Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Caribbean en chikungunya

<<

Anoniem253

Bericht 16 Dec 2014 20:35

Caribbean en chikungunya

Zijn hier nog meiden die binnenkort naar de caribbean gaan? chikungunya Is nu volop in het nieuws, houdt jou dit tegen? Ik ben benieuwd!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 16 Dec 2014 21:27

Re: Caribbean en chikungunya

Mijn vriend land binnen nu en een uur op Bonaire. Geloof niet dat hij dit weet en als hij het had geweten had het hem niet tegen gehouden.
2015 💙
<<

Anoniem130

Bericht 16 Dec 2014 22:20

Re: Caribbean en chikungunya

Ik ben in september in Cuba geweest terwijl ze daar in de zomer ook een uitbraak hadden (en de cijfers en info in/Uit Cuba natuurlijk nooit zo dierlijk en objectief zijn). Ik zou me er echt niet Door laten tegen houden. Wel serieus nemen en flink deet spuiten (hele dag, deze muggen zijn niet alleen in de avond actief), maar je gaat er niet dood aan. Verder is het echt gewoon goed pech hebben als je het dan desondanks toch mocht oplopen, maar daar zou ik niet vanuit gaan en zou het niet waard zijn om niet voor te gaan.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 16 Dec 2014 23:51

Re: Caribbean en chikungunya

Toen wij in september/oktober in suriname en Curaçao waren was er vooral in Surname een hele erge uitbraak. Het zou mij niet tegen houden maar wel heel goed smeren met deet. Daarnaast branden wij speciale brandertjes met een speciaal wierook achtig iets tegen muggen en ik had het idee dat het goed hielp (ik heb die dingen hier nog niet gezien).
Maar ik moet wel zeggen, ik was wel bang dat ik het zou krijgen. Gezien bij meerdere mensen dat ze het hadden en die waren echt zo ziek en ook heel lang en heftig.

Deze dingen zijn dat tegen de muggen : Afbeelding
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem253

Bericht 17 Dec 2014 07:22

Re: Caribbean en chikungunya

Bedankt voor jullie reacties! Weet iemand waar je goede deet kan kopen/bestellen? Ik lees overal dat die van careplus waarschijnlijk niet goed genoeg is.

Siep steek je die dingen dan aan? Zal eens gaan googelen.
<<

Anoniem280

Bericht 17 Dec 2014 09:21

Re: Caribbean en chikungunya

Het is soort wierrook maar dan tegen muggen. Mijn zus heeft ze ergen gekocht in Nederland, waar? geen idee.
Zelf bij die dingen werd ik nog gestoken door muggen.

Verder zou ik het niet daarom laten.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 17 Dec 2014 10:51

Re: Caribbean en chikungunya

Ik zou deet in het land zelf kopen, vaak goedkoper en sterker. Er zit een ijzeren houdertje bij, die houd dat ding zeg maar vast en dan kan je hem aan het uiteinde aansteken. Als je hek uit wilt doen kan je gewoon klein stukje afbreken.

Het is natuurlijk geen garantie dat er helemaal geen muggen meer komen, maar ik had het gevoel dat wel stuk minder is.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem130

Bericht 17 Dec 2014 11:46

Re: Caribbean en chikungunya

Champagne schreef:Bedankt voor jullie reacties! Weet iemand waar je goede deet kan kopen/bestellen? Ik lees overal dat die van careplus waarschijnlijk niet goed genoeg is.

Siep steek je die dingen dan aan? Zal eens gaan googelen.


In principe is vanaf 30% deet gewoon goed genoeg hoor (zei de tropenarts tegen mij haha). Wel opletten dat je goed sprayt en vaak genoeg herhaalt, daar gaan mensen (net als bij zonnebrand) gewoon vaak de mist mee in.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 17 Dec 2014 15:55

Re: Caribbean en chikungunya

Naar mijn weten is het ook altijd het beste om het in het land zelf te kopen, want dat werkt voor de plaatstelijke muggen. Ik had 40% deet mee naar Mauritius maar werd toch lek gestoken. Toen ik de cheapass spray uit de lokale supermarkt gebruikte was er niks aan de hand.
<<

Anoniem253

Bericht 17 Dec 2014 17:54

Re: Caribbean en chikungunya

Weet iemand of je online ook 'goede' deet uit het buitenland kan kopen? Je hebt tot 40%deet van careplus, dat zou dus ook voldoende moeten zijn?
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 18 Dec 2014 12:03

Re: Caribbean en chikungunya

Het moet niet zomaar uit het buitenland zijn, maar uit het land waar je bent. Dus bij aankomst gewoon de eerste de beste supermarkt in lopen.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 18 Dec 2014 12:23

Re: Caribbean en chikungunya

ik had naar afrika deet 40% mee en we werden gestoken tijdens het smeren. zijn beide na 4 dagen maar gestopt ermee.. wat een rotspul. Het schijnt dat vitamine B slikken ook helpt en alles met lavendelgeur.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 18 Dec 2014 12:24

Re: Caribbean en chikungunya

Ik had er nog niks over gehoord of gelezen! Wij gaan in februari een weekje naar Aruba, maar zo te zien valt het daar (nu) nog erg mee.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem147

Bericht 18 Dec 2014 18:00

Re: Caribbean en chikungunya

Wij gaan in maart naar Curaçao maar hebben vorige keer van dat spul gebruik (vooral 's nachts) wat alle muggen in de kamer dood. Het is niet heel gezond voor jezelf maar wij hadden toen we dat spul gebruikte echt geen muggenbulten meer. Je hoeft het dan niet op jezelf te sprayen maar je sprayt het in de ruimte, dan mag je 10 minuten niet in die ruimte komen en dan liggen er allemaal dode muggen op de grond hahaha.

Tja je moet wat hè.

Verder schijnt op Curacao veel 'Off Active' gebruik te worden voor de muggen. Wie weet probeer ik dat dit jaar wel (als dat nog te krijgen is). Ik neem in ieder geval genoeg paracetamol mee.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 19 Dec 2014 06:46

Re: Caribbean en chikungunya

De vriend van mijn zus heeft het. Al ruim een half jaar. :-( Nu ik zie hoeveel last hij er van heeft, heeft dat wel invloed op mijn vakantieplannen. Als ik al geboekt zou hebben dan zou ik wel gaan, maar ik boek voor komend jaar in ieder geval geen reis naar een land waar ik dat op kan lopen. Ik word nogal vaak geprikt door muggen en zou het risico niet willen lopen.
<<

Anoniem253

Bericht 19 Dec 2014 11:38

Re: Caribbean en chikungunya

Carra schreef:De vriend van mijn zus heeft het. Al ruim een half jaar. :-( Nu ik zie hoeveel last hij er van heeft, heeft dat wel invloed op mijn vakantieplannen. Als ik al geboekt zou hebben dan zou ik wel gaan, maar ik boek voor komend jaar in ieder geval geen reis naar een land waar ik dat op kan lopen. Ik word nogal vaak geprikt door muggen en zou het risico niet willen lopen.

Wow dat is al lang.. Bij de ggd dezen ze er heel nuchter over, zo van dat ben je 2 weken ziek en dat is het. Ik las trouwens wel dat de epidemi af schijnt te nemen? Het is al sinds eind vorig jaar en nu is het pas hier op het nieuws.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 19 Dec 2014 18:36

Re: Caribbean en chikungunya

Nee het is niet 2 weken ziek, je hebt er echt maanden last van. Gewrichtspijn etc. Maar het is inderdaad een pandemie.
Marni, off active is inderdaad een goede. Let op dat je je overdag insmeert want ze zijn niet alleen 'S nachtschilder actief. Wij deden ook sprayen in de kamer voor het slapen met zo'n muggenverdelger.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem130

Bericht 19 Dec 2014 19:05

Re: Caribbean en chikungunya

Dat is toch ook weer niet waar hoor. Echt heel naar dat het bij je zus haar vriend zo gelopen is, maar hij is wel echt een uitzondering en dat is niet het standaard beloop. Het kan inderdaad dat mensen heel lang last blijven houden van de gewrichtspijnen, maar dat is een bijzonder kleine groep. Wat de GGD zegt is meer waar voor de grote massa. Het is eigenlijk een soirt van vergelijkbaar met pfeiffer. Daarvan heb je ook acuut heftig keelontsteking een aantal dagen tot zeg 2-3 weken en voor bijna iedereen is het daarna over. Alleen hebben sommigen een hele lange nare nasleep van vermoeidheid. Bij chikungunya is het vergelijkbaar. Je hebt de acute fase die dagen tot ca. 2 weken duurt en bij nagenoeg iedereen is het daarmee klaar (ook een hele groep heeft maar mild symptomen trouwens, het wordt ook best vaak ondergediagnostiseerd), maar een hele kleine groep patienten houdt langdurig (gewrichts)klachten. Hangt sterk af van hoe ziek je was ook, maar echt langer dan een maand komt echt weinig voor.

Nogmaals echt heel naar dat het bij jouw vriend wel zo is en ik ontken absoluut niet dat het kan hoor! Ik wil alleen echt benadrukken dat het absoluut niet een gemiddeld beloop is. Gewoon omdat ik niet van paniek houd. :))))

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs327/en/

Wat betreft de muggenspray werkt goede DEET bij mij altijd prima als ik er niet te zuinig mee ben en dus zorg dat ik overal gesprayd ben (zie vaak mensen drie spraytjes op een arm doen, ja daar prikken ze tussendoor), terwijl ik als ik het vergeet ik ook echt een feestmaal ben voor muggen. Ik vertrouw gewoon op deet, dat blijft in studies ook altijd het enige wat echt muggen weerstaat (lavendel en citroen enzo prikken muggen gewoon doorheen). Lokale muggenspray wordt ook echt niet altijd lokaal ontwikkeld en lokaal getest natuurlijk, dus dat is echt niet specifiek voor lokale muggen. Maar gebruik vooral wat werkt, want dat is het meest belangrijk natuurlijk. En de hele dag sprayen he. De chikungunya muggen zijn dezelfde muggen als de dengue muggen en die zijn itt de malaria muggen de hele dag actief. Dus die slaapkamerspray is fijn voor 's nachts, maar dan kun je overdag alsnog gestoken worden.
<<

Anoniem253

Bericht 23 Dec 2014 15:59

Re: Caribbean en chikungunya

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het heeft mij gerust gesteld :-)
<<

Anoniem147

Bericht 23 Dec 2014 16:20

Re: Caribbean en chikungunya

Kun je trouwens ook besmet raken maar niet perse geïnfecteerd?

Dat je eigen afweer het gewoon aan kan ofzo?
<<

Anoniem253

Bericht 23 Dec 2014 16:26

Re: Caribbean en chikungunya

Marni schreef:Kun je trouwens ook besmet raken maar niet perse geïnfecteerd?

Dat je eigen afweer het gewoon aan kan ofzo?

Goeie vraag!
<<

Anoniem130

Bericht 23 Dec 2014 16:29

Re: Caribbean en chikungunya

Marni schreef:Kun je trouwens ook besmet raken maar niet perse geïnfecteerd?

Dat je eigen afweer het gewoon aan kan ofzo?


Geinfecteerd worden en besmet worden is een beetje hetzelfde, maar ik neem aan dat je bedoelt dat je het virus wel oploopt maar er niet ziek van wordt? Ja, dat kan ook. Zijn vrij brede cijfers, omdat dat precies de groep is die veel onder gediagnosticeerd wordt natuurlijk, maar ze denken dat tot aan een kwart van de infecties asymptomatisch (dus zonder ziekteverschijnselen) verloopt.

Dus nogmaals: 1) preventie tegen muggen, 2) als je gestoken wordt moet je ook nog maar net besmet worden (niet alle muggen dragen het), 3) dan moet je ook nog ziek worden (hoewel ik daar dan wel vanuit zou gaan hoor, maar hoeft dus ook niet eens) en 4) het is geen levensbedreigende ziekte en in principe dag of 10 beloop. Je moet echt echt heel erg pech hebben als jij op vakantie gaat en je komt terug met maandenlang chikungunya klachten.
<<

Anoniem147

Bericht 23 Dec 2014 16:34

Re: Caribbean en chikungunya

Bedankt voor je antwoord. Dat bedoelde ik inderdaad.

Ben benieuwd wat de kans is dat je het krijgt als je er een maand zit. Natuurlijk is het gewoon een kwestie van (on)geluk ja of nee haha. Maar ik vind het wel fijn om te lezen dat waarschijnlijk een kwart van de mensen er nauwelijks klachten van heeft.
<<

Anoniem130

Bericht 23 Dec 2014 16:38

Re: Caribbean en chikungunya

Ach, ik ben flink lek gestoken in cuba in september toen ik 2x mijn deet vergeten was.. Was er 20 dagen.. Maar ik leef nog en voor zover ik weet geen chikungunya! ;) Hoewel ik wel 2 dagen een beetje ziek ben geweest, maar ik ben vaker ziek op vakantie. :p

Ik zou er ECHT mijn vakantie (en zeker mijn huwelijksreis) niet door laten beheersen).

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers