoniem16

Bericht 19 Sep 2013 21:53

Re: Vriendinnetjes...

Wat lastig zeg. Veel van wat ik wilde zeggen zegt Liadan ook al; ik denk dat wanneer je ze daar helemaal weghoudt dat het allemaal alleen maar interessanter voor haar wordt bijv. Maar ik zou het na school afspreken wat beperken en dan meer bij jou thuis zodat je er zicht op hebt en eventueel kan inspelen op wat er gebeurd.
Ik zou ook bij je dochter blijven herhalen dat ze niet altijd hoeft te doen wat dat andere meisje wil. Maar dat ze best mag zeggen IK wil nu...
Ik zou het ook bij de juf aankaarten zodat ze er op school ook eventueel goed op kan letten of het eventueel met je dochter kan bespreken.
<<

Artemis

Bericht 19 Sep 2013 21:56

Re: Vriendinnetjes...

De moeder en ik zijn niet echt on speaking terms. Nou ja, we groeten elkaar, maar haar man en ik waren bevriend en dat neemt ze me kwalijk. Hij wilde wat van me, ik heb dat afgehouden, nooit wat voorgevallen en dat weet ze, maar toen gaf hij aan te willen scheiden en nou ja, ik ben niet haar meest favoriete persoon op aarde geloof ik.

Ze praat wel met me, maar ik denk ook niet dat ze er kwaad in ziet wat haar dochter doet. De vader ook niet, we zijn weleens met al onze kinderen een dagje op stap geweest en ze zijn van het type vrije opvoeding en ze zoeken het maar uit. Ze corrigeren nooit.
<<

Artemis

Bericht 19 Sep 2013 22:01

Re: Vriendinnetjes...

iK heb binnenkort een gesprek met juf, dochter doet het verder heel goed. Alleen sociaal begint ze onzekerder te worden merk ik. En dat is zonde. En ze merkt zelf verschil want als ze met een ander speelt komt ze vrolijk thuis. Dit meisje heeft ook steeds de neiging om afspraken af te zeggen, dan zouden ze spelen, dochter komt bij mij haar tas brengen en dan hoort ze 'nee, ik ga toch niet met jou, maar met truusje' en weg is ze. Zo sneu, want dochter weer in tranen, en de moeder grijpt hier niet in, dochter mag van mij dergelijke afspraakjes niet zomaar wijzigen, deze moeder vind dat doodnormaal...
<<

Anoniem16

Bericht 19 Sep 2013 22:05

Re: Vriendinnetjes...

Mm als je dochter er sociaal toch wel wat onder lijdt zou ik het toch wat meer af gaan houden allemaal. Het zou jammer zijn wanneer ze steeds onzekerder wordt natuurlijk. wat stom ook dat die moeder niet ingrijpt. Ik zou zeggen eerste afspraak telt.
<<

Artemis

Bericht 19 Sep 2013 22:07

Re: Vriendinnetjes...

Dat gesprek is overigens niet over dit, maar over dat ze op veel fronten voorloopt qua stof, maar dit neem ik er wel in mee.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 19 Sep 2013 22:08

Re: Vriendinnetjes...

Ik zou er dan toch nog eens met je dochter over gaan zitten. Dat je weet dat ze het heel leuk kunnen hebben met z'n 2-en maar dat jij ziet dat ze steeds verdrietig/boos/opstandig thuiskomt en of ze zelf iets weet hoe dit kan veranderen.
<<

Anoniem16

Bericht 19 Sep 2013 22:09

Re: Vriendinnetjes...

Artemis schreef:Dat gesprek is overigens niet over dit, maar over dat ze op veel fronten voorloopt qua stof, maar dit neem ik er wel in mee.


Dit zou ik er zeker in meenemen want dit speelt bij jou en je dochter. Doet ze al mee moet groep 5 af ent oe? Dat is het voordeel van 3-4-5 misschien kan ze daar wat meer aansluiten.
<<

Anoniem60

Bericht 20 Sep 2013 06:05

Re: Vriendinnetjes...

Dat is echt lastig!

Heeft dat meisje, naast jouw dochter, andere vriendinnen? Of is jouw dochter de enige?

R. heeft hetzelfde gehad met een vriendje. Dat jongetje was heel bazig en R. is dan heel volgzaam en doet dingen die hij eigenlijk niet zo leuk vindt (op commando andere kinderen tackelen, dat soort dingen).

De ouders van dat vriendje zagen het ook niet zo en ik heb toen tegen R gezegd dat hij best met dat jongetje mocht spelen, maar wel bij ons thuis. Ik hield het dan in de gaten en greep zo nodig in. Fijn voor R, voor dat vriendje maakte het alleen niet zoveel uit, die was niet onder de indruk van mij.

Uiteindelijk vonden ze beide een ander groepje vrienden en nu spelen ze nog maar zelden met elkaar. Afspreken doen ze in ieder geval niet meer.

R. is ook niet zo weerbaar en door hem met bepaalde vriendjes niet helemaal alleen te laten en in te grijpen waar nodig maak ik het hem misschien makkelijk, maar hij leert ook dat hij niet alles zomaar hoeft te pikken of te doen.
<<

Anoniem193

Bericht 20 Sep 2013 09:28

Re: Vriendinnetjes...

Wij hebben ook zoiets met een buurmeisje welke 2 jaar ouder is dan onze dochter. Elke keer na het spelen was ze bozer en brutaler dan normaal. Dat meisje is net verhuist, vanaf de andere kant van het land, met haar moeder en zusje hierheen en bij de vriend van haar moeder ingetrokken(zijn pas 3 maanden samen). Praten met dat meisje werkt niet, de moeder haalt onverschillig haar schouders op. Het meisje is gelukkig naar een andere basisschool gegaan, dat scheelt een stuk, maar qua spelen hebben wij nu de afspraak dat dochter nog 1x per week en max 2 uurtjes met het meisje mag spelen. Dat gaat tot nu toe goed.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 20 Sep 2013 10:10

Re: Vriendinnetjes...

Dat klinkt wel een beetje hoe het er hier soms aan toe gaat. Ze zijn nog niet weerbaar genoeg op dat vlak denk ik. Niet erg, dat komt vast wel, maar wel een taak hoe er mee om te gaan. Ik vind het soms maar moeilijk.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers