Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

<<

Anoniem156

Bericht 18 Nov 2014 10:16

Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Pole Fitness is een sport die is ontwikkeld door Denise Mulder, tweevoudig wereldkampioen paaldansen. Met Pole Fitness combineer je cardio-training met kracht; je leert draaien aan de paal maar ook verschillende technieken in de paal. De draaien en technieken hebben allemaal een eigen naam en worden aangeleerd op een manier die de kans op blessures verkleint.
Ongeveer 2,5 jaar geleden vertelde de eigenaar van de sportschool waar ik destijds sportte dat er een proefles Pole Fitness gegeven zou worden. Of ik interesse had en misschien nog meer meiden wist? Samen met drie vriendinnen schreef ik me in. Van tevoren had ik wat filmpjes van paaldansen opgezocht en ik kwam vooral uit op filmpjes van strippers. Superknap wat die deden.
Ik vroeg me af wat voor persoon de proefles zou verzorgen. Ook een stripper, of voormalig stripper?
Het zal duidelijk zijn, ik kende paaldansen alleen als een act en niet als sport.

Afbeelding

De les werd gegeven door een hippe, jonge vrouw, die meteen duidelijk maakte dat we Pole Fitness gingen doen en geen paaldansen zoals je het zag in de films of stripclubs.
Het zou een work-out worden.
En wat voor één! Na de warming up kon je mij al opvegen en ik had sterk het idee dat ik alleen van de warming up al dikke spierpijn zou hebben. De warming bestond uit een pittige dans-routine, het losmaken van de spieren (heel veel draaien met de polsen) en wat stretch-oefeningen.
Ik ben totaal niet lenig, dit is echt in de loop van de tijd gekomen. Elke week kwam ik een stukje verder.
Na de warming-up mochten we de draaien gaan oefenen, we leerden de drie ‘makkelijkste’ draaien, de knee-turn, fireman en flashback (of heet ‘ie nou flashdance? Ik weet het niet meer).
Dit zijn de drie meest basic draaien waar we de rest van de les mee zoet waren. Wat was het zwaar! Je maakt natuurlijk gebruik van je lichaamsgewicht en doet dingen die je nog nooit eerder hebt gedaan (dat was bij mij in ieder geval zo). Aan het einde van de les mochten we ook allemaal de lucht in om de helikopter te doen. Op z’n kop aan de paal hangen dus. Gaaf om dat te proberen maar ook dat was weer enorm zwaar. De volgende dag kon ik m’n armen nauwelijks bewegen en had ik veel blauwe plekken, zelfs op m’n polsen, waar ze langs de paal hadden gedraaid.
Voor de verschillende technieken gebruik je eigenlijk al je spieren in je lichaam. Je kracht moet dus veel vanuit je armen komen, maar ook je buikspieren heb je nodig en je beenspieren.

Afbeelding

Ik besloot om elke week een les te gaan volgen en al snel merkte ik vooruitgang. Ik ging moeilijkere draaien doen en kon veel meer technieken in de paal. Eén van mijn vriendinnen is heel petit en niet bang aangelegd, zij deed technieken die ik niet durfde te doen.
Afgezien van de spierpijn en de blauwe plekken heb ik geen blessures opgelopen door deze sport.
Wel heb ik een ongelukje gehad. Ik ging warm draaien in de paal, alleen had de eigenaar van de sportschool de paal niet goed vastgeschroefd waardoor ik met paal en al neerviel. ‘Gelukkig’ landde de paal op m’n been en niet op m’n hoofd, en had ik alleen een grote blauwe plek, maar de schrik zat er goed in. Van m’n lerares moest ik diezelfde les weer de paal in anders zou ik alleen maar angstiger worden. De paal was nu goed vastgemaakt en alles ging goed.
Het is niet mogelijk om je te beschermen tegen de blauwe plekken. Ikzelf krijg heel snel blauwe plekken dus met deze sport, waarbij je met verschillende technieken jezelf rond de paal moet klemmen, zit ik helemaal onder. Bij mijn vriendinnen vielen de blauwe plekken mee.

Afbeelding

Na een jaar wekelijks sporten, wisselden mijn vaste lerares en een andere lerares zich af, de ene week hadden we de één, de andere week de ander.
Onze vaste lerares vertrouwde ik, ik wist dat zij me zou vangen als er iets mis zou gaan bij een nieuwe techniek. Om de één of andere reden had ik dat vertrouwen niet in onze nieuwe lerares. Om die reden ben ik gestopt met Pole Fitness.
Ik vind het nog steeds heel erg jammer want het blijft een enorm gave sport. Je doet stoere dingen in de paal en je ziet jezelf elke les sterker worden en iets nieuws en moeilijkers doen.
Met onze ‘oude’ lerares heb ik altijd contact gehouden en ze gaat in een plaats bij mij in de buurt weer lessen geven. Dit stuk schrijven heeft mijn motivatie weer aangewakkerd dus ik heb mij weer ingeschreven!
Pole Fitness wordt niet bij elke sportschool gegeven. Sommige sportscholen geven wel lessen in paaldansen maar dan wordt het bijvoorbeeld ‘Power Pole’ of simpelweg ‘Paaldansen’ genoemd.
Als het je ook wat lijkt kun je googlen of het ook bij jou in de buurt wordt gegeven.
Ik vind het een vrij prijzige sport, ik betaalde 10 euro per les van een uur. Je hoeft er niets speciaals voor aan te schaffen qua kleding. Het begin van de les oefenden we de draaien, ik vond het het fijnst om hierbij een lange sportbroek te dragen zodat het draaien soepeler ging. Met de technieken bovenin de paal, het tweede deel van de les, had ik een shortje aan. Zo heb je grip en minder kans dat je uit de paal glijdt.
Deze sport kun je niet thuis doen, je hebt hier echt een paal voor nodig. Deze kun je online bestellen en kosten ongeveer 100 euro.
Bedenk wel dat je ruimte nodig hebt om te kunnen draaien, en je ook de lucht in moet. Je plafond moet dus wel hoog genoeg zijn.
Onlangs was het programma ‘Celebrity Pole Dancing’ op tv. Af en toe zag ik een stukje voorbij komen maar ik heb het programma niet gevolgd. Ik vind het leuk dat dit programma is gemaakt, zo komt paaldansen eens anders onder de aandacht, niet alleen als strip-act.

Hieronder zie je twee filmpjes van het NK Pole fitness. Bij dit kampioenschap kun je meedoen in verschillende categoriën, zoals basic, intermediate, advanced of doubles.
Je ziet dat de deelnemers een routine in de paal doen, maar ook er omheen. In de les leren wij alleen routines in de paal, overgangen van de ene techniek naar de andere.





____________________________________________________________

Benieuwd naar de andere delen van deze rubriek?

Deel 1: Wakeboarden
<<

Burgemeester Jasmijn

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 190

Geregistreerd: 20 Mei 2014 18:52

Bericht 18 Nov 2014 15:41

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Hartstikke bedankt voor je bijdrage. Het lijkt me echt pittig om te doen.
<<

Anoniem193

Bericht 18 Nov 2014 15:42

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Heel leuk poubelle!
Lijkt mij een erg leuke sport!
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:23

Bericht 18 Nov 2014 15:49

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Superleuk Poubelle! Lijkt me fantastisch en ik wil graag eens een proefles doen, maar ik heb er gewoon de tijd niet voor...!
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 18 Nov 2014 15:56

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Erg leuk om te lezen!

Ik heb via groupon een keer een workshop gevolgd van 5 lessen. Blauwe plekken en spierpijn komen mij bekend voor. Ik vond het erg leuk om een keer te proberen maar niet leuk genoeg om er verder mee te gaan..

Leuk dat je binnenkort weer gaat beginnen bij je oude lerares! Vertrouwen in je lerares hebben lijkt mij inderdaad wel belangrijk bij deze sport.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 20 Nov 2014 01:47

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Super leuk :) ik heb afgelopen week toevallig op een site van polefitness zitten kijken. Leuk om dan ook eens een ervaring te horen?
2015 💙
<<

Anoniem156

Bericht 20 Nov 2014 19:04

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Das toevallig, Minx! Ga je het een keer proberen?

Fjell, leuk dat je het ook hebt gedaan!
<<

Anoniem216

Bericht 20 Nov 2014 20:57

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 15 Okt 2017 13:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 20 Sep 2013 11:14

Bericht 21 Nov 2014 14:31

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Zo leuk om te doen! In mijn vorige huis hadden we een paal staan en hing ik er regelmatig in :) Helaas in mijn huidige huis geen plaats... Jammer, want zou het zo graag weer doen en bij ons op de sportschool is er geen mogelijkheid toe.

Vind vooral de uitdaging om steeds sterker te worden en 'trucs' te kunnen erg leuk. De blauwe plekken en spierpijn wat minder ;) Met het sexy-aspect heb ik dan weer niets... Leuke sport, maar niet om mijn vriendje mee te verleiden ofzo.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 22 Nov 2014 15:58

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Het ziet er wel super stoer uit. Maar ik word al angstig als ik er aan denk dat ik er zelf in moet hangen. Kan me bijna niet voorstellen dat ik zoveel kracht heb om dat te doen.
<<

Luuz

Noob

Berichten: 16

Geregistreerd: 05 Okt 2014 12:27

Bericht 23 Nov 2014 14:47

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Erg leuk geschreven! Heb al even op internet gekeken, maar hier in de buurt is zo goed als niks te vinden hierover. Lijkt me wel leuk om te doen, of in ieder geval 1 keer te proberen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 23 Nov 2014 23:34

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Staat zeker nog op m'n to-do lijst. Wil alleen eerst weer gaan korfballen en ook yoga erbij gaan doen dus dit word ff uitgesteld.
2015 💙
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 29 Nov 2014 22:00

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Leuk Poubelle!

Ik doe ook aan polefitness. Begin dit jaar heb ik een beginnerscursus gedaan en sinds september ga ik wekelijks. Het is bij ons minder duur trouwens, ik heb een abonnement van 17,50 per maand. Ik ben niet echt lenig en niet sterk, het duurde ook echt even voor ik alleen op de kop kon komen. Maar inmiddels gaat dat goed en ik merk ook steeds vooruitgang. Ik vind het een erg leuke sport! Alleen de spierpijn wat minder inderdaad! Ik vind het alleen jammer dat ik thuis niet kan oefenen.

Ohja, het is inderdaad Flashdance :)
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 12 Feb 2015 11:12

Re: Hobby & Sport rubriek #2 - Pole Fitness

Ik heb via Groupon 8 lessen gekocht en gisteren eerste les gehad: super leuk zeg! Nu flinke spierpijn, maar gelukkig nog weinig blauwe plekken haha. Nu al zin in volgende week :smile:

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers