Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Jij in de consumptiemaatschappij

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 07 Nov 2014 08:09

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik weet eigenlijk niet hoe ik hier in sta. Ja ik ga graag op vakantie maar ik wil het bedrag wel graag redelijk houden. Kleding van mij en de meiden is echt niet altijd van een (duur) merk, vaak zat komt de kleding van de meiden van de wibra of de hm vandaan. Mijn kleding is regelmatig van de sting of only/vero modo. Ik wil niet veel geld kwijt zijn voor een vest, maar aan de andere kant denk ik dan ook wel weer, dat ik iets meer kan kopen als ik dus wat kies van de goedkopere merken. Maar ik koop dat dan niet voor de mensen in mijn omgeving, maar ik vind het gewoon leuk om kleding te kopen.

Ik kan makkelijk spullen weg doen en opruimen. Ik probeer het verkopen of ik geef het aan het goede doel of aan vrienden/kennissen. Maar daar in tegen, nu de sinterklaas tijd en de kerst er aan komt vind ik dat wel echt een leuke tijd om mijn kinderen te verwennen met kado's en doe ik dat dus ook. Lang niet altijd dure kado's maar vaak wel veel kado's :)

Dagjes weg vind ik leuk om te doen ik denk dan altijd dat ik ff op zoek moet gaan naar een kortingscode, maar als ik die na een kwartiertje zoeken niet heb gevonden ga ik als nog gewoon wel.

Ik sta dus denk ik een beetje in het midden.
:heart: :heart: 2011
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 07 Nov 2014 08:25

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik kan heerlijk wegdromen over rijk zijn en alles kunnen kopen wat ik tegenkom, maar in de praktijk word ik daar denk ik niet gelukkiger van. Ik hecht er ook geen bepaalde waarde aan, aan spullen en gadgets en kleding.
Ik heb nu toevallig sinds kort een iPad omdat ik die van mijn werk heb gekregen en daar ben ik heel erg blij mee, maar als ik hem niet gratis had gekregen had ik er geen een gekocht. Ik heb thuis een mooie smart-tv en daar ben ik blij mee, maar we hebben hem alleen omdat mijn vriend hem persé wilde. Het kan mij eerlijk gezegd niet zoveel schelen wat voor tv we hebben.
Ik koop ook altijd heel graag nieuwe kleding, maar ben net zo blij met een vestje van de action van 4 euro als met dure merkkleding. Misschien nog wel blijer trouwens, omdat ik een goed gevoel krijg van leuke spullen scoren voor een klein prijsje.

Nee, ik denk niet dat ik echt mee doe met de consumptiemaatschappij. Ik ben zeker geen consuminderaar, maar ik hoef absoluut niet altijd nieuwe spullen te hebben. Zoals Marin het omschrijft, dat ze altijd het gevoel heeft dat ze meer meer meer wil, dat herken ik helemaal niet.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 07 Nov 2014 09:09

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik heb ook een iPad, gekregen. Zou die nu stuk gaan, dan zou ik denk ik wel een nieuwe kopen, dat dan weer wel. Maar toen ik m`n iPad kreeg, wilde ik er ook een hoes bij. Toen zag ik 'echte' hoezen voor €30 of €40, maar dat vind ik dan echt veel te duur. Dus ik heb op Ebay een hoes opgezocht, €3. En zo doe ik dat eigenlijk met heel veel dingen. Dat soort 'luxe' en onnodige dingen wil ik absoluut niet teveel geld aan uitgeven.

Een wasmachine daarentegen of zoiets belangrijks, dat maakt me weer niets uit wat zo`n ding kost. Als we een nieuwe wasmachine moeten, dan komtie er dezelfde dag nog en het maakt me niet uit of zo`n ding dan €300 of €900 kost. Maar ik ben ontzettend dankbaar dat het gewoon kan. Dat ik me geen zorgen hoef te maken dat we een kapot apparaat niet zouden kunnen vervangen.
<<

Anoniem114

Bericht 07 Nov 2014 09:53

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ja maar een wasmachine is toch ook gewoon nodig? Ik vind dat niet een bijzondere uitgaven of zo, of iets waarmee je kunt pochen of pronken. "Check it out, zilverkleurige knoppen. Uhhu, en een digitaal klokje. Hell yeah!" (hoewel ik serieus heel blij ben met onze wasmachine met timer en de wasmachine die ik bij m'n moeder had gekocht, had een heel leuk geluidje)

Een consumpiemaatschappij draait in mijn ogen om overdreven goederen hebben maar ook diensten inhuren (schoonmaakster e.d.) om daarmee toch een beetje te pronken of pochen en jezelf groter te maken dan je bent. En dan denk ik vooral aan van die opgeschoten pubers, op dure scooters, maar zonder helm (kan niet met 't haar natuurlijk) de nieuwste mobieltjes en dikke horloges. 't Is één en al façade ophouden, het vertoon wordt de norm dan. Want bij dat dikke horloge, hoort geen broek van de Zeeman. En een broodje pindakaas op school eten is dan ook cheap, dus haal je gewoon wat in de kantine of bij de bakker om de hoek en zo wordt alles verplaatst en erger en groter.

Je kunt best een hoop gadgets hebben! Heel veel van die troep ís ook leuk, ik vind 't nog steeds speelgoed voor volwassenen.. Maar je kunt het hebben en 'tentoonstellen' of gewoon in de kast hebben liggen alsof 't een boek is en af en toe gebruiken. Want laten we wel zijn, heel veel gadgets horen er tegenwoordig gewoon bij. Je bent niet bijzonder als je een iPad hebt of zo en lezen in een boek is ouderwets, want wie heeft er nou geen ereader?
<<

Anoniem81

Bericht 07 Nov 2014 09:56

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik heb geen e reader!

Maar ik vind boeken en neuzen in de bieb dan ook heerlijk, zou dat niet willen vervangen voor electronica.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Nov 2014 09:58

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik lees zowel echte boeken als boeken op de tablet. Een boek op de tablet is goedkoper, daarom kies ik daar vaker voor, plus dat ik het fijn vind om gewoon op vrijdagavond zin te hebben om een nieuw boek te kopen en het dan meteen te kunnen lezen, maar ik vind het ook nog wel fijn om een echt boek te lezen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem114

Bericht 07 Nov 2014 10:02

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Haha ik heb trouwens zelf ook geen ereader hoor. Ik lees wel eens wat op m'n tablet, maar ik verzamel boeken. Maar ik hoor in mijn omgeving echt te vaak waarom ik nog boeken lees. Voor m'n verjaardag heb ik ook om een boekenbon gevraagd, werd k raar aangekeken.
<<

Anoniem81

Bericht 07 Nov 2014 10:03

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Boeken kopen doe ik eigenlijk nooit, vind dat zo zonde als ik ze ook in de bieb kan lenen. Dan lees ik een gekocht boek en dan ligt het maar weer te liggen in huis.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Nov 2014 10:04

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik lees boeken wel vaak meerdere keren.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 07 Nov 2014 11:11

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Elliot schreef:Ik kan heerlijk wegdromen over rijk zijn en alles kunnen kopen wat ik tegenkom, maar in de praktijk word ik daar denk ik niet gelukkiger van. Ik hecht er ook geen bepaalde waarde aan, aan spullen en gadgets en kleding.
Ik heb nu toevallig sinds kort een iPad omdat ik die van mijn werk heb gekregen en daar ben ik heel erg blij mee, maar als ik hem niet gratis had gekregen had ik er geen een gekocht. Ik heb thuis een mooie smart-tv en daar ben ik blij mee, maar we hebben hem alleen omdat mijn vriend hem persé wilde. Het kan mij eerlijk gezegd niet zoveel schelen wat voor tv we hebben.
Ik koop ook altijd heel graag nieuwe kleding, maar ben net zo blij met een vestje van de action van 4 euro als met dure merkkleding. Misschien nog wel blijer trouwens, omdat ik een goed gevoel krijg van leuke spullen scoren voor een klein prijsje.

Nee, ik denk niet dat ik echt mee doe met de consumptiemaatschappij. Ik ben zeker geen consuminderaar, maar ik hoef absoluut niet altijd nieuwe spullen te hebben. Zoals Marin het omschrijft, dat ze altijd het gevoel heeft dat ze meer meer meer wil, dat herken ik helemaal niet.


Precies wat Elliot zegt eigenlijk.
Ik heb mijn iPad ook van het werk gekregen en heb hem mogen houden nu ik er niet meer werk, maar had hem anders niet gekocht (en nu kan ik hem niet meer missen).
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Anoniem104

Bericht 07 Nov 2014 13:07

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

.
Laatst gewijzigd door Anoniem104 op 09 Dec 2014 09:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem74

Bericht 07 Nov 2014 13:16

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

ik zie het kopen met korting niet als consuminderen, meer als op je geld letten....
wanneer je zou consuminderen, zou je het niet kopen
<<

Anoniem125

Bericht 07 Nov 2014 13:26

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik hecht weinig waarde aan spullen. Ik ga dan ook nooit 'shoppen'. Het verbaast mij hogelijk dat voor zoveel vrouwen dat winkelen echt hun grootste hobby is, hetgeen ze het leukst vinden om te doen. Ik vind dat erg oppervlakkig. Ik hecht wel aan kwaliteit. Ik heb liever 3 broeken in de kast liggen die echt van goede kwaliteit zijn, dan 20 broeken die het allemaal net niet zijn. Als ik eens wat koop, iets dat niet vaak voorkomt, kies ik dus wel voor kwaliteit, met dat soort spullen doe ik vaak wel tien jaar lang!

Verder vind ik de inrichting van mijn huis ook niet belangrijk. Al hebben we er geld voor, ik koop eigenlijk nooit iets nieuws voor het huis, alleen als het echt nodig is, maar dat is niet vaak. Straks als we in het nieuwe huis wonen, zullen we wel even investeren in een goede eettafel, maar ik ga ervan uit dat we met die tafel dan ook zeker 20 of 30 jaar zullen doen. Dat is gewoon onze mentaliteit, waarom iets wegdoen dat nog goed is. Ik koop ook veel tweedehands, omdat er al zoveel spullen zijn op de wereld dat ik het overbodig vind om nieuw te kopen.

Ik waardeer geld wel, in de zin dat ik het als een luxe ervaar om geen zorgen te hebben om geld, ik hoef in de supermarkt niet na te denken of ik wel 2 avocado s zal kopen, of walnoten omdat die wel duur zijn, ik koop gewoon wat gezond is en wat ik lekker vind.

Maar dat hele gedoe van mensen die hun hele leven alleen maar keihard werken, om maar zoveel mogelijk geld te verdienen om daar weer spullen van te kunnen kopen, daar kan ik me niet mee identificeren. Ik besteed mijn leven liever aan het nastreven van mijn ambities of deze nu geld opleveren of niet en het tijd doorbrengen met de mensen waar ik het meest van hou.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 07 Nov 2014 13:29

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ig-Nore schreef:ik zie het kopen met korting niet als consuminderen, meer als op je geld letten....
wanneer je zou consuminderen, zou je het niet kopen


Ik zie dat eigenlijk ook zo. Ik ben zelf trouwens slecht in consuminderen. Ik koop echt niet heel veel spullen want ik houd niet van veel spullen in huis en in de kasten. Maar als ik iets graag wil hebben dan koop ik het wel en kijk ik niet echt naar de kosten. Dit gaat trouwens wel met fases. Toen ik begin 20 was shopte ik vaak en had ik veel kleding, make-up, etc. Ik hechtte toen ook veel meer waarde aan merken dan nu. Nu koop ik minder maar wel kwalitatief goede spullen. Ik heb bijvoorbeeld leren laarzen nu 5 jaar gedragen en zijn nu echt aan vervanging toe. Dan koop ik weer relatief dure laarzen maar wel met de wetenschap dat ik hier weer 5 jaar mee ga doen.
Laatst gewijzigd door Isabel_ op 07 Nov 2014 13:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem125

Bericht 07 Nov 2014 13:32

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik vind het vaak hilarisch als mensen van die koopjesjagers zijn. Ik denk heel vaak: weet je pas wat echt goedkoop is? Dat hele product gewoon Niet kopen. Zo stom vind ik dat dan. Mensen laten zich vaak heel erg meeslepen door kortingen, terwijl ze beter die hele winkel niet in hadden kunnen gaan.
<<

Anoniem86

Bericht 07 Nov 2014 13:34

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Nougat schreef:Ik vind het vaak hilarisch als mensen van die koopjesjagers zijn. Ik denk heel vaak: weet je pas wat echt goedkoop is? Dat hele product gewoon Niet kopen. Zo stom vind ik dat dan. Mensen laten zich vaak heel erg meeslepen door kortingen, terwijl ze beter die hele winkel niet in hadden kunnen gaan.


Hoezo is dat stom dan? Ik ben ook gek op koopjes, maar koop het alleen als ik er wat aan heb en het nodig heb, en door het goedkoop te kopen, bespaar ik geld om weer andere dingen van te kunnen doen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 07 Nov 2014 13:36

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik ben ook een koopjesjager, maar alleen bij producten die ik nodig heb. Bijvoorbeeld als ik shampoo nodig heb, dan kijk ik vaak even in de folders of mijn merk ergens in de aanbieding is.
Het is niet zo dat ik ineens een tv ga kopen omdat er toevallig 50 euro korting op tv's wordt gegeven bij de Media Markt.

Dus ik herken me niet in wat jij zegt over koopjesjagers Nougat.

♥♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Nov 2014 13:37

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Pippa schreef:
Nougat schreef:Ik vind het vaak hilarisch als mensen van die koopjesjagers zijn. Ik denk heel vaak: weet je pas wat echt goedkoop is? Dat hele product gewoon Niet kopen. Zo stom vind ik dat dan. Mensen laten zich vaak heel erg meeslepen door kortingen, terwijl ze beter die hele winkel niet in hadden kunnen gaan.


Hoezo is dat stom dan? Ik ben ook gek op koopjes, maar koop het alleen als ik er wat aan heb en het nodig heb, en door het goedkoop te kopen, bespaar ik geld om weer andere dingen van te kunnen doen.


Gewoon omdat ze weer even wil zeggen wat er stom is aan anderen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem125

Bericht 07 Nov 2014 13:37

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Het is slim als je bijvoorbeeld altijd koffie koopt van een bepaald merk en je slaat een paar pakken in die 1 euro goedkoper zijn, daarmee bespaar je. Maar wat je vaak ziet gebeuren is dat mensen spullen kopen die ze niet nodig hebben en dan heel trots zijn dat ze gebruik hebben kunnen maken van een goede aanbieding, terwijl ze beter het product in het geheel niet hadden kunnen aanschaffen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 07 Nov 2014 13:38

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Dat zie ik helemaal niet vaak gebeuren. Grappig, soms vraag ik me wel eens af in wat voor wereld jij je begeeft.

♥♥
<<

Anoniem86

Bericht 07 Nov 2014 13:39

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Stop toch eens met altijd voor/namens anderen te denken, en te bekritiseren.
<<

Anoniem125

Bericht 07 Nov 2014 13:42

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Denk aan een programma als een dubbeltje op zijn kant. Ze kopen dan bijvoorbeeld 6 grote flessen frisdrank in de aanbieding en zijn dan heel trots dat ze op de aanbiedingen letten, terwijl ze beter helemaal die frisdrank niet kunnen kopen. Die denkstap is voor veel mensen lastig om te maken.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 22:33

Bericht 07 Nov 2014 13:44

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik ben absoluut niet materialistisch, in de zin dat ik niets geef om nieuwe dingen. Maar ik geef wel heel veel om de spullen die ik al heb. De tas die ik 5 jaar geleden voor 50 cent kocht bij de kringloopwinkel ging bijvoorbeeld stuk. Feitelijk gezien is de waarde van dat ding absoluut 0, maar ik vind het een ideale tas en vrijwel alle tassen in winkels vind ik lelijk, onpraktisch of te duur. Dus ik heb de tas maar gerepareerd, kostte 5 euro aan materialen en ongeveer 3 uur werk, wat ik het absoluut waard vind.

Ik zal wel moeten consuminderen, want ik heb gewoon veel te weinig geld om echt te kunnen leven in Scandinavië, maar als ik het geld zou hebben, zou ik niet eens heel veel veranderen. Ik zou duurdere wijn kopen, waar ik de volgende dag minder hoofdpijn van heb. Ik zou vaker gaan zwemmen, wat ik erg leuk vind, maar 6 euro per keer vind ik belachelijk duur. En ik zou een (wellicht online) abonnement nemen op de Volkskrant. Meer wensen heb ik eigenlijk niet.
<<

Anoniem125

Bericht 07 Nov 2014 13:52

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik hecht aan sommige dingen die geld kosten wel waarde, zo ga ik graag uit eten. Eten is mijn passie, het is een van de dingen in het leven waar ik intens van kan genieten. De smaken, de geuren, de structuur van het eten, ik ben echt een foodie. Uit eten gaan naar een goed restaurant met mensen die mij dierbaar zijn, is dan ook een van mijn favoriete dingen om te doen. Net sls zelf uitgebreid koken voor vrienden en familie. Voor mij draait dat niet om materialisme, maar om de hele belevenis, het samenzijn, het gebruiken van je zintuigen, het voelen dat je leeft. Net als met reizen. Ik doe dat niet om mijn status te verhogen, maar omdat ik oprecht geïnteresseerd ben in hoe het er op andere delen van de wereld aan toegaat. Voor mij zijn die dingen dus niet te vergelijken.
<<

Anoniem73

Bericht 08 Nov 2014 13:53

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Nou eigenlijk wat suzan zegt. Ik ga vaak voor het duurdere omdat de kwaliteit ook beter is.
Ooit zijn wij voor een goedkopere platte tv gegaan. Voor een paar honderd euro meer hadden we een televisie kunnen kopen die vele male zuiniger is.
voorderest doe ik er niet echt aan mee. Sinterklaas en kerst is nooit overdreven duur of veel. Mijn dochter vind het leuker om meerdere kleine kadoos uit te pakken dan bv 2 hele grote/duren.
Ik ben zelf helemaal niet zo. Heb een vrij simpele auto en dat soort dingen.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers