Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 13 Dec 2014 09:12

Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Mijn man en ik drinken geen melk, gebruiken het eigenlijk alleen in de pap en andere gerechten. Straks is zoon één en mijn collega zei toen, nou dan kun je een beker koemelk gaan introduceren. Gevoelsmatig staat dat mij tegen, vanwege wat ik erover op internet heb gevonden en het feit dat we eigenlijk best veel zuivelproducten consumeren. Maar voornamelijk vanuit gevoel.

Haar argumenten waren:
- Dus omdat jullie het niet drinken, drinkt hij het ook niet? (Fair point).
- hij heeft de calcium nog nodig (onzin, daar zijn alternatieven voor)
- straks bij schoolmelk moet hij melk drinken (onzin, hij moet niets).

Ik twijfel dus... Ook over de plaats van dit topic, maar ik dacht dat volwassen input ook handig is dus vandaar deze pijler!

Iemand advies? Alvast bedankt.
L2014 & H2017
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Dec 2014 09:19

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

B drinkt geen normale melk.
Omdat wij het niet drinken en omdat we het niet nodig vinden.
Ik vind koeienmelk voor kalfjes en ben van mening dat het helemaal niet zo gezond is.
Daarnaast had ze als baby KMA, dus krijgt ze melkproducten sowieso maar in beperkte maten.
Ze drinkt wel soja melk.
<<

Anoniem74

Bericht 13 Dec 2014 09:30

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Maar over sojamelk zijn de meningen ook verdeeld.

Wij wisselen af. Ze krijgen koemelk op school, soms een glaasje thuis, en yoghurt.
<<

Anoniem186

Bericht 13 Dec 2014 09:36

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

De meningen over dit onderwerp verschillen enorm.

Ik geloof zelf dat melk, zoals wij dat kennen uit pak (wat gepasteuriseerd en gehomogeniseerd is) niet gezond is voor ons. Het is zo ontzettend bewerkt, dat kan nooit goed zijn. We willen tegenwoordig zoveel mogelijk onbewerkt voedsel nuttigen, maar bij melk maakt dat voor veel mensen opeens niet eet.
Ik geloof dat melk wel gezond kan zijn, maar dan dus wel onbewerkt, rauwe melk dus. Dat bevat nog alle gezonde stoffen.
Ik vind het zelf niet zo heel lekker om zo te drinken, maar ik maak er wel graag yoghurt van.
<<

Anoniem313

Bericht 13 Dec 2014 09:47

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Persoonlijk zie ik niet zoveel heil in het bannen van specifieke voedingsmiddelen. Gezond eten heeft altijd te maken met een totaalplaatje. Als je geen allergie hebt past een glaasje melk daar prima in, al moet je het ook weer niet overdrijven. Dus als mijn peuter een glas melk wil, krijgt hij dat. Als je geen melk drinkt is er ook niets aan de hand.
Sojamelk en dergelijke zou ik dan weer niet geven.
Laatst gewijzigd door Anoniem313 op 13 Dec 2014 09:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 13 Dec 2014 09:52

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Bedankt voor jullie ervaringen. Ik hoef het niet zo nodig helemaal te bannen (we gebruiken het immers zelf ook), maar structureel introduceren vind ik ook weer niet nodig.
L2014 & H2017
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 13 Dec 2014 09:56

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Ik ben gek op melk en drink 3 liter per week. Maar las laatst dat dit niet gezond is. Soyamelk schijnt een goed alternatief te zijn.
Onze dochter krijgt nu opvolgmelk nr 2 en na een jaar gewoon nr 3 of 4. Hierin zitten bovendien alle voedingsstoffen en het is speciaal voor baby's, dus ik ga als ze 1 is liever opvolgmelk 3/4 geven dan koemelk.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem122

Bericht 13 Dec 2014 09:57

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Lejow schreef:B drinkt geen normale melk.
Omdat wij het niet drinken en omdat we het niet nodig vinden.
Ik vind koeienmelk voor kalfjes en ben van mening dat het helemaal niet zo gezond is.
Daarnaast had ze als baby KMA, dus krijgt ze melkproducten sowieso maar in beperkte maten.
Ze drinkt wel soja melk.


Waarom dan wel sojamelk?
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 13 Dec 2014 10:15

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Ik weet het zelf nog niet MzCharlotte. Mijn man drinkt met periodes graag melk en dan weer een hele tijd niet. Ik zelf drink vrijwel nooit melk. Ik denk er hetzelfde over als jij: structureel aanbieden hoeft niet maar geheel bannen is ook weer niet nodig. Een middenweg dus naar mijn idee.
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 13 Dec 2014 10:20

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Oeee sojamelk... De varianten die je in de super vaak vindt, zijn ook helemaal niet zo gezond. Ik denk dat een glas koemelk nog gezonder is. Daarbij zijn veel mensen niet alleen allergisch voor koemelk maar ook velen voor sojaproducten.

Wij drinken biologische koemelk, van Arla.

Mensen slaan een beetje door en ik word onderhand een beetje kriegel van de uitspraken "koemelk is voor kalfjes" en "vind ik niet nodig". We hebben het over melk geven aan kinderen hoor en niet over cola oid.

Soja is gezond (tenzij je, zoals ik, allergisch bent voor soja). Ook hierbij geldt dat je dan beter onbewerkte soja kunt gebruiken.
Laatst gewijzigd door SDL op 13 Dec 2014 10:27, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Dec 2014 10:22

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

ไม่เป็นไร schreef:
Lejow schreef:B drinkt geen normale melk.
Omdat wij het niet drinken en omdat we het niet nodig vinden.
Ik vind koeienmelk voor kalfjes en ben van mening dat het helemaal niet zo gezond is.
Daarnaast had ze als baby KMA, dus krijgt ze melkproducten sowieso maar in beperkte maten.
Ze drinkt wel soja melk.


Waarom dan wel sojamelk?


Omdat ik daar geen kwaad in zie. Maar wat hier boven al staat, ook daar zijn de meningen over verdeeld. We zijn daar overigens mee gestart omdat ze KMA had, en aangezien ze het lekker vindt gaan we er gewoon mee door. Ze krijgt 1 beker bij het ontbijt.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 13 Dec 2014 10:23

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

SDL schreef:
Soja is gezond (mits je, zoals ik, allergisch bent voor soja). Ook hierbij geldt dat je dan beter onbewerkte soja kunt gebruiken.

'Mits' betekent 'op voorwaarde dat' dus ik denk niet dat je dat bedoelt.
#teammaple🍁
<<

Anoniem122

Bericht 13 Dec 2014 10:23

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Volgens mij is sojamelk helemaal niet zo gezond. Er zijn onderzoeken gedaan waarbij er toch een link werd gelegd naar het gebruik van sojamelk en andere soja producten en borstkanker.
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 13 Dec 2014 10:25

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Goedemorgens, net wakker en niet nagelezen. UN, je hebt gelijk :palm:.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Dec 2014 10:25

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

SDL schreef:Oeee Sojamelk... De varianten die je in de super vaak vindt, zijn ook helemaal niet zo gezond. Ik denk dat een glas koemelk nog gezonder is. Daarbij zijn veel mensen niet alleen allergisch voor koemelk maar ook velen voor sojaproducten.

Wij drinken biologische koemelk, van Arla.

Mensen slaan een beetje door en ik word onderhand een beetje kriegel van de uitspraken "koemelk is voor kalfjes" en "vind ik niet nodig". We hebben het over melk geven aan kinderen hoor en niet over cola oid.

Soja is gezond (mits je, zoals ik, allergisch bent voor soja). Ook hierbij geldt dat je dan beter onbewerkte soja kunt gebruiken.


Jammer, wij slaan namelijk helemaal niet door. Ik ben helemaal geen raw, biologisch, enz type. Ik zie gewoon geen meerwaarde in het geven van melk (naast het feit dat ik het zelf echt afschuwelijk vind om te drinken, kan me gewoon niet voorstellen dat je zo'n glas vol weg krijgt haha).
Cola geven aan kids vind ik dus ook niet nodig, maar dat zou dan wel logisch gevonden worden?
<<

Anoniem136

Bericht 13 Dec 2014 10:27

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

SDL soja lijkt me juist niet zo gezond als je allergisch bent. Of bedoelde je een ander woord dan mits :wink: -edit er was al op gereageerd haha

Ik drink zelf helemaal geen melk, nooit gedaan ook. Eet qua zuivel eigenlijk ook alleen kaas (maar niet regelmatig), ik vind het allemaal niet lekker. Mijn kinderen krijgen wel een beker melk per dag, de jongste lactosevrije. Als het met mate is zie ik er niet zo veel kwaads in, maar dat is met bijna alles natuurlijk.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Dec 2014 10:29

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

ไม่เป็นไร schreef:Volgens mij is sojamelk helemaal niet zo gezond. Er zijn onderzoeken gedaan waarbij er toch een link werd gelegd naar het gebruik van sojamelk en andere soja producten en borstkanker.


Al staat het hier juist weer andersom :P

http://voedingenkankerinfo.nl/mag-ik-so ... anker-heb/


Kijk, hier kun je natuurlijk over discussiëren tot je een ons weegt, er zijn zoveel verschillende meningen over.
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 13 Dec 2014 10:30

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Tenzij. Tenzij. Tenzij. :palm:


Het is toch tenzij? Als dit niet het geval is, ga ik maar terug mijn bed in....

Lejow, het is overigens geen aanval op jouw maar het lijkt tegenwoordig bijna een zonde is om een glas "koemelk" te drinken of te geven aan je kinderen.
Laatst gewijzigd door SDL op 13 Dec 2014 10:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Dec 2014 10:38

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

SDL schreef:Tenzij. Tenzij. Tenzij. :palm:


Het is toch tenzij? Als dit niet het geval is, ga ik maar terug mijn bed in....


Goed zo :P :P
Nu mag je wakker blijven hahaha!
<<

Anoniem331

Bericht 13 Dec 2014 10:41

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Mijn kinderen krijgen ook geen melk. Ik lust het zelf niet, en heb het de kinderen nooit gegeven.
Het enige wat zo nu en dan lastig is, is wanneer ze bij een ander eten en daar alleen melk bij hun boterham kunnen krijgen.

Ik zie niet in waarom het niet goed zou zijn als ze het niet krijgen, maar ook niet waarom het nou zo goed zou zijn om het ze wel te geven.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Dec 2014 10:44

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Popcorn schreef:Mijn kinderen krijgen ook geen melk. Ik lust het zelf niet, en heb het de kinderen nooit gegeven.
Het enige wat zo nu en dan lastig is, is wanneer ze bij een ander eten en daar alleen melk bij hun boterham kunnen krijgen.

Ik zie niet in waarom het niet goed zou zijn als ze het niet krijgen, maar ook niet waarom het nou zo goed zou zijn om het ze wel te geven.



Heh? Dan kan een glaasje water toch ook?
<<

Anoniem148

Bericht 13 Dec 2014 11:06

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Ik ben echt gek op melk en dan alleen de rauwe melk. Melk mag van mij niet uit pak omdat dit gewoon niet smaakt.
rauwe melk is alleen heel vet
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 13 Dec 2014 11:06

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Ik heb zelf lactose intolerantie en dat is echt super lastig omdat het in zo ontzettend veel producten zit. Alleen al om die reden zou ik mijn eventuele kinderen juist wel opvoeden met melk. Want als je het nooit binnen krijgt kun je het zeer waarschijnlijk ook niet verteren. En ik zou niet willen dat mijn kinderen dezelfde problemen met eten zouden hebben als die ik heb.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6128

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 13 Dec 2014 11:09

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

Ik drink wel melk (magere) omdat soyamelk niet op te kloppen valt en ik nu eenmaal graag latte macchicato maak.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 13 Dec 2014 11:12

Re: Zin en onzin van koeienmelk (bijzonder voor dreumes)

SoGood schreef:Ik drink wel melk (magere) omdat soyamelk niet op te kloppen valt en ik nu eenmaal graag latte macchicato maak.



Ik maak elke morgen een latte macchicato met soja melk
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers