Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opvoeden, hoe?

<<

Anoniem71

Bericht 05 Nov 2014 12:57

Opvoeden, hoe?

Mijn dochter is nu bijna 14 maanden en het opvoeden gaat dus echt beginnen, of is al een tijdje begonnen.
Nu is ze regelmatig bezig met grenzen van ons opzoeken. Huilen, stampvoeten, op de grond laten vallen, en dit allemaal als ze haar zin niet krijgt (als ze bijvoorbeeld ergens niet bij kan en wij pakken dit niet voor haar).

Nu hebben wij vanaf jonger door dat het woordje 'nee' werkt als een magneet. Met acht maanden lachte ze mijn schoonmoeder keihard in haar gezicht uit toen ze nee zei omdat ze niet aan de stopcontacten mocht zitten. Hoe vaker wij nee zeggen, hoe vaker zij er naar toe loopt om het alsnog te doen. Het is echt een spelletje. Nu zat ze een paar weken geleden weer aan de stopcontacten. Nee hielp niet en wegzetten/afleiden ook niet. Op den duur liep mijn vriend er naar toe en liet haar een soort van schrikken (pakte haar vast en maakte er een soort van stroomgeluidje bij). Ze keek even beduusd en liep toen weg.
Sindsdien heeft ze er niet meer aangezeten.

Zelfde als met haar Ikea stoeltjes en tafeltje. Ze zit er heel lief aan, maar dan ineens gaat ze op die stoeltjes staan. Ik had al 100x gewaarschuwd, afgeleid, weggezet, maar ze bleef er maar mee bezig. Totdat ik op een moment even niet oplette en madame van het stoeltje afkletterde, recht op haar voorhoofd. Ze kijkt beduusd om zich heen, staat op, schuift het stoeltje aan, en heeft er ook hier sindsdien niet meer opgestaan. Alleen nog maar netjes op de billen.

Maaar.. Dit is natuurlijk niet hoe je moet opvoeden, lijkt me. Je kind maar de gang laten gaan totdat het een keer fout gaat en ze daarvan leert.

Hoe gaan jullie hiermee om? Blijven jullie nee zeggen, of zijn er andere methodes? Ze snapt het trouwens dondersgoed dat het niet mag, want als ze op boevenpad gaat dan kijkt ze ons al aan, trekt ze een grote glimlach, en gaat dan alles doen wat niet mag.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 05 Nov 2014 13:12

Re: Opvoeden, hoe?

Ik zeg nee, of niet doen, of dat kan niet en dan leg ik uit waarom niet. Doen ze het dan nog 2 of 3 keer probeer ik ze af te leiden of ik zet het geen ff weg.
Maar nu ze ouder zijn, zit er bij mij ook wel een consequentie aan, sommige dingen weten ze echt wel, en als ik dan al 2 of 3 keer heb gewaarschuwd en nog maar weer is heb uitgelegd waarom het niet mag/kan dan vertrekken ze maar even naar de gang. Dit is maar heel kort, maar het haalt ze op dat moment wel uit de situatie en vaak daarna kan het weer gewoon gaan.
:heart: :heart: 2011
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 05 Nov 2014 13:12

Re: Opvoeden, hoe?

Ruben is wel door vallen en opstaan wijs geworden :laughcry: . Voor dingen waar hij niet aan mocht komen (stereo e.d.) had ik altijd bellenblaas in de buurt. Dat werkte goed. Met Mirthe nog geen ervaring, die pak ik op en zet ik ergens anders neer.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 05 Nov 2014 13:27

Re: Opvoeden, hoe?

Als D niet wou luisteren heb ik hem in sommige situaties dus wel laten ervaren wat er gebeurde als hij het alsnog deed, meneer is dus diverse keren ergens tegenaan of vanaf gevallen. Maar wel met gevolg dat hij als doende leerde en het niet meer deed. Dit waren natuurlijk wel situaties waarin hij geen gevaar liep, stopcontacten enzo heeft hij nooit aangezeten.
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 05 Nov 2014 14:30

Re: Opvoeden, hoe?

Hier nog een meisje die me keihard uitlacht als ik nee zeg en het met ondeugende blik nog een x doet. Heb zelfs een keer tik op de vingers gegeven (niet mijn ding, maar je probeert iets) en ook daarmee lacht ze me uit :palm:
En als ik haar wegzet dan begint ze te gillen, om vervolgens er toch weer heen te gaan..
Nee leuk hoor, consequent zijn, vooral erg vermoeiend!
Wel merk ik soms door haar toch maar haar gang te laten gaan het dan wel snel afgelopen is.. (Nu lijkt me dat met een stopcontact niet alles om te doen..)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Fiene

Bericht 05 Nov 2014 14:36

Re: Opvoeden, hoe?

Ik heb nooit iets weggezet dus in het begin zat N ook aan veel dingen wat niet mocht. Bij haar werkt het het allerbeste om haar gewoon even te negeren, dan vindt ze het niet meer leuk en is ze er meteen weer weg. Geen aandacht geven werkt hier dus het beste.
<<

ZoZo

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 120

Geregistreerd: 09 Sep 2013 11:51

Bericht 05 Nov 2014 15:02

Re: Opvoeden, hoe?

Als mijn zoontje iets pakt wat hij niet mag hebben zeg ik: Leg het maar terug. Vroeger deed hij steeds de lades van de salontafel open en dicht (zo'n leuk spelletje!) Dan zei ik; Doe de la maar dicht. Doordat hij geen "Nee" hoorde en ik hem beloonde als hij de opdracht had uitgevoerd ("Goedzo, je hebt de la keurig dicht gedaan.") werd het voor hem ook geen strijd. Maar ja, ik weet niet of dit voor jouw dochter werkt. Ik probeer hier het woord NEE of NIET zoveel mogelijk te vermijden. Je moet creatief worden met het formuleren van je zinnen maar vaak werkt het wel. En bij mij krijgt hij 2 waarschuwingen en bij de 3e waarschuwing moet hij op de gang. Dat weet hij ook wel, dus na de eerste waarschuwing is het vaak snel over. Nu is mijn zoontje al 3 dus begrijpt al veel meer dan jouw dochtertje natuurlijk.
<<

Anoniem71

Bericht 05 Nov 2014 16:23

Re: Opvoeden, hoe?

Ja, negeren werkt hier over het algemeen ook wel het beste, maar met de stopcontacten lijkt me dat niet handig. Ze heeft ook al heel handig de plaatjes van de stopcontacten gepeuterd.
Als ze nu iets doet wat ze niet mag pak ik haar vaak bij haar handje en probeer haar weg te loodsen. Werkt soms, meestal niet.

Ik denk voor nu dat ze het nog niet snapt als ik aan haar vraag of ze de la dicht wil doen. Soms zeg ik wel; 'kom, doe maar niet, zullen we de la samen dichtdoen?' En dan duw ik hem dicht en zeg ik; 'goedzo' en dan wordt ze wel heel blij. Om vervolgens 3 seconde later toch weer die la te openen.

Ik word soms ook zo onzeker van dat opvoeden. Wil zo erg dat ze geen snotneus wordt dat nooit luistert.
<<

Anoniem272

Bericht 05 Nov 2014 21:25

Re: Opvoeden, hoe?

Ze is nog te jong om echt te begrijpen dat iets niet mag. Dat ze bepaalde dingen steeds doet (met een grote lach op haar gezicht) is omdat ze merkt dat jij een reactie geeft.

Ik vind de tip van ZoZo heel goed.

Zelf heb ik een gedeelte van de huiskamer helemaal 'babyproof ' gemaakt, daar kan ze geen kattekwaad uithalen.
Bij Blokker hebben ze trouwens een alternatief soort stopcontactbeschermers dat niet zo makkelijk eruit te peuteren is.
<<

Anoniem92

Bericht 05 Nov 2014 22:51

Re: Opvoeden, hoe?

Consequent zijn en herhalen, herhalen, herhalen.
<<

Anoniem84

Bericht 05 Nov 2014 23:03

Re: Opvoeden, hoe?

Ik geloof juist helemaal niet in dat consequent zijn. Mijn kinderen zijn dan natuurlijk al iets ouder, maar ik merk dat het veel beter gaat als we zoeken naar een oplossing waar we allebei mee kunnen leven en dat kan best betekenen dat ze de ene keer wel iets mogen en de andere keer niet.
Ik laat ze trouwens gerust vallen hoor, als ik al 20x heb gezegd dat ze niet zo dicht langs het randje van het verhoogde terras moeten lopen of dat ze niet expres moet gaan slingeren op de fiets bijvoorbeeld. Learning by doing werkt naar mijn idee het allerbest met dit soort dingen (echt gevaarlijke dingen uitgezonderd natuurlijk).
<<

Anoniem92

Bericht 05 Nov 2014 23:47

Re: Opvoeden, hoe?

Ik ben in veel gevallen helemaal niet consequent hoor, maar dingen zoals met de stopcontacten spelen vind ik veel te gevaarlijk en dan ben ik wel consequent en is nee ook echt nee.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Jefi