Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Documentaire Zwart als roet

<<

anoniem213

Bericht 01 Dec 2014 22:49

Documentaire Zwart als roet

http://www.npo.nl/2doc/01-12-2014/VPWON_1226620

Op NPO was vandaag een documentaire te zien: Zwart als roet. Ik denk dat er in veel topics al discussies zijn gevoerd over wel of geen zwarte piet en dat wil ik hier eigenlijk niet doen. Ik wil iedereen gewoon laten weten (die het nog niet wist) dat deze documentaire er is. Ik vind hem duidelijk en indrukwekkend en ik denk dat het voor sommige mensen misschien ook wat inzicht kan geven in de andere kant van het verhaal (aan welke 'kant' je dan ook moge staan).

Ook zo opvallend: dat ik het gevoel heb dat ik dit allemaal heel erg subtiel moet verwoorden, omdat de discussie aan twee kanten zo fel gestreden wordt. Vandaar dat ik juist met deze documentaire kom.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 01 Dec 2014 23:32

Re: Documentaire Zwart als roet

Heb m opgenomen, ben ziek, dus ga m morgen ff kijken! Vind Sunny Bergman een goede documentairemaakster.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2014 08:23

Documentaire Zwart als roet

Wie heeft er gisteren gekeken? Wat vond je van de documentaire? Ik kon gisteren niet kijken, maar heb net onderweg de eerste helft gekeken. Terug zal ik straks de rest kijken. Hier een link naar de documentaire:

http://www.npo.nl/2doc/01-12-2014/VPWON_1226620

Tot nu toe vind ik sommiige dingen die ik zie schokkend en sommige verdrietig. Zoals de drie jongens die doen alsof ze een fiets stelen. Een blanke, een donkere jongen en een jongen met een Marokkaans uiterlijk. En tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik die vooroordelen soms ook voel in mezelf. Ongelooflijk.

Voor wie vóór Zwarte Piet is, sta jij er voor open om de documentaire te kijken?
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 02 Dec 2014 08:29

Re: Documentaire Zwart als roet

June heeft er ook een topic over geopend in vrije tijd! Volgens mij was daar alleen een reactie van Bliss. Ik heb het nog niet gezien, wel van plan.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2014 08:30

Re: Zwart als roet

Oh dat had ik niet gezien Reva! Misschien valt het topic meer op in algemeen. Burgermeesters, als de topics samen worden gevoegd, mag hij dan in deze pijler blijven staan misschien?
<<

Anoniem91

Bericht 02 Dec 2014 08:34

Re: Zwart als roet

Ik heb het nog niet gezien, misschien dat ik straks even terug ga kijken.
<<

Burgemeester Bo

Bericht 02 Dec 2014 08:36

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik heb de topics samengevoegd, maar ik heb hem gewoon bij hobby's laten staan, omdat het over een documentaire op televisie gaat.
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2014 08:42

Re: Documentaire Zwart als roet

Burgemeester Bo schreef:Ik heb de topics samengevoegd, maar ik heb hem gewoon bij hobby's laten staan, omdat het over een documentaire op televisie gaat.


Ok :nopompom: :)
<<

Burgemeester Bo

Bericht 02 Dec 2014 08:43

Re: Documentaire Zwart als roet

Sorry, we plaatsen topics nooit zomaar ergens anders, omdat ze dan meer opvallen, want die vraag krijgen we best vaak. Veel posten, dan staat hij gewoon hoog in actieve topics :wink:.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 02 Dec 2014 08:48

Re: Documentaire Zwart als roet

Heb hem niet gezien. Misschien morgen eens kijken..ben wel benieuwd.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2014 08:57

Re: Documentaire Zwart als roet

Burgemeester Bo schreef:Sorry, we plaatsen topics nooit zomaar ergens anders, omdat ze dan meer opvallen, want die vraag krijgen we best vaak. Veel posten, dan staat hij gewoon hoog in actieve topics :wink:.

Begrijp ik hoor! Bedankt voor de uitleg nog :)
<<

Anoniem140

Bericht 02 Dec 2014 08:58

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik heb niet gekeken, en er eigenlijk ook geen behoefte aan. Ik word gek van de hele discussie rondom Zwarte Piet. Dat er discriminatie is, dat vind ik verschrikkelijk. Het is belachelijk dat je iemand beoordeelt op zijn of haar huidskleur. Maar dat staat voor mij compleet los van Zwarte Piet.
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2014 09:13

Re: Documentaire Zwart als roet

Miley schreef:Ik heb niet gekeken, en er eigenlijk ook geen behoefte aan. Ik word gek van de hele discussie rondom Zwarte Piet. Dat er discriminatie is, dat vind ik verschrikkelijk. Het is belachelijk dat je iemand beoordeelt op zijn of haar huidskleur. Maar dat staat voor mij compleet los van Zwarte Piet.


Je bedoelt dus dat je Zwarte Piet niet rasistisch vindt?
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 02 Dec 2014 09:35

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik heb hem ook niet gezien en weet nog niet of ik hem terug ga kijken, maar nu heeft dat vooral ook te maken met het gegeven dat ik de documentairemaakster niet zo goed vind over het algemeen. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat je blijkbaar maar 2 smaken hebt in deze discussie je bent of tegen of je bent een racist een middenweg is er voor beide kanten niet en dat vind ik echt jammer. Beide partijen die zich mengen in het publiek debat hebben in mijn ogen geen begrip voor de ander en aan de essentie van het sinterklaasfeest wordt in zijn geheel voorbij gegaan.
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2014 09:44

Re: Documentaire Zwart als roet

Siem schreef:Ik heb hem ook niet gezien en weet nog niet of ik hem terug ga kijken, maar nu heeft dat vooral ook te maken met het gegeven dat ik de documentairemaakster niet zo goed vind over het algemeen. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat je blijkbaar maar 2 smaken hebt in deze discussie je bent of tegen of je bent een racist een middenweg is er voor beide kanten niet en dat vind ik echt jammer. Beide partijen die zich mengen in het publiek debat hebben in mijn ogen geen begrip voor de ander en aan de essentie van het sinterklaasfeest wordt in zijn geheel voorbij gegaan.


Ben ik niet met je eens hoor! Ik ben tegen Zwarte Piet, maar ik vind zeker niet alle mensen die voor zijn, racisten zijn. Zeker niet!
<<

anoniem213

Bericht 02 Dec 2014 09:47

Re: Documentaire Zwart als roet

Dat zijn juist ook dingen die zo mooi naar voren komen in de documentaire. Mensen voelen zich gediscrimineerd en anderen voelen zich aangevallen, want ze zijn toch geen racisten?! De nuance die ik mis in de discussie zie ik wel terug in Zwart als roet. Het maakt je ook weer even bewust van alle onbewuste vooroordelen die je meekrijgt. Sunny Bergman gaat ook op zoek naar haar eigen vooroordelen.
<<

Anoniem173

Bericht 02 Dec 2014 09:51

Re: Documentaire Zwart als roet

Hij wordt nu uitgezonden op Nederland 2!
<<

Anoniem140

Bericht 02 Dec 2014 09:53

Re: Documentaire Zwart als roet

Carrie schreef:
Miley schreef:Ik heb niet gekeken, en er eigenlijk ook geen behoefte aan. Ik word gek van de hele discussie rondom Zwarte Piet. Dat er discriminatie is, dat vind ik verschrikkelijk. Het is belachelijk dat je iemand beoordeelt op zijn of haar huidskleur. Maar dat staat voor mij compleet los van Zwarte Piet.


Je bedoelt dus dat je Zwarte Piet niet rasistisch vindt?


Ik ga er echt niet meer op in, ik vind het zo zonde dat dit allemaal als discussie materiaal gebruikt word.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 02 Dec 2014 09:55

Re: Documentaire Zwart als roet

Carrie schreef:
Siem schreef:Ik heb hem ook niet gezien en weet nog niet of ik hem terug ga kijken, maar nu heeft dat vooral ook te maken met het gegeven dat ik de documentairemaakster niet zo goed vind over het algemeen. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat je blijkbaar maar 2 smaken hebt in deze discussie je bent of tegen of je bent een racist een middenweg is er voor beide kanten niet en dat vind ik echt jammer. Beide partijen die zich mengen in het publiek debat hebben in mijn ogen geen begrip voor de ander en aan de essentie van het sinterklaasfeest wordt in zijn geheel voorbij gegaan.


Ben ik niet met je eens hoor! Ik ben tegen Zwarte Piet, maar ik vind zeker niet alle mensen die voor zijn, racisten zijn. Zeker niet!


Maar jouw mening en die van mij (ik ben wel voor Zwarte Piet maar ik geloof dat je met bepaalde aanpassingen tot een overeenstemming kunt komen) komt niet voor in het publieke debat de nuance in mijn ogen ontbreekt daar. Ze laten alleen de uitersten zien en niet de nuances die aan worden gebracht. Er wordt gezegd kinderen worden racistisch opgevoed maar laten ze de kinderen aan het woord? Nee want dat levert geen kijkers/lezers op. Het debat wordt alleen gevoerd op het scherpst van de snede.
Eén van de meest treffende opmerkingen in m.i. van de afgelopen tijd werd gegeven door een kind over de gekleurde pieten, dat was zonde van de schmink want zodra de gekleurde pieten door de schoorsteen gaan dan worden ze alsnog bruin door de roet in de schoorsteen.
<<

Anoniem331

Bericht 02 Dec 2014 09:59

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik zit nu te kijken.
<<

Anoniem173

Bericht 02 Dec 2014 10:04

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik vind het eerste kwartier eigenlijk alleen een vertegenwoordig van het tegen kamp. De documentaire maakster zat zelfs in het front van die man die de hele boel opstookte. Ik kijk hem wel af maar vind het jammer dat de maakster al gekleurd is. Dan kun je in mijn ogen niet een serieuze ongekleurde documentaire neerzetten.
<<

Anoniem331

Bericht 02 Dec 2014 10:12

Re: Documentaire Zwart als roet

Mee eens, ze duwt het wel een bepaalde kant op. Maar toch, als je het zo ziet, is het toch ook een rare traditie.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 02 Dec 2014 10:15

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik ga 'm vanavond even terugkijken, ik ben heel benieuwd!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2014 10:19

Re: Documentaire Zwart als roet

Atelier Madame schreef:Ik vind het eerste kwartier eigenlijk alleen een vertegenwoordig van het tegen kamp. De documentaire maakster zat zelfs in het front van die man die de hele boel opstookte. Ik kijk hem wel af maar vind het jammer dat de maakster al gekleurd is. Dan kun je in mijn ogen niet een serieuze ongekleurde documentaire neerzetten.


Ja, ze is inderdaad al gekleurd. Maar ik denk ook dat iedereen dat is. Het is denk ik onmogelijk om van te voren niet al een bepaalde mening te hebben, iedereen is bevooroordeeld in deze kwestie, ook ik.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 02 Dec 2014 10:25

Re: Documentaire Zwart als roet

Was je al langer tegen Zwarte piet Carrie, of is dat de afgelopen twee jaar gekomen?

Ik merk bij mezelf dat ik in het begin niks van de ophef begreep vorig jaar, Zwarte Piet hoorde er gewoon bij en ik had er nooit wat kwaads in gezien. Ik heb zelfs de Pietitie getekend op facebook :palm: .

Maar nu ben ik er steeds meer met andere ogen naar gaan kijken. Als je je probeert te ontdoen van alle positieve associaties met Zwarte piet er er objectief naar probeert te kijken is het natuurlijk behoorlijk zot. Ik snap dan ook goed dat mensen die de traditie niet (goed) kennen zich gediscrimineerd kunnen voelen. En aangezien we in een multiculturele samenleving leven vind ik ook dat we daar naar moeten luisteren. Ik ben er niet voor om het maar helemaal af te schaffen maar ik vind het goed dat er langzaam wordt toegewerkt naar een minder aanstootgevende variant van Zwarte piet.

Edit: en met het argument 'het is nou eenmaal onze traditie en mensen moeten zich maar aanpassen' kan ik niet zoveel. Stierenvechten was ook een hele belangrijke traditie in Spanje, en ook daar wordt (gelukkig!!) nu anders over gedacht dan een paar decennia geleden.
Laatst gewijzigd door Teun op 02 Dec 2014 10:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
Volgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers