Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zou jij dit doen? Geld geven aan iemand die dat vraagt.

<<

Anoniem122

Bericht 09 Nov 2014 19:57

Re: Zou jij dit doen? Geld geven aan iemand die dat vraagt.

Nougat schreef:
Marsy31 schreef:Ik vind het bijzonder dat iets wat in het algemeen over de Nederlandse cultuur wordt gezegd, hier als persoonlijke aanval wordt gezien en er voorbeelden bij worden gehaald om dit te onderstrepen. Ik zeg niet dat ik jou indivdualitisch vind Nougat, of wie dan ook anders. Ik mag van harte hopen dat je voor je naasten zorgt en dat vind ik eigenlijk niet eens noemenswaardig, zo normaal vind ik dat. Het is een cultuur en een mentaliteit die gewoon afwijkt van andere culturen, in zowel positieve (directheid, trots op het land wat tot uiting komt bij voetbal of K'dag en nog vele voorbeelden) maar ook als negatieve (meer op zichzelf gericht, in hokjes denken, minder respect) zin. En ik zie het onder mijn neus steeds meer veranderen. Ben hier nu bijna 2,5 jaar niet geweest en Nederland is NOG meer op zichzelf gericht.

Ik vind het vieren van een nationale feestdag, zoals Koningsdag en het trots zijn op het nationale voetbalteam, nou niet bepaald typisch Nederland, of getuigen van een typische cultuur. Ieder land heeft zo zijn feestdagen en is trots op het voetbalteam. Dat zijn nu juist dingen die de cultuur in Nederland niet onderscheiden van andere culturen. De negatieve dingen die je noemt heb ik serieus nog nooit eerder gehoord en ik vind het vreemd om te zien dat jij nu pretendeert dat jouw mening een algemene waarheid is.


Ben ik niet met je eens. NL onderscheidt zich daarin echt wel, juist omdat het altijd zo extreem is tijdens bijvoorbeeld het WK, de OS, of dingen als Koningsdag.
Dat gaat veel verder dan in de meeste andere landen. Denk maar aan de Oranje campings en het Holland Heineken Huis.
<<

Anoniem125

Bericht 09 Nov 2014 20:01

Re: Zou jij dit doen? Geld geven aan iemand die dat vraagt.

Ik was tijdens het vorige WK in Afrika en wat ik daar heb gezien overtrof het Nederlandse enthousiasme ruimschoots. Ik ben ook bij andere grote vieringen geweest in het buitenland en moet je toch teleurstellen: ook in andere landen is het net zo extreem en vaak nog grootschaliger en uitbundiger.
<<

Anoniem122

Bericht 09 Nov 2014 20:03

Re: Zou jij dit doen? Geld geven aan iemand die dat vraagt.

Ok wat jij wilt.
<<

Anoniem127

Bericht 09 Nov 2014 20:22

Re: Zou jij dit doen? Geld geven aan iemand die dat vraagt.

Nougat schreef:
Twellie schreef:Dat van Maleisie en je telefoon kwijt zijn klopt niet, net alsof de meerderheid van de mensen in wat voor een land ter wereld dan ook geneigd is tot stelen. Overal zijn gelukkig nog meer eerlijke mensen dan oneerlijke. En Maleisie staat trouwens bekend als een veiliger land met minder criminaliteit dan Nederland, ook vanwege de zeer strenge straffen.

Haha, nou mijn ervaring is toch werkelijk anders. Ik sliep daar in een hostel en daar werd zeer veel gewaarschuwd tegen zakkenrollers. Je kan daar echt niet gewoon met een tas aan je schouder lopen. Ik sprak regelmatig met andere reizigers en het was verbazingwekkend hoeveel verhalen van beroving je daar hoorde. Iedere dag kwam er wel iemand 'thuis' met een verhaal over dat hij/zij beroofd was. Het is daar echt aan de orde van de dag.


Ja oke, binnen een bepaald gebied van een bepaalde stad waar jij beperkte tijd aanwezig was. Dat klinkt al heel anders.
<<

Anoniem125

Bericht 09 Nov 2014 20:24

Re: Zou jij dit doen? Geld geven aan iemand die dat vraagt.

Klopt, ik heb het inmiddels wat meer genuanceerd.
<<

Anoniem125

Bericht 09 Nov 2014 20:30

Re: Zou jij dit doen? Geld geven aan iemand die dat vraagt.

Ik denk trouwens wel dat het veel uitmaakt met welke landen je Nederland qua veiligheid vergelijkt. Als je ook door grote delen van India en Afrika hebt gereisd, dan krijg je hier wel een ander perspectief op. Nee, we hebben het niet zo slecht in Nederland, daarvan ben ik juist overtuigd geraakt door al mijn reizen.
<<

Anoniem185

Bericht 10 Nov 2014 01:00

Re: Zou jij dit doen? Geld geven aan iemand die dat vraagt.

Nou één troost; aan die verzorgingsstaat komt heel snel een einde.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Nov 2014 10:19

Re: Zou jij dit doen? Geld geven aan iemand die dat vraagt.

Vergeleken met Afrika en India hebben wij natuurlijk gewoon een verzorgingsstaat, ook met de bezuinigingen en de grotere eigen verantwoordelijkheid.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem125

Bericht 10 Nov 2014 10:38

Re: Zou jij dit doen? Geld geven aan iemand die dat vraagt.

Precies. Ik moet wel vaak lachen om de mensen hier in Nederland, die kennelijk geen idee hebben hoe goed ze het eigenlijk hebben en hoe het er in andere delen van de wereld aan toe gaat. Misschien weten ze het wel, omdat ze er ooit eens iets over hebben gezien op televisie, maar echt doordringen gebeurt bij de meeste mensen pas als je daadwerkelijk zelf de confrontatie hebt gehad met honger/armoede/onveiligheid.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron