Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Peuterspeelzaal versus gastouder

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 05 Nov 2014 22:21

Peuterspeelzaal versus gastouder

Even kijken of ik iets over t hoofd zie..
E gaat nu naar een gastouder, maar ik was eens verder aan t kijken naar evt andere mogelijkheden.
Een psz is vaak 2 dagdelen toch? Vaste dagdelen? Ik werk onregelmatig, dus dan lijkt psz al niet echt praktisch.
En deze kosten worden niet vergoed toch? Bij een gastouder heb je de kinderopvangtoeslag nog.
Wat zou t voordeel van een psz zijn tov gastouder?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem127

Bericht 05 Nov 2014 22:22

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Niet zoveel, denk ik. Op een peuterspeelzaal leren ze meer kinderen kennen. En zelf vind ik een gastouder minder prettig omdat er niet zoveel controle is.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 05 Nov 2014 22:24

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Psz is geen heel dagdeel. Hier is het in de ochtend 3 uur en in de middag 2 uur. Je krijgt geen toeslag voor psz.
<<

Anoniem84

Bericht 05 Nov 2014 22:25

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

peuterspeelzaal moet je meer zien als een soort (voorbereiding op) onderwijs en een gastouder is vooral opvang op een moment waarop jij niet thuis bent. Een peuterspeelzaal is inderdaad vaak twee vaste dagdelen van bijvoorbeeld 9 tot half 12. Het is de bedoeling dat kinderen op een peuterspeelzaal meer leren dan bij een gastouder. Een kinderdagverblijf neemt steeds meer de taken van een peuterspeelzaal over, dus tussen die twee zit een steeds minder groot verschil. Hier valt trouwens de peuterspeelzaal binnen de kinderopvang, wij kunnen hier dus ook kinderopvangtoeslag over krijgen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Nov 2014 22:27

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Bij ons kan peuterspeelzaal ook meer dagdelen. De meeste ouders kiezen twee of drie dagdelen, maar als je wil kun je er ook vijf kiezen, of beginnen met twee of drie en dan langzaamaan opvoeren (mits er genoeg plaats is). In eerste instantie waren er peuterspeelzalen met dagdelen van drie uur en peuterspeelzalen met dagdelen van vier uur, die van vier uur zijn nu veranderd in peuteropvang waarvoor dus kinderopvangtarieven worden gerekend.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 05 Nov 2014 22:28

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

B gaat 2 dagen naar de gastouder. We hebben er voor gekozen om haar niet ook nog naar een PSZ te brengen. Dat wordt echt te veel.
De GO werkt ook met thema's en ze leert daar genoeg. Daarbij is ze pienter en bijdehand genoeg.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 05 Nov 2014 22:29

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Dus dan zou t 'spelender onderwijs' een reden kunnen zijn?
Mss dat ik dan tegen de tijd dat ze 3 wordt haar een jaar naar de psz kan doen? En dan de gastouder er ook langs houden (dus psz meer als ontlasting van mij, of mn moeder die doordeweeks ook oppast)
Maar dat kan ik dan tzt nog kijken of dat niet teveel is, of ze er aan toe is evt
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Nov 2014 22:34

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Lejow schreef:Daarbij is ze pienter en bijdehand genoeg.


Huh, wat heeft dat er nou mee te maken?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Nov 2014 22:35

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Elsa, ik zou dan kijken wat de startleeftijd is, als dat twee of tweeëneenhalf is zou ik het eerder al proberen. Mijn ervaring is dat mijn dochter de peuterspeelzaal met drieëneenhalf wel echt ontgroeid was, ze was toen ook een van de oudste kinderen, al haar vriendjes en vriendinnetjes gingen naar de basisschool, alle nieuwe kinderen waren veel jonger. Ik denk dat als je pas met drie begint met de peuterspeelzaal, je kind er maar relatief kort iets aan heeft.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem92

Bericht 05 Nov 2014 22:44

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Je krijgt gewoon kinderopvangtoeslag hoor bij de peuterspeelzaal, enige is wel dat de tarieven net zo hoog zijn als bij een kinderopvang, dus voor een maand excl toeslag (2 uur smiddags, 3 uur sochtends) betalen wij al 122 euro.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 05 Nov 2014 22:55

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Dat verschilt dan per psz, want hier krijg je echt niks vergoed. Hier betaalt iedereen 60 euro voor 2 dagdelen of 90 euro voor 3 dagdelen. Maar als ik het bedrag zie dat Parel betaalt (zonder toeslag eraf), vind ik het niet zo erg dat wij niks vergoed krijgen.
<<

Anoniem85

Bericht 05 Nov 2014 22:58

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Omdat wij ook onregelmatig werken valt hier de peuterspeelzaal af. Vanaf januari gaat hij 1 dagdeel meer naar de kinderopvang om zo meer on contact te zijn met andere kinderen. Nu gaat hij alleen een middag 5 uurtjes, waarvan ze zeker een uur bezig zijn met eten en omkleden, dan slaapt hij 2,5 uur en is de tijd te kort om nog echt veel te spelen.

Ik zou er in het geval van een gastouder wel voor kiezen om je kind of naar de speelzaal of kdv te doen, omdat ik denk dat een kind echt plezier heeft om met andere kinderen in contact te zijn.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 05 Nov 2014 23:01

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Ik denk er nog ff over na..
Ze gaat 1x in de week naar de gastouder. De ene x zit ze vol en heeft E genoeg om mee te spelen, een andere x is ze de enige
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 05 Nov 2014 23:12

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Susan schreef:
Lejow schreef:Daarbij is ze pienter en bijdehand genoeg.


Huh, wat heeft dat er nou mee te maken?


Ze gaan naar mijn idee ook naar een PSZ om dingen te leren. Ik vind dat B al genoeg heeft aan die 2 dagen bij de GO en de dingen die ze daar leert en dus niet nog extra naar een psz hoeft.
<<

Fiene

Bericht 05 Nov 2014 23:15

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Op een peuterzaal staat juist het leren ook voorop, naast samen spelen uiteraard. bij ons zitten voornamelijk kinderen met een vve indicatie op de peuterspeelzaal en de andere kinderen op de opvang.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Nov 2014 23:20

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Het komt een beetje over alsof de peuterspeelzaal bedoeld is voor kinderen die niet zo snugger zijn of zo.

Ze gaan er trouwens ook gewoon naartoe voor de gezelligheid. Bij ons gaan er sowieso niet speciaal kinderen naartoe met een VVE-indicatie, die kinderen gaan naar een speciale VVE-peuterspeelzaal. De gewone peuterspeelzalen zijn VVE light.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem103

Bericht 05 Nov 2014 23:21

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Mijn zoontje ging naar de gastouder en naar de peuterspeelzaal. Hij vond het heel leuk bij de gastouder maar ik vind het niet te vergelijken met een peuterspeelzaal. De gastouder was voor hem gewoon net als thuis en de peuterspeelzaal was echt zijn schooltje.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 05 Nov 2014 23:51

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Ik vind een peuterspeelzaal zelf echt nog wel meerwaarde hebben naast een gastouder. De wat schoolsere dingetjes; in de kring zitten, op je beurt wachten, gezamenlijk werkjes maken. Dat gebeurd bij mijn gastouder echt niet.
Helaas is het bij ons met onregelmatig werk niet te combineren
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem123

Bericht 06 Nov 2014 06:46

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Tania schreef:Mijn zoontje ging naar de gastouder en naar de peuterspeelzaal. Hij vond het heel leuk bij de gastouder maar ik vind het niet te vergelijken met een peuterspeelzaal. De gastouder was voor hem gewoon net als thuis en de peuterspeelzaal was echt zijn schooltje.

Zo denk ik er ook over. En de psz heeft meer kindjes dus sociaal vind ik dat ook goed voor hem. Bij de go is er maar 1 of 2 andere kindjes, dat is heel anders dan 14 andere peuters. En sinds hij op de psz zit kent hij meer liedjes, praat hij steeds meer en knutselt hij meer. De go knutselt niet met hem.
<<

Anoniem88

Bericht 06 Nov 2014 07:24

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Lejow schreef:
Susan schreef:
Lejow schreef:Daarbij is ze pienter en bijdehand genoeg.


Huh, wat heeft dat er nou mee te maken?


Ze gaan naar mijn idee ook naar een PSZ om dingen te leren. Ik vind dat B al genoeg heeft aan die 2 dagen bij de GO en de dingen die ze daar leert en dus niet nog extra naar een psz hoeft.

Psz is zozeer om dingen te leren, maar juist bedoeld om peuters voor te bereiden op de tructuur die hen straks op school te wachten staat. Ik ben het met Susan eens, het komt op mij ook een beetje overalsof je vindt dta de psz voor kinderen is die achter lopen of niet zo pienter zijn, maar dat staat hier totaal los van. Ondanks dat ik op een kdv werk en kdv en psz voor sommige collega's van mij water en vuur zijn, zie ik ontzettend veel meerwaarde in een psz. Ook voor die kinderen die al verschrikkelijk pienter zijn. Want ook die zullen moeten wennen aan het meedraaien in de kleuterklas en het ontwikkelingsgericht werken, straks.
<<

Anoniem88

Bericht 06 Nov 2014 07:28

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Overigens vind ik een psz geen opvangsvorm voor kinderen van ouders die aan het werk zijn. Lijkt me ook niet te combineren met je werk, die drie uurtjes per dagdeel.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 06 Nov 2014 11:29

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Uh nee.. dat zeg ik nergens en dat bedoel ik ook niet ook.
Heb verder totaal geen zin om hierover verder in discussie te gaan over zo iets pietluttigs.
Ik zag voor B geen meerwaarde. Das alles.
<<

Anoniem162

Bericht 06 Nov 2014 12:10

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Elsa schreef:Dus dan zou t 'spelender onderwijs' een reden kunnen zijn?
Mss dat ik dan tegen de tijd dat ze 3 wordt haar een jaar naar de psz kan doen? En dan de gastouder er ook langs houden (dus psz meer als ontlasting van mij, of mn moeder die doordeweeks ook oppast)
Maar dat kan ik dan tzt nog kijken of dat niet teveel is, of ze er aan toe is evt


hier start de psz met 2 jaar. Er is wel een wachtlijst met inschrijven. Ik krijg wel een gedeelte KOT terug voor de psz.
Maar jij ben een 1 oudergezin en zou hier sowieso niet zoveel betalen. Ik betaal 7.60 per uur (4 uur in de ochtend) terwijl jij 2.80 per uur betaald en maar 3 uur in de ochtend af neemt. Hoeveel dagdelen je wilt afnemen mag je zelf kiezen.
Ik denk dat het voor haar wel leuk is om daar de structuur van school te leren kennen en het ontlast jou en je moeder natuurlijk ook.
psz is een voorbereiding op school, dus echt als opvang kan je het niet gebruiken omdat het in de vakantie dicht is net als de basisschool.
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:04

Bericht 06 Nov 2014 12:12

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Zoon gaat naar psz omdat ik hem ook met andere kinderen en volwassenen wilden laten zijn. En ook omdat ik gewoon even tijd voor mezelf heb dan :smile:

Ik vind het niet vergelijkbaar met een kdv, gastouder heb ik geen ervaring mee, dat is echt opvang en deze is er het hele jaar. Psz is hier in de vakanties ook gewoon gesloten.
Ook krijg je geen toeslag. Wij betalen voor drie ochtenden €135 per maand.

Dochter ging naar een kdv, toen werkte ik nog. Zij is nooit naar een psz geweest. Dat vond ik niet nodig, ze kreeg het stukje omgang met anderen op het kdv al.
Ik denk dat je een psz moet zien als extra wanneer je bijv. niet werkt of werkt en geen gebruik van kdv of gastouder maakt en toch je kind wil omringen met andere kinderen.
En een gastouder als echt opvang wanneer je werkt.
05-05-2005 01-05-2011
<<

Anoniem255

Bericht 07 Nov 2014 20:19

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Hier werd het bedrag bepaald aan de hand van je inkomen. Wij moesten eigenlijk 50.- per maand voor 2 dagdelen van 3uur per dagdeel. Maar er werd maar 10.- afgehouden.
3 dagdelen was hier alleen mogelijk met een vve indicatie.

Mijn zoon zit nu op een 'particuliere psz'. Zij worden niet gesteund/gesubsidieerd door de gemeente.
Daar betalen we 4.- per keer.
Je mag hier zelf bepalen welke dag je komt. Dat vond ik erg handig en de samenstelling van de groep vind ik prettiger.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers