Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rellen bij Sinterklaas intocht...

<<

Anoniem88

Bericht 17 Nov 2014 11:42

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Popcorn en Plum, ik ga even op z'n Nougats doen, maar op mijn komt het eerlijk gezegd niet bijster slim over. Gelukkig heb ik niemand op Facebook die dat doet, niet zúlke taal in elk geval. Wel komt er geregeld een status of deel-iets voorbij over zwarte Piet en dan lees ik reacties van anderen en die zijn niet mis. Zeg nou zelf, als je niet beters eruit kunt brengen als 'het is nu eenmaal traditie', 'rot op, zwarte aap', en 'ga terug naar je eigen land' en je bent verder niet in staat de discussie fatsoenlijk te voeren, dan ben je mijns inziens niet heel begaafd, nee.
<<

Anoniem74

Bericht 17 Nov 2014 11:45

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Izar schreef:Mensen die niet verder komen dan alleen maar tig keer herhalen dat het nou eenmaal een traditie is, zouden wat mij betreft uitgesloten mogen worden van inhoudelijke, maatschappelijke debatten. Dat is namelijk geen inhoudelijk argument. Iq-loos. Dat is het wel wat mij betreft. Meningen presenteren als feiten. Brr, eng.


Eens
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Nov 2014 11:49

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Nou ja, het hoort natuurlijk wel bij een democratie dat ook mensen die een wat minder doordachte mening hebben of, zoals jullie het omschrijven, IQ-loos zijn wel hun standpunt mogen ventileren en inbreng hebben net als de rest, dus ik vind het ook wel wat ver gaan om te roepen dat zij uitgesloten mogen worden van debatten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem74

Bericht 17 Nov 2014 11:57

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Ok, uitsluiten groot woord. Maar wat hebben die mensen uiteindelijk in te brengen in een dergelijk debat? Bepaalde mensen zijn zo star in hun standpunt en zullen daar nooit vanaf wijken. Ik vind dat wel getuigen van kortzichtigheid, en niet echt waardevol. In een debat weerleg je zaken, luister je naar anderen, sta je open voor andere meningen, etc.....
En verkondig je niet continu "het is een traditie, klaar punt" .
<<

Anoniem304

Bericht 17 Nov 2014 11:59

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Dundas schreef:Popcorn en Plum, ik ga even op z'n Nougats doen, maar op mijn komt het eerlijk gezegd niet bijster slim over. Gelukkig heb ik niemand op Facebook die dat doet, niet zúlke taal in elk geval. Wel komt er geregeld een status of deel-iets voorbij over zwarte Piet en dan lees ik reacties van anderen en die zijn niet mis. Zeg nou zelf, als je niet beters eruit kunt brengen als 'het is nu eenmaal traditie', 'rot op, zwarte aap', en 'ga terug naar je eigen land' en je bent verder niet in staat de discussie fatsoenlijk te voeren, dan ben je mijns inziens niet heel begaafd, nee.

Ik vind 'het is nou eenmaal een traditie' niet echt op dezelfde lijn als die andere reacties die je noemt.
<<

Anoniem321

Bericht 17 Nov 2014 12:02

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Ik zag dit weekend ook een foto op facebook voorbij komen met aan de ene kant regenboogpieten (a) en aan de andere kant zwarte pieten (b). In de reacties zei bijna iedereen B. Degenen die A zeiden werden uitgemaakt voor de ergste ziektes, moesten oprotten naar hun eigen land of emigreren naar een ander land. En zulke reacties kregen ook nog een stuk of wat likes. :snik:
Echt om te huilen.
Zelfs een collega van mij had een status gedeeld op facebook dat mensen die tegen waren, maar moesten vertrekken. Echt ernstig.
<<

Anoniem108

Bericht 17 Nov 2014 12:04

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Susan schreef:Nou ja, het hoort natuurlijk wel bij een democratie dat ook mensen die een wat minder doordachte mening hebben of, zoals jullie het omschrijven, IQ-loos zijn wel hun standpunt mogen ventileren en inbreng hebben net als de rest, dus ik vind het ook wel wat ver gaan om te roepen dat zij uitgesloten mogen worden van debatten.


Zolang het de beginselen van de Grondwet niet raakt, vind ik dat ook prima. Dat is helaas niet altijd het geval door racistische c.q. discriminerende leuzen te gaan roepen. Sorry, maar objectief bezien hebben degenen die tegen Zwarte Piet zijn meer argumenten ingebracht gebaseerd op onderzoek ipv emoties dan de voorstanders van Zwarte Piet. Maar ondertussen beslist een deel van die voorstanders wel voor mij dat ik me aanstel en dat 'ga terug naar je eigen land'/'dan had je hier maar niet moeten komen wonen', toelaatbare uitspraken zijn, omdat zij dat nou eenmaal zo voelen of vinden. Wat je vindt moet je lekker naar de afdeling 'gevonden voorwerpen' van de politie brengen, denk ik dan.
<<

Anoniem88

Bericht 17 Nov 2014 12:05

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Cotton schreef:
Dundas schreef:Popcorn en Plum, ik ga even op z'n Nougats doen, maar op mijn komt het eerlijk gezegd niet bijster slim over. Gelukkig heb ik niemand op Facebook die dat doet, niet zúlke taal in elk geval. Wel komt er geregeld een status of deel-iets voorbij over zwarte Piet en dan lees ik reacties van anderen en die zijn niet mis. Zeg nou zelf, als je niet beters eruit kunt brengen als 'het is nu eenmaal traditie', 'rot op, zwarte aap', en 'ga terug naar je eigen land' en je bent verder niet in staat de discussie fatsoenlijk te voeren, dan ben je mijns inziens niet heel begaafd, nee.

Ik vind 'het is nou eenmaal een traditie' niet echt op dezelfde lijn als die andere reacties die je noemt.

Nee, dt klopt, maar er zijn wel genoeg mensen die dat als enige argument kunnen aandragen. Zwarte Piet moet blijven, want dat is nou eenmaal traditie en tradities verander je niet. Ja, en vroeger mochten vrouwen niet stemmen, dat was nou eenmaal traditie. Wat Izar zegt dus :)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Nov 2014 12:09

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Izar schreef:
Susan schreef:Nou ja, het hoort natuurlijk wel bij een democratie dat ook mensen die een wat minder doordachte mening hebben of, zoals jullie het omschrijven, IQ-loos zijn wel hun standpunt mogen ventileren en inbreng hebben net als de rest, dus ik vind het ook wel wat ver gaan om te roepen dat zij uitgesloten mogen worden van debatten.


Zolang het de beginselen van de Grondwet niet raakt, vind ik dat ook prima. Dat is helaas niet altijd het geval door racistische c.q. discriminerende leuzen te gaan roepen. Sorry, maar objectief bezien hebben degenen die tegen Zwarte Piet zijn meer argumenten ingebracht gebaseerd op onderzoek ipv emoties dan de voorstanders van Zwarte Piet. Maar ondertussen beslist een deel van die voorstanders wel voor mij dat ik me aanstel en dat 'ga terug naar je eigen land'/'dan had je hier maar niet moeten komen wonen', toelaatbare uitspraken zijn, omdat zij dat nou eenmaal zo voelen of vinden. Wat je vindt moet je lekker naar de afdeling 'gevonden voorwerpen' van de politie brengen, denk ik dan.


'Het is nou eenmaal een traditie' is toch geen racistische of discriminerende leus?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem108

Bericht 17 Nov 2014 12:17

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Ik refereer nu aan de kaartjes die ik voorbij zie komen op FB. Het is geen op zichzelf staande opmerking van over 'onze' tradities. De tekst is: "Problemen met onze tradities? Jammer dan, je bent hier zelf komen wonen!' En nu noem ik 1 voorbeeld van een afbeelding die circuleert op internet. 'Wie onze tradities niet eert, hoppa, rechtsomkeert', iets in die strekking kwam een tijd terug voorbij; letterlijke tekst zou ik moeten opzoeken.

Dat vind ik niet meer onschuldig te noemen en inhoudelijk ook geen argument. Als dergelijke uitlatingen in een democratie waren toegestaan, hoefde er ook geen Grondwet te zijn, waarin bij wet is vastgesteld welke uitingen/gedragingen/acties al dan niet toelaatbaar zijn in een samenleving.
<<

Anoniem108

Bericht 17 Nov 2014 12:20

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Heb 'm even opgezocht:
'Wie onze traditie niet eert, is ons land niet weert. Dus... Hoppa... Rechtsomkeert!'

Mooie tekst... En ook zo goed over nagedacht. Persoonlijk vind ik dergelijke teksten een knap staaltje domheid uitstralen. Iq-loos dus. Ik zou het ook heel flauw vinden om dit te ontkennen (niet dat jij dit doet, Susan). Maar ik noem nu 2 voorbeelden en wil ze best stuk voor stuk gaan ontleden, maar dat is wel enigszins de omgekeerde wereld, aangezien het voorstanders van Zwarte Piet zijn die zulke teksten plaatsen. Aan hen dan ook de taak om genuanceerd uit te leggen hoe ze dit bedoelen, lijkt me. :)
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 06 Okt 2013 23:55

Bericht 17 Nov 2014 12:28

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Ik snap echt niets van die hele zwarte pieten discussie, de kinderen maakt het echt niet uit wat voor kleur de pieten hebben. En juist de kinderen zijn er in Gouda de dupe geworden van de hele discussie. In principe snap ik beide kampen wel, maar wat ik niet snap is dat je het nodig vind om tijdens de intocht van Sinterklaas te gaan relschoppen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Nov 2014 12:29

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Dat soort uitingen vind ik ook niet kunnen, maar ik denk niet dat iedereen die zegt dat het nou eenmaal traditie is ook vindt dat mensen die er anders over denken maar weg moeten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 06 Okt 2013 23:55

Bericht 17 Nov 2014 12:33

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Susan schreef:Dat soort uitingen vind ik ook niet kunnen, maar ik denk niet dat iedereen die zegt dat het nou eenmaal traditie is ook vindt dat mensen die er anders over denken maar weg moeten.


Dat denk ik ook niet. Maar er zijn best veel mensen die dat wel zeggen en ook echt denken. Dat vind ik echt onbegrijpelijk, dacht dat wij als volk een stuk toleranter en begripvol waren.
<<

Plum

Kwebbel

Berichten: 451

Geregistreerd: 09 Sep 2013 12:33

Bericht 17 Nov 2014 12:42

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Maar waarom is het alle andere jaren dan wel altijd zo geweest, een zwarte piet? Nooit ophef over geweest? Is dit nu gekomen door een incident, een donker persoon die werd aangezien als zwarte piet?
Meelopers die dachten 'ja eigenlijk is zwarte piet beledigend voor ons'

Ik weet niet, ik vind het vreemd.
Ik zie zwarte piet niet als racisme, zou het jammer vinden als zwarte piet verdwijnt. Maar ik ben ook geen forse tegenstander van gekleurde pieten.
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 06 Okt 2013 23:55

Bericht 17 Nov 2014 12:45

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Plum schreef:Maar waarom is het alle andere jaren dan wel altijd zo geweest, een zwarte piet? Nooit ophef over geweest? Is dit nu gekomen door een incident, een donker persoon die werd aangezien als zwarte piet?
Meelopers die dachten 'ja eigenlijk is zwarte piet beledigend voor ons'

Ik weet niet, ik vind het vreemd.
Ik zie zwarte piet niet als racisme, zou het jammer vinden als zwarte piet verdwijnt. Maar ik ben ook geen forse tegenstander van gekleurde pieten.


Een aantal van mijn oud collega's roepen al jaren dat ze het racisme vinden, maar die hebben er nooit een zaak van gemaakt en zich er gewoon bij neergelegd. Dus kan me voorstellen dat er zo nog veel meer mensen zijn, die er zelf nooit een zaak van zouden maken maar wel hun steun betuigen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Nov 2014 12:47

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Izar, ik ben van mening dat gevoel zeker wel een rol mag spelen in een discussie. Want, hoewel er vast en zeker stukken geschreven zijn waaruit blijkt dat Zwarte Piet gebasseerd kan zijn op slavernij, procederen de meeste tegenstanders van Zwarte Piet ook op basis van hun gevoel. Ze voelen zich gediscrimineerd en vinden het beledigend en ik heb ook van hun kant heel veel nare opmerkingen voorbij zien komen. Iedereen die ook maar enigszins aangeeft dat Zwarte Piet mag blijven bestaan wordt afgeschilderd als racist, dat vind ik ook niet echt van bijster veel intelligentie getuigen.

Ik ben van geen van beide kampen echt een aanhanger, maar ik vind het raar om te zeggen dat het vooral de voorstanders van Zwarte Piet zijn die domme opmerkingen maken, want echt waar, die opmerkingen komen van beide kanten. En ook aan beide kanten zitten gewone mensen, die met inhoud kunnen discussieren over het onderwerp zonder elkaar meteen te beledigen.

♥♥
<<

Anoniem108

Bericht 17 Nov 2014 12:52

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Susan schreef:Dat soort uitingen vind ik ook niet kunnen, maar ik denk niet dat iedereen die zegt dat het nou eenmaal traditie is ook vindt dat mensen die er anders over denken maar weg moeten.


Mag idd toch hopen dat niet iedereen zo denkt en dat vermoeden heb ik ook niet. Maar nu heb ik het over de groep die wel zulke uitspraken doet, omdat dit echt is hoe deze mensen erover denken. Daar had ik het nu iig over. :)
<<

Anoniem108

Bericht 17 Nov 2014 12:57

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Elliot schreef:Izar, ik ben van mening dat gevoel zeker wel een rol mag spelen in een discussie. Want, hoewel er vast en zeker stukken geschreven zijn waaruit blijkt dat Zwarte Piet gebasseerd kan zijn op slavernij, procederen de meeste tegenstanders van Zwarte Piet ook op basis van hun gevoel. Ze voelen zich gediscrimineerd en vinden het beledigend en ik heb ook van hun kant heel veel nare opmerkingen voorbij zien komen. Iedereen die ook maar enigszins aangeeft dat Zwarte Piet mag blijven bestaan wordt afgeschilderd als racist, dat vind ik ook niet echt van bijster veel intelligentie getuigen.

Ik ben van geen van beide kampen echt een aanhanger, maar ik vind het raar om te zeggen dat het vooral de voorstanders van Zwarte Piet zijn die domme opmerkingen maken, want echt waar, die opmerkingen komen van beide kanten. En ook aan beide kanten zitten gewone mensen, die met inhoud kunnen discussieren over het onderwerp zonder elkaar meteen te beledigen.


Ik vind het ook idioot om iedere voorstander van Zwarte Piet af te doen als racist. En ook heel naar, dus dat ben ik volledig met je eens. Je mag niet zomaar een ander die stempel geven, want het is een serieuze beschuldiging en geen fijn stigma. In dat opzicht hebben beide 'kampen' (want dat lijkt het inmiddels te zijn geworden) niet voor elkaar onder gedaan tijdens de intocht. Triest. Ik vind het domweg te ver gaan dat als ik kan onderbouwen met argumenten die verder reiken dan een onderbuikgevoel of angst, waarom ik iets vind; dit niet zomaar van tafel geveegd hoeft te worden met dat ik me aanstel en als het me niet bevalt lekker terug moet gaan naar m'n eigen land. Voor de wet ben ik namelijk net zo Nederlands als degene die zoiets tegen mij zegt. Dat is mijn punt; niets meer of minder. :)
<<

Anoniem321

Bericht 17 Nov 2014 12:58

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Ik heb ook het idee dat zwarte piet voor sommige voorstanders een symbool is voor de Nederlandse cultuur die in de ogen van die mensen steeds meer wordt verdrongen door de 'oprukkende' allochtonen.
Dus even heel simpel gezegd: er staat al een moskee in mijn straat, ik hoor iedere week de muezzin al door de wijk schallen, en nu willen 'ze' zwarte piet ook nog van me afpakken? (terwijl dit uiteraard nergens op slaat, en even voor de duidelijkheid: dit is niet mijn mening!)
Ik hoor deze geluiden helaas in mijn omgeving.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 17 Nov 2014 13:05

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Als ze Zwarte Piet niet meer zwart maken, maar alleen zwarte vegen geven, scheelt dat al een hoop denk ik.
En dan klopt het schoorsteenverhaal ook nog.
Overigens zijn er ook donkere mensen die de discussie onzin vinden en zich absoluut niet gediscrimineerd voelen.
Ik denk dat het eigenlijk maar een klein deel van de getinte mensen is, die er problemen mee hebben.
Op mijn werk heb ik ook een paar Surinamers en Antillianen als collega, en die lachen erom en zien Zwarte piet als een gekke geschminkte Nederlander met blauwe ogen die kinderen vermaakt. Die zeggen ook dat die hardcore tegenstanders juist voor racisme zorgen in Nederland (zoals al die dingen op Facebook dat ze terug moeten naar eigen land), omdat ze zo'n stampij maken erover.
Dus van mij mogen ze Zwarte Piet gewoon aanpassen en niet meer helemaal zwart schminken, maar roetvegen geven.
Helemaal afschaffen zou ik jammer vinden, puur omdat ik vroeger zo genoot van het Sinterklaasfeest. Ik heb een donker iemand ook nooit als een Zwarte Piet gezien of benoemd, dat stond voor mij helemaal los van elkaar.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem313

Bericht 17 Nov 2014 13:07

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Plum schreef:Maar waarom is het alle andere jaren dan wel altijd zo geweest, een zwarte piet? Nooit ophef over geweest? Is dit nu gekomen door een incident, een donker persoon die werd aangezien als zwarte piet?
Meelopers die dachten 'ja eigenlijk is zwarte piet beledigend voor ons'



Plum, ten eerste: die geluiden zijn er al jaren. kijk hier maar eens, Sesamstraat in 1987.
https://www.youtube.com/watch?v=m3s1RcSK3sg

Ten tweede: zelfs al was het zo dat dit een nieuwe discussie was, dan vind ik het onvriendelijk om mensen te bestempelen als meelopers. Discussies worden altijd aangezwengeld door een of enkele mensen. Mensen gaan er daardoor over nadenken, of durven iets uit te spreken wat ze voorheen niet deden. Om het voorbeeld van vrouwenstemrecht er maar eens in te gooien: toen waren er ook mensen die pas nadat anderen het agendeerden, ervoor uit kwamen dat ze dat ook een goed idee vnden. Zijn dat dan meelopers? Een term gebruiken die zo'n negatieve connotatie heeft is nergens voor nodig in deze context.
<<

Anoniem313

Bericht 17 Nov 2014 13:08

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Milou schreef:Overigens zijn er ook donkere mensen die de discussie onzin vinden en zich absoluut niet gediscrimineerd voelen.


Ja natuurlijk! En evenzo zijn er blanke mensen die graag zouden zien dat Zwarte Piet een andere kleur krijgt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Nov 2014 13:24

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Grappig om dat fragment te zien. Ik vind dat zeker wel interessant beeldmateriaal in deze discussie. Inderdaad ook goed om te zien dat het toen ook al speelde.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Plum

Kwebbel

Berichten: 451

Geregistreerd: 09 Sep 2013 12:33

Bericht 17 Nov 2014 13:37

Re: Rellen bij Sinterklaas intocht...

Caulfield schreef:
Plum schreef:Maar waarom is het alle andere jaren dan wel altijd zo geweest, een zwarte piet? Nooit ophef over geweest? Is dit nu gekomen door een incident, een donker persoon die werd aangezien als zwarte piet?
Meelopers die dachten 'ja eigenlijk is zwarte piet beledigend voor ons'



Plum, ten eerste: die geluiden zijn er al jaren. kijk hier maar eens, Sesamstraat in 1987.
https://www.youtube.com/watch?v=m3s1RcSK3sg

Ten tweede: zelfs al was het zo dat dit een nieuwe discussie was, dan vind ik het onvriendelijk om mensen te bestempelen als meelopers. Discussies worden altijd aangezwengeld door een of enkele mensen. Mensen gaan er daardoor over nadenken, of durven iets uit te spreken wat ze voorheen niet deden. Om het voorbeeld van vrouwenstemrecht er maar eens in te gooien: toen waren er ook mensen die pas nadat anderen het agendeerden, ervoor uit kwamen dat ze dat ook een goed idee vnden. Zijn dat dan meelopers? Een term gebruiken die zo'n negatieve connotatie heeft is nergens voor nodig in deze context.


Waarschijnlijk heb ik het dan nooit meegekregen.
Het was meer dat ik me afvroeg hoe dit vorig jaar zo sterk in opkomst kwam. Bedoelde het woord meelopers iig niet zo negatief, tuurlijk durven andere mensen sneller hun mening te geven als eentje begint.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers