Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Woorden tussen aanhalingstekens

<<

Anoniem301

Bericht 10 Dec 2014 16:18

Woorden tussen aanhalingstekens

Dat hoeft toch bijna nooit? Ik zie het veel op dit forum voorbij komen. "Werk" "dik" "leerling" "kosten" enz.
Aanhalingstekens betekent toch iets in de trant van "zogenaamd"? He nu maak ik ook aanhalingstekens. Ik vind ze hier wel terecht voor mijn gevoel, klopt dat? Wat is het juiste gebruik van de "?
Laatst gewijzigd door Anoniem301 op 10 Dec 2014 16:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem108

Bericht 10 Dec 2014 16:25

Re: Woorden tussen aanhalingstekens

Het is in de trant van ipv trand van. :)

Aanhalingstekens gebruik ik als ik refereer aan een situatie of persoon die niet afgebakend is. Lastig uit te leggen: je hebt een definitie van een begrip en soms verwijs je naar een begrip en wijkt de betekenis af van wat er standaard onder wordt verstaan. En idd ook als ik zogenaamd bedoel, maak ik gebruik van aanhalingstekens.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 10 Dec 2014 16:42

Re: Woorden tussen aanhalingstekens

"Ik wil niet naar huis," zei het kind. Een open deur, maar goed, letterlijke citaten staan tussen dubbele aanhalingstekens. Dit is in principe de meest correcte vorm van het gebruik van dubbele aanhalingstekens, maar ik neem aan dat je hier niet op doelt.

Hier in de buurt is een winkel die dvd's en "speelgoed" verkoopt. Dat is een erotische shop, dus staat speelgoed tussen aanhalingstekens, het is wel degelijk speelgoed, maar niet in de meest gebruikelijke betekenis van het woord. De koffie is "vers". Die koffie is dus drie weken oud en opnieuw opgewarmd. In deze zin maken de aanhalingstekens het tot een sarcastische opmerking. Nieuwe termen (Dit is wat Freud verstaat onder het begrip 'overdracht') of als je het hebt over een woord (hij zegt heel vaak 'jij' wanneer hij 'ik' bedoelt) horen volgens mij onder enkele aanhalingstekens.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 10 Dec 2014 16:45

Re: Woorden tussen aanhalingstekens

Ik gebruik het als dat wat ik zeg niet juist is/anders opgevat kan worden. Bijv. als ik zeg: ik heb vandaag "gewerkt", zou dat kunnen betekenen dat ik vrijwel niets uit heb gevoerd of dat het niet als echt werken mag worden omschreven (bij. vriendendienst). Het betekent dan misschien dat het iets meer uitleg nodig heeft. Ook kan ik het sarcastisch bedoelen als ik aanhalingstekens gebruik. Geen idee of dat het juiste gebruik is. Als ik spreek maak ik ook weleens het gebaar er bij (tussen aanhalingstekens gebaar).
<<

Anoniem301

Bericht 10 Dec 2014 16:48

Re: Woorden tussen aanhalingstekens

Tnx Izar, aangepast.
Dat klopt wel Lot en SG ja die wist ik!

Nou dan worden er op dit forum veel onnodige aanhalingstekens gebruikt, haha.
<<

Anoniem124

Bericht 10 Dec 2014 16:51

Re: Woorden tussen aanhalingstekens

In ieder geval relevant te vermelden dat " een citaat betreft en ' een aanhalingsteken is.
<<

Anoniem301

Bericht 10 Dec 2014 16:53

Re: Woorden tussen aanhalingstekens

Charles schreef:In ieder geval relevant te vermelden dat " een citaat betreft en ' een aanhalingsteken is.

Echt? Ik wist wel dat " een quote is, maar niet dat je bijvoorbeeld 'schoon' dus met een ' moet typen dan.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 10 Dec 2014 17:13

Re: Woorden tussen aanhalingstekens

Aaah ik moest je zin 3x lezen Charles, maar nu snap ik hem. 'Gewerkt' zou dan dus zo moeten en niet met ".
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 11 Dec 2014 00:16

Re: Woorden tussen aanhalingstekens

<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 11 Dec 2014 08:27

Re: Woorden tussen aanhalingstekens

Als iemand letterlijk iets zegt, gebruik je aanhalingstekens. Dus als je iemand citeert.
Of als je het cynisch bedoelt. Wat een ontzettende 'goede' film! (Dan bedoel je dus dat ie slecht was.)
Mijn moeder zei: "houd je mond nou eens."
04-2014
10-2015
<<

Anoniem272

Bericht 15 Dec 2014 10:27

Re: Woorden tussen aanhalingstekens

Ik kwam net zulk lelijk gebruik van aanhalingstekens tegen!

Onze klanten krijgen wat nog ‘niet bestaat’ en waarvoor ‘internationale’ klanten bij ons aankloppen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 15 Dec 2014 10:31

Re: Woorden tussen aanhalingstekens

Ja, dat is inderdaad lelijk, ik vind het ook een heel rare, omslachtige zin.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 15 Dec 2014 13:41

Re: Woorden tussen aanhalingstekens

Ik gebruik ook wel een aanhalingstekens als het om een titel gaat. Dus als je midden in een zin een titel van een boek of zo noemt, dan is het duidelijker dat het bij elkaar hoort. Ik lees nu het boek 'Toen ik je zag' van Isa Hoes.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers