Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Jij in de consumptiemaatschappij

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Nov 2014 19:10

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Merkloos is denk ik: van een grote winkelketen, alleen bij die winkelketen te koop en niet al te duur.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 06 Nov 2014 19:34

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Wij gaan niet echt mee in de consumptiemaatschappij. Uitjes worden hier gepland dmv kortingsbonnen, uiteten doen we vaak zelfs dmv veilingssites. Kleding wordt vrijwel altijd in de uitverkoop gekocht en Sinterklaascadeaus begin ik in augustus al mee, budget van ongeveer 60-75 euro maximaal.

Maar aan de andere kant hebben we hier wel 2 tv's, een ipad, beiden een mobiele telefoon die iedere 2 jaar vervangen wordt. Maar allemaal in de aanbieding gekocht, ik kan me niet heugen dat ik ergens nog een keer de volle prijs voor heb betaald. Ik word er door vrienden om uitgelachen omdat ze vinden dat ik doorsla, maar ik vind het op deze manier een sport en uitdaging voor mezelf. Waarom ergens de volle prijs voor betalen als ik met een beetje zoeken een flinke korting kan krijgen.

Mbt Sinterklaas en het verschil in cadeaus, daar maak ik me niet druk om. Ieder heeft z'n eigen budget en we zullen vast later wel de vraag krijgen waarom de andere kindjes in de klas grotere cadeaus krijgen. Maar daar verzin ik tegen die tijd wel een antwoord op.
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Anoniem119

Bericht 06 Nov 2014 19:39

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Fearie, juist die kortingsbonnen en websites vind ik een voorbeeld van de consumeringsmaatschappij. Natuurlijk krijg je er als consument korting door, wat gunstig is maar juist door dit soort acties geef je uiteindelijk misschien meer geld uit dan wanneer die kortingsbonnen er niet zijn. Uiteindelijk stimuleert het consumerisme alleen maar meer denk ik, juist omdat je meer meer meer voor minder minder minder wilt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Nov 2014 19:46

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Dat ligt eraan: als je bij elke actie meteen denkt: ja, dat wil ik, en het dan aanschaft puur omdat je er korting op krijgt, zonder dat je het eigenlijk wilde hebben, dan wel. Dat is een beetje zoals bij die hoofdpersoon van Shopaholic die allemaal dingen die ze niet nodig heeft bij de drogist koopt omdat ze dan gratis punten krijgt, waarvoor ze dan weer een fles parfum koopt die ze niet eens echt lekker vindt. Als het iets is wat je toch al wilde en je gaat daarvoor bewust op zoek naar kortingsacties, bonnen, et cetera, dan niet. Dan vind ik het alleen maar prijsbewust om op dat soort acties te letten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem74

Bericht 06 Nov 2014 19:53

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik neem steeds meer en meer afstand hiervan.

Op het moment zit de auto vol met speelgoed en babyspul, gaat zo meteen allemaal naar een beurs. Hopelijk houd ik er nog iets aan over, maar ik ben mooi af van die troep. Ik ben ook echt heel doelbewust door het huis gelopen...wat wordt niet gebruikt en kan weg.

Ik koop ook geen onzintroepjes meer, bij action en weet ik walt voor winkels. Qua kleding alleen het nodige, qua speelgoed komen van die flutdingen het huis niet meer in.

Ik vind het heerlijk, geeft zoveel meer rust in huis en in het hoofd. En, het is fijner voor de portemonnee :)
<<

Fiene

Bericht 06 Nov 2014 21:00

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Aan de ene kant ben ik 'gevoelig'' voor winkels zoals de Action, hoeveel rommel en troep ik daar eigenlijk koop af en toe. Is het niet voor mezelf dan voor de kinderen of de klas.

Verder interesseren dure merkdingen zoals kleding me echt totaal geen ene moer. Mijn kinderen krijgen geen dure merkkleding en wijzelf dragen zoiets ook niet.

Met Sinterklaas vind ik het gewoon wel erg leuk om de kinderen te verwennen, maar aangezien wij al erg veel speelgoed hebben en ze beiden vroeg in het jaar weer jarig zijn wordt het wel minder.
<<

Anoniem81

Bericht 06 Nov 2014 21:05

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Als ik dit zo lees kan ik aan de ene kant wel weer een steekje van jaloezie voelen als ik verhalen lees van ChiQ en Marin. Een huis kunnen kopen met een tuin voor mijn kinderen is ook wel een droom voor mij ipv deze bovenwoning. Maar aan de andere kant hecht ik wel steeds minder aan materiële zaken en vraag ik me af of mijn kinderen nou echt gelukkiger zouden zijn in een ander huis, ze weten ook niet beter.
<<

Anoniem119

Bericht 06 Nov 2014 21:16

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Zolang je kindjes maar een warm thuis hebben, Stof, dat is veel belangrijker. Maar ik snap je hoor. Ik vind het zelf ook lastig. Ik word blij van mooie dingen, voel me gezegend door alle mogelijkheden en ik vertel graag over al het moois. Maar anderzijds wil ik ook niet opscheppen. Wat ik zeg: Ik vind status wel belangrijk, ik vind het leuk dat we straks in een prachtig huis wonen maar ik wil niemand daar een naar gevoel door geven. Dat is niet mijn intentie. Ik ben oprecht niet iemand die op mensen neerkijkt als ze minder hebben of minder luxe kunnen leven. Waarom zou ik? Zo zit ik totaal niet in elkaar. Ik word blij van pronken met mooie dingen maar niet ten koste van anderen. Snap je. Maar dat vind ik soms best moeilijk. Zo ook op mijn werk bijvoorbeeld. Iedereen heeft wel gehoord dat we een huis hebben gekocht, en ik ben zo super enthousiast. Dus dan wil ik het delen met m'n collega's die ik dagelijks spreek en met me meeleven. Maar ik weet ook dat m'n collega's veel en veel kleiner wonen. Ik durf dan dus niet de Funda link te laten zien want dan zien ze de prijs en dat vind ik onnodig en ben bang dat er geroddel over komt en ik schaam me er ergens voor. Maar anderzijds ben ik vet blij en wil ik wel fotos laten zien. Uiteindelijk heb ik wat foto's op m'n telefoon gezet, zodat ik die Funda link kon omzeilen. Ik denk dat ik graag pronk uit enthousiasme maar niet opschep. Dat vind ik ongemakkelijk en wil niet anderen een vervelend gevoel er over geven, snap je?
Laatst gewijzigd door Anoniem119 op 06 Nov 2014 21:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Fiene

Bericht 06 Nov 2014 21:21

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik vind ook helemaal niet dat jij pronkt met wat je hebt en kunt Marin, juist helemaal niet.

Chiq trouwens ook niet.

Ik zou willen dat ik gewoon 'zonder nadenken'' alles kon kopen wat ik zou willen.
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 06 Nov 2014 21:23

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Marin schreef:Fearie, juist die kortingsbonnen en websites vind ik een voorbeeld van de consumeringsmaatschappij. Natuurlijk krijg je er als consument korting door, wat gunstig is maar juist door dit soort acties geef je uiteindelijk misschien meer geld uit dan wanneer die kortingsbonnen er niet zijn. Uiteindelijk stimuleert het consumerisme alleen maar meer denk ik, juist omdat je meer meer meer voor minder minder minder wilt.


Het is misschien wel een voorbeeld, maar ik ben inmiddels niet meer gevoelig voor al die aanbiedingen. Ik bekijk of ik het nodig heb, ja of nee en kijk dan of ik het goedkoop kan krijgen via een site/veilingssite. Ik geef dus niet meer uit als dat ik normaal zou doen, eerder minder. We gaan af en toe uit eten en ipv dan € 100 kwijt te zijn voor een avondje uit zijn we dan maar € 60 kwijt.
Hetzelfde doen we ook als ik een hotel boek voor bijvoorbeeld Disney, ipv € 300 voor een hotel te betalen kan ik een weekend boeken voor € 150. Toch weer een besparing van geld en tis niet dat we vervolgens 2x gaan.
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Anoniem124

Bericht 06 Nov 2014 21:27

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik houd van mooie spullen, mooie kleding, gadgets. Maar ik kick er niet op en hecht ook niet echt aan status geloof ik.

Ik vind mooie kleding wel heel leuk en verzorgd uiterlijk. Maar mijn huis is bijvoorbeeld niet top gestyled. Ook is mijn auto een dure maar altijd vol met rotzooi.

Ik zit er tussenin denk ik.
<<

Anoniem81

Bericht 06 Nov 2014 21:28

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Tuurlijk, ik snap je volkomen. Heerlijk van genieten.
Maar ik vind hier niet dat er meiden zijn die enorm pronken met hun luxe of bezittingen, noem jullie meer omdat het in dit topic ter sprake kwam.

Voor mij zijn mijn kinderen mijn rijkdom, en ik kreeg er spontaan 2 terwijl anderen na jaren en soms blijvend met lege handen staan. Dan sta ik ook te pronken en soms te klagen terwijl de ander er alles voor over zou hebben om ook een kindje te hebben.
<<

Anoniem193

Bericht 06 Nov 2014 21:33

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Stofzuiger: voor de kinderen maakt het echt niks uit waar je woont. Mijn man en ik zouden ook graag willen verhuizen de muren komen op ons af in de winter. Maar dochter zegt wekelijks dat ze zo blij is met ons huis en dat ze echt geen ander huis wil. Wij hebben wel een grote tuin, maar de slaapkamers zijn kleiner dan in onze vroegere flat.
<<

Anoniem119

Bericht 06 Nov 2014 21:34

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Charles schreef:Ik houd van mooie spullen, mooie kleding, gadgets. Maar ik kick er niet op en hecht ook niet echt aan status geloof ik.

Ik vind mooie kleding wel heel leuk en verzorgd uiterlijk. Maar mijn huis is bijvoorbeeld niet top gestyled. Ook is mijn auto een dure maar altijd vol met rotzooi.

Ik zit er tussenin denk ik.


Maar je hebt wel een vet leuk gestyled huis. En inderdaad een mooie auto die ik ook wel zou willen, maar ik mag niet eens rijden :palm: hahaha zo zie je, alles is relatief.

Fearie, dat is wel netjes dan, dat doe je goed op die manier. Wat ik meer bedoel is dat uiteindelijk die bonnen zijn bedoeld om meer geld te verdienen, in z'n geheel binnen de maatschappij en niet alleen door jou persoonlijk dus. Er wordt meer als actie aangeboden, waardoor denk ik uiteindelijk meer mensen in de verleiding komen om te consumeren. Dus uiteindelijk wordt er alleen maar meer geconsumeerd. Maar dat lijkt me toch ook niet geheel slecht voor de economie ;)
<<

Anoniem124

Bericht 06 Nov 2014 21:39

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Neeee dat is niet zo ons huis is allesbehalve gestyled. We hebben nu na 5 jaar eindelijk een mooie keuken en voor de rest hangt t huis aan elkaar met plakband, meubels uit mijn studententijd en ikea.
<<

Anoniem81

Bericht 06 Nov 2014 21:40

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Alibi schreef:Stofzuiger: voor de kinderen maakt het echt niks uit waar je woont. Mijn man en ik zouden ook graag willen verhuizen de muren komen op ons af in de winter. Maar dochter zegt wekelijks dat ze zo blij is met ons huis en dat ze echt geen ander huis wil. Wij hebben wel een grote tuin, maar de slaapkamers zijn kleiner dan in onze vroegere flat.

Aan ruimte in huis hebben wij niet te klagen, woonkamer is ook ruim genoeg voor ze om heerlijk te kunnen spelen, lekker druk uitzicht wat ze ook bevalt.
<<

Anoniem119

Bericht 06 Nov 2014 21:40

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Charles schreef:Neeee dat is niet zo ons huis is allesbehalve gestyled. We hebben nu na 5 jaar eindelijk een mooie keuken en voor de rest hangt t huis aan elkaar met plakband, meubels uit mijn studententijd en ikea.


Haha dan is het een leuk bij elkaar geraapt zooitje. Ook goed.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 06 Nov 2014 21:52

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik denk dat ik op bepaalde gebieden wel meega in de consumptiemaatschappij, maar op veel vlakken ook niet.

Ik probeer zo weinig mogelijk eten weg te gooien, koop bijna al mijn kleding tweedehands en voor mijn zoon ook regelmatig, geef niks om gadgets (heb een -gekregen- inieminie tv en een mobiel uit het jaar 0 zonder internet), heb bijna alleen maar tweedehands meubels en zo meer. Dat had ik trouwens ook al toen ik financieel heel goed zat, dus hoewel een minimaal inkomen wel helpt om te consuminderen, was ik er eerder ook wel mee bezig.

Maar als ik iets meer te besteden heb kan ik ook wel genieten van een dagje shoppen (zonder perse heel veel te kopen trouwens), en ik vind het leuk om voor Sinterklaas en zijn verjaardag echt wat leuke dingetjes te kopen voor mijn zoon. En als ik door Ikea loop zie ik toch ook altijd wel iets dat ik 'nodig' heb.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3402

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 06 Nov 2014 21:54

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik zit er ook wat tussen in. Ik koop soms wel duurdere spullen omdat ik die mooi vind en me bepaalde dingen kan veroorloven (door op andere dingen te bezuinigen) maar doe dan vervolgens wel weer jaren met die dingen. Ik vind bv mijn Freitag tas van 360 euro behoorlijk decadent maar aan de andere kant is het wel de bedoeling dat ik die minstens 3 jaar elke dag mee naar mijn werk neem. De eerste anderhalf jaar zit er al bijna op en ik ben er nog elke dag blij mee. Ik koop ook schoenen van een duurder merk omdat ik brede voeten heb maar doe vervolgens wel weer 2-3 jaar met die schoenen. Mijn servies is van Iiitala en ik schrok dit weekend wel van de prijs voor het vervangen van een kom. Aan de andere kant heb ik dit servies gekozen na lang zoeken en niet vanwege het merk waar ik voor die tijd nog nooit van gehoord had maar omdat ik dit gewoon het leukste / mooiste vond. En ik ben er na bijna 5 jaar nog steeds blij mee en kan wat mij betreft nog minstens zo veel jaar mee.

Ik vind dat dure dingen kopen ook geen punt / kenmerk van de consumptie maatschappij omdat ze bv ook duurzamer zijn, je er veel langer mee doet dus dat je uiteindelijk minder verspilt, milieubewuster bezig bent ed.

Ik koop geen dingen ivm status of omdat andere mensen ze hebben en ik moet meedoen. Ik heb geen auto en geen smartphone. Ik heb mijn TV , laptop en tablet bij de Aldi gekocht en vind ik prima, hoeft van mij niet van een merk te zijn.

Ik ben eigenlijk best wel tevreden met wat ik heb, ik heb niet het gevoel dat ik steeds meer en meer wil en nodig ben.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 06 Nov 2014 21:57

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik denk dat ik een gemiddelde consument ben. Ik koop meer dan dat ik echt nodig heb, maar soms is het gewoon leuk om even wat moois te kopen. Ik heb wel een iPhone en iPad, maar ik heb niet echt pronkbehoeftes ermee ofzo hahaha!

Etentjes en reizen is misschien wel consumeren, maar ik vind het ook een vorm van het opdoen van ervaringen. Ik wrijf het echt niet in dat ik hier en daar ben geweest.
L2014 & H2017
<<

Anoniem304

Bericht 06 Nov 2014 22:12

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

rapa nui schreef:Ik ben eigenlijk best wel tevreden met wat ik heb, ik heb niet het gevoel dat ik steeds meer en meer wil en nodig ben.

Dit.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg is wel een beetje mijn motto eigenlijk.

Nou is het misschien makkelijk praten voor iemand die alles heeft en (bijna) alles zou kunnen kopen, maar zo ben ik ook niet opgegroeid.
En juist daarom ben ik zuinig en snel tevreden. Ik hoef niet het nieuwste en het grootste of het meeste luxe. Ik hecht geen waarde aan hippe apparaten, vakanties en dure etentjes.

Ik hou er ook niet van als mensen opscheppen of het overduidelijk breed laten hangen. Wat dat betreft hoop ik een voorbeeld te nemen aan m'n schoonouders. Zij zijn zo discreet wat betreft hun 'rijkdom' en dat vind ik heel prettig.

Zo zijn wij nu eigenlijk ook al wel een beetje. Wij hebben het heel heel erg goed, maar niemand weet hoe goed.

En nu voel ik me al een opschepper.

Niet quoten aub.
<<

Anoniem119

Bericht 06 Nov 2014 22:43

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Cotton jij hebt volgens mij ook niet veel nodig om gelukkig te zijn. Dat proef ik altijd bij jou en vind ik mooi om te lezen. Ik ben echt zo totaal anders wat dat betreft. Ik wil altijd meer meer meer. Ik heb in mijn telefoon een lijstje met reizen die ik wil maken voor de komende twintig jaar, terwijl jij gewoon het liefste thuis blijft.
<<

Anoniem114

Bericht 06 Nov 2014 23:00

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik ben ook tevreden met wat ik heb, maar ik vind nieuwe telefoons wel altijd interessant en leuk om te hebben, net als een nieuwe tablet bijv. Maar we hebben een PS3, een Wii, een Xbox One, een 3D Smart televisie en we doen er zo verdomd weinig mee! Dus dat boeit me niet zo. We rijden in een oude auto; we hebben onze mooie, puntgave auto ingeruild voor een oudere bak, met deuken en krassen, maar ruimte voor mijn vader en zijn rolstoel. Dat is belangrijker dan het uiterlijk.

Waar ik wel waarde aan hecht, zijn onze functies. We hebben allebei een leidinggevende functie, met toch een beetje aanzien. Op de één of andere manier vind ik dat wel belangrijk, maar dat kan ook komen door ruzie en gedoe met mijn familie.. Die hadden het idee dat we het niet zonder hen zouden redden namelijk, dus heb beetje het gevoel dat we ons moeten bewijzen.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 06 Nov 2014 23:04

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Susan schreef:Ik zit een beetje in het midden, denk ik. Ik ben geen consuminderaar, maar ik hoef ook niet van alles het duurste.

Dit.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 06 Nov 2014 23:04

Re: Jij in de consumptiemaatschappij

Ik koop wel wat te veel de laatste maanden. Ik denk dat het komt omdat ik voor het eerst in mijn leven een baan heb, ik kan het nu dus pas kopen.
Vanavond liepen we even door de stad en ik merkte wel dat ik niks nodig had. Dat vond ik wel weer eens wat anders ;)

De dingen die ik koop, koop ik omdat ik ze mooi, handig of leuk vind. Niet omdat een ander het heeft of wat dan ook.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers