Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Trouwen. Ooit of nooit?

<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:08

Bericht 28 Nov 2014 15:50

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Om even op de opmerking van Carrie en Elliot te reageren waarom wel GP en geen trouwen: Wij hebben 8 jaar geleden bewust gekozen voor een GP, omdat we beide het idee hadden om "later" echt te trouwen. Met alles erop en eraan, ja-woord, zelfde naam en man-vrouw vernoeming. Maar we wilden wel alles goed geregeld hebben voor onze kinderen (ik was op dat moment zwanger van mijn oudste).
Voor ons had het GP geen enkele (emotionele) waarde.
Wellicht dat dit voor Parel en vriend ook zo'n reden kan hebben.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Nov 2014 15:51

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Elliot schreef:Ik denk juist dat jij te moeilijk denkt Dundas, haha. Waarom zou Parel het een GP noemen als ze gaat trouwen. Er zijn gewoon nog mensen die een GP doen hoor. Ik heb dezelfde vraag als Carrie. Zeker als er kinderen in het spel zijn (of eigenlijk, als je nog geen kinderen hebt en ze wel graag wilt) snap ik niet waarom er voor een GP gekozen wordt, want het verschil tussen trouwen en een GP is dat je als man met een GP alsnog je kind moet erkennen, terwijl dit bij een getrouwd stel 'vanzelf' gaat.

Sinds april 2014 is dat niet meer zo. Daarom is trouwen nu eigenlijk gelijk aan een GP.
<<

Anoniem301

Bericht 28 Nov 2014 16:08

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Petteflet schreef:Om even op de opmerking van Carrie en Elliot te reageren waarom wel GP en geen trouwen: Wij hebben 8 jaar geleden bewust gekozen voor een GP, omdat we beide het idee hadden om "later" echt te trouwen. Met alles erop en eraan, ja-woord, zelfde naam en man-vrouw vernoeming. Maar we wilden wel alles goed geregeld hebben voor onze kinderen (ik was op dat moment zwanger van mijn oudste).
Voor ons had het GP geen enkele (emotionele) waarde.
Wellicht dat dit voor Parel en vriend ook zo'n reden kan hebben.


Oja, dat zou ook nog kunnen. Ik had dat ook, toen wij ons huis kochten konden wij ook een GP doen, en dan later alsnog trouwen. Ik wilde dat wel, want een GP betekent voor mij niet zoveel. Mijn man wilde dat niet, want hij zag het (bijna) net als trouwen. Wat ergens ook wel klopt, maar voor mij, in mijn hoofd niet. Maar als we het gedaan hadden, dan waren we later alsnog getrouwd.

Maar toch begrijp ik het niet helemaal, als je verder niet ooit nog een bruiloft wil, waarom dan niet meteen (gratis) trouwen?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 28 Nov 2014 16:34

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Cotton schreef:
Elliot schreef:Ik denk juist dat jij te moeilijk denkt Dundas, haha. Waarom zou Parel het een GP noemen als ze gaat trouwen. Er zijn gewoon nog mensen die een GP doen hoor. Ik heb dezelfde vraag als Carrie. Zeker als er kinderen in het spel zijn (of eigenlijk, als je nog geen kinderen hebt en ze wel graag wilt) snap ik niet waarom er voor een GP gekozen wordt, want het verschil tussen trouwen en een GP is dat je als man met een GP alsnog je kind moet erkennen, terwijl dit bij een getrouwd stel 'vanzelf' gaat.

Sinds april 2014 is dat niet meer zo. Daarom is trouwen nu eigenlijk gelijk aan een GP.


Volgens mij is de ceremonie wel nog steeds anders.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem304

Bericht 28 Nov 2014 16:46

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Susan schreef:
Cotton schreef:
Elliot schreef:Ik denk juist dat jij te moeilijk denkt Dundas, haha. Waarom zou Parel het een GP noemen als ze gaat trouwen. Er zijn gewoon nog mensen die een GP doen hoor. Ik heb dezelfde vraag als Carrie. Zeker als er kinderen in het spel zijn (of eigenlijk, als je nog geen kinderen hebt en ze wel graag wilt) snap ik niet waarom er voor een GP gekozen wordt, want het verschil tussen trouwen en een GP is dat je als man met een GP alsnog je kind moet erkennen, terwijl dit bij een getrouwd stel 'vanzelf' gaat.

Sinds april 2014 is dat niet meer zo. Daarom is trouwen nu eigenlijk gelijk aan een GP.


Volgens mij is de ceremonie wel nog steeds anders.

Ja dat klopt dat is niet hetzelfde. Je kan met GP wel een ja-woord 'kiezen', maar een uitgebreide ceremonie niet geloof ik.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 29 Nov 2014 12:36

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Trouwen! Ik wil heel graag trouwen maar van mijn vriend hoeft het niet per se. Mijn vriend zei na een tijdje wel ooit en van de week zei hij dat hij eerst wilde afvallen (we zijn allebei bezig met afvallen) omdat hij wel mooi op de foto's wil staan en niet met overgewicht. Dus ik zie het wel positief nu :D
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem92

Bericht 29 Nov 2014 17:11

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Mijn vriend hoeft de kinderen niet te erkennen, gp is precies hetzelfde als trouwen in de wet tegenwoordig.
Wij hebben voor een gp gekozen omdat we wellicht ooit nog willen trouwen, maar dat voor nu helemaal niet zien zitten.
Wel willen we alles goed geregeld hebben en allemaal dezelfde achternaam.

Hij wil geen ring, ik ook niet perse.
We gaan ook niet uit eten ofzo, geen zin om ons te herinneren dat we alleen maar achter onze dochter aan hebben gerend die avond. We vieren gewoon thuis wat met gebak en wat drinken ofzo. We doen ook geen fotoshoot of iets. Oh, en we hebben wel een 'jawoord' en een trouwboekje, maar verder niks. Het duurt 10/20 minuten en we hebben alleen onze kinderen en ouders erbij.
Laatst gewijzigd door Anoniem92 op 29 Nov 2014 17:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem92

Bericht 29 Nov 2014 17:12

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Overigens speelt het hele erkennen hier natuurlijk niet, we doen pas gp na de geboorte van de 2e en dat is al gedaan.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 30 Nov 2014 00:05

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Parel, waarom dan de GP? Ik moet eerlijk zeggen, is geen moment in me opgekomen dus ik weet niet precies hoe dat dan zit. Maar als ik naar onszelf kijk; erkenning kind is natuurlijk al geregeld (en dat 'regelen' valt erg mee), we hebben een samenlevingscontract en testamenten vanwege ons koophuis. GP zou me diezelfde achternaam geven als vriend, maar zie ik dan nog andere 'voordelen' over het hoofd?

Op de 1 of andere manier heb ik echt een ander gevoel bij GP dan bij trouwen, hoewel er in de praktijk dus nog maar weinig verschil blijkt lees ik. Ondertussen heeft vriend trouwens dit topic gelezen, had het open zien staan en was nieuwsgierig, maar heeft er weinig op gereageerd. Ik peins in stilte nog even door over de vraag waarom en hoe ik zou willen trouwen en waar ik daarin concessies wil doen om hierin toch weer op 1 lijn te komen. Tegelijk denk ik dan ook een beetje gefrustreerd 'zo lang roepen 'ja, gaan we ooit doen, trouwen!' maar als puntje bij paaltje komt ben ik de enige die hier de concessies moet doen en anders trouwen volledig op mijn buik kan schrijven'.

Ik voel me een beetje als dat kind dat snoepjes beloofd is, maar de snoeppot leeg terug vindt :thumbdown: .
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anoniem92

Bericht 30 Nov 2014 09:44

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Omdat we gewoon echt niet willen trouwen, geen ringen willen, onze kinderen de grootste verbinding zijn die we kunnen hebben maar wel alles netjes geregeld willen hebben zoals pensioen, erfrecht van elkaar, etc. Trouwen is in de wet gelijk gesteld aan geregistreerd partnerschap, enige verschil is dat hij officieel mijn 'partner' is en niet mijn 'echtgenoot'. Zouden we alsnog willen trouwen (wat we over een jaar of 10-20 niet uitsluiten) dan moeten we dus officieel scheiden, en dan kunnen we weer opnieuw trouwen.

Ik wil gewoon heel graag van mijn achternaam 'af' (hou hem wel aan als 2e naam), en dezelfde naam als ons gezin om het plaatje compleet te maken. We hebben geen testament, ons samenlevingscontract is inmiddels 8 jaar oud, we wilden gewoon juridisch alle gaten gedicht hebben voor als er iets met ons zou gebeuren of de kinderen, daarom hebben we hiervoor gekozen. Het is voor ons, in onze opinie, de kers op de taart. Ik wil graag dat mijn kinderen 2 ouders hebben die 'officieel' samen zijn, maar trouwen (en het zo benoemen) is gewoon absoluut niet ons ding.

Overigens speelt het hier ook heel erg mee, dat vooral aan mijn kant de familiebanden heel erg getroebleerd zijn en we daarom helemaal geen zin hebben in al het geregel (en gegarandeerd gezeik) rondom een bruiloft. We willen het op onze manier doen, wel een verbintenis aan gaan en alles officieel bezegelen, maar dat hoeft de rest vd wereld niet mee te krijgen, zeg maar. Sorry, ik ben altijd al een beetje apart geweest :palm:
<<

Anoniem92

Bericht 30 Nov 2014 09:48

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Overigens lilou, kan ik mezelf helemaal vinden in hoe je je voelt mbt je vriend hierover.
Als jij altijd al een bepaald plaatje in je hoofd hebt gehad en het wordt ineens afgenomen is dat heel erg rot.
Ik zou inderdaad voor jezelf beslissen wat je wil, hoe je het voor ogen hebt/had, en wat de toegevoegde waarde is van bepaalde dingen.

Ik vind trouwens gp veel meer van deze tijd dan trouwen, maar dat is voornamelijk omdat hier echt niemand meer trouwt.
<<

Anoniem74

Bericht 30 Nov 2014 09:59

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Maar parel, je moet met gp toch juist het kind erkennen als man zijnde (rond de 24wkn). Dat is juist het enige verschil met trouwen.

Of is dat recentelijk gewijzigd?
<<

Anoniem92

Bericht 30 Nov 2014 10:48

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Heb het even op moeten zoeken omdat dat hier niet meer van toepassing is, dat is allemaal geregeld al omdat we het aangaan na de geboorte van onze kinderen. Het is idd zo dat je bij een gp wel je kind moet erkennen, bij trouwen niet, maar erkennen is echt een eitje en dat kan iedereen natuurlijk.

Dus voor ons is echt belangrijk, waarom we dit doen ;
- alles dichtgetimmerd voor ons persoonlijk qua pensioenen en weet ik het wat allemaal, we staan nu geregistreerd voor de wet als 'officieel stel'
- allemaal dezelfde achternaam
- trouwen is voor ons gewoon een no-go nog, dat voelt voor ons niet passend die noemer, terwijl we het qua gevoel straks wel als dezelfde officiele verbintenis voelen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 30 Nov 2014 10:49

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

De wet is gewijzigd en erkenning hoeft niet meer dit gaat automatisch. Vanuit de academische wereld werd dan ook verwacht dat het zou worden afgeschaft. Maar er wordt gedacht (expliciet is het namelijk niet gezegd) dat ze het in stand hebben gelaten omdat veel mensen het gevoel hebben dat het gp toch minder 'zwaar' is en je op deze manier toch veel dingen juridisch regelt.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 30 Nov 2014 22:00

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Duidelijk hoor Parel, vind jullie keuze en argumenten ook niet vreemd. Vind het ook mooi, het officieel vastleggen van jullie verbintenis als partners en gezin, zonder het gezeik of gedoe eromheen. Vooral als je juridisch dingen vast wil leggen is GP dan inderdaad ook een goede optie denk ik. Bij ons speelt dat minder, zijn er meer emotionele dan praktische redenen waarom ik graag zou willen trouwen. Ik merk dat ik het daarmee ook veel lastiger benoemen en uitleggen vind waaróm ik dit wil en het ook moeilijk kan begrijpen dat die emotionele reden er opeens niet meer lijkt te zijn voor vriend. Tegelijk: hij is de nuchtere, meer zakelijk en praktische van de twee bij ons. Ik de gevoelige, meer familiegericht, emotioneel. In die zin zou het me niet moeten verbazen dat we mbt dit onderwerp nu heel anders blijken te denken. Maar rot is het wel.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anoniem92

Bericht 01 Dec 2014 03:06

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Natuurlijk is dat rot, je gevoel stop je niet zomaar weg.
Ik denk ook dat je wel echt goed aan je vriend moet laten weten hoe en waarom je wilt trouwen, en een manier moet vinden om onder woorden te brengen waarom je zo graag gevoelsmatig wilt trouwen. Het voelt voor jou gewoon nog niet 'af' denk ik, vrouwen zijn daar vaak toch wel wat emotioneler in dan mannen.

Succes!
<<

Anoniem147

Bericht 07 Dec 2014 13:52

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Parel, je kunt ook gewoon je kindjes meeslepen en lekker ergens samen met je partner elkaar stiekem het ja-woord geven. Zonder gedoe van je familie hahaha.

Daar ben ik groot voorstander van ;)
<<

Anoniem87

Bericht 07 Dec 2014 14:16

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Ik zou zelf ook nooit 'groots' willen trouwen. Ik vind trouwen iets wat je voor jezelf moet doen, en als ik nadenk over wat ik zou willen, zou onze familie niet blij worden. Ik zie die namelijk niet uit hun dak gaan op housebeats ;) en ik gruwel van bands met old-skool muziek. Het liefst zou ik aan het strand trouwen en gewoon lekker uitgebreid dineren met iedereen. Of misschien wel in het buitenland met alleen naaste familie, maar aangezien ik vliegen haat zal dat ook wel niks worden haha.
<<

Anoniem92

Bericht 07 Dec 2014 14:51

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Marni, het probleem is dat mijn kindje(s) niet zo lang stil kunnen zitten, dus alles wat we 'leuk en gezellig' willen doen valt toch in het water. Het enige wat we ons er dan van herinneren is dat we de hele tijd achter L. aan hebben gelopen, dus dat gaat hem niet worden. Overigens hou ik ook helemaal niet van (ver) op vakantie gaan, dus dit lekker dicht bij huis voelt wel fijn!

We hebben erover gepraat en besloten dat we die dinsdag het ja-woord geven (waar onze ouders beiden bij zijn, want zijn de getuigen), samen met de kindjes en daarna eten we wat taart en drinken wat met onze ouders bij ons thuis. Dan vinden we het goed zo, we willen gewoon echt geen dingen als een gezamenlijke fotoshoot enzo doen, dat is zo niet ons. Het is voor ons puur een formaliteit, en voor ons wel speciaal, maar verder voelen we niet de dringende behoefte om het met anderen te delen.
<<

Anoniem173

Bericht 07 Dec 2014 15:06

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Dat maakt het dan toch ook gewoon speciaal voor jullie, het is jullie ding :)
<<

Anoniem147

Bericht 07 Dec 2014 18:34

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Klinkt ook als een super fijne dag Parel! Als dat bij jullie past, gewoon lekker zo doen. Dat vind ik nou zo heerlijk, gewoon zelf kunnen kiezen.
<<

Chickster

Noob

Berichten: 208

Geregistreerd: 26 Okt 2013 15:29

Bericht 07 Dec 2014 18:45

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Vrienden van ons hebben GP gedaan en die zeiden dat je dan ook zonder tussenkomst van de rechter kunt 'scheiden', bij trouwen is dat wel nodig. Dus dat is nog een verschil.
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 07 Dec 2014 20:19

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Wij hebben voor de geboorte van onze dochter ook gp gedaan. De reden dat we hiervoor gekozen hebben, is dat je heel goedkoop alles goed geregeld hebt bij de geboorte van een kind. We wilde nog wel trouwen, maar toen nog niet. Eerst genieten van dochter en sparen.
Nu zijn we ondertussen getrouwd. Wij hoefden niet eerst te scheiden (zoals Parel zegt) maar we hebben het gp om laten zetten in een huwelijk.
Bij het gp heb ik er voor gekozen om m'n eigen naam te houden. Bij ons huwelijk heb ik zijn naam genomen.

Gp is verder inderdaad bijna het zelfde als een huwelijk.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 07 Dec 2014 20:56

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Wat leuk dat jullie gaan trouwen Parel!

Ik sluit niet uit dat ik ooit nog eens trouw, als ik de juiste man tegen kom. Het lijkt me wel heel mooi en bijzonder.
<<

Zeester

Bericht 13 Dec 2014 10:44

Re: Trouwen. Ooit of nooit?

Ik denk wel ooit. Wij zijn meer dan tien jaar samen. Als er kindjes komen dan wellicht. En dan klein. Trouwen, en uiteten met de direct naaste familie en getuigen. Meer niet, denk ik.
VorigeVolgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers