Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rellen bij Sinterklaas intocht...

<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 17 Nov 2014 13:42

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Ik vind niet dat iedereen die pro-piet is direct hersenloos is. Maar als je even een paar reacties leest op deze Facebook bij de laatste foto : https://www.facebook.com/zwartepietisbl ... n=timeline , snap je misschien wel wat ik bedoel. Dit bijvoorbeeld: 'GA IETS DOEN met jullie leven ... jullie komen hier wonen dus JULLIE kunnen niets aan deze traditie doen, dan rot je maar op als het je niet aanstaat. Als wij in een ander land komen hebben wij ook respect voor andermans cultuur. Zouden jullie ook moeten doen stelletje idioten.' Dan vind ik echt wel dat er een behoorlijk steekje los zit bij je.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem108

Bericht 17 Nov 2014 13:48

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Mooi en sprekend fragment van Sesamstraat :)
<<

Plum

Kwebbel

Berichten: 451

Geregistreerd: 09 Sep 2013 12:33

Bericht 17 Nov 2014 13:51

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

@ Gijs
Nee die teksten zijn ook behoorlijk over de schreef, dat gaat te ver en kan gewoon echt niet.
<<

Anoniem108

Bericht 17 Nov 2014 14:08

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Dergelijke teksten/uitspraken refereren Gijs en ik aan, Plum. Het gaat me niet om de mensen die dit kunnen nuanceren of relativeren. Er zijn helaas ook mensen die dit niet doen/kunnen/willen en daar stoor ik me heel erg aan. En dat noem ik dan iq-loos en Gijs geeft daar ook een benaming aan.
<<

Anoniem301

Bericht 18 Nov 2014 08:48

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Vandaag op m'n FB bij een vriend

"Zwarte Pieten zijn zwart, Smurfen zijn blauw.
Als je het er niet mee eens bent, is Nederland niks voor jou!"

Schrok er echt van dat hij dat plaatste. Snapt hij niet dat dat kwetsend kan zijn? Dat je een mening hebt, ala. Maar om dat ook zo te plaatsen? Ongelooflijk.
<<

Anoniem140

Bericht 18 Nov 2014 08:53

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Het is allemaal veel te veel uit de hand gelopen. Dat er een klankbord is geweest voor de tegenstanders heeft alleen maar geleid tot echte discriminatie. Voorheen was piet zwart, geen haan die er naar kraaide. Nu is het een discussie geworden en dat heeft het allemaal alleen maar erger gemaakt. Erg jammer.
Mensen die die plaatjes plaatsen heb ik ook op mijn Facebook, maar dat zijn gewoon al niet de snuggerste mensen, en die lopen een beetje met de massa mee. Ik heb alleen maar een plaatje geplaatst van de "gesmolten kaaspiet".
<<

ZoZo

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 120

Geregistreerd: 09 Sep 2013 11:51

Bericht 18 Nov 2014 09:49

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Oh wat erg Carrie, ik schrik ook echt wat sommige mensen op FB plaatsen. Achter sommige mensen had ik het écht niet gezocht.
<<

Anoniem321

Bericht 18 Nov 2014 09:52

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Carrie, die zag ik ook voorbij komen op Facebook bij mensen waar ik het niet van verwachtte. Ik ga ze er niet om verwijderen, maar heb mijn mening wel iets bijgesteld.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 18 Nov 2014 09:58

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Miley schreef:Het is allemaal veel te veel uit de hand gelopen. Dat er een klankbord is geweest voor de tegenstanders heeft alleen maar geleid tot echte discriminatie. Voorheen was piet zwart, geen haan die er naar kraaide. Nu is het een discussie geworden en dat heeft het allemaal alleen maar erger gemaakt. Erg jammer.

Lieve schat, dat JIJ er voorheen niet mee bezig was zet bijzonder weinig over de rest van de wereld. Om mij heen wordt de discussie al vele jaren gevoerd, en in mijn werkveld zie ik grote groepen mensen die zich al zo lang ze zich herinneren belachelijk gemaakt voelen door de malle traditie.
#teammaple🍁
<<

ZoZo

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 120

Geregistreerd: 09 Sep 2013 11:51

Bericht 18 Nov 2014 10:08

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Urban Naked schreef:
Miley schreef:Het is allemaal veel te veel uit de hand gelopen. Dat er een klankbord is geweest voor de tegenstanders heeft alleen maar geleid tot echte discriminatie. Voorheen was piet zwart, geen haan die er naar kraaide. Nu is het een discussie geworden en dat heeft het allemaal alleen maar erger gemaakt. Erg jammer.

Lieve schat, dat JIJ er voorheen niet mee bezig was zet bijzonder weinig over de rest van de wereld. Om mij heen wordt de discussie al vele jaren gevoerd, en in mijn werkveld zie ik grote groepen mensen die zich al zo lang ze zich herinneren belachelijk gemaakt voelen door de malle traditie.


Komt denk ik ook omdat vroeger het nieuws bepaald werd door de pers. Nu bepalen "wij" het door de komst van Social Media.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Nov 2014 10:14

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Miley, feitelijk leg je de schuld nu bij de (gekleurde) mensen die tegen Zwarte Piet zijn. Als zij de discussie maar niet hadden aangezwengeld, werden ze nu niet zo gediscrimineerd. Da's een knap staaltje blaming the victim.
<<

Anoniem140

Bericht 18 Nov 2014 10:18

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Mensen die nu allemaal zo Pro Zwarte Piet zijn hadden dat nooit zo geprojecteerd als die discussie er niet was geweest. Genoeg bevolkingsgroepen die inderdaad racisctisch zijn, en die deze discussie aangrijpen om dit soort plaatjes op Facebook te plempen en (nog extremer) intochten te gaan verstoren.
<<

Anoniem301

Bericht 18 Nov 2014 10:57

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Ragazza schreef:Carrie, die zag ik ook voorbij komen op Facebook bij mensen waar ik het niet van verwachtte. Ik ga ze er niet om verwijderen, maar heb mijn mening wel iets bijgesteld.


Nee, deze jongen ga ik er ook niet om verwijderen, is de vriend van een goede vriendin van me. Heb er wel een reactie onder geplaats, benieuwd of hij daarop gaat reageren.
<<

Anoniem108

Bericht 18 Nov 2014 13:24

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Miley schreef:Mensen die nu allemaal zo Pro Zwarte Piet zijn hadden dat nooit zo geprojecteerd als die discussie er niet was geweest. Genoeg bevolkingsgroepen die inderdaad racisctisch zijn, en die deze discussie aangrijpen om dit soort plaatjes op Facebook te plempen en (nog extremer) intochten te gaan verstoren.


Dus wat je nu eigenlijk concludeert: degenen die zo overdreven willen uitdragen dat ze pro Zwarte Piet zijn, zijn geheel niet onverdraagzaam, maar worden er nu min of meer toe gedwongen; aangezien er een groep op is gestaan die moeite heeft met Zwarte Piet? Haha, wat een mooi staaltje omgekeerde psychologie. Al jaren zijn er mensen die hier moeite mee hebben; heb je dat nooit meegekregen?

Een debat voeren is m.i. nog altijd iets anders dan heel nare, discriminerende c.q. racistische leuzen uiten. Dat is nog altijd een keus om er zo in te staan en niemand dwingt je tot zulke uitspraken.
<<

Anoniem140

Bericht 18 Nov 2014 13:27

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Nee hoor dat concludeer ik niet. Ik zeg alleen dat deze mensen nu een platform hebben gekregen.
En in deze omgeving is het inderdaad nooit een issue geweest.
<<

Anoniem88

Bericht 18 Nov 2014 13:29

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Miley schreef:Nee hoor dat concludeer ik niet. Ik zeg alleen dat deze mensen nu een platform hebben gekregen.
En in deze omgeving is het inderdaad nooit een issue geweest.

Maar, mag dat niet dan? Als je je gekwetst voelt, moet je dat maar voor je houden? Dat is nu wel je beweert. Als ze dat platform niet hadden gekregen dan was dit niet gebeurd, volgens jou.
<<

Anoniem108

Bericht 18 Nov 2014 13:32

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Ze hebben een platform gekregen om op een fatsoenlijke manier te uiten waarom ze voor het behoud zijn van Zwarte Piet. Niet om heel nare uitspraken te doen over hele bevolkingsgroepen. Dat vind ik van een geheel andere orde.

En niet iedereen die voor Zwarte Piet is, zal zich zo verlagen mag ik hopen. Dat is alleen geen verzachtende omstandigheid voor degenen die dit debat wel aangrijpen om anderen doelbewust te kwetsen met uitspraken die veel te ver gaan.
<<

Anoniem140

Bericht 18 Nov 2014 13:32

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

De mensen die RACISTISCHE leuzen roepen hebben nu een platform gekregen.
<<

Anoniem88

Bericht 18 Nov 2014 13:35

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Miley schreef:Het is allemaal veel te veel uit de hand gelopen. Dat er een klankbord is geweest voor de tegenstanders heeft alleen maar geleid tot echte discriminatie. Voorheen was piet zwart, geen haan die er naar kraaide. Nu is het een discussie geworden en dat heeft het allemaal alleen maar erger gemaakt. Erg jammer.
Mensen die die plaatjes plaatsen heb ik ook op mijn Facebook, maar dat zijn gewoon al niet de snuggerste mensen, en die lopen een beetje met de massa mee. Ik heb alleen maar een plaatje geplaatst van de "gesmolten kaaspiet".

Hier doel ik op.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 18 Nov 2014 13:35

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Ik snap wel wat Miley bedoelt. Die mensen zijn altijd al een beetje krom in hun gedachtengang geweest, maar nu de discussie zo hevig is (van welke kant dat aangezwengeld wordt maakt daarbij niet uit) komen hun idiote opmerkingen ineens overal voorbij. Als de discussie er niet geweest was, hadden die mensen het ook niet nodig gevonden om zulke idiote opmerkingen op Facebook te plaatsen.

Miley zegt helemaal niet dat mensen gedwongen worden om zulke opmerkingen te maken omdat er een groep is opgestaan tegen zwarte piet, ze zegt alleen dat de opmerkingen nu overal voorbij komen door de discussie. De "IQ-loze mensen" worden daardoor gevoed en zij creëren daarmee het beeld dat er in NL enorm veel gediscrimineerd wordt.

♥♥
<<

Anoniem140

Bericht 18 Nov 2014 13:37

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Bedankt Elliot, zo bedoel ik het precies! Ik had een hele reactie getypt maar ik krijg het niet zo goed verwoord als jij.
<<

Anoniem108

Bericht 18 Nov 2014 13:50

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Miley schreef:De mensen die RACISTISCHE leuzen roepen hebben nu een platform gekregen.


Je Caps Lock staat aan.
<<

Anoniem131

Bericht 18 Nov 2014 14:02

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Ik las vanmorgen iets wat ik best treffend vind:

Het feit dat binnen de fictie van het sinterklaasverhaal Zwarte Piet zwart is door decschoorsteen, is niet relevant voor het vraagstuk over de negatieve culturele connotaties van de traditie. Als er een hakenkruis op de mijter van Sinterklaas zou staan, zou je er ook niet mee wegkomen door te zeggen dat het een Indiaans symbool voor de zon is.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers