Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Biologische voeding

<<

Anoniem186

Bericht 03 Dec 2014 14:59

Biologische voeding

Ik heb het idee dat steeds meer mensen waarde hechten aan biologisch eten. Het leek me leuk om een gezamenlijk topic te openen om tips en ervaringen uit te wisselen.

Ik ben er van overtuigd dat biologische producten gezonder zijn dan niet-biologische (met een kleine kanttekening erbij dat er ook biologische rommel verkocht wordt).
Ons budget laat het niet toe om volledig biologisch te eten, maar voor een groot deel doen we dit wel. Met name vlees en zuivel heb ik graag biologisch.

Wat is jullie reden om biologisch te eten?
Waar koop je jouw producten?
Heb je nog tips of andere ervaringen die je wilt delen?

Ik zal zo ook even zelf antwoorden.
<<

Anoniem215

Bericht 03 Dec 2014 15:09

Re: Biologische voeding

Met mijn budget kan ik helaas ook niet volledig biologisch eten, maar probeer het zo veel mogelijk.
De voornaamste reden voor mij is dat de groente en het fruit onbespoten is en dat het beter is voor de natuur en het milieu.
Van de zomer heb ik veel groente van mijn moeder gekregen uit haar moestuintje. Dat was zo lekker!
Ik baal dat ik zelf geen tuintje heb om mijn eigen groente te verbouwen.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 03 Dec 2014 17:23

Re: Biologische voeding

De reden voor mij om zoveel mogelijk biologisch te eten is vooral omdat ik er mee opgevoed ben. Mijn ouders hebben een biologische boerderij met boerderijwinkel. Als kind heb ik gezien hoe mijn ouders hebben moeten 'vechten' om serieus genomen te worden. Ze werden veelal gezien als 'hobbyboertje'. Ze hebben al die jaren hun eigen idealen doorgezet en zich niet gek laten maken, met nu 20 jaar later als resultaat een prachtig winstgevend bedrijf waar hun idealen voorop staan. Helemaal zelfvoorzienend, in niets afhankelijk van derden, prachtig toch?!

Mijn biologische producten krijg ik van mijn ouders, koop ik bij de AH of bij Ekoplaza. Mijn tip is om je biologische eten zoveel mogelijk bij boerderijwinkels te halen, dat scheelt aanzienlijk in prijs en is ook nog eens erg leuk.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 03 Dec 2014 21:28

Re: Biologische voeding

Hoe vind je die boerderij winkels Bisq?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 03 Dec 2014 22:05

Re: Biologische voeding

Ja precies! want ik vind het best belangrijk om dat soort bedrijven te steunen, ipv de AH, maar ik weet nooit waar ze zijn!
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 04 Dec 2014 00:25

Re: Biologische voeding

Insta: je_ei_kwijt
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 04 Dec 2014 00:26

Re: Biologische voeding

Wat gaaf dat je ouders dat hebben :heart:
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 04 Dec 2014 04:41

Re: Biologische voeding

Ik ben op het moment vlakbij Denver in America en ik ben echt enorm verbaasd over hoe biologisch en organisch hier en ding is. Ze hebben hier geen normale supermarkten, maar alleen organische supermarkten. Wij zijn hier nu een week en mijn lichaam reageert enorm goed op al het gezonde eten hier. Ik ben zelfs zodanig enthousiast, dat als we terug zijn in Oz, dat ik dit zeker weten ga volhouden. Helaas moet je dan naar speciale winkels of boerderijen en is het veel duurder, maar ik vind het super!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem103

Bericht 04 Dec 2014 07:38

Re: Biologische voeding

Wij hebben een tijd bijna alles biologisch gegeten maar dat werd me echt te duur. Nu kopen we alleen nog biologisch wat er lekkerder vinden. Ik denk dat biologisch eten wel gezonder is, ik wil ook eigenlijk groente en fruit wel weer standaard biologisch gaan kopen.
<<

Anoniem186

Bericht 04 Dec 2014 08:42

Re: Biologische voeding

Leuk al die reacties!

Wat ontzettend gaaf, Bisq, van je ouders! Wat verkopen ze allemaal?
Heb je trouwens zelf iets met wapf (gezien de link die je plaatste)? Of is dat puur en alleen voor de verkooplocaties?

Madam, leuk dat je moeder een moestuintje heeft! Ik zou dat ook graag willen, alleen hebben wij daar geen ruimte voor. Als de kinderen groter zijn hoop ik ooit een volkstuintje te kunnen krijgen.

Marsy, dat lijkt me zo gaaf! Ik heb dat idd wel eens meer gehoord, dat ze daar zo anders daar in zijn. Fijn ook dat je al verschil merkt!

Tania, ja dat prijsverschil maakt het soms lastig. Daarom kopen wij ook niet alles meer biologisch. We hebben ooit een tijd al onze boodschappen bij de natuurwinkel gedaan, maar het was zo schrikbarend duur.

De tip om bij lokale winkels te halen is een goede. Ik ondersteun dat ook graag. Ik kom iedere week wel een keer bij de boerderijwinkel van een zorgboerderij. Daar koop ik melk, kaas, boter en soms ook groente of fruit. Voorheen kocht ik daar ook eieren, maar die bleken bij een scharrelbedrijf uit de buurt te komen. Dus nu koop ik dan toch maar weer biologische eieren bij de supermarkt.
Honing haal ik bij de imker hier vlakbij. Echt heerlijke honing en de bijen worden niet bijgevoed met suiker. De imker zorgt er altijd voor dat de bijen in eerste instantie voldoende honing voor zichzelf hebben, als er wat over blijft dan gaat dat pas de verkoop in. Honing uit de regio waar je woont is overigens sowieso heel gezond. Het schijnt goed te helpen tegen hooikoorts.

Vlees koop ik trouwens niet perse meer met een biologisch keurmerk. Ik vind het belangrijk dat het rundvlees wat we kopen van grasgevoerde koeien komen. Dat vind ik belangrijker dan een biologisch keurmerk. Als een koe bijvoorbeeld gevoed wordt met biologische sojabrokken, dan mag het vlees al biologisch genoemd worden. Maar erg gezond is het niet. Je krijg alsnog die sojarommel binnen.
Tegenwoordig bestel ik bij www.koopeenkoe.nl
En er zit hier niet al te ver vandaan ook een bedrijf die vlees verkopen van grasgevoerde koeien. Daar wil ik ook nog een keer heen. Dat is wel echt een voordeel van spullen dicht bij huis kopen. Het scheelt zoveel in productie en vervoerskosten.

Ik heb nu trouwens weer een biologisch groentepakketje. Eens in de zoveel tijd neem ik dat. Vind ik altijd wel leuk om te doen. Stimuleert weer wat om eens wat andere dingen op tafel te zetten. Ik heb nu de vitatas Holland. Alleen maar groente uit Nederland, dat vond ik wel erg leuk. Laatst had ik een abonnement van bioboer Giel, maar daar zaten alsnog producten in die van de andere kant van de wereld kwamen. Dan kan het biologisch zijn, maar ik vind dat wel een beetje z'n doel voorbij schieten.
<<

Anoniem193

Bericht 04 Dec 2014 10:26

Re: Biologische voeding

Vanmorgen las ik een blog over puur & eerlijk van de AH.
Zo puur en eerlijk is het niet. Ze pretenderen dat het biologisch is, maar dat logo mag er al op staan als tenminste 2 van de ingrediënten biologisch zijn. Dat het verder gewoon stikt van de e-nummers maakt voor het AH puur & eerlijk logo niet uit :(
<<

Anoniem186

Bericht 04 Dec 2014 10:49

Re: Biologische voeding

Klopt idd, Alibi. Stom is dat hè. Ze ruiken weer ergens geld en dat gaat tenkoste van alles.
Je moet daar goed op de ingredientenlijst kijken. Er zijn trouwens wel dingen die ik daar koop. Slagroom, creme fraiche, rijstwafels, citroenen en kipleverworst. Die laatste is trouwens echt een aanrader. Mijn zoon vindt het heerlijk. Leverworst is meestal van varkenslever, maar dat vind ik echt niets.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 04 Dec 2014 17:21

Re: Biologische voeding

Jans, haha ik moest even googlen wat wapf is :palm: Dus nee ik heb er in die zin niets mee. Ik had even gegoogled naar sites waar bedrijven als die van mijn ouders op staan en dit was er eentje van die mij wel overzichtelijk leek en mijn ouders staan er ook tussen :P
Ik probeer wel zoveel mogelijk puur te eten, dus zonder pakjes en zakjes en zoveel mogelijk vers en biologisch. Soms vind ik dat wel moeilijk want ik vind een patatje van de snackbar of een pizza van de turk ook zo lekker en 's avonds een wijntje met wat chips erbij vind ik ook heerlijk. Het gaat wel steeds makkelijker doordat ik tijdens mijn herstel van chemotherapie goed heb kunnen merken wat voeding doet met je lichaam. En dan heb ik het niet perse over biologisch (want inderdaad, soms zitten er ook biologische ingrediënten in die in mijn ogen niet goed zijn voor je), maar met name dus over puur eten. 's Ochtends starten met een groene smoothie, tussen de middag een salade i.p.v. brood en avondeten met zoveel mogelijk groente en zo min mogelijk aardappelen, rijst etc. Ik merk gewoon dat ik daardoor stukken beter functioneer.

Mijn ouders verkopen in hun winkel rund- en varkensvlees van eigen bedrijf, een r.auwmelkse w.itschimmel kaas uit eigen kaasmakerij, zuivel en kaas, groenten en fruit van bedrijven uit de omgeving en voorverpakte biologische producten zoals wijn, bier, chips, pasta's, sauzen, pesto, drop etc. etc.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Anoniem79

Bericht 04 Dec 2014 18:07

Re: Biologische voeding

Wij eten alles wat van dieren komt biologisch. In eerste instantie omdat het een stuk diervriendelijker is en daarnaast vind ik het veel lekkerder. Wij halen het rechtstreeks bij een boer, dus het is ook nog eens helemaal niet duur.
Verder eten we biologische rijst, pasta en honing en ik ben nog op zoek naar een adresje voor groente en fruit. Er zit wel een grote biologische supermarkt hier in de buurt, maar die is zo duur dat ik daar eigenlijk niet graag kom.
<<

Anoniem186

Bericht 08 Dec 2014 10:22

Re: Biologische voeding

Bisq, haha geeft niet hoor, het is ook niet zo bekend. Maar omdat je die link plaatste vroeg ik het me af.
Echt super, die boerderijwinkel van je ouders! Het liefst koop ik m'n producten bij zulk soort winkels. Echt heerlijk.

Herfstblaadjes, zo'n abonnement op een groentepakket is misschien ook wat voor jou.


Ik heb net voor het eerst bij wildrundvlees een bestelling gedaan. Ben benieuwd.
http://www.wildrundvlees.nl/VLEES/index.php
Ik heb voor een pakket met alleen maar gehakt gekozen. Dat eten wij namelijk het meest. Ik maak de kinderen niet zo blij met biefstuk ofzo. Daar heb ik nog het een en ander van in de vriezer liggen.

Nog een leuk linkje voor vlees bij je in de regio:
http://www.hetkanwel.net/zelf-eerlijk-e ... gen-regio/
<<

Anoniem304

Bericht 08 Dec 2014 10:53

Re: Biologische voeding

Ik wil ook een keer zo koe doen, maar wij hebben niet een grote vriezer. Ik zou trouwens nog wel eens (een zeer energiezuinige) vriezer erbij willen, dus wie weet!
<<

Anoniem186

Bericht 08 Dec 2014 11:00

Re: Biologische voeding

Ik zou ook graag nog eens een grote vriezer willen hebben. Dat vlees past trouwens met gemak in 1 vriezerla. Wij hebben maar 3 lades, dus 1 zit er stampvol met vlees haha.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Dec 2014 11:12

Re: Biologische voeding

Wij hebben 1,5 la. 1 normale en 1 die is half, die zit onderaan. Daar zal wel de motor of iets technisch achter zitten ofzo. Echt geeeeeeeeeeeeeeeeen idee haha. Behoorlijk onhandig, want de grote la zit vol met brood, broodjes, wat fruit, wat groente en soms ijs en de onderste vol met vlees. Maarja die zit dus heel snel vol.

*En als we weer meer vries ruimte hebben, kunnen we ook weer een frituurpan* aanschaffen haha!
*Okee, slecht plan.
<<

Anoniem186

Bericht 08 Dec 2014 11:55

Re: Biologische voeding

Haha ja, dat is een slecht plan. Maar wel lekker op z'n tijd!
<<

Anoniem147

Bericht 08 Dec 2014 17:40

Re: Biologische voeding

Wij eten al ons vlees biologisch. Dan wel echt van de biologische slager (niet de AH). We hebben er een om de hoek en dat vlees is echt super. Ze hebben vaak ook apartere soorten (wij eten veel schenkel, van rund/kalf of lam). Ze hebben nu weer wild, wij eten geregeld geitenvlees en proberen dingen uit die ze verkopen. Ik ben ook echt gek van pastrami bij hun!

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het milieu mooi is meegenomen maar dat ik het voornamelijk doe omdat ik het voor mezelf gezonder vind (heel egoïstisch haha).

Verder koop ik biologische slagroom van puur en eerlijk omdat die gewoon het lekkerste is en vaak is het toch zo dat er wel minder spullen zijn toegevoegd bij puur en eerlijk (of Euroshopper mensen! Maar dan niet biologisch).

Ik kom ook nog elke week wel bij de Ekoplaza en daar haal ik wel eens groente wat in de aanbieding is.

Onze pasta's zijn trouwens allemaal biologisch want die haal ik daar (Spelt of glutenvrij). Verder de melksoorten vaak ook biologisch.

Het enige wat ik wij niet meer biologisch eten zijn eieren. Dat werd echt te gek. We eten 30 eieren per week met zijn tweeen en biologisch waren we dan €7,50 kwijt en nu met zo'n grote doos scharrel maar €3,85 ofzo. Jammer maar helaas.

Nu moet ik wel zeggen dat we daar nu op besparen om wat extra's voor Curaçao te hebben haha! Dat koop een koe zou ik trouwens ook wel een keer willen doen. Super leuk lijkt me dat.
<<

Anoniem186

Bericht 09 Dec 2014 08:36

Re: Biologische voeding

Ik zou best wel eens bij jullie willen eten, Marni. Volgens mij eten jullie echt heerlijk!
Wat maak je allemaal met die schenkel? Je kan er naderhand ook goed bouillon van trekken. Ook heerlijk! Echt mijn nieuwe hobby, haha.
Die slagroom en creme fraiche is idd heerlijk. Er gaan hier een stuk of 5 potjes doorheen per week.
Ja, die eieren zijn duur hè. Ik kocht ze onlangs steeds bij de zorgboerderij. 14 cent per stuk. Dat was goed te doen. Totdat ik er achter kwam dat ze gewoon bij een scharrelbedrijf uit de buurt kwamen. Heb je wel eens gezien hoe zo'n scharrelbedrijf er uit ziet? Echt shocking! Dus nu koop ik maar weer dure biologische eieren.. Grote uitgavenpost idd. Wij aten 30 a 40 eieren per week. Tegenwoordig wel weer iets minder.
<<

Anoniem304

Bericht 09 Dec 2014 09:48

Re: Biologische voeding

Wij hebben een 'abonnement' op eieren van de biologische boer. Wij eten niet heel veel eieren. Om de week zet hij een doosje eieren onder onze carport en het geld wordt automatisch per maand van de rekening afgeschreven. Super handig. Zo nu en dan hebben we er ook kippenvlees vandaan, dan WhatsAppen we even dat we dat erbij willen. :ja:
<<

Anoniem186

Bericht 09 Dec 2014 10:18

Re: Biologische voeding

Zo, dat is relaxed, Cotton! Dat zou ik hier ook wel willen hebben. Helaas hebben ze dat hier niet. Wij eten weinig kipfilet, omdat het zo schreeuwend duur is.
<<

Anoniem79

Bericht 09 Dec 2014 10:38

Re: Biologische voeding

Oh wat leuk zo'n eierabonnement, dat zou ik ook wel willen. Of nog leuker eigen kippetjes, maar daar is onze tuin net te klein voor, ooit als we meer ruimte hebben wil ik dat wel gaan doen.

Jans, zo'n groentepakket heb ik al eens voor gekeken, maar ik lust best veel groente niet, dus dat is niet echt handig. Ik zou dan zelf willen kiezen wat erin komt.
<<

Anoniem186

Bericht 09 Dec 2014 22:29

Re: Biologische voeding

Oh herfstblaadjes, nee dat is zo'n abonnement niks voor je.

Ik pers graag een sinaasappeltje. De kids vinden het vruchtvlees heerlijk om te eten. Alleen zijn niet-bio sinaasappels echt volop bespoten met allemaal zooi. Dat wil ik liever niet binnen krijgen. AH verkoopt alleen biologische citroenen, geen sinaasappels.
Ik heb net een bestelling gedaan bij http://www.bloedsinaasappels.nl
Zag er echt super leuk uit! Ben benieuwd. Het zijn nu overigens gewone sinaasappels, geen bloedsinaasappels.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers