Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


handhygiëne (zorg)

<<

Anoniem103

Bericht 15 Dec 2014 13:57

Re: handhygiëne (zorg)

Bij ons zijn ze helemaal niet streng. Ik heb collega's met lange nepnagels en nagellak en sieraden mogen ook. Wassen doe ik bijna altijd zonder handschoenen, alleen bij het billen wassen trek ik even handschoenen aan. Cliënten vinden het heel onprettig om met handschoenen gewassen te worden en ik vind het zelf ook niet nodig. Ik werk met mensen die in principe gezond zijn dus ik ben niet bang dat ik iets oploop.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 15 Dec 2014 14:06

Re: handhygiëne (zorg)

Als ik voor Earlybirds ga fotograferen dan moet ik op de couveuseafdeling ook mijn trouwring af (en eventuele andere sieraden, maar die draag ik vrijwel nooit), en ik raak de baby's niet eens aan. Ik vind het echt niet meer dan normaal dat je dat gewoon doet als dat je wordt opgedragen, ik vind het ook echt heel bizar en zelfs vrij kinderachtig dat mensen zoiets weigeren. Je kunt je ring toch gewoon even in je portemonnee doen?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem173

Bericht 15 Dec 2014 14:15

Re: handhygiëne (zorg)

Bij ons in het ziekenhuis zijn ze streng alle sieraden af, geen nagellak, geen lange oorbellen enz. Ik vind het ook niet meer dan vanzelfsprekend. Sowieso heb ik vaak wondjes op mijn handen en stel ik prik bloed en het gaat mis, dan zou ik mezelf voor mijn kop slaan!
Helemaal in mijn ziekenhuis (binnenstad Amster.dam) heb je een categorie patienten die je niet eens een hand wilt geven zonder handschoenen brrr.
<<

Anoniem122

Bericht 15 Dec 2014 14:20

Re: handhygiëne (zorg)

Prik jij bloed met handschoenen AM? Ik heb echt nog nooit mee gemaakt dat iemand die bloed afnam bij mij, of vaccinatie zette bijvoorbeeld, handschoenen droeg. Verbaas me daar iedere keer weer over.
<<

Anoniem173

Bericht 15 Dec 2014 14:21

Re: handhygiëne (zorg)

Ik prik idd wel bloed met handschoenen, niet zo zeer ivm prikaccidenten want je prik natuurlijk met je naald zo door een handschoen heen. Maar wel voor het feit dat als ik bloed zou morsen ik dit op mijn blote handen krijg. Ik vind dat gewoon geen prettig idee. Maar idd het gebeurt heel weinig.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 15 Dec 2014 18:18

Re: handhygiëne (zorg)

Dat doen ze zelfs bij de bloedbank niet, alhoewel mensen daar natuurlijk gecontroleerd zijn. Maar ik kan ook iets hebben wat nog niet zichtbaar is.
Handschoenen draag ik echt alleen bij echt smerig werk. Verder ben ik niet vies aangelegd en ook niet zo bang dat ik iets oploop.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Anoniem148

Bericht 17 Dec 2014 06:28

Re: handhygiëne (zorg)

Ik was dus altijd met handschoenen aan. Hygiënisch voor mij en de cliënt maar als mijn handen eenmaal nat zijn, krijg ik ze tussendoor ook niet meer aan om de billen te wassen.
<<

Anoniem88

Bericht 11 Jan 2015 15:35

Re: handhygiëne (zorg)

Had ik een reactie in het andere topic gezet, was hij ineens dicht. Dan maar hier overnieuw pakken :)

Niet direct zorg, maar de kinderopvang. Wij hebben handschoentjes, maar die draag ik eigenlijk alleen maar als ik een doorgelekte diarreeluier moet verschonen ends echt met m'n handen ín de poep moet, of als ik overgeefsel op moet ruimen. Ik heb collega's die ze bij elke poepluier dragen, een zoontje van mijn collega is slechthorend geboren en zij heeft van de arts te horen gekregen dat dat mogelijk is omdat zij al die tijd kinderen zonder handschoenen verschoonde. Wat hiervan waar is weet ik niet, maar zij wijst meestal wel op het belamg van dragen van handschoenen.

Ik vind het zelf niet fijn werken én daarbij snappen de allerkleinsten er meestal niets van, die schrikken van de handschoenen. Ik kan me overigens wel voorstellen dat het in de zorg anders is, meer risico's, en daarbij, aan een wat ouder kind, volwassene of oudere kun je nog uitleggen hoe of wat, en dan denk ik ook wel dat die prima snappen waarom de handschoenen zijn :) Mijn baby's en dreumesen snappen het nog niet en gaan vaak heel hard huilen.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 11 Jan 2015 17:28

Re: handhygiëne (zorg)

Bij ons waren ze afgelopen jaar weer begonnen met sieraden ed. af. Omdat een andere organisatie hier in de buurt op hun kop heeft gehad van de inspectie. Maar onze teamleider controleerde niet echt.
We hebben nu een nieuwe teamleider en die is heel streng daar in.
2014 2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 11 Jan 2015 17:43

Re: handhygiëne (zorg)

Bij ons is het nog strenger dan bij sommige anderen hier in de zorg.

Wij mogen geen lange nagels, geen nagellak, geen sieraden en haar in een knot met een haarnetje.

Dat is bij de M dus.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem185

Bericht 11 Jan 2015 19:27

Re: handhygiëne (zorg)

Ik was bejaarden eigenlijk altijd bijna met handschoenen, zeker de private parts. Soms krijg ik wel eens opmerkingen van ze dat ze helemaal niet vies zijn en dat handschoenen nergens voor nodig is, maar dan betrek ik het meestal op mezelf, als in; ik krijg te droge handen van al dat water en zeep heel de ochtend, ik krijg last van alle zalfjes die ik bij iedereen moet smeren, ik heb zelf een wondje op mijn handen waardoor water met zeep niet prettig is o.i.d.

Mijn nagels zijn altijd kort en ongelakt, mijn haar zit altijd in een staart en ik draag geen sieraden op mijn werk. Ik draag wel een verpleegstersklokje, omdat ik met 10-minuten schema's werk en de tijd in de gaten moet houden.

Bij ons wordt er eigenlijk niet echt iets van gezegd als je dit allemaal niet doet, het team is nogal ingedut.
<<

Bueno

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 656

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:52

Bericht 11 Jan 2015 22:42

Re: handhygiëne (zorg)

Sinds de vernieuwde regelgeving rondom de HACCP zijn ze wat betreft hygiëne ook een stuk strenger geworden bij onze organisatie. Ikzelf draag sowieso nooit sieraden om mijn handen/polsen, draag nooit nagellak en heb altijd korte nagels. Maar toevallig afgelopen week cursus gehad, en nu blijkt dus dat zelfs vrijwilligers die alleen maar de koffie rondbrengen op de kamers ook geen sieraden meer om mogen hebben. Dat gaat naar mijn mening dan wel weer een beetje ver.
<<

Anoniem147

Bericht 12 Jan 2015 08:27

Re: handhygiëne (zorg)

Sowieso bij het temperaturen. Veel van mijn collega's doen dat zonder handschoenen maar ik echt niet hoor.

En even los van de handhygiëne bij patiënten.

Verder zou ik ook graag handschoenen dragen bij het schoonmaken. Echt, sommige badkamers zijn zo ontzettend ranzig. Ik heb ze nu nog niet aangeschaft, maar ik stop denk ik voor mezelf gewoon een paar schoonmaakhandschoenen in mijn tas haha.
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:38

Bericht 12 Jan 2015 09:05

Re: handhygiëne (zorg)

Na de bevalling van de oudste kwam de verpleegkundige in het ziekenhuis mijn hechtingen aan de voorkant controleren zonder handschoenen, vond ik echt heel ranzig.
<<

Anoniem148

Bericht 13 Jan 2015 05:23

Re: handhygiëne (zorg)

Romie, daar had ik dan echt wel wat van gezegd.
Ik weet dat de werknemers die eten bij mensen thuis moeten brengen, tafeltje dekje idee, bij onze organisatie ook geen sieraden mogen dragen en alles. Daar wordt strenger gecontroleerd dan op de mensen in de zorg.
<<

Anoniem110

Bericht 13 Jan 2015 19:53

Re: handhygiëne (zorg)

Bij ons zijn ze streng en terecht. Geen nep nagels, korte nagels, geen nagellak, lange haren moeten vast, geen zichtbare piercings in het gezicht ect.

Ik doe alle zorg momenten bij patiënten met handschoenen aan, zo ook met bloedprikken ect.
<<

Anoniem147

Bericht 14 Jan 2015 12:58

Re: handhygiëne (zorg)

Wij hebben op werk een controle moment waarbij pols, temp (rectaal) en hechtingen gecontroleerd worden. Zouden jullie dan bij alles je handschoenen aanhouden? Of doe je de pols dan wel zonder handschoenen? Of begin je met pols en ga je dan verder door naar onder?

Ik blijf die controles zo lastig vinden. Sowieso vind ik het persoonlijk belachelijk dat wij een protocol hanteren waarin rectaal getemperatuurd moet worden maar goed. Er zijn wel een aantal collega's die via een oorthermometer meten en bij afwijkende uitslag rectaal meten. Maar het gros meet gewoon 2x per dag rectaal. Ik kan natuurlijk op dit moment nog niet kiezen voor een oorthermometer omdat ik als leerling werk en meeloop. Maar dat rectaal meten.. :( Hoe kan ik nou zorgen dat ik mezelf daar zekerder bij voel?
<<

Anoniem122

Bericht 14 Jan 2015 13:10

Re: handhygiëne (zorg)

Ik zou beginnen met temperatuur meten en controle van de hechtingen, met handschoenen, in die volgorde en dan handschoenen weggooien en de pols controleren zonder handschoenen.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 14 Jan 2015 13:34

Re: handhygiëne (zorg)

Marni schreef:Wij hebben op werk een controle moment waarbij pols, temp (rectaal) en hechtingen gecontroleerd worden. Zouden jullie dan bij alles je handschoenen aanhouden? Of doe je de pols dan wel zonder handschoenen? Of begin je met pols en ga je dan verder door naar onder?

Ik blijf die controles zo lastig vinden. Sowieso vind ik het persoonlijk belachelijk dat wij een protocol hanteren waarin rectaal getemperatuurd moet worden maar goed. Er zijn wel een aantal collega's die via een oorthermometer meten en bij afwijkende uitslag rectaal meten. Maar het gros meet gewoon 2x per dag rectaal. Ik kan natuurlijk op dit moment nog niet kiezen voor een oorthermometer omdat ik als leerling werk en meeloop. Maar dat rectaal meten.. :( Hoe kan ik nou zorgen dat ik mezelf daar zekerder bij voel?


Ik mocht het altijd zelf doen van de kraamverzorgster. Kan me voorstellen dat het een beetje awkward is om te doen.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 14 Jan 2015 13:47

Re: handhygiëne (zorg)

Mijn kraamverzorgster deed eerst pols en dan handschoenen aan. Dan rectaal tempen en hechtingen bekijken.
2014 2016
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 14 Jan 2015 17:35

Re: handhygiëne (zorg)

Als je dezelfde handschoenen aanhoud zou ik eerst hechtingen doen en dan rectaal tempen. Wie weet wat voor bacterien je van de achterkant richting de hechtingen en dus voorkant brengt.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 19 Jan 2015 14:20

Re: handhygiëne (zorg)

Marni schreef:Wij hebben op werk een controle moment waarbij pols, temp (rectaal) en hechtingen gecontroleerd worden. Zouden jullie dan bij alles je handschoenen aanhouden? Of doe je de pols dan wel zonder handschoenen? Of begin je met pols en ga je dan verder door naar onder?

Ik blijf die controles zo lastig vinden. Sowieso vind ik het persoonlijk belachelijk dat wij een protocol hanteren waarin rectaal getemperatuurd moet worden maar goed. Er zijn wel een aantal collega's die via een oorthermometer meten en bij afwijkende uitslag rectaal meten. Maar het gros meet gewoon 2x per dag rectaal. Ik kan natuurlijk op dit moment nog niet kiezen voor een oorthermometer omdat ik als leerling werk en meeloop. Maar dat rectaal meten.. :( Hoe kan ik nou zorgen dat ik mezelf daar zekerder bij voel?


Mijn volgorde was eigenlijk altijd:
pols
hoogte van de baarmoeder voelen
handschoenen aan
hechtingen controleren
temperaturen

Maar ik vond/vind sowieso 2x per dag rectaal temperaturen bij de moeder echt niet nodig en veel te belastend dus ik deed dat standaard maar 1x met de afspraak dat als ze zich niet goed zou voelen of de temperatuur 's ochtends afwijkend zou zijn we dan een 2e keer zouden temperaturen in de middag. En ik vroeg ook altijd of ze het zelf wilde doen of dat ik het moest doen. Ik was trouwens ook heel makkelijk als ze last had van aambeien, hechtingen of gewoon om welke reden dan ook niet rectaal getemperatuurd wilde worden dan gebruikte ik een oor thermometer of stak ik de thermometer onder haar oksel met dezelfde afspraak (afwijkend of niet lekker is alsnog rectaal meten)

Hoe je je er zekerder bij kunt voelen... Ik denk dat je het echt moet gaan zien als iets 'normaals', net als hechtingen controleren of baarmoeder voelen. Ik snap je gevoel heel goed hoor, heb ik tijdens mijn opleiding ook gehad (de eerste keer dat ik ontsluiting moest opmeten liep het zweet in straaltjes van mijn rug) maar je raakt er echt aan gewend. Wat mij toen wel erg hielp is dat ik voor mezelf heel goed wist waarom ik bepaalde handelingen deed. Dus bedenk voor jezelf waarom je rectaal wilt temperaturen (protocol, meest accurate meting, temp weten is belangrijk ivm infectie etc.) en zorg dat je dat ook aan de cliënt kunt uitleggen, dan straal je zelfvertrouwen uit en dan voel je je ook zekerder (tenminste, ik wel ;) )
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Paperclip

Noob

Berichten: 101

Geregistreerd: 04 Dec 2013 21:22

Bericht 28 Jan 2015 17:24

Re: handhygiëne (zorg)

Bij ons in het ziekenhuis /mijn afdeling wordt er wel goed omgegaan met de handhygiëne, geen sieraden, nagellak, vesten of lange mouwen over/onder uniform. Er heerst ook wel een sfeer waarbij iedereen elkaar hierop durft aan te spreken mocht het een keer niet zo zijn.

Daarnaast heb ik vrij veel handschoenen aan tijdens het verzorgen van patienten. Bij alle handelingen waarbij ik contact heb met de patient, bedden verschonen. Alleen bij het bloedprikken / infuus prikken niet altijd, soms is het net wat beter te voelen zonder handschoenen.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 04 Feb 2015 13:05

Re: handhygiëne (zorg)

Ik draag voor het wassen ook steeds handschoenen, anders krijg je bij het intiem toilet die handschoenen niet meer aan. Op mijn voorlaatste stageplaats droegen ze zelfs geen handschoenen voor de stuit, ook niet wanneer er stoelgang/diarree was. Brrrrr. Ik moet er niet aan denken... Als ouderen er een opmerking over maken zeg ik dat ik wondjes heb aan mijn handen (wat meestal ook zo is).
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 04 Feb 2015 13:17

Re: handhygiëne (zorg)

Marni schreef:
Verder zou ik ook graag handschoenen dragen bij het schoonmaken. Echt, sommige badkamers zijn zo ontzettend ranzig. Ik heb ze nu nog niet aangeschaft, maar ik stop denk ik voor mezelf gewoon een paar schoonmaakhandschoenen in mijn tas haha.


Is het dan niet meer verplicht om handschoenen in huis te hebben als kraamvrouw? Tijdens de intake van de kraamzorg werd ik daarop gewezen en werd er gezegd dat ik een doosje handschoenen moest halen bij de kruidvat. Of vind jij die handschoenen niet fijn voor schoonmaken?
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron