Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe snel weer op de been na de bevalling?

<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 13 Dec 2014 20:02

Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Ik krijg van iedereen steeds op mijn donder dat ik teveel doe en meer rust moet nemen/ uit handen geven. Ik heb nog geen enkele dag op bed gelegen na 7u in de ochtend, simpelweg omdat ik mij prima voel, de eerste twee dagen had ik nog pijn aan mijn kont alsof ik vanaf een hoogte keihard op mijn kont terecht was gekomen, maar verder voel ik absoluut niet dat ik net bevallen ben. De kraamhulp is ivm drukte ook geen hele dagen meer bij ons dus ik ben nogal geneigd om alles gewoon zelf te doen. Ik moest wel beloven dat ik de kinderen echt niet zelf al naar school zou gaan brengen (15-20 min heen lopen en 10-15 min terug) en nog geen boodschappen zou gaan doen.

Maar kan dat ook echt niet? Krijg je daarna vaak een klap?
Ik weet nog dat ik bij de oudste twee bij thuiskomst ook alles zelf deed weer in huis en de kraamhulp alleen het medische gedeelte liet doen en de hulp bij bv en badderen. Ik geloof niet dat ik daar achteraf nog last van heb gehad. Maar met de kerstvakantie in aantocht en de kinderen twee weken thuis moet ik daar misschien toch wat meer rekening mee houden.

Wanneer deden jullie het weer zelf en heb je daar nog van op de blaren moeten zitten?
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Superwoman

Noob

Berichten: 17

Geregistreerd: 13 Sep 2013 20:13

Bericht 13 Dec 2014 20:10

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Hoi,

Ik had het inderdaad ook na mijn 2e. Ik was echt veel sneller weer op de been. Bevalling ging sneller, ik herstelde veel sneller. Had ook minder hechtingen scheelde ook wel.. :kerstsmile:
Maar toch moet je wel oppassen hoor. Je hebt toch flink werk geleverd en je lichaam moet absoluut herstellen.
En daar heb je gewoon even de tijd voor nodig. Alleen maar beter dat je je zo goed voelt, ook "gevaarlijker" omdat je snel te veel doet.

Toch rustig aan doen zou ik zeggen dan heb je t minste kans dat je alsnog een flinke klap krijgt.
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:38

Bericht 13 Dec 2014 20:20

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Ik was ook direct weer op de been en heb amper in bed gelegen. Ik kan niet zeggen dat de klap daarna kwam maar ben wel lang moe en erg duizelig geweest, weet natuurlijk niet of dat daardoor kwam.
<<

Fiene

Bericht 13 Dec 2014 20:42

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Bij beide kinderen was ik ook meteen weer op de been. N is op een woensdag geboren en op vrijdag of zaterdagavond gong ik zelf al weer mee boodschappen doen. Ik word knetter van binnen zitten. Ik voelde me goed en heb ook niet gerust, bij beiden niet. Hier nooit Eem terugslag gehad, ik ben gewoon geen persoon die in bed kan blijven liggen of stil kan zitten. Laat mij maar gewoon doen.
Laatst gewijzigd door Fiene op 13 Dec 2014 21:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5691

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 13 Dec 2014 20:52

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Vooral het vele lopen zou ik laten.
Dat kan je verzakkingen opleveren... Hoeft niet, maar kan wel.

Verder moet je verder doen waar jij je goed bij voelt, alleen wel alles goed doseren.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem 82

Bericht 13 Dec 2014 21:17

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Ik heb bij beiden toch de eerste paar dagen echt rustig aan moeten doen. Ik had zo'n enorme spierpijn op plaatsen waarvan ik niet eens wist dat ik ze had, dat ik niet fatsoenlijk rechtop kon lopen. Maar afgezien daarvan ging ik na een paar dagen rustig aan doen steeds meer doen. Bij de oudste deed ik met twee weken zo'n beetje alles al weer, bij de jongste was dat nog sneller. Maar ik heb geprobeerd rustiger aan te doen de eerste week/twee weken en heb wel het idee dat dit heeft geholpen. Heb geen klap gehad ofzo. Deed genoeg, maar liet de wat zwaardere dingen voor de zekerheid nog even voor wat ze waren. Dus ik ging nog geen uur lopen ofzo, zwaarder tillen of zwaardere dingen in huis heb ik even mee gewacht. Verder deed ik na een paar dagen het meeste gewoon weer. Ik heb dan ook wel het geluk gehad dat ik twee keer vaginaal bevallen ben zonder al te veel complicaties.
<<

Anoniem84

Bericht 13 Dec 2014 21:21

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Ik vind het altijd zo jammer dat er direct over 'getut en gemoeder' gesproken wordt, of over 'geen zin hebben om in bed te blijven liggen'. Alsof vrouwen die de rust wel nodig hebben zich laten betuttelen of bemoederen of heel veel zin hebben om de hele dag in bed te blijven liggen of rust nemen dus per definitie betekent dat je hele dagen in bed ligt en je alles en iedereen voor je laat rennen.

Helaas heb ik ook niet genoeg rust gehad in de kraamweek en de periode daarna en dat heeft me dus wel een hele lange herstelperiode opgeleverd. Mijn HB wilde maar niet stijgen, mijn conditie was nog heel lang waardeloos en doordat ik geen rust had kon ik ook niet rustig herstellen van mijn (milde) bekkenklachten. Ik vond de tijd na de bevalling met twee jonge kinderen echt pittig door de vermoeidheid vanwege het lage HB.
Laatst gewijzigd door Anoniem84 op 13 Dec 2014 21:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem205

Bericht 13 Dec 2014 21:22

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Ik heb een week bijna alleen maar in bed gelegen, maar bij mij speelt het bloedverlies nog een grote rol. Ben vandaag voor het eerst alleen op pad geweest met de kleine man en langer dan 2 uur van huis geweest. Dat voel ik nu enorm...

Luister naar je eigen lichaam, maar pak je rust ook! Je bent 9 maanden zwanger geweest, dus je lichaam moet daar ook van 'herstellen'
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 13 Dec 2014 21:25

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Ik heb dan 'maar' 1 kind, maar ben deels noodgedwongen, al na 3 dagen weer alles gewoon gaan doen.
In het begin had ik er niet zo'n last van, maar na een klein half jaar had ik toch wel echt het gevoel oververmoeid te zijn en dat heb ik nu nog. En dat terwijl onze dochter vanaf het begin netjes doorsliep en we dus eigenlijk geen gebroken nachten hebben gehad.

Bij een volgende hoop ik in ieder geval de gehele kraamweek te kunnen hebben en rustig aan te kunnen doen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Fiene

Bericht 13 Dec 2014 21:28

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Rejoy schreef:Ik vind het altijd zo jammer dat er direct over 'getut en gemoeder' gesproken wordt, of over 'geen zin hebben om in bed te blijven liggen'. Alsof vrouwen die de rust wel nodig hebben zich laten betuttelen of bemoederen of heel veel zin hebben om de hele dag in bed te blijven liggen of rust nemen dus per definitie betekent dat je hele dagen in bed ligt en je alles en iedereen voor je laat rennen.

Helaas heb ik ook niet genoeg rust gehad in de kraamweek en de periode daarna en dat heeft me dus wel een hele lange herstelperiode opgeleverd. Mijn HB wilde maar niet stijgen, mijn conditie was nog heel lang waardeloos en doordat ik geen rust had kon ik ook niet rustig herstellen van mijn (milde) bekkenklachten. Ik vond de tijd na de bevalling met twee jonge kinderen echt pittig door de vermoeidheid vanwege het lage HB.



Ik heb het toch over mezelf, staat toch nergens wat ik vind van vrouwen die wil in bed willen of moeten liggen. Ik zeg ook nergens dat die vrouwen anderen voor zich laten rennen. Het gaat zoals ik schreef over mezelf.
<<

Anoniem92

Bericht 13 Dec 2014 21:31

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Ik moet nummer 2 natuurlijk nog krijgen, maar ik duim op zo'n herstel net als jij!
Ik ga alleen wel proberen te rusten (ben ik niet zo goed in), maar dan vooral lichamelijk, dus niet teveel fysieke dingen gelijk al doen. Ik heb na L een verzakking opgelopen kwam ik deze zwangerschap pas achter en dat is wel echt heel erg k.u.t. (Dus die kids naar school zou ik even laten, laat iemand anders het die ene week doen ;-)

Ja maar getut en gemoeder klinkt nu eenmaal wel een klein beetje veroordelend Fiene ;-)
Ik snap je overigens wel hoor, ik ben er ook niet van als een ander dingen voor mij gaat beslissen.
<<

Anoniem84

Bericht 13 Dec 2014 21:33

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

nee, maar het gaat wel over 'getut en gemoeder' en 'geen zin hebben om in bed te liggen'. Daarmee suggereer je direct dat je je laat betuttelen en bemoederen als je wel die rust nodig hebt. Indirect geef je dus wel degelijk een waarde-oordeel.
<<

Anoniem151

Bericht 13 Dec 2014 21:35

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Ik ben in de nacht van zaterdag op zondag bevallen, die nacht niet geslapen en zondagochtend om 7 uur naar het ziekenhuis gegaan. Zondagmiddag wel even geslapen. Maandag en dinsdag niet veel gedaan omdat we in het ziekenhuis lagen, woensdag weer naar huis en de hele middag wat in huis gerommeld. Vond het zo fijn om weer thuis te zijn! Vanaf toen ook iedere avond weer zelf gekookt, heerlijk!
Nu, bijna 3 weken later, voel ik me nog steeds prima! :) Wel slapen we iedere dag uit, anders krijg ik echt niet genoeg slaap met de nacht voedingen.
<<

Fiene

Bericht 13 Dec 2014 21:39

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Rejoy schreef:nee, maar het gaat wel over 'getut en gemoeder' en 'geen zin hebben om in bed te liggen'. Daarmee suggereer je direct dat je je laat betuttelen en bemoederen als je wel die rust nodig hebt. Indirect geef je dus wel degelijk een waarde-oordeel.

Nou nee totaal niet. Jullie lezen getut anders als dat ik het bedoel. Ik hou er zelf niet van maar zeg nergens dat het slecht is voor anderen of weet ik wat. Ik ben geen persoon die een ander kan laten wassen of poetsen voor mij, ik zeg toch nergens dat als je dat wel kan het slecht is. Ik kan dat niet en er wordt nu een zwaar iets ervan gemaakt wat het totaal niet is.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 13 Dec 2014 21:42

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Bij de eerste heb ik anderhalve week niet kunnen zitten en liep ik erbij alsof ik een week fulltime op een paard had gezeten... :paard: Mijn man moest me helpen met zelfs mijn sokken en ondergoed aandoen...

Bij de tweede heb ik na de bevalling meteen zelf staan douchen en gewoon zelf naar de auto gewandeld en een was in de machine gemikt thuis.... Ik kwam ook echt binnen gewandeld en mijn moeder stond me met open mond aan te kijken- en JIJ bent net bevallen????
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem92

Bericht 13 Dec 2014 21:43

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Fiene schreef:
Rejoy schreef:nee, maar het gaat wel over 'getut en gemoeder' en 'geen zin hebben om in bed te liggen'. Daarmee suggereer je direct dat je je laat betuttelen en bemoederen als je wel die rust nodig hebt. Indirect geef je dus wel degelijk een waarde-oordeel.

Nou nee totaal niet. Jullie lezen getut anders als dat ik het bedoel. Ik hou er zelf niet van maar zeg nergens dat het slecht is voor anderen of weet ik wat. Ik ben geen persoon die een ander kan laten wassen of poetsen voor mij, ik zeg toch nergens dat als je dat wel kan het slecht is. Ik kan dat niet en er wordt nu een zwaar iets ervan gemaakt wat het totaal niet is.



Ik denk dat er een heleboel vrouwen zijn die dat veel liever ook zelf doen, maar die het gewoon niet kúnnen.
Snap best dat het voor hun wel degelijk iets kan zijn wat hun voor hun hoofd stoot.
<<

Anoniem166

Bericht 13 Dec 2014 21:43

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Mijn bevalling is 's avonds begonnen en de volgende ochtend om kwart voor 10 is dochter geboren, dus heb één hele nacht overgeslagen. Ik was daar niet echt moe van, de adrenaline gierde door mijn lijf. Lichamelijk ging het ook prima na de bevalling, maar toen ik na 2 of 3 (?) dagen een klein rondje met de hond liep, merkte ik toch wel dat ik moe was en ik duizelig werd van de inspanning. En dat terwijl mijn conditie voor de bevalling echt heel goed was en ik tot één dag voor de bevalling drie keer per dag een uur met de hond liep. Het viel mij best even tegen dat ik van iets meer inspanning ineens duizelig werd. Heb het toen ook maar iets rustiger aangedaan. Binnenshuis deed ik wel alles weer.
<<

Fiene

Bericht 13 Dec 2014 21:46

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Parel schreef:
Fiene schreef:
Rejoy schreef:nee, maar het gaat wel over 'getut en gemoeder' en 'geen zin hebben om in bed te liggen'. Daarmee suggereer je direct dat je je laat betuttelen en bemoederen als je wel die rust nodig hebt. Indirect geef je dus wel degelijk een waarde-oordeel.

Nou nee totaal niet. Jullie lezen getut anders als dat ik het bedoel. Ik hou er zelf niet van maar zeg nergens dat het slecht is voor anderen of weet ik wat. Ik ben geen persoon die een ander kan laten wassen of poetsen voor mij, ik zeg toch nergens dat als je dat wel kan het slecht is. Ik kan dat niet en er wordt nu een zwaar iets ervan gemaakt wat het totaal niet is.



Ik denk dat er een heleboel vrouwen zijn die dat veel liever ook zelf doen, maar die het gewoon niet kúnnen.
Snap best dat het voor hun wel degelijk iets kan zijn wat hun voor hun hoofd stoot.



Dan kunnen ze hier al drie keer lezen hoe ik het bedoel. Ik zeg nergens iets over een ander en wat ik ervan vind als anderen wel in bed liggen. En als het moet dan moet het maar ik had de keuze gelukkig. Dus nogmaals ik zeg nergens iets over een andere vrouw. En getut wordt anders gelezen als ik het bedoel.
<<

Anoniem84

Bericht 13 Dec 2014 21:50

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Fiene schreef:
Rejoy schreef:nee, maar het gaat wel over 'getut en gemoeder' en 'geen zin hebben om in bed te liggen'. Daarmee suggereer je direct dat je je laat betuttelen en bemoederen als je wel die rust nodig hebt. Indirect geef je dus wel degelijk een waarde-oordeel.

Nou nee totaal niet. Jullie lezen getut anders als dat ik het bedoel. Ik hou er zelf niet van maar zeg nergens dat het slecht is voor anderen of weet ik wat. Ik ben geen persoon die een ander kan laten wassen of poetsen voor mij, ik zeg toch nergens dat als je dat wel kan het slecht is. Ik kan dat niet en er wordt nu een zwaar iets ervan gemaakt wat het totaal niet is.


Je moet dat soort dingen gewoon niet zo stellig verkondigen, want het komt gewoon lullig over. Het liefst had ik dat ook allemaal gewoon zelf gedaan en had ik me het liefst ook top gevoeld na de bevalling, maar zeker na de bevalling van de oudste kon ik dat gewoon écht niet. Ik kon haar op dag drie niet eens in bad doen, de kraamhulp heeft me moeten ondersteunen naar de stoel die twee meter verderop stond omdat ik anders out ging, ik moest mijn dochter halverwege de trap aan mijn man geven omdat het me zwart voor de ogen werd en ik moest de eerste dagen in en uit bed getild worden door de spierpijn. Misschien ben ik ook wel geen persoon die een ander kan laten wassen of poetsen voor mij, maar zie je het voor je? Poetsen, de was doen en boodschappen halen als je na 5 minuten rechtop staan al bijna 'out' gaat door de inspanning?

Getut en bemoederen klinkt heel negatief en zo bedoel je het ook. Ik kan er geen positieve draai aan geven.
<<

Fiene

Bericht 13 Dec 2014 21:56

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Zo bedoel ik het niet zoals ik al iedere keer zeg. Maar ik zal het wel veranderen als je dat fijner vindt want het wordt totaal anders gelezen als ik het bedoel.
<<

Anoniem84

Bericht 13 Dec 2014 21:59

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Het gaat inderdaad om de stelligheid en het gebrek aan nuance waarmee je dingen post die me tegen de borst stuiten. Ik denk dat het een stuk prettiger communiceren is als je wat minder stellig bent en wat meer nuance in je berichten legt.
<<

Fiene

Bericht 13 Dec 2014 22:01

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Nogmaals je leest niet goed maar oké . Ik heb het aangepast.
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2836

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:24

Bericht 13 Dec 2014 22:01

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Na de bevalling van Luuk heb ik een kleine week in bed gelegen. Was snel moe en duizelig.
Bij Nora heb ik een geplande keizersnee gehad. Met uitzondering van de pijn aan de wond merkte ik aan niets dat ik bevallen was. Ben in de kraamweek ook veel beneden geweest. Maar dit kwam ook wel omdat het op onze slaapkamer (we slapen op zolder) overdag veel te warm was.
Ik was niet moe en ook niet duizelig. Met ongeveer 1.5 week liep ik al de stad in etc. Tillen heb ik de eerste 6 weken wel zoveel mogelijk voorkomen.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Anoniem331

Bericht 13 Dec 2014 22:04

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Ik was na de bevalling van de tweede ook vrij snel weer fit. Heb ook niet extra gerust, behalve dan 's middags even wat langer op de bank gelegen. Het is gewoon slim om naar je eigen lichaam te luisteren, dan komt het wel goed.
Dat wandelen naar school lijkt me lastig, stel je bent halverwege en het wil niet meer. Of je bent op school aan gekomen, en het viel toch erg tegen, dan moet je ook nog terug. Vind het daarvoor best een lange afstand.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Dec 2014 22:07

Re: Hoe snel weer op de been na de bevalling?

Noodgedwongen gelijk nadat ik uit het ziekenhuis kwam. Ik mocht na de bevalling 3 dagen blijven maar wilde daarna toch graag elke dag naar B toe..
Ik had een moord gedaan voor dat 'getut' en 'gemoeder'.
Ik zou tekenen voor een kraamweek in bed, waarin ik verwend wordt met ontbijtjes en bakjes met vers fruit, waarin er wat in huishouden gedaan wordt en eventueel het eten klaar gezet wordt.
En mét baby naast me.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers