Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Even checken, taal

<<

Anoniem186

Bericht 05 Nov 2014 19:37

Even checken, taal

Ik had het tegen een vriendin over "D. haar verjaardag", volgens haar was dat verkeerd. Het is "D's verjaardag". Dat klinkt op zich wel aannemelijk. Ik maak wel vaker fouten. Alleen kan iemand me uitleggen wat er precies fout aan is. Waarom is dat fout? Is dat spreektaal?
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 05 Nov 2014 20:15

Re: Even checken, taal

Volgens mij is "D. haar verjaardag" ook gewoon correct? Althans, ik heb het ook altijd over "R. zijn verjaardag" of "R. zijn speelgoed".

Nouja, ik weet het dus ook niet, maar volgens mij is dat niet per definitie fout.
2012 & 2016
<<

Anoniem186

Bericht 05 Nov 2014 20:27

Re: Even checken, taal

Dat dacht ik dus ook, dat het allebei kon. Maar hier zitten wel experts die het me vast uit kunnen leggen.
<<

anoniem213

Bericht 05 Nov 2014 20:32

Re: Even checken, taal

Dat mag gewoon allebei: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/j ... jans-fiets Even als bewijs dat het bestaat. De bezits-s zit er trouwens aan vast volgens het groene boekje, dus Diederiks fiets. Het witte boekje keurt ook Diederik's fiets goed, maar bij het groot dictee kom je daar niet mee weg ;).
<<

Anoniem84

Bericht 05 Nov 2014 22:12

Re: Even checken, taal

June schreef:Dat mag gewoon allebei: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/j ... jans-fiets Even als bewijs dat het bestaat. De bezits-s zit er trouwens aan vast volgens het groene boekje, dus Diederiks fiets. Het witte boekje keurt ook Diederik's fiets goed, maar bij het groot dictee kom je daar niet mee weg ;).


tenzij de naam eindigt op een klinker. Dus wel: Anna's fiets.
<<

Anoniem186

Bericht 05 Nov 2014 22:13

Re: Even checken, taal

Thanx voor de link, june. Vriendin is het er nog steeds niet helemaal mee eens, haha. Ze denkt dat mensen je minder slim inschatten als je zo iets zegt/schrijft.
<<

anoniem213

Bericht 05 Nov 2014 22:14

Re: Even checken, taal

Ja precies Rejoy, dan inderdaad wel! Ik vind die vriendin een beetje raar doen, haha. Ik heb tijdens mijn hele bachelor Nederlands nooit iemand horen twijfelen hierover.
<<

Anoniem186

Bericht 05 Nov 2014 22:15

Re: Even checken, taal

Rejoy schreef:
June schreef:Dat mag gewoon allebei: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/j ... jans-fiets Even als bewijs dat het bestaat. De bezits-s zit er trouwens aan vast volgens het groene boekje, dus Diederiks fiets. Het witte boekje keurt ook Diederik's fiets goed, maar bij het groot dictee kom je daar niet mee weg ;).


tenzij de naam eindigt op een klinker. Dus wel: Anna's fiets.


Niet perse een klinker,
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/b ... ene-regels
<<

Anoniem186

Bericht 05 Nov 2014 22:15

Re: Even checken, taal

June schreef:Ja precies Rejoy, dan inderdaad wel! Ik vind die vriendin een beetje raar doen, haha. Ik heb tijdens mijn hele bachelor Nederlands nooit iemand horen twijfelen hierover.


Kijk, dat is fijn om te horen. Ik begon me al dom te voelen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Nov 2014 22:31

Re: Even checken, taal

Jans schreef:
June schreef:Ja precies Rejoy, dan inderdaad wel! Ik vind die vriendin een beetje raar doen, haha. Ik heb tijdens mijn hele bachelor Nederlands nooit iemand horen twijfelen hierover.


Kijk, dat is fijn om te horen. Ik begon me al dom te voelen.


June, jij weet het beter dan ik denk ik. Maar, ik kan alleen geen naslagwerk hierover vinden, de 's heeft dacht ik altijd wel de voorkeur in schrijftaal toch?! 'Zijn' of 'haar' is dacht ik altijd meer spreektaal. Ik dacht ook echt dat jij Jans' vraag even ging uitleggen haha, en was wel benieuwd :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

anoniem213

Bericht 05 Nov 2014 22:34

Re: Even checken, taal

Ik vind het wel mooier, maar het is zover ik weet (en ik weet natuurlijk niet alles) niet aangeduid als spreektaal. Anders had je dat sowieso ook teruggevonden in die link van Onze Taal. Daar wordt dat namelijk altijd genoemd. Ik zal even in de ANS kijken.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Nov 2014 22:37

Re: Even checken, taal

Hoezo 'ik weet ook niet alles'!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Nov 2014 22:38

Re: Even checken, taal

Ah toch niet goed gekeken:

Jan z'n hond is in gesproken taal heel normaal. Voor geschreven taal wordt deze constructie meestal als te informeel beschouwd.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/jan-zn-fiets-jan-zijn-fiets-jans-fiets
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

anoniem213

Bericht 05 Nov 2014 22:40

Re: Even checken, taal

:smile: Ik weet wel hoe ik alles op moet zoeken :angel:.

De Algemene Nederlandse Spraakkunst noemt het informeel, maar niet als spreektaal. Zelf gebruik ik volgens mij voornamelijk de vorm met 'van' en dat mag gelukkig gewoon van de ANS :banaan:. Kom ik even goed weg.

Het verhaal (http://ans.ruhosting.nl/e-ans/):

Voorgeplaatste genitief
[ 3·4·1·2 ]

Afgezien van vaste uitdrukkingen komt een voorgeplaatste genitief op -s in de standaardtaal alleen voor bij eigennamen en bij sommige soortnamen die als aanspreking gebruikt kunnen worden. De soortnamen kunnen eventueel door een bezittelijk voornaamwoord, maar niet door andere woorden, voorafgegaan worden. Voorbeelden:

Henks fiets, Vondels drama's, Amsterdams havens en grachten, (mijn) vaders vergaderwoede, (jouw) tantes overheerlijke gebakjes, dominees doordringende stem
. Bij namen die al op s eindigen treedt samenval van de beide s'en op, bijv. Mies' pop.
Deze voorgeplaatste genitief komt meer in geschreven dan in gesproken taal voor. Tot de informele taal behoort de constructie met een bezittelijk voornaamwoord zoals Henk z'n fiets . Verder kan altijd een van -bepaling gebruikt worden ( de fiets van Henk).
In formeel-archaïsche taal kan een genitief ook bij andere substantieven dan de bovengenoemde optreden; er komen vormen op -s en op -en voor. De genitief van het substantief kan voorafgegaan worden door een lidwoord in de genitief ; de vorm des wordt meestal door 's vervangen. Voorbeelden:

's mans principes, 's konings wapenrok, 's mensen lust is 's mensen leven
. Sommige vaste uitdrukkingen kunnen tot de standaardtaal gerekend worden, bijv. 's werelds loop; 's lands wijs, 's lands eer . Incidenteel kan een dergelijke genitief ook in andere als niet-archaïsch te beschouwen combinaties gebruikt worden, bijv. 's lands grootste kruidenier...
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 05 Nov 2014 22:40

Re: Even checken, taal

Zora schreef:Hoezo 'ik weet ook niet alles'!


Zelfs holy June is niet alwetend. Ik vond die ontdekking zelf ook pijnlijk.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

anoniem213

Bericht 05 Nov 2014 22:43

Re: Even checken, taal

Ach, ik stel aan de lopende band mensen teleur op deze manier.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Nov 2014 22:44

Re: Even checken, taal

Haha ok!

Maarruhm, moraal van het verhaal: de vriendin van Jans/Jans' vriendin/Jans haar vriendin had wel een klein beetje gelijk dus :D :D
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

anoniem213

Bericht 05 Nov 2014 22:46

Re: Even checken, taal

Het is niet verkeerd, het is informeel. Dus ik vind niet dat ze gelijk heeft. Mensen zeggen ook heel vaak 'jij kan' in plaats van 'jij kunt'. Dat is ook informeel, maar toch noem ik dat niet verkeerd.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Nov 2014 22:50

Re: Even checken, taal

Nee klopt. Maar als Jans het nu wil uitzoeken moeten we wel even volledig zijn natuurlijk :wink:
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

anoniem213

Bericht 05 Nov 2014 22:53

Re: Even checken, taal

Haha, dat is waar :thumbup:.
<<

Anoniem186

Bericht 05 Nov 2014 23:16

Re: Even checken, taal

Haha, dat is zeker waar.

Fijn, die uitleg. Ik las het in je eerste link al, dat het informeel is. Dus ik vind het ook niet helemaal fout. Het kan dus wel netter, dat dan weer wel.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron