Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Documentaire Zwart als roet

<<

Anoniem173

Bericht 02 Dec 2014 11:26

Re: Documentaire Zwart als roet

Discussie rondom witte privilege vind ik wel interessant, hoe ze dat neerzetten dat je pas als niet blanke beseft hoe het is om het witte privilege niet te hebben. Ze koppelt alleen huidskleur wel ontzettend aan succes hebben en voordeel hebben. Mar denk dat dat een discussie is waar je nooit uit zult komen. Ik denk dat ik gewoon de hele racisme discussie niet goed kan koppelen aan zwarte piet. Juist omdat ik het twee verschillende zaken vindt.
<<

Anoniem331

Bericht 02 Dec 2014 11:26

Re: Documentaire Zwart als roet

Jonge jonge... Dat met de fietsen ook! We steken toch ook gewoon raar in elkaar.
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2014 11:27

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik denk dat ik sinds 4 jaar tegen ZP ben Teun. Ik vond het eerst ook maar stom, al die ophef. Tot UN mij een linkje stuurde over Blackface en ze vertelde dat je natuurlijk niet zo zwart wordt door de schoorsteen. Toen ben ik er meer over gaan lezen, en hoe meer ik er over lees en opzoek, hoe raarder ik deze traditie vind.
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2014 11:28

Re: Documentaire Zwart als roet

Popcorn schreef:Jonge jonge... Dat met de fietsen ook! We steken toch ook gewoon raar in elkaar.


Ja! Erg he?
<<

Anoniem331

Bericht 02 Dec 2014 11:30

Re: Documentaire Zwart als roet

Carrie schreef:
Popcorn schreef:Jonge jonge... Dat met de fietsen ook! We steken toch ook gewoon raar in elkaar.


Ja! Erg he?



Plaatsvervangende schaamte!
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2014 11:30

Re: Documentaire Zwart als roet

Teun schreef:Edit: en met het argument 'het is nou eenmaal onze traditie en mensen moeten zich maar aanpassen' kan ik niet zoveel. Stierenvechten was ook een hele belangrijke traditie in Spanje, en ook daar wordt (gelukkig!!) nu anders over gedacht dan een paar decennia geleden.


Mijn vrouwlijke collega laatst "het is een kínderfeest!" vind ik ook een drogreden eigenlijk. Toen gaf ik het voorbeeld dat vroeger vrouwen ook niet mochten stemmen, en dat ik toch wel blij ben dat die 'traditie' ook veranderd is. Dat ons enige recht niet meer het aanrecht is. Waarop ze zei dat dat zo gek nog niet was en dat vrouwen vroeger veel meer hadden te zeggen thuis :palm:
<<

Anoniem331

Bericht 02 Dec 2014 11:32

Re: Documentaire Zwart als roet

Als moeder zijnde vind ik de traditie helemaal ruk! Kinderen iets laten geloven wat niet bestaat, alles moet meer en beter, kost handen vol geld, kinderen weken uit hun humeur om dat zenuwachtige gedoe! Dus dat is los van de pieten discussie, om mij mogen ze het o zo geweldige feest afschaffen!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 02 Dec 2014 11:42

Re: Documentaire Zwart als roet

Het heeft hier in huis weer voor veel discussie gezorgd. Vriend is voor zwarte piet, ik tegen. Of nou ja tegen ook niet maar ik zou liever zien dat het aangepast wordt.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem331

Bericht 02 Dec 2014 11:49

Re: Documentaire Zwart als roet

Goed, ik heb de hele docu gekeken. Vond het vrij eenzijdig, en de maakster is een duidelijk voorstander van de afschaffing van de zwarte piet. Jammer, want ik denk dat er ook zeker genoeg 'gekleurde' mensen te vinden zijn die er een andere mening over hebben.
Ik ben benieuwd per wanneer dit overwaaid, en wanneer het volgens jaar week aangewakkerd gaat worden. Want voor mijn gevoel is het nu zo'n groot ding geworden, dat het elke jaar terug gaat komen. Dan is het een discussie waar men nooit uit komt, maar het wel elk jaar heel druk mee gaan hebben.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 02 Dec 2014 12:06

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik heb ook zojuist gekeken. Zoals verwacht van deze documentairemaakster een matige eenzijdige documentaire. In mijn ogen zoals ik al eerder aangaf is er veel meer te vertellen over deze kwestie maar dat wordt simpelweg niet gedaan en dat blijf ik jammer vinden je krijgt zo alleen maar een eenzijdig beeld van beide kanten overigens.
<<

Anoniem331

Bericht 02 Dec 2014 12:11

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik lees net dit over de al jaren hoofdpiet van Sinterklaas!

Erik van Muiswinkel was dit jaar voor de zeventiende keer Hoofdpiet. Een record - niemand deed het vaker - maar zeker gezien de nationale discussie ook een ware beproeving.

In een interview met de Volkskrant vertelt Van Muiswinkel dat het hem wel bezighoudt, dat hij iets doet wat door een aantal mensen sterk wordt afgekeurd. Maar het zat hem niet dusdanig dwars dat hij ermee stopte.

Volgens de cabaretier moest hij nog meer dan in voorgaande jaren een soort verantwoording afleggen waarom hij zich wederom zwart laat schminken voor de rol van Hoofdpiet. Maar naar eigen zeggen kan de komiek dat voor zichzelf en naar anderen toe goed verantwoorden.

Bijfiguur

Piet is volgens hem een bijfiguur in een volksfeest dat vier weken duurt. In landen met een serieus racismeprobleem zou Zwarte Piet niet kunnen, vindt Van Muiswinkel. Hij noemt het iets typisch Nederlands en vindt het mooi dat het hier wel kan.

Van Muiswinkel is desondanks van mening dat er iets moet veranderen. Dat heeft hij ook al meerdere keren aangekaart. Volgens hem kan Piet makkelijk minder knecht en minder zwart worden, iets wat ook gaat gebeuren, zo weet hij zeker. Van Muiswinkel zegt dat het een ontwikkeling is die in de komende jaren door zal zetten.
<<

Zero

Bericht 02 Dec 2014 12:48

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik vond dat de docu heel mooi dingen kon verwoorden. Helemaal dat gesprek met die vriend van haar (Sully of zo?) die aangaf dat zei zich nu rot voelde terwijl hij eigenlijk het slachtoffer was van haar vooroordelen, en dat hij dan haar maar beter moest laten voelen.
Dat vind ik precies de vinger op de zere plek in dit geval.

Ik hoop dat meer mensen uit mijn omgeving deze docu hebben gezien, al denk ik dat ze liever hun kop in het zand steken.

Die fietsen vond ik trouwens ook best erg om te zien.
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2014 13:57

Re: Documentaire Zwart als roet

Folly! Ja dat vond ik ook bijzonder om te zien. Ik kreeg er eigenlijk een beetje tranen van in mijn ogen. Ook schaam ik mezelf dat ik waarschijnlijk dus hetzelfde had gedacht bij het stelen van die fietsen.
<<

Anoniem331

Bericht 02 Dec 2014 14:27

Re: Documentaire Zwart als roet

Carrie schreef:Folly! Ja dat vond ik ook bijzonder om te zien. Ik kreeg er eigenlijk een beetje tranen van in mijn ogen. Ook schaam ik mezelf dat ik waarschijnlijk dus hetzelfde had gedacht bij het stelen van die fietsen.



Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar hier in de kleinere dorpen werd er gewoon echt veel gestolen in de tijden dat er van die verplichte asielzoekerscentra waren. Ik denk dat dat er ook voor gezorgd heeft dat je even achter je oren krabt wanneer er zoiets gebeurt. Maar het welbekende over 1 kam scheren zou je juist dan achterwege moeten laten.
Ik betrap me er zelf ook wel eens op, als we op het werk een taakstraffer hebben, kijk ik ook eerst naar kleur. Dat is heel erg, en ik spreek dat ook nooit uit, maar vind mijn eigen gedachte wel eens vervelend daarbij.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 02 Dec 2014 16:13

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik heb de docu net gekeken. Ik blijf het een lastige kwestie vinden. Ik snap best dat mensen Zwarte Piet als racisme zien, maar aan de andere kant hecht ik ook waarde aan tradities en zie ik er niet zo veel kwaad in. Dit komt natuurlijk ook omdat ik op een school werk en zie hoe het leeft bij de kinderen. De vergelijking met negroïde mensen moet natuurlijk wel minder, dus ik hoop dat we over een paar jaar tot een goede middenweg zijn gekomen, waar het merendeel zich in kan vinden.
Ik heb trouwens wel collega's die af en toe racistische uitspraken doen waar je naar van wordt :palm:
❤ 7 juni 2018
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 02 Dec 2014 16:35

Re: Documentaire Zwart als roet

Bliss schreef:Ik heb de docu net gekeken. Ik blijf het een lastige kwestie vinden. Ik snap best dat mensen Zwarte Piet als racisme zien, maar aan de andere kant hecht ik ook waarde aan tradities en zie ik er niet zo veel kwaad in. Dit komt natuurlijk ook omdat ik op een school werk en zie hoe het leeft bij de kinderen. De vergelijking met negroïde mensen moet natuurlijk wel minder, dus ik hoop dat we over een paar jaar tot een goede middenweg zijn gekomen, waar het merendeel zich in kan vinden.
Ik heb trouwens wel collega's die af en toe racistische uitspraken doen waar je naar van wordt :palm:


Dat heb ik ook. Ik ben geen voorstander van zwarte piet. Maar ik laat dit maar niet blijken bij mijn collega's. Ik zeg niet dat ik voor ben maar laat mijn mening verder voor wat het is. Zij hebben daar een keiharde mening in.

Ik ga overigens de documentaire zo even kijken. Ben benieuwd.
10-08-2017 ♥
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 02 Dec 2014 18:13

Re: Documentaire Zwart als roet

.
Laatst gewijzigd door Jorja op 31 Mei 2020 21:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 05 Dec 2014 16:44

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik heb de documentaire net gekeken. Ik ben er echt van geschrokken. Inderdaad dat met die fiets. Maar ook hoe hard de politie optreed tegen demonstranten. Je hebt in Nederland allemaal het recht om te demonstreren. Ik vind het heel erg dat hier zo aan voorbij gegaan wordt. Ook interessant om te zien dat er bij de televisie (de publieke omroep) weinig gekleurde mensen werken. Ik vond haar vraag richting collega's wel interessant. Over de afspiegeling van Nederland. Jammer dat ze er geen antwoord op wilde geven.
Nederlanders vinden zichzelf heel erg tolerant. Dat zijn ze helaas alleen niet bepaald.
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem147

Bericht 05 Dec 2014 17:05

Re: Documentaire Zwart als roet

Bliss schreef:Ik heb trouwens wel collega's die af en toe racistische uitspraken doen waar je naar van wordt :palm:


Ik word er soms echt ziek van als ik hoor wat sommige mensen zeggen. Verder los staand van Zwarte Piet. Dan denk ik echt 'Serieus?'. Sommige mensen voelen zich als witte Nederlander echt verheven boven 1e/2e/3e generatie migranten. Ik snap dat niet. Of van die opmerkingen dat ze dan maar 'terug moeten naar hun eigen land'.. Ik weet niet hoor, maar die mensen zijn in Nederland geboren en zijn net zo goed 100% Nederlander. Echt, je hebt als blanke in Nederland niet meer of minder dan 'allochtonen/migranten' of hoe je het dan ook noemen wil.
<<

Anoniem313

Bericht 05 Dec 2014 17:33

Re: Documentaire Zwart als roet

Jorja schreef:Wat ik mij afvraag: ik lees hier in het topic ook terug dat zwarte piet zou bijdragen aan dat kinderen rasistisch worden opgevoed, maar hoe zie je dat dan? Hoe heb je je het zelf ervaren? Ik kan mij namelijk niet herinneren dat ik als kind zo'n beeld had van zwarte piet dat nu geschetst wordt en ik ben er al helemaal niet rascistisch door geworden. Is er dan zoveel veranderd?


Ik denk dat hier impliciet racisme wordt bedoeld. Nergens wordt expliciet gezegd dat Piet minderwaardig zou zijn omdat hij zwart is, maar er zijn verschillende kenmerken van het verhaal die op impliciet racisme duiden. Het feit dat hij knecht is, dat hij dommig is tov de statige Sint, de glimmende pakjes, et cetera. Dus alhoewel er geen expliciete racistische boodschap in zit, kunnen kinderen toch een algemeen beeld meekrijgen van een zwart person die anders of zelfs minder is dan een witte.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 05 Dec 2014 17:37

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik vond het ook wel bijzonder hoe de mensen in Engeland erop reageerde. Best wel een eyeopener.
<<

Anoniem140

Bericht 05 Dec 2014 17:41

Re: Documentaire Zwart als roet

Caulfield schreef:
Jorja schreef:Wat ik mij afvraag: ik lees hier in het topic ook terug dat zwarte piet zou bijdragen aan dat kinderen rasistisch worden opgevoed, maar hoe zie je dat dan? Hoe heb je je het zelf ervaren? Ik kan mij namelijk niet herinneren dat ik als kind zo'n beeld had van zwarte piet dat nu geschetst wordt en ik ben er al helemaal niet rascistisch door geworden. Is er dan zoveel veranderd?


Ik denk dat hier impliciet racisme wordt bedoeld. Nergens wordt expliciet gezegd dat Piet minderwaardig zou zijn omdat hij zwart is, maar er zijn verschillende kenmerken van het verhaal die op impliciet racisme duiden. Het feit dat hij knecht is, dat hij dommig is tov de statige Sint, de glimmende pakjes, et cetera. Dus alhoewel er geen expliciete racistische boodschap in zit, kunnen kinderen toch een algemeen beeld meekrijgen van een zwart person die anders of zelfs minder is dan een witte.


Ik geloof met de beste wil van de wereld niet dat kinderen uit hunzelf, een zwart persoon minderwaardig vinden aan een blank persoon.
<<

Anoniem147

Bericht 05 Dec 2014 17:45

Re: Documentaire Zwart als roet

Ik geloof trouwens ook wel dat het voor Nederlanders moeilijk is om een verandering in een traditie aan te brengen. Omdat veel van ons terug kijken op een fijne Sinterklaas tijd, met mooie herinneringen en leuke cadeautjes. Je hebt dan een bloemige kijk op je eigen ervaring. Ik heb die ook, ik heb Sinterklaas ook als leuk feest ervaren als kind.

Maar ik snap wel waar het vandaan komt (Zwarte piet zien als 'zwart' dom, huppelend knechtje van de Sint. Hij 'moet' vermaken) en zie dan ook niet in waarom dat niet veranderd kan worden. De Sint blijft bestaan, komt nog steeds met de boot en er wordt nog steeds op de deur geklopt en met pepernoten gestrooid, alleen door iemand die niet meer zwart is. Het verhaal blijft voor kinderen hetzelfde alleen hoeft niemand zich gepasseerd te voelen.
<<

Anoniem140

Bericht 05 Dec 2014 18:15

Re: Documentaire Zwart als roet

Dat Piet dom moet zijn heb ik ook nooit zo meegemaakt. Het woord "knecht" kan inderdaad vervangen worden maar met het vermaken is toch helemaal niks mis? Is het dan zo erg om mensen te vermaken en is dat kleurgebonden?
Ik begrijp het gewoon echt niet, en als Piet langzaam vervangen zou worden door donkerblauwe, donkerpaarse of donkergroen met pimpelpaars (dmv het Sinterklaasjournaal bijvoorbeeld) zou ik dat ook niet erg vinden. Ik vind het alleen echt oprecht jammer dat het zo breed uitgemeten is in de media, vorig jaar al. Je hoefde de radio maar niet aan te zetten overdag en het ging er weer over. Mijn zoon heeft toen ook gevraagd wat er dan met Zwarte Piet is, dat is toch gewoon jammer?
En ook vind ik het jammer dat mensen die denken zoals ik als dom bestempeld worden, omdat we de geschiedenis niet zouden weten, of geen feiten kunnen opdraven over de slavernij vroeger. Of dat we willen dat alle zwarten het land uit gaan. Zo zwart wit zit het niet in elkaar namelijk.
<<

Lara

Kletskop

Berichten: 560

Geregistreerd: 29 Dec 2013 13:45

Bericht 05 Dec 2014 18:26

Re: Documentaire Zwart als roet

Zero schreef:Ik vond dat de docu heel mooi dingen kon verwoorden. Helemaal dat gesprek met die vriend van haar (Sully of zo?) die aangaf dat zei zich nu rot voelde terwijl hij eigenlijk het slachtoffer was van haar vooroordelen, en dat hij dan haar maar beter moest laten voelen.
Dat vind ik precies de vinger op de zere plek in dit geval.

Ik hoop dat meer mensen uit mijn omgeving deze docu hebben gezien, al denk ik dat ze liever hun kop in het zand steken.

Die fietsen vond ik trouwens ook best erg om te zien.


Haha, Sunny :D

On topic, ik heb alleen het stukje met de fietsen gezien en vond dat wel heel subjectief neergezet (dus eens met Popcorn), Ik zou het bij alle 3 personen verdacht vinden als ze daar met zo'n enorme tang staan te knippen. Ongeacht huidskleur. Verder heb ik vroeger als kind zwarte Piet eigenlijk nooit geassocieerd met donkere mensen, heel kinds naïef misschien. Ik was trouwens wel altijd heel bang voor zwarte piet, net zoals ik dat was voor clowns.
Bij het Sinterklaas journaal was trouwens een zwarte Sinterklaas (de vader van). Misschien een idee voor volgend jaar, met witte pieten ;).
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers